Inrijden: praktische info

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mrietjesueel

Inrijden: praktische info

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 19:09

Ik ben zaterdag voor het eerst op bertje gaan zitten. Het is duidelijk een koudbloed, geeft nergens iets om. Heb hem vandaag voor het eerst los in de wei gereden en dat deed ie super.
Hij gaat met een kleine stemhulp van stilstand in stap en vanuit stap in draf, terugkomen is geen probleem.

Nu vraag ik me af hoe dat verder in zijn werk gaat. Ik heb nog nooit een jong paard zadelmak gemaakt of ingereden, en ik wil graag wat praktische informatie over hoe je bepaalde hulpen aanleert.

Bertje is tweespan getuigd en heeft een aantal keer in het enkelspan gestaan. Ik heb m regelmatig gelongeerd, dus stemhulpen kent ie.

Kan iemand me hier iets over vertellen?

parouscha

Re: Inrijden: praktische info

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:22

Ik zou vooral zeggen met jonge paarden , les nemen.
En dat is niet omdat het bijna het stopwoordje op bokt is Haha!
Maar omdat het gewoon zo gemakkelijk is , om de verkeerde dingen aan te leren bij een jong paard.

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 19:43

Dat vroeg ik dus niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:57

Maar wel erg belangrijk Lachen

Eigenlijk vind ik je al veel mazzel hebben dat er geen ongelukken gebeurd zijn zoals je het nu deed.

En idd, nu les van iemand die weet wat jonge dieren zijn, kan je veel troubles besparen, want afleren is 100 keer moeilijker dan het nu goed aanleren.

En wat er bij komt kijken, is te lang hier op te nemen, omdat elk paard anders is enje bij elk paard daarom andere dingen moet doen

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 22:39

Ik weet wat jonge dieren zijn, ik heb er dik 20 met grondwerk in de hand gehad...
Daar komt bij dat bertje al n halfjaar aan het werk is, alleen dan in het tuig. Maar dat betekent wel dat hij niet groen meer is.

Les komt nog, t gaat me nu alleen nog om de theorie. Wie zijn jullie om je druk te maken over hoe IK mn beest klaar maak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 22:45

Jij komt hier met de vraag, niet wij
Maar jij gaat wel beslissen wat wij moeten antwoorden?

mooi forum dan Verward
Als het toevallig niet is wat je horen wilt, heb je pech
En met geluk zal een andere bokker gaan zeggen wat je graag wilt Lachen
Zo simpel is het Haha!

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 23:09

Ik heb anders nog steeds geen antwoord op mijn vraag..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 23:11

o nee?

Door les te halen leer je alles
Elke hulp en wat je moet doen als hij het niet snapt Lachen

En dat stond er toch meerdere keren als antwoord op je vraag

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 23:16

Les nemen is een indirekt antwoord.

Maar als er niet meer inzit dan dat duik ik wel de boeken in. Had graag van mensen met ervaring verhalen gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 23:17

Genoeg ervaring, vandaar ook de tip Haha!

En jaja, boeken lossen alles op
vooral als je net tegen wat anders aan loopt als standaard...

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 23:20

Repeat: Les komt nog, t gaat me nu alleen nog om de theorie.

Ik heb nog niet een keer gezegd dat ik letterlijk alles wat hier gezegd zou worden zou gaan gebruiken. Ik ben gewoon nieuwsgierig. Weer wat nieuws op mn pad, dan krijg je dat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 23:21

Mrietjesueel schreef:
Les nemen is een indirekt antwoord.

Maar als er niet meer inzit dan dat duik ik wel de boeken in.

Dat lijkt me geen gek idee. Als iemand hier alles zou moeten beschrijven... dat zou echt niet te doen zijn, hoor Knipoog. Een paard is geen recept voor beginners, dat je even in een pagina uitlegt.

En serieus, ik denk dat je best veel kunt hebben aan een goed boek over het aanrijden van jonge paarden. Dan heb je in ieder geval vast meer theoriekennis. Voor de praktijk is het, zoals al een aantal keren genoemd is, toch echt noodzakelijk om goede les te halen.

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 23:23

In de boeken die ik heb staat het alleen allemaal zo droog en oppervlakkig beschreven.

Om te lezen over 'wijken voor druk' moet ik naar de bieb...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 23:23

runningkawa schreef:
Genoeg ervaring, vandaar ook de tip Haha!

En jaja, boeken lossen alles op
vooral als je net tegen wat anders aan loopt als standaard...

Ik ben het helemaal met je tip eens, hoor! Ik heb alleen het idee dat TS gewoon zoveel mogelijk wil weten, oftewel heel erg leergierig is. Dit is op zich natuurlijk hartstikke positief.

En nee, boeken lossen zeker niet alles op, maar vaak kun je er wel een heleboel van leren (en dan doel ik echt op de theoretische kant).

