pony eigenlijk TE sterk

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chris_Fire

pony eigenlijk TE sterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 19:55

hoi,

Ik heb een verzorgpony waar het rijden niet altijd even goed mee gaat. Ik weet nu ongeveer wat ik moet doen door de instructrice maar hij is dan heel snel en niet te houden. Omdat hij vroeger voor de kar liep (nu ook nog soms) is hij heel erg sterk en kan ik hem echt niet houden. Weet iemand misschien een idee om hem toch in de hand te kunnen houden?

xxx margo

Nimmy

Re: pony eigenlijk TE sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 20:23

Door een krachtmeting te voorkomen, lekker aan te werk zetten, en zelf ontspannen, ook als die weet ik t wat uithaalt, ga niet trekken aan de teugels of iets.
In een hoek zetten als je de contole verliest wil ook wel eens werken, maar ik zou zorgen dat jij hem voor blijft, slimmer zijn dan je paard. zo simpel is t eigelijk. hou hem dus aan t werk, laat hem zn energie gebruiken voor dingen die jij wil dat hij doet en niet wat hij in zn kop haalt.

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 21:17

Hij is zo'n paard dat teveel energie heeft en na drie uur rijden nog pit zat heeft. Dus als ik aandraaf word het meestal meteen al aangalloperen...ik krijg hem dan nooit terug en als het dan net lukt zit hij daarna meteen weer in galop. in een hoek zetten probeer ik ook welleens maar daar word hij alleen maar heter van. En daarom lukt lekker aan het werk zetten ook niet..... Als ik al een beetje vraag om naar beneden te gaan doet hij het wel maar vliegt er ook meteen weer vandoor. Met benen rijden gaat ook niet omdat hij dan nog veeel sneller vooruit schiet.

xxx margo

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 21:26

toch klopt het wat nimmy zecht Bloos
wij hebben een arabiertje staan die ook aangespannen loopt.
pony is beren sterk en super heet[en slim]
door haar zo bezig te houden en elke keer alles te herhalen kan er nu zelfs al een jong meisje op rijden[in de bak dan]
veel overgangen rijden,goed bezig houden en als het te gek word rijd je hem naar het hek.
zorg dat je de controlle krijgt.
neem les bij een goede instrukteur,dat doet wonderen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 22:06

Toch veel been geven, dat klinkt vreemd, maar je moet een pony opsluiten tussen je benen en je handen. jij moet toch zeggen dat hij voorwaarts moet als gaat hij al, en dan opvangen met je handen, zodat hij niet teveel kan. Verder moet je lange rechte stukken vermijden, dus veel figuren rijden, vooral voltes zijn goed om controle te krijgen en dan niet eentje, maar meteen drie achter elkaar en sluiten en openen. en een figuur in een figuur, zoals een gebroken lijn met een volte naar binnen of buiten op X en dan de gebroken lijn afmaken. S-en rijden. Veel overgangn. Figuurtje in de ene gang, gevolgd door een figuurtje in de andere gang. Vier overgangen op een lange zijde. Etc. Niet eindeloos door laten draven of gallopperen, maar na een paar passen terug vragen naar stap. Zeker nooit gaan trekken. Je instructrice hoort je hier mee te helpen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 11:36

idd wat lusitano zegt! Je moet hem constant bezig houden.. elke pas die hij zet heb jij onder controle en elke pas weer controleer je ook of jij die controle hebt. Dit doe je door heel veel (schein)overgangen te rijden op je zit.. dus een pasje naar vore en voordat hij hard kan gaan zet je hem weer een pasje terug.. eerst heel overdreven van halthouden-wegdraven-halthouden (als die nou niet op je ophoudingen reageerd laat hem dan tegen een muur aanlopen zodat je niet hoeft te gaan zitten trekken om hem stil te laten staan) tot scheinovergangen.

SLuit hem op.. rij niet te veel lange lijnen met hem als die nog niet goed genoeg op je zithulpen (en eventueel stemhulpen, hier zal die goed opreageren als die voor de wagen gestaan heeft) om hem terug te kunnen rijden maar rij veel figuren met hem waar je hem ook weer bezig houd. Dus contrastelling vragen in de voltes, stapjes opzij wijken (als die opzij moet kan die niet naar vore! hele goeie als je voelt dat die weg wilt gaan rennen)

Kortom: altijd bezig houden door overgangen en figuren/oefeningen te rijden met hem. Elke pas willen beheren en dit blijven controleren. Wees eerlijk en conseqent en het belangrijkste van alles geef niet toe aan de kracht die hij bit kan zetten.. je kan terug trekken maar je wint het toch niet van. Als jij los laat en ontspant doe hij doet vroeg of laat ook!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 12:03

Lusitana schreef:
en dan opvangen met je handen, zodat hij niet teveel kan.

En als je pony zoals die van mij nu een houten bek heeft op het moment dat het hem uitkomt. Je kunt hem dus niet opvangen als hij te hard loopt, anders wordt het trekken.. En dat wint hij toch Ja

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 12:09

Je zou je pony natuurlijk van te voren ook even kunnen losgooien, zodat hij zijn energie lekker kwijt kan. Als daarbij je pony gewend is om voor de wagen te lopen, gebruik je stem dan tijdens rijden. Paarden die voor de wagen lopen zijn hierop getraind en die van jou zal daar dus ook goed op moeten reageren.
Probeer ook in het begin niet gelijk het tempo terug te nemen. Als hij zo hard gaat, laat hem dan in het begin zo gaan, maar ga er dan aan werken dat je in dat tempo controle krijg en dan langzaam later het tempo afbouwen. Veel voltes opdraaien en deze langzaam wat kleiner maken. Probeer ook met je zit controle te krijgen. Door de manier van lichtrijden kan je ook het tempo aangeven en ga dus ook niet doorzitten. Ga des noods langzamer lichtrijden dan hij draaft. Is wel moeilijk hoor, dus succes!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 12:11

griebels schreef:
Lusitana schreef:
en dan opvangen met je handen, zodat hij niet teveel kan.

En als je pony zoals die van mij nu een houten bek heeft op het moment dat het hem uitkomt. Je kunt hem dus niet opvangen als hij te hard loopt, anders wordt het trekken.. En dat wint hij toch Ja

proberen op te vangen met je zit? of in combinatie van zit en luchtige ophouding met je hand.