verkeerd bit of......

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ChristaV

verkeerd bit of......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 21:32

Beer wordt dit jaar 4 en we zijn hem aan het inrijden. In het begin wilde hij niet aan de teugel komen wat logisch is als je net aan zo'n metalen ding in je mond gewend ben. Maar na een poos ging het heel goed. Nu was ik hem vorige week aan het longeren en het viel me op dat hij niet goed reageerde op het bit. Hij gooide zijn hoofd in de lucht en was zich echt aan het verzetten tegen het bit. Gisteren heb ik Beer gereden en hij reageerde heel slecht op de teugelhulpen en pakte het bit vast ook gooide hij zijn hoofd weer elke keer in de lucht.

Wie kan mij helpen. Wat doe ik verkeerd of wat is er aan de hand. Ik gebruik een gewone bustrens van RVS. De tandarts is in november geweest en die heeft wel wat haken weg gevijld maar verder was alles in orde.

Moet ik een ander bit proberen of zal er iets anders hand zijn.

Alvast bedankt

Christa

sas00

Re: verkeerd bit of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 21:46

Mijn paard heeft daar ook last van gehad...
Ik heb uiteindelijk een ander bit gekocht, een dubbel gebroken bit.
Het bit dat ik nu heb is zachter dan het vorige en het gaat super.

Ik kan natuurlijk niet zeggen dat het bij jouw paardje ook werkt maar bij mijn paard heeft het geholpen.

Bij een enkel gebroken bit bastaat de kans dat het middenstuk tegen het verhemelte aan komt waardoor het paard juist steeds hoger met zijn hoofd gaat lopen...
Bij een dubbel gebroken bit drukt het middenstuk tegen de tong daardoor gaat het hoofd dus omlaag.
.
Zo is het mij verteld Knipoog
Laatst bijgewerkt door sas00 op 30-01-05 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 21:50

Sommigen hebben liever een dikker bit, anderen een dunner. Past het wel, ik bedoel steekt het niet zover uit dat hij het naar 1 kant kan werken? er zijn paarden die een hekel hebben aan metaal, en dan is een kunststof bit een idee. Gewoon hier en daar wat proberen te lenen en zien wat je paard wel prettig vindt. Het kan ook zijn dat hij een hangend rooster heeft (gezakt verhemelte) en dan kan een gebroken bit wel eens zeer doen. De punt in het midden komt er dan tegen aan.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 21:58

Ik denk dat je idd het beste een ander, zachter bit kan gebruiken.
Misschien een rubberen..? Dat werkt erg zacht in.. Of een dubbelgebroken bit die best wel dik is?
Als hij het dan nog doet zou het idd ook een hangend rooster kunnen zijn..
Probeer hem anders een poosje te rijden op een hackamore.. Misschien gaat dat beter..

ChristaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 22:14

ik ga zeker eens een ander bit proberen er zal vast wel iemand op stal zijn die een dubbel gebroken bit heeft wat ik even mag lenen.

Ook neem ik even een kijkje in zijn mond (makkelijker gezegd als gedaan) om te zien of hij idd een hangend rooster heeft (had er nog nooit van gehoord)

Bedankt voor de reacties.

ChristaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 22:16

Lusitana schreef:
Past het wel, ik bedoel steekt het niet zover uit dat hij het naar 1 kant kan werken?

Het bit past prima dus dat zal het niet zijn. Maar zoals ik al schreef ga ik zeker een ander bit proberen. Ik hoop dat het dan beter gaat.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 23:08

Prima dat de tandarts in November is geweest maar houd er rekening mee dat je paard wellicht nu aan het wisselen is en daardoor misschien toch wat last van het gebit kan hebben.

Vraag aners of een insctructeur er even naar wil kijken dat kan ook helpen, misschien is het verzet of doe je zelf toch iets verkeerd.
Je zegt dat je paard niet goed op teugelhulpen reageert, misschien moet je toch nog duidelijker actief van achter naar voor rijden en toch porberen rustig die aanleuning te vinden.

Succ6

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 23:28

Mischien heeft die idd last van zijn tanden, ze wisselen en mischien heeft die last van doppen ofzo.
Kijk anders ook eens als die eet of dat makkelijkgaat.

Verder is een bustrens normaal wel goed, je zou eens een bitje kunnen lenen om uit te proberen bijvoorbeels een scholingstrens dubbelgebroken watertrens ofzo.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 01:47

bij een vierjarig paard zou ik het eerst denken aan het wisselen van tanden.. ze kunnen hier behoorlijk last van hebben
de meeste jonge paarden hebben dit... ze zijn dan een tijdje aan het schudden met hun hoofd. gewoon je handen op de plaats houden niet terug trekken..rij naar je hand toe
over het algemeen gaat het vanzelf weer weg
een dubelgebroken bitje kun je best een keer proberen.

semjase

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 07:43

Ik heb precies hetzelfde bij mijn haast 4 jarige.
Als ik in het begin buiten ga rijden dan gaat het goed maar na een half uur begint het.
Ik weet ook niet wat het kan zijn.
Punt is dat ik er een bit in heb dat als enige in zijn maat te krijgen (een liverpool of zo) was dus een bit lenen of zelfs kopen zit er niet in dan moet ik het speciaal laten maken.
(hij is 18,5 cm)
Ik ga nu dus maar de paardentandarts bellen want ik weet dat hij voor aan het wisselen is en ik ga maar eens een praatje maken voor priveles... Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 08:13

Ik zou niet alleen naar het (ge)bit en het bit laten kijken, maar ook naar het zadel. De rug van een paard veranderd voortdurend, en vooral bij een vierjarige kan dat tot gevolg hebben dat het zadel niet meer past. Ze worden breder, krijgen meer schoft. Dus ook naar het zadel laten kijken!

semjase

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 08:50

Wauw als dat zo is dan heb ik een probleem want dit zadel is speciaal gemaakt voor hem omdat hij al zo breed is.
Hij is een B.T. Haha!

ChristaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 00:06

Het zadel heb ik nog niet zo lang en het past gelukkig goed. Maar ik houd het in de gaten.

Ik ga zeker een ander (dubbel gebroken) bit proberen. Ik heb op stal gesproken met de staleigenaresse en zij heeft het idee dat Beer aan het wisselen is. Het advies was inderdaad handen op hun plaats houden en niet terug trekken.

Voorlopig dan maar even rustig aan want hij is toch wel een beetje stuurloos.

Bedankt voor de goede tips OK dan!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:11

Probeer anders eens zonder neusriem. Vaak zitten die veel te strak en veel paarden vinden dat niet prettig.