Te snel reactie.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dobby91

Te snel reactie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 00:47

Een beetje vreemd probleem eigenlijk, maar mijn (verzorg)pony reageert echt heel erg snel op je been. Ik hoef maar even mijn been aan te spannen zeg maar en ze reageert meteen door sneller te gaan lopen. De laatste tijd word het wat minder maar toch krijg ik het er niet helemaal uit. Heeft iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?

poes

Re: Te snel reactie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 02:47

Ik heb altijd gehorod dat je bij zo'n paarden veel je benen moet gaan gebruiken. Opdat hij toch niet zou weglopen kun je bijvoorbeeld op een grote volte gaan, hou je binnenbeen er flink aan, verklein en vergroot de volte en begrens met je buitenteugel. Veel grote achten rijden kan ook helpen dat hij er niet vandoor gaat.
Maar echt, veel been geven is volgens mij de enige oplossing Lachen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 09:47

Mij lijkt het juist alleen maar een luxe probleem. Lachen
Dit is iets wat heel veel ruiters willen en naar toe streven en jij wilt het je pony afleren... Geniet er juist van zou ik zeggen. Knipoog

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 10:18

Is het een jong beestje??? Deze reageren de ene keer heel fel en de andere keer helemaal niet. Gewoon met been er bij blijven rijden dan zal hij er vanzelf aan gaan wennen.

Fannytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 15:52

Sommige paarden zijn zo erg dat als je al aan een overgang denkt dat ze al een overgang maken.. waarom wil je het eigenlijk afleren is juist fijn Pling

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 16:01

Gittekit schreef:
Een beetje vreemd probleem eigenlijk, maar mijn (verzorg)pony reageert echt heel erg snel op je been. Ik hoef maar even mijn been aan te spannen zeg maar en ze reageert meteen door sneller te gaan lopen. De laatste tijd word het wat minder maar toch krijg ik het er niet helemaal uit. Heeft iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?

Wees blij Knipoog wat jou pony doet daar streeft menig ruiter naar...
Een pony of paard welke goed aan de hulpen staat en op minieme hulp naar voren gaat , je moet alleen zorgen dat jij bepaald hoe, wat en wanneer... Gewoon belonen en duidelijk zijn wat je wilt! Haha!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 17:26

veel op je stemhulp rijden met zacht gebruik van je been. Je pony is gewoon heel gevoelig op zijn buik. Is het een ruin? Doet hij ook met aansingelen wel eens raar? Als je eerst je stemhulp gebruikt en dan pas je been zal je pony gehoorzaam aan je been worden. Toch moet je je benen erbij houden en stil laten liggen langs je pony.

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 18:49

Liever fel op je been, dan dat je eerst een half uur moet drukken voordat er wat komt! Knipoog

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 19:10

evitatinkle schreef:
veel op je stemhulp rijden met zacht gebruik van je been. Je pony is gewoon heel gevoelig op zijn buik. Is het een ruin? Doet hij ook met aansingelen wel eens raar? Als je eerst je stemhulp gebruikt en dan pas je been zal je pony gehoorzaam aan je been worden. Toch moet je je benen erbij houden en stil laten liggen langs je pony.

Het is een merrie van 5 jaar. Ik weet dat het eigenlijk een luxeprobleem is, maar soms is het zo irritant. Bloos
Vandaag ging het trouwens super en ging ze pas vooruit als ik dat wou. Ja

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:36

Gittekit schreef:
Het is een merrie van 5 jaar. Ik weet dat het eigenlijk een luxeprobleem is, maar soms is het zo irritant. Bloos
Vandaag ging het trouwens super en
ging ze pas vooruit als ik dat wou. Ja

Mogelijk ligt het aan jezelf en doe je iets met je benen zonder dat je het weet. Let erop dat je gewoon je benen aanlegt en niet voortdurend aandrukt.

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 20:03

Daar heb ik ook last van....en is zeker niet fijn. (bij mij misschien nog iets erger omdat hij bij mij ook niet te houden is...) Maar ik heb het er laatst met mijn instructrice over gehad en die had net een paard ingereden die precies hetzelfde had. Je moet dan blijven drijven met je benen ookal gaat hij/zij harder. En van voren tegenhouden. Bij een jong paardje gaat het sneller en bij een ouder paardje kan het heel lang duren. Dus je moet je paard laten leren dat jou benen tegen hem aan komen. ik hoop dat je er wat aan hebt...

xxx margo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 22:09

Waarom zou je het willen veranderen? Blijkbaar let je pony zo goed op jou, en wil ze zo graag werken, dat ze zelfs bij minimale hulpen reageert.
Het laatste wat ik zou doen is haar afstompen door continue te drijven.
Profiteer ervan dat je op deze pony leert je benen goed stil te houden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:59

Dit zou ik juist niet willen afleren, dit is de manier om met zo min mogelijk hulpen reactie te krijgen!

Je moet niet je paard proberen te veranderen, probeer zelf je benen zo stil mogelijk te houden. Dit is even wennen maar als je eenmaal gewend bent, rijd het echt super! Veel succes met je 'probleem'!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 11:00

Miss bedoeld ze het wel net zoals ik het heb. Als ik mijn been eraan leg om wat voor reden dan ook (bijv binnenbeen om stelling te vragen), wil Liekie alleen maar harder. En loopt hij gewoon onder je vandaan. Jezelf zwaar maken, lang maken, kleine figuren maken, ophoudingen maken, hij reageert er toch niet op. Een versnelling hoger gaan gaat dus heel goed bij hem. Maar oh wee als ik een versnelling lager wil. Heb ik de hele bak zowat voor nodig en dan nog valt hij zeg maar van galop in draf (bij alle overgangen terug). Ook heeft hij op dat moment een bek van hout dus een flinke ophouding werkt ook niet echt
Als ik eens een middengalop wil doen, steekt hij zijn kop in de lucht en daaaaag! Dan kan ik hem tegen de muur op laten lopen.
Maar goed, om die reden hangt er dus een thiedemann aan. Hij kan nog wel met zijn kop redelijk ver omhoog, maar zijn neus gelukkig niet meer kaasrecht de lucht in...

Wat ik moet doen is veel tempowisselingen rijden, veel overgangen en vooral veel voltes met stelling en lengtebuigingen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 10:45

Het komt op mij over of je pony niet erg aan je been is, maar juist vluchterig voor je been. Zo'n fjord hebben wij. Als hij maar denkt dat je been geeft, rent hij ervandoor, maar binnenbeen voor wat meer buiging op een volte krijg je haast niet voor elkaar.
Heel veel overgangen rijden en veel figuren rijden, zorg dat je wel doorkomt op de manier die jij wil. Dit is best lastig, want waarschijnlijk als je hem echt gaat laten werken, is hij juist lui voor je been (dat is die fjord bij ons nl wel).
Ik kan me dus vinden in het verhaal van griebels, voltes, tempowisselingen enz.

noranoodle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 12:02

veel overgangen rijden is het belangrijkste

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 22:23

Een paard dat goed voor het been is, hoeft niet altidj als positief worden ervaren.

Helemaal mee eens, veel liever een paard dat uitstekend reageert op beenhulpen dan niet. Dus afleren is denk ik niet aan de orde.

Wel is het aanleren dat niet elke beenhulp betekent dat het paard harder moet. Daar zit het hem denk ik in.

Probeer, ondanks het hoge tempo van je paard zelf niet te vergeten de beenhulpen te geven. Met alleen inhouden met de teugels van voor en je been maar afhouden kom je niet verder.
Trek er tijd voor uit en zorg dat je wel consequent de beenhulpen geeft die bij voltes en wendingen horen (begrenzen met buitenbeen etc). Makkelijkst is hieraan te gaan werken met ontzettend veel voltes, consequent goede beenhulpen en ook consequent het tempo laag proberen te houden. Niet vergeten: zodra het tempo goed is en jij je beenhulpen geeft dan ook belonen!!

Na veel oefenen (en dat kan even tijd kosten) merk je waarschijnlijk verschil en is het allemaal de moeite waard geweest!!

Succes!

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 10:44

ik denk dat dit juist goed is lijkt mij toch ?
iig ik zou dat wel vinden Lachen