raar paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ittheclown

raar paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 10:46

ik rij sins een paar weken een fjordej bij.
7 dagen in de week.

hij is mega snel zowal als in de stap als in de draf.
nou heb ik van de week voor het eerst gegalopeerd(ik durfen het eerder nog niet aan vanwegen zijn lichaamelijke gesteld heid (mega dik) en omdat hij geen conditie had.

ook nu ging die vrij hard maar niet oncontroleer baar (k kreeg hem gewoon op de volte)

maar nu het probleem ik rij nu bijna 10 jaar paarde en heb nooit dit probleem gehad.
als ik gallopeer voel ik dat ik mega hoog uit het zadel kom(toeschouwers zeggen wel dat het heelemaal niet te zien is) maar voor mijn gevoel wel.
zonder beugels rijde is geen optie(aangezien ie vaak bokbouwen heeft en erg op hard lopen gesteld is (ahhaahah raar paard ahah)

is hier een andere manier voor om voor mijn gevoel lekkerder te zitten?

ik heb al eerder op een fjord gereden maar daar zat ik gewoon lekker.

kan dit komen door de stijvigheid?(dat k dus niet lekker zit)

ik heb niet echt het idee dat het is dat hij zijn rug inspant maar het kan best wel (omdat ie zo dik is voel je ook een stuk minder) in draf en in stap loopt ie met zijn neus bijna over de grond als ik hem loslaat dus daar heeft ie wel onstpanning.

wat kan ik hier aan doen hoe los ik het op komt het door de stijvigheid of is het gewoon zijn manier van lopen?

hij is nu wel 15 jaar en ik heb geen idee hoe die voorheen gereden is (ik weet dat hij kampioen is geweest met springen) maar verders weet ik niet of ie ook een beetje met meer ruggebruik kan lopen (iets nagefelijk)

hij is namelijk ook nu 2 jaar of mischien wel meer niet gereden.

wie of wat weet hoe ik mezelf moet aanpassen of het paard wat lekkerder kan laten lopen.

(sorry voor het lange verhaal)
hahah gekke race bok fjord Haha!

M3isSi3j

Re: raar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 11:19

Een paard wat heeel hard gaat in galop is vaak niet mooi ontspannen in zn rug.

Wat ik zou doen is hem heel lang los rijden en voornamelijk voorwaards/neerwaards. Op het momend dat je hem op alle mogelijke manieren kan schakelen dus zowele en pasje naar vore als terug zonder te hoeven schoppen, trekken of plukken aan je paardje kan je hem een keertje in galop aanzetten.

Doordat die al een tijd niet gereden is heb je kans dat zn achterhand spieren niet sterk genoeg meer zijn om van achter naar vore te lopen en dit is wel nodig voor een goeie ontspannen galop. Deze achterhand spieren kan je trainen door overgangen te rijden, iets wat je toch ook veel doet bij schakelen en voorwaards/neerwaards rijden.

Om hem extra te helpen bij de galop kan je hem vaak aanzetten en kleine stukjes laten galoperen. Dus voordat die weg kan rennen en in de race-versnelling gaat rij jij hem al weer op je zit terug naar de draf. Dit doe je op elke hand een paar keer. Zo word die van achtere ook weer sterker! Als je een langer stuk wilt galoperen moet je hem idd op de volte houden om te voorkomen dat die weer weg rent als die op deze volte netjes en rustig kan galoperen open je hem en rij je hem telkens een stukje verder door tot je moeiteloos het hele rondje in een rustige galop kan blijven.

Dit is niet te realiseren in een week maar daar zal je echt een flinke tijd hard aan moeten werken. Wel zal je na een paar dagen of enkel weken resultaat gaan zien hoor!

succes

suppiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:51

Het kan inderdaad komen door dat hij zo dik is. Verder ben ik het met ittheclown eens.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 03:19

ik ben het er ook mee eens.
1 dingetje nog.
vraag eens aan iemand die kijkt of hij niet overkruist.
bij paarden die wat langer stil hebben gestaan zie je dat wel meer.
dit voelt ook een beetje hobbelig

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 08:34

heeft hij dit aan beide kanten? Zo nee,dan kan het komen dat hij aan die kant wat korter is, bijvoorbeeld omdat hij zelf die kant niet fijn vind lopen, of je met je binnenhand iets strakker zit als de buitenhand ofzo.
Probeer dan vaak kleine voltes te rijden op die hand. Dat werkte bij mijn pony goed.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 09:59

Een paard laat je pas zitten als het zelf ontspannen is!
Jij kunt dus niet ontspannen zitten omdat je paard niet ontspannen is Knipoog ...

