paard rukt teugels uit handen voor hoofd omlaag

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

paard rukt teugels uit handen voor hoofd omlaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 16:21

Ik heb mijn merrie nog niet heel lang,en reed aan het begin met een los teugeltje. NU heb ik van een ander les en die zegt je moet de teugelswel strak houden bij haar want ze houdt der hoofd best hoog. De eerste keren werkte het en ging ze ook nageeflijk lopen,maar nu trekt ze sinds een paar keer de teugels uit mijn hand,ook tijdens rit in de duinen. Ze wil met haar neus het liefst dan over de grond lopen. Net of ze wat makeerd. Of kan dit iets rijtechnisch zijn dat ze me uitprobeerd? wie weet het? groetjes

Lorena

Re: paard rukt teugels uit handen voor hoofd omlaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:49

Het kan allebei zijn. Kan je zo op dit forum denk ik niet veel van zeggen. Houd ze het probleem als je weer een tijdje met lange teugel rijdt? Hoe oud is je paard? Waarom heb je nu van een ander les?
Vertel eens wat meer Knipoog

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:58

Normaal gesproken wil het zeggen dat je paard niet aan het been is als hij de teugels uit je handen trekt.
Dus benen eraan en doorrijden Haha! (en dan bedoel ik niet schoppen he Knipoog ).
Maak veel overgangen: hierdoor komt hij beter aan het been en dan zal dat trekken ook overgaan.

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 17:15

Ik ben het met AnnaBabs eens, benen eraan houden, probeer haar voorwaarts te houden en aan het werk, overgangen rijden dus! Ga iig niet terug trekken, je paard wint het toch en zal alleen maar harder op je hand gaan hangen.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 19:05

Ik heb haar vanaf mei,kocht haaar als beginnerspaard maar dit was het absoluut niet. In het begin liep ze alleen maar heel hard,was niet te stoppen. Ik ben naar een andere manege gegaan en heb daarom van een ander les. Voorwaarts is ze wel ,ze loopt zelfs veel te hard vaak. Ik moet haar alleen maar inhouden.Het is wel al stukken beter als het was .Ze loopt nu redelijk rustig.Mijn vorige lesgeefster zei altijd houdt teugel lang maar nieuwe zegt houdt ze kort want ze neemt loopje met je. Wat moet ik nu doen. De merrie is 11 jaar,is op haar 8e pas ingereden en hiervoor had iemand er een slof op want die was bang voor haar. Paardje is ook onbespierd . Voor fotos zie mijn site . http://groups.msn.com/jackrusseltysonenbobbie/luna.msnw

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:50

Dit deed Milka ook wel eens met een buitenrit. Dan kwam het omdat ik onbewust haar te strak vasthad. Moet je eens op letten, misschien doe jedat ook onbewust.
Milka deed het ook wel eens omdat ze het leuk vond, en dan gaf ik gewoon een ophouding op het moment dat ze ging trekken en goed voorwaarts rijden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 22:02

Als je paard voorwaarts is, betekend dat niet dat je paard ook aan het been is! Ook al gaat ze hard; je moet altijd met je been drijven, als je teugelhulpen (ophoudingen) geeft. Zonder beenhulp heeft een teugelhulp geen zin. Je paard gaat alleen maar terug vechten. Ga eerst maar oefenen met je been, je paard moet leren je been te accepteren zonder weg te rennen. Ik hoop dat je met deze tip een beetje geholpen bent,Succes! Lachen

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 05:57

Bedankt voor de reacties,ik zal het proberen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:05

Misschien zeg ik iets geks, maar ik lees dat je paard niet lang geleden ingereden is.
Ik zit te denken aan een evenwichtsprobleem. Door de teugels kort te houden valt ze als het ware uit evenwicht. Het harde lopen is iets wat daar bij hoort.
De oplossing: zorgen dat ze sterker wordt door inderdaad veel overgangen en aan het been rijden. Zorg dat ze niet meer zo hard wil lopen en haar hoofd nodig heeft om het evenwicht te vinden.

Maar zoals ook al eerder gezegd: het is lastig om zo te zien aan de hand van een stukje tekst

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:09

Als je paard trekt, gelijk drijven. Niet terugtrekken, je wint toch niet. Paard trekt, jij drijft. Blijft hij eht doen, mag je best een schop geven en flink voorwaarts rijden. Ze leren het snel af als het goed is Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:49

Ja, het is al gezegd, echt drijven, al wil ze nog zo hard, en dan opvangen met je handen. Je teugels hoeven niet kort of lang, er zit ook nog heel wat tussen, hoor. Je moet genoeg spanning hebben om de paardenmond te voelen. En ontspannen genoeg in je armen blijven om met de mond mee te gaan. Veel overgangen rijden, veel figuren rijden. Je hebt een harstikke mooi paard. Het duurt soms even voordat alles klopt, hoor, dat gaat in stukjes, niet dat ze morgen ineens goed loopt. Veel succes. Stel vragen aan je instructrice, waarom je dingen moet doen. Daar leer je veel van. Als ze niets uit kan leggen...is het tijd voor een andere.