Afstand leren inschatten met springen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Speedster

Afstand leren inschatten met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 20:12

Ik ben sinds kort wat met m'n paardje aan het springen. Hij is nog jong, heeft wat springen betreft nog niet veel ervaring en ik heb het ook nog niet zo vaak gedaan. Ik kan dus de afstand naar de sprong nog niet zo goed inschatten (laat staan hijzelf) , zodat hij af en toe wat kort op de hindernis uitkomt voor de afzet. Hij springt dan wel (da's in ieder geval positief), maar hij gaat dan zo onbeholpen hoekig de lucht in om de sprong nog te halen, dat hij met een veel te bolle rug gaat springen en ik zowat uit het zadel gekatapulteerd word. Ik kan dan moeilijk blijven zitten, vooral met de landing (moet me dan echt op zijn hals opvangen). Nu is mijn vraag: hoe leer ik het moment van afzetten beter inschatten, hoe voel ik wanneer ik hem wat moet inhouden of drijven, zodat de sprong mooi uitkomt? Of leert een paard dat op een gegeven moment zelf ook als hij het vaak genoeg doet? Misschien kan ik iets doen waardoor dat sneller gaat?

Soraya92

Re: Afstand leren inschatten met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 20:37

Tsja ...dat is moeilijk uit te leggen in woorden Tong uitsteken .Zelf tel ik altijd mee met de galopsprongen , 1..2...3 spring ! dus probeer eens dat te oefenen op een laag kruisje , dat je er gewoon opaf gaat en dan moet je zelf eens meetellen , dan kan je het een beetje aanleren en op een gegeven moment kan je het zelf controleren door bijv. ruimer te springen inplaats van een krabbel ofzo !

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:16

Zitten blijven en wachten op de hindernis....mijn paard en ik hadden ook moeite met afstanden waardoor we die "sprongen" van jou kregen maar dat was puur omdat ik er teveel mee bezig was. Gewoon wachten tot de hindernis en het paard springt wel...dat moet je in gedachte houden...

luuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 22:23

Als je met springen vaak niet goed uitkomt is het handig om een (of meerder) balken voor de hindernis te leggen op galop afstand. Hierdoor komt je paard vanzelf goed uit bij de hindernis

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 22:32

Alle tips van hierboven in 1 keer.
Dus 'drafbalk' 2 meter (dacht ik? of 4..?) voor een laag kruisje leggen.
Daar draaf je dan naartoe, en vlak na de balk springt je paard in galop, dan is het 1 galopsprong, en hoppakee erover.
Je moet er ook niet mee bezig zijn inderdaad. Gewoon je paard z'n gang laten gaan. Als je wat verder bent kan je zelf het afzetmoment bepalen. Neem les, dat helpt altijd!
succes Lachen

(galopsprongen tellen kan ook, moet je natuurlijk wel galopperen, en weten hoe het werkt...)

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 01:42

Hierboven staan een aantal nuttige tips, en daarnaas is het ook een kwestie van ervaring hoe meer je het doet hoe beter je het gaat zien.
Simpel ok een laag kruisje lekker blijven oefenen,

Je kan ook om je tehelen galop balken rijden en oefenen. Voor een paard op 3 meter of een veelvoud van 3. Dus leg een keer twee balken 9 meter uit elkaar en ga bewust tellen hoeveel sprongen je maakt.

Daarnaast is het belangrijk om aan je basis geloptempo te werken. Als je een mooi gelijkmatig grondtempo hebt en je telt zelf mee kom je eigenlijk meestal goed uit. Verder wachten kijken en zitten.

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 09:09

en je hoeft ook niet direct hoog te springen, probeer gewoon in een rustige galop (je paard toch voorwaarts houden maar met je zit terug houdend) over een laag hindernisje te springen.
al doe je dit 1000 keer je leert zo de afstand te bepalen en je paard voor de hindernis juist tegen te houden of juist nog een galopsprong laten maken.
het heeft dus geen zin om al 1.20 te gaan springen
succes ermee

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 18:25

Dankjewel allemaal! Ik denk dat ik hier wel veel aan heb, ik ga het in ieder geval met balkjes en veel lage sprongetjes proberen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 18:35

Ik moest 2 balken neer leggen op de binnen hoefslag en daar tussen in 19 meter .Je gallopeerd over de balk en begint met tellen.Als dit goed lukt kun je hier mee gaan spelen dus de ene keer een pasje meer er tussen dus wat veruimen en de andere keer een pasje minder dus wat verzamelen.En ik zet wel eens 1 kruisje neer midden in de bak en laat mijn pony daar op af galloperen en ga weer de galopsprongen tellen je weet dan precies wanneer hij gaat springen.Ik vind het zelf erg leuk om te doen.En in de springles gaat het ook steeds beter hierdoor.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 18:49

misschien voor jezelf een geruststelling:

als je je paard los (longeren over balkjes, cavelettis en later over een hindenisje, kan ook helemaal los door opjagen) laat springen doet hij iig al ervaring op met springen. Als je meer vertrouwen in zijn kunde in rekenen hebt kun je de bovengenoemde dingen heel goed toepassen

succes!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 18:57

Eeen oog voor de sprong moet je hebben, na veel oefenen kan dit vanzelf komen maar sommige mensen zien dit nooit. Als ik de wending uitkom zie ik waar ik uitkom en kan zo mn galopsprongen aanpassen. Met een jong paard kun je dit beter niet doen,. Gewoon vooruit rijden, lekker laten springen. Een paard leert na een tijdje(als je regelmatig springt) zelf ook de afstand te zien.

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:08

vooral heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeel oefenen..en de passen tellen voordat jij wil afzetten..dus bijvoorbeel 1, 2, hup zoiets ofzo..bij mij hielp dat ook heel erg veel

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 23:15

Kilometers maken zei mijn vroegere instructrice altijd, en rije rije rije. Je moet het heel vaak doen en als je er wat gevoel voor hebt dan valt het kwartje vanzelf.

Ik zette eerder altijd een laag kruisje in de bak en dan reed ik er tijdens mijn dressuurmatige training gewoon 100x naartoe uit galop en na een tijd reed ik erheen, en toen dacht ik in ene: 1, 2, 1, 2, hup. Jeej, dat ik dat nou al die tijd niet gezien heb Knipoog

Kortom: Gewoon op een balk of op een laag hindernisje 'kilometers maken', heel vaak doen en dan komt het vanzelf Knipoog

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 23:25

Gooi elke keer dat je aan het dressuurrijden bent een balk in de bak. Niet steeds op dezelfde plek, maar wel zo dat je ruimte hebt om een aantal galopsprongen voor de balk te maken.
Als je aan het galopperen bent, neem je af en toe die balk mee. Gewoon in het zadel blijven zitten en ook geen hand naar voren steken. Over het balkje galopperen alsof er niets ligt.
Maar zorg er voor jezelf wel voor dat je uitkomt op de balk.
Door dit regelmatig te doen, gewoon als onderdeel van je dressuurtraining, kun je in elk geval de afstand naar een balk inschatten. Op een gegeven moment kun je dat wel dromen. Dat lijkt mij toch wel de basis om de afstand naar een hindernis in te leren schatten.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 12:00

Dankjewel allemaal voor julie goeie tips! OK dan!

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 14:00

Heb je de mogelijkheid om een keer op een zeer ervaren paard te springen? Dan kun je een keer voelen wanneer je de afzet moet plaatsen. Zo'n paard doet dat namelijk zelf wel. Daardoor wordt het voor jezelf ook makkelijker. Verder is inderdaad al alles gezegt. Veel oefenen en dan komt het vanzelf.