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 12:13

ja er is nu nog een probleem bij
en nee hij ging niet overkruist

gistern kwam er nog een meisje kijken om mij af en toe te helpen (gezzelig denk je dan maar nee)

hij had toch opeens een raare bui (volgens mij is dr gewoon iets mis met het paard)
het meisje zat erop en hij was gewoon zo als altijd wel snel maar verder lief

ging ie opeens rennen (zo maar uit het niets er was niks aan de hand ze deed niks het meisje) dus zij durfden er niet meer op nou ik dr op

niks aan de hand en zo opeens neemt ze een sprint echt totaal onbestuurbaar en rennen en omdat ik haar ging tegen sturen(ze ging namelijk telkens richting bakrand niet zo prettig met zon snelheid)

ging ze bokken en met 4 benen in de lucht springen en na 5 minuten zat k nog op dat rodeo paard en wat denk je Cool ahahahah ging mijn zadel scheef dus ik glij dr heel banketstaaf af hahah Haha! Bloos

dus ik het zadel af en kijken of ze mischien wat had nee niks(de dagen dr voor had ik ook met het zelfde zadel gereden en er was ook niks anders in de bak)

en hoofdstel gecontroleerd niks aan de hand het bitje gekeken ook niks dus ik zonder zadel door de bak wandelen en het was niet te doen ze probeerden gewoon over me heen te lopen.

dus zo opeens gaat ze heel hard weg zo dat ik de teugels niet meer vast kan houden komt ze toch op me af rennen dus ik schreuwen ze kwam echt gericht op me af

dus draait ze zich om en wouw me een trap geven gelukkig alleen een shaaf.

daarna was ze weer gekalmeerd ik snap dr niks vamn dr was niks aan de hand niks in de bak niks buiten de bak en de andere dagen dat ik reedt was ze hardstikke lief ik snap het ook niet ik heb dr niks aangedaan ofzo dat zou ik nooit doen.

ik heb ook geen idee waardoor dit zo opeens komt.

maar ik weet ook niks van hoe ze haar bvroeger reden de eigenaar is heel vaag en zecht wat en dan 10 minuten later is het het omgedraaide.

ik weet wel dat ze een heele tijd niet gereden heeft(dan praten we over jaren)en dat toen ze gereden werd het niet meer was als 3 keer per week eeb halfuurtje

ze is nu inmiddels 16 zou het soms zo kunnen zijn dat ze het na al die tijd gewoon niet meer wilt?

maar dan nog ze was hardstikke vrolijk met het werken de dagen dr voor

weet iemand hoe dit kan ????
ik heb ook haar ruggen graat bevoeld heb ik geleerd van een gespecialieseerde visio en dr was niks aan dehand.

wat nu ik wil haar een kans geven maar heeft dat wel zin?

groetje mij bij vragen gewoon effe een berichtje plaatsen of een pb tje

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:05

Is je paard je niet gewoon aan het uitproberen? Als er écht niets lichamelijks aan de hand is, en hij nergens bang voor lijkt te zijn, zou ik hem eens goed laten merken wie de baas is. Over het blijven zitten in galop, tsja, vaak een kwestie van veel doen Lachen

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 16:21

het is niet mijn paard. en als je dr een tik of mep geeft word het nog erger en als ze los loopt en je geeft dr een tik als ze stout is komt ze achter je aan om je te trappen
dus hoe meer je dr sraft hoe erger het word.

als je lief voor haar bent doet ze hte ook .

ik ga morgen even kijken hoe ze is en dan mischien weer dr op maar ik snap dr nog steeds niks van ze was eerst zo lief ??? Koe

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 17:47

Vanaf hier kan ik er niet echt iets zinnigs over zeggen maar ik zou er een ervaren iemand bij halen en les nemen.Daar heb je denk ik het meeste aan diegene kan je vertellen waarom hij zich zo gedraagd en nog belangrijker diegene kan je vertellen hoe je het kan oplossen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 17:50

ittheclown schreef:
het is niet mijn paard. en als je dr een tik of mep geeft word het nog erger en als ze los loopt en je geeft dr een tik als ze stout is komt ze achter je aan om je te trappen
dus hoe meer je dr sraft hoe erger het word.

