galop verbeteren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liesje1986

galop verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 23:27

Ik heb pas een driejarig paardje beleerd (4 dit jaar) en hij is eigenlijk heel erg braaf. Hij loopt braaf aan de teugel, is vrij vlot aan het been en springt ook braaf over een kruisje heen *D

Alleen hij vindt het erg moeilijk om met de galop zijn achterhand goed onder te brengen. Als je dan rijdt lijkt het net of hij zijn achterhand wat omhaag brengt...Op het moment dat ik probeer om het wat te verbeteren door bijvoorbeeld de volte wat te verkleinen of tempowisselingen te maken, springt ie met zn achterbenen over (overkruist) Hij springt ook braaf van stap naar galop aan, maar gaat dan ook weer overspringen als het te moeilijk wordt..

Nu is mijn vraag wat voor oefeningen kan ik met hem doen om de galop te verbeteren en wat kan ik doen aan/ tegen dat overspringen?

alvast bedankt

groetjes Lisette
ps ik weet dat het ook een kwestie van tijd is, maar ik wil er gewoon op een goede manier mee omgaan

Anoniem

Re: galop verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 09:31

over springen is omdat hij de kracht en balans niet heeft vol te houden wat jij vraagt.

tempo wisselingen in galop, daar krijg je een paard ook sterker van.
Je hoeft dan geen lange zijde vol te houden, maar juist een paar passen vooruit en weer terug. Dat schakelen dus.

Ook het kruisje springen, wat jij zegt, worden ze sterker van.
Maak er bijv ook eens een in-uitje van.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 10:07

Inderdaad veel schakelen en veel kleine stukjes galoperen. De merrie die ik rijd deed precies hetzelfde. Als ze aansprong leek het of haar benen alle kanten op vlogen en het was altijd maar de vraag in welke galop ze uitkwam en hoelang ze het volhield zonder weer over te springen (ook aan de longe trouwens). Met mijn instructrice hebben we veel geoefend op schakelen, eerst vooral in draf zodat ze actief was op het moment van aanspringen. Nu zijn we begonnen met schakelen in galop en vaak kleine stukjes galopperen en veel opnieuw aanspringen.
Ze galoppeert nu echt super, ze houdt het nog niet zo lang vol, maar dat komt nog wel.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 10:16

:Laat een jong paard eerst eens op eigen benen lopen!!! Zoek anders eens een stuk weiland of een lang recht pad op waar je met je paard en heel stuk rechