vast in de rug

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pammy

vast in de rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 13:20

Mijn paard zit waarschijnlijk vast in de rug bij de overgang van lendenen/kruis. Als ik hier druk duwt ze haar rug weg. Ook bokt ze heel erg bij het galoperen (doet haar waarschijnlijk zeer)

Wie weet hoe dit kan zijn gekomen (ze had het waarschijnlijk al toen ik haar kocht)

En hoe kan ik dit oplossen?
Ik rij haar altijd eerst lang en laag, daarna rond en laag in stap en draf heeft ze er geen last van dan loopt ze gewoon normaal en lekker.
Ze heeft er alleen last van bij galoperen en door het bokken kan kan ik haar in de galop niet lekker laag en ontspannen rijden.

KayC

Re: vast in de rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 13:29

Misschien door het zadel? Hoeft niet het zadel te zijn wat je nu gebruikt, maar kan ook door een ander zadel komen wat op haar gebruikt is. Dat zal niet lekker gelegen hebben.
Het lijkt mij het beste haar te longeren met een hulpteugel waardoor ze haar rug moet gebruiken maar ook lekker ontspant.

BubaenDj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 20:48

Nou, mijn paard duwt ook zn spieren daar weg, en precies je moet heel laag gaan rijden zodat ze alle rugspieren gebruikt. Verder kun je er na het rijden een warm middeltje opsmeren zodat je paard geen spierpijn krijgt, en na een tijdje heeft ze dr spieren genoeg getraind en druk je paard het niet meer weg.

Gr. Elvi Pling

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 22:02

fysio erbij halen!!

Bij mijn paard zaten de bekken vast, dit merkte ik doordat mijn paard ging bokken in de galop..

Niet zelf aan de slag gaan......

Bij mijn paard kwam het doordat hij waarschijnlijk was gevallen in de wei.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 11:01

Wat je rijtechnisch kunt doen: is vanuit een hoek naar A of C rijden en denkbeeldig op die lijn pionnen denken. Daar rij je om heen je paard word daar heel los en ontspannen van juist achter je zadel in de lendenen en in ruggewervel. Maak er geen ruk en pluk werk van, maar rustig omstelling en dan bocht inzetten en van richting veranderen!!!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 11:27

idd wat hier boven genoemd is sluit ik me helemaal bij aan!

Verder denk ik dat het belangrijk is dat je niet galoppeerd als je merkt dat je paardje er niet aan toe is. Je kan hem lekker laten galoperen aan de longeerlijn of me tlosgooien waar die niet ook nog eens de belasting van jou en het zadel op zn rug heeft.

VEel oefeningen rijden waarbij die laag en rond is, wel wendingen rijden waar die ook bij door zn rug moet buigen (dus in elke wending eventueel een pasje opzij laten wijken naar buiten toe zodat die echt goed rond word) en heel belangrijk: ook rechtrichten!

Ben je van plan om er een fisio of DA bij te gaan halen?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 11:32

Nog een tip, als je aan lichtrijden bent, ga 2x staan 1x zitten, beetje je gewicht naar voren brengen, kan namelijk ook zijn dat paard teveel spanning in de rug vasthoud doordat lichaam van ruiter te ver naar achteren zit. Het is even raar zitten, maar zeker het proberen waard.

pammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 11:39

Ik heb echt veel aan jullie tips, vooral die van de pionetjes ga ik uitproberen en veel meer longeren. Dan kijk ik het twee week aan en zie ik geen verbetering (ook geen klein beetje) dan ga ik toch even bij DA of de fisio langs.

Gister deed ze het trouwens een stuk beter veel minder bokken, komt mischien omdat ik haar eerst losgegooid had.
Mooie site trouwens van www.paardenbegrijpen.nl

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 11:43

pammy schreef:

Ja er staan veel handige tips in en veel informatie op. Pling OK dan!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 12:08

..probeer je paardje anders eerst een lekker los te longeren en een goeie galop aan de longe te krijgen...denk daar ook aan een bijzetteugel of passoa

Er zijn ook nog een paar goede oefeningen te doen met je paard, die je voor het rijden doet...maar voor uitleg kan je dan beter naar een da of iemand van de Fisio vragen, want over een scherm is dat nogal moeilijk

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 12:41

Dimitri schreef:
..probeer je paardje anders eerst een lekker los te longeren en een goeie galop aan de longe te krijgen...denk daar ook aan een bijzetteugel of passoa

Je mag niet galoperen met pessoa teugel eraan.. en dat zou ik al helemaal niet doen als dat paardje misschien wat in zn rug heeft zittten!!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 12:43

Dan kun je nog beter met dubbele longe longeren, je forceert dan niets, paard zit niet vastgebonden of wat dan ook, je richt gelijk het paard recht en dan kan paard ontspannen.

pammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 14:00

weet iemand trouwens nog goede boeken over longeren? Want ik wil het nu wel goed aanpakken.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 14:35

fysio vind ik nog het beste wat je kan doen.. het scheelt echt super veel en hij geeft je veel tips over hoe je daarna het beste kan gaan rijden en longeren. Mijn pony had ook al last van zijn spieren toen ik hem kreeg, sinds hij daar is geweest bokte hij zo bveel minder en liep hij veel fijner. Echt een aanrader dus!