Dit vind ik echt gevaarlijk kijk goed uit en ga er a.u.b. hulp bij halen.Of er is iets mis met je paard of hij is duidelijk de baas over jouw maar hier kom je zelf niet uit zo te lezen.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 19:01

nee ik ben inderdaad ook bang dat het te gevaarlijk word ik denk ook dat ik dr helaas mij moet stoppen(ik wouw het paard graag een kans geven)

over dat aankunnen zou het niet aan kunnen liggen aangezien ik bij een handelsstal zelf probleempaarden van 180 heb geholpen dus ik heb daar ook behoorlijk wat ervaring mee.

als ze nou wat jonger was zou ik zelf zeggen gewoon over nieuw beginnen met alles het inrijden enzo en het opvoeden.
maar aangezien ze al 16 is word dat wel een probleem.

ik zit er gewoon erg mee ze was eerst zo lief en nu ineens daar snap ik ook niks van ik zou ook graag een rede vinden maar het is zoiezo een vreemd verhaal wat de eigenaar verteld.

er zijn zoiezo minimaal 3 mensen die het paard in het jaar dat ie dr staat nog nooit hebben zien rijden of los hebben zien lopen.

en de eigenaar ZECHT dat ie minimaal 2 jaar stil heeft gestaan (maar mischien is dit wel veel langer)

ook het vrahaal dat ie springkampioen is geweest verwaterd steeds meer eerst kampioen nu had ie het wel eens gedaan en van de week had ie ooit wel eens balkje gelopen dus daar heb je ook niks aan.

ook aan het veit dat ze hem volpropt met grapefruit en sinaasappels (MET SCHIL) terwijl ie veel ste dik is.

zelf heeft ze dr ook absoluut geen verstand van geeft ze wel zelf toe (maar luisteren als je haar wilt helpen met haar paard doet ze niet veel)

ik vind dit erg moelijk aangezien dit erg jammer is voor het paard ik had graag met haar aan de gang gegaan maar ik vind altijd het moet wel veilig blijven.

en ik kan behoorlijk wat hebben maar aangezien er ook veel kleine kinderen in de bak rijden die nog mniet kunnen sturen word het dan wel erg onveilig.

ik heb zelf ook aan les gedacht maar aangezien het een manege is met continu groepslessen liijkt me dit niet zo slim en voor priveles is dr dus geen mogelijkheid.

ik zit er ook behoorlijk mee aangezien er een aantal jonge kinderen op stal lopen die hem graag zouden verzorgen
dus daar om ben ik bang dat als ik straks stop en er zon jong meisje mee aan de gang gaat daar moet ik niet aan denken wat er kan gebeuren.

ik zit er erg mee en ben blij dat ik mijn verhaal hier bij bokt kwijt kan.

(bij eventueele tips om het paard te helpen graag antwoord ik ga het nog 2 dagen probeeren samen met en ander meisje(waar ik niet veel aan heb aangezien ze erg bang is) en kijken hoe ze dan is.

als het dan niet over is en ik stop zal ik het ook tegen de manege houder zeggen hoe ze is na een dag of 4 met dr bezich zijn zodat zij mischien in de gaten kan houden dat er geen kleine kinderen in gevaarlopen.

sorry voor het lange verhaal en alvast bedankt voor de hulp.

groetjes ilona Verdrietig

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:52

had je ook al eens aan spierpijn gedacht?
eerst was ze braaf en na een paar dagen krijg je dit.
begin weer bij de basis,vergeet dat dit paard ''springkampioen'' is geweest.
ga longeren bouw rustig op,niet te lang.
als ik jouw verhaal lees verwacht je ineens te veel.
doe alsof het een jong onbeleerd paard is,rustig aan en neem de tijd!

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 19:53

niemand meer enige idee hoe ik haar kan helpen? Verdrietig

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 19:56

mariska32 schreef:
had je ook al eens aan spierpijn gedacht?
eerst was ze braaf en na een paar dagen krijg je dit.
begin weer bij de basis,vergeet dat dit paard ''springkampioen'' is geweest.
ga longeren bouw rustig op,niet te lang.
als ik jouw verhaal lees verwacht je ineens te veel.
doe alsof het een jong onbeleerd paard is,rustig aan en neem de tijd!

daar heb ik al rekening mee gehouden ik reed ook niet meer dan een kwartier per keer en telkens met lange teugel.

en dat springkampioen gedoe kan me niks schelen volgens mij is dat niet eenwaar
mijn bedoeling was om het paard lekker onspannen te laten lopen en haar conditie weer op te bouwen zodat ze ook wat overtollig gewicht kwijt raakte .

ik dacht zelf ook aan spierpijn daarom heb ik ook niet gereden maar is spierpijn een rede om te trappen als iemand op je af komt lijkt me niet he.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:03

wel als ze jou gaat zien als dat vervelende mens die daar de oorzaak van is. Clown

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 21:01

ja dat zou kunnen maar vind jij dat dan normaal gedrag?

en ze deed het in de eerste instansie niet bij mij maar bij een ander meisje die dr op ging nadat ze een sprint nam durfden hte meisje niet en toen ben ik dus na 5 minuten rodeo rijden (ik probeerden of ik haar kon kalmeren of straffen maar ze wouw je gewoon er echt af hebben van daar dat ik aan haar rug denk) met een glijdend zadel (vrouw had zelf aangesingelt niet zo goed dus) er af gleed omdat het zadel scheef ging.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 21:04

en over dat spierpijn gesproken dt kan mischien wel maar ik heb alleen maar met een lange teugel 10 minuten gestapt en dan op elke hand 1 rondje gedraafd en dat 2 dagen achter elkaar daarna ben ik zelf de weg op geweest(de derde dag)

en die dag erna begon het.

mischien wilt ze wel gewoon niet in de bak is dat een optie ??

aangezien die vrouw voorheen soms met haar een klein stukje naast haar over de weg liep (ook niet veel maar een meter of 100)

zou dat het kunnen zijn dat ze het rijden in de bak gewoon zat is ???

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:09

wil jij lekker zitten?

dan moet je er eerst voor zorgen dat jij ontspannen zit..
als jij ontspannen zit kan t paard zich ook ontspannen..
waardoor de gallop beter uit te zitten is en jij nog onspannender kan zitten..

dus gewoon blijven oefenen..
en niet te gefocust zijn en krampachtig proberen te blijven zitten..
gewoon diep in ademen, ontspannen, rechtop zitten, benen lang maken en genieten..

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 21:12

ehhm eerlijk gezecht ben ik nou even niet meer bezich met de galop maar meer met het geheele paard Knipoog

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 21:13

en genieten sorry maar dat lukt efen niet als me paard me lens trapt als ik erav val.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:17

ittheclown schreef:
en genieten sorry maar dat lukt efen niet als me paard me lens trapt als ik erav val.

oef pijnlijk
dat had ik niet gelezen.. sorry.

nou suc6 der mee

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 21:23

oo dat geeft niet het worden ook steeds meer van die verhalen

je heb ook wel gelijk met die galop (dat is nu effe niet aan de orde maar maakt niks uit) maar ik heb nooit moeite ik zat ook gewoon ontspanne maar ik denk dat ze gewoon niet soepel was en dat ze mischien toch inderdaad overkruist ging

maar ik ga morgen toch weer probeern er op te gaan (niet alleen)maar niet alleen dus mocht ze het weer gaan doen heb ik geen zin om getrapt te worden kan de gene helpen .

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 21:25

dan ga ik gewoon eerst even stappen (o ja longeer lijn is geen optie dan trap ze je namelijk ook de bak uit en aangezien ze niet bang is voor de zweep helpt dat ook niet)