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 09:52

Mrietjesueel schreef:
In de boeken die ik heb staat het alleen allemaal zo droog en oppervlakkig beschreven.

Om te lezen over 'wijken voor druk' moet ik naar de bieb...

zoiets kun je niet vanuit een boekje aanleren, voor elk paard is er een andere gebruiksaanwijzing. daarom valt dat niet uit te leggen via de pc. wij kunnen immers niet zien hoe dat paardje is. bovendien zou ik nog even wachten met wijken als je nog maar net begonnen bent.
dat je er al aan beginnen wilt is voor mij een teken van onkunde en ben ik het helemaal eens met de andere tips hier in dit topic; les halen!!
klinkt cliche, maar dat is het enige waar je wat aan hebt. diegene kan jou stap voor stap begeleiden en in het tempo van het paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:01

Het is allemaal wel leuk die boeken, maar die boeken zijn gebaseerd op het standaard paard die standaard reageert......... Laten jonge paarden nou net DIE knop nog niet hebben gevonden Haha! Haha! Haha!

Bij paarden is het altijd A tenzij, tenzij, tenzij, mits, tenzij en alsdan. Dat kan je onmogelijk uit een boek halen, en dat kunnen wij hier ook zo niet even zeggen.

Het enige dat altijd telt is consequent zijn

Lees je paard, leer begrijpen wat hij je subtiel probeert te vertellen, als jij subtiele tekens kan inschatten naar waarde dan heb je vaak al veel problemen minder.

Maar een goed lesgeefpersoon is de beste investering die je kan maken bij een jong paard

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 10:25

klomp schreef:
Mrietjesueel schreef:

Om te [b]lezen over 'wijken voor druk' moet ik naar de bieb[/b]...

zoiets kun je niet vanuit een boekje aanleren, voor elk paard is er een andere gebruiksaanwijzing.

LEZEN! LEZEN OVER! Nix aanleren, nix meteen de dag erop in de praktijk toepassen!

Ik vraag een slotje, iedereen leest precies wat hij/zij wil dat er staat...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:28

Jenny Loriston Clarke - Het aanrijden en beleren van jonge paarden.

Overigens vind ik persoonlijk de opmerming 'praktische tips over het aanleren' in je eerste post nou niet echt wijzen op uitsluitend lezen over Haha!

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 10:33

Praktische info over het aanleren VAN HULPEN AAN PAARDEN. Dus niet WAT er bereikt moet worden, maar HOE dat bereikt wordt.

Ik hoef nix aan te leren. Nu nog niet iig.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:37

Mrietjesueel schreef:
Praktische info over het aanleren VAN HULPEN AAN PAARDEN. Dus niet WAT er bereikt moet worden, maar HOE dat bereikt wordt.

nou, lees dat boek dan eens dat ik aanhaal. En schreeuwen hoeft niet hoor *LOL*

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:37

Mrietjesueel schreef:
LEZEN! LEZEN OVER! Nix aanleren, nix meteen de dag erop in de praktijk toepassen!

Nee, mensen lezen niet wat ze willen dat er staat, maar jij wil alleen maar antwoorden die in je eigen straatje passen. En als je dan een goed advies krijgt (les nemen), dan wil je dat weer niet aannemen......

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 10:40

Anoeska schreef:
Mrietjesueel schreef:

Nee, mensen lezen niet wat ze willen dat er staat, maar jij wil alleen maar antwoorden die in je eigen straatje passen. En als je dan een goed advies krijgt (les nemen), dan wil je dat weer niet aannemen......

Dat neem ik wel aan, dat weet ik en dat komt ook zo gauw ik stageloop. Ik ben niet gek. Het was alleen niet waar ik naar vroeg.

Ik ben alleen nieuwsgierig, zoals ik al eerder zei had ik graag ervaringen gehoord. Helaas.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:40

Mrietjesueel schreef:

Huh? Maar je bent je paard toch aan het inrijden? Dan wil je toch juist leren? Of ben ik nu te standaard Tong uitsteken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:42

Mrietjesueel, ik kan me er erg weinig bij voorstellen dat je wel iets gaat lezen over het aanleren van hulpen bij een jong paard maar als je er dan op zit pas je daarvan helemaal niets toe Verward Dat lijkt me me zelf erg dom, maar goed. Persoonlijk lijkt me de combinatie van goede begeleiding en wat theorie helemaal niet verkeerd Haha!

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 10:44

Rinske schreef:
Mrietjesueel schreef:

Huh? Maar je bent je paard toch aan het inrijden? Dan wil je toch juist leren? Of ben ik nu te standaard Tong uitsteken

Ik GA m inrijden, onder begeleiding van mn stagebegeleidster. Ik heb r een paar keer op gezeten en wat rondgestapt en gedraaft, verder niets bijzonders.

En ja, Lielle, ik kan erover lezen zonder dat ik de drang krijg het toe te moeten passen...