(ik weet niet maar het boek van lammert haanstra is over longeren, heb het alleen zelf nog niet gelezen. )

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:07

pammy schreef:
weet iemand trouwens nog goede boeken over longeren? Want ik wil het nu wel goed aanpakken.

lammert haansta?

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 08:24

***Je mag niet galoperen met pessoa teugel eraan.. en dat zou ik al helemaal niet doen als dat paardje misschien wat in zn rug heeft zittten!!***

Sorry dat het er een beetje krom stond hoor!..(heb je honger?)..maar zelf hebben wij hier ook paarden staan met ruklachten en dmv longeren en fisio oefeningen kunnen we die weer normaal rijden!...juist met goed longeren..het was niet specifiek bedoeld om aan de passoa teugel te gaan galloperen....maar je kan wel, mits goed gelongeerd, (zal op mn woordkeuze letten Bloos )..een gallop sterk verbeteren...

en voor de TS, een paar maanden geleden heeft er een heel stuk in de BIT gestaan over juist longeren, misschien heeft iemand dat hier?...was een interressant stuk!

versace

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:23

Waarom zou je een paard met last van ze rug niet mogen longeren aan de passoa?

Het is juist goed als je de passoa niet te strak zet kan je paard nog van alles doen aan het tuigje.

Bij ons op stal loopt ook een fisio en die raad het ook aan ik heb het genoeg gezien bij paarden met last van hun rug die gelongeerd werden aan de passoa dat het daarna veel beter ging. en uiteindelijk weg was.

pammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 11:55

Ging vandaag super!!!

Heb haar gister en eergister gelongeerd met een elastiek. Vandaag weer gereden hele poos stappen en draven lekker rond, met een heleboel stelling en buiging, de denkbeeldige pionetjes zijn wel lastig, maar is wel een goeie oefening. Heb toen op de volte aan gegalopeerd. En heb haar Toch streng rond gehouden en ze bokte geen eens.

Voor dat ik ging rijden duwde ze haar rug weg, tijdens het rijden ook een paar keer. Voordat ik aangalopeerde niet meer en na het galoperen ook niet meer. }> }>

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 11:58

pammy schreef:
de denkbeeldige pionetjes zijn wel lastig, maar is wel een goeie oefening.

Het valt op zich wel mee, maar het is even wennen. Neem rustig je tijd ervoor, rustig buigen eerst (om vallen te voorkomen) en dan rij je in de rijrichting waar je heen wil, vervolgens omstellen en dan pas rij je in de rijrichting waar je dan weer heen wil, het is iets nieuws dus wel even wennen voor beiden natuurlijk, maar het is hele goeie oefening op paard los te maken in de rug. Succes verders. Knipoog

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 12:16

Mable is ook een geval waar aan gesleuteld moet worden dus ik kan ook wel even meepraten Bloos

Allereerst heb ik een fysiotherapeut erbij gehad. Ze heeft Mable 3 kwartier gemasseerd. Daarna moest ik 2 weken longeren en haar daarbij flink aan het werk zetten.
Ik heb haar toen ook bijgezet maar niet te kort want haar neusje moet op de loodlijn blijven.
Ook heb ik wat strech oefeningen gekregen die ik dagelijks doe na de training. Na de training deel ik steed een spray op haar rug en dan de deken erover dan werd het lekker warm, een soort tijgerbalsem.

Na 2 weken is ze nog eens geweest, heeft mable 3 kwartier gemasseerd. Haar rug was goed opgeknapt doordat het niet belast was in de 2 weken dus mocht ik haar rijden.
Ze heeft mijn zadel nog nagekeken en zag dat ie scheef was dus ze adviseerde me om die langs de zadelmaker te brengen.
Tijdens het rijden gaf ze me aanwijzingen. Ik moest meer voorwaarts en schakelen en goed mijn benen eraan bij het terugrijden zodat ze goed haar buikspieren gebruikt. Die moeten sterker worden zodat haar rug ontlast kan worden.

Mijn zadelboom bleek los aan 1 kant dus daar hadden we de oorzaak van de pijn te pakken. Het zadel is gerepareerd en we rijden vrolijk verder.
Maar rijtechnische zijn we er nog niet. Ze is nu wel lekker voorwaarts en heeft geen pijn meer maar ze is nog wel scheef en daar werken we nu heel hard aan.

alexander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 23:44

pammy schreef:
Ik heb echt veel aan jullie tips, vooral die van de pionetjes ga ik uitproberen en veel meer longeren. Dan kijk ik het twee week aan en zie ik geen verbetering (ook geen klein beetje) dan ga ik toch even bij DA of de fisio langs.

Gister deed ze het trouwens een stuk beter veel minder bokken, komt mischien omdat ik haar eerst losgegooid had.

mischien is het beter als je verder gaat kijken dan al deze tips!
een ruggenwervel foto biedt je meer antwoorden.
paard wat zich wel over de rug laat werken maar niet wil dalen in de rug kan wel degelijk wervel problemen hebben.
een paard wat bokt in de galoppade heeft vaak een rugprobleem en wat niet alleen met training is op te lossen.
vaak als je hem losgooid of longeerwerk geeft voordat je gaat rijden geeft hem verlichting omdat de rugspieren dan niet koud zijn en strak maar al doorbloeding heeft in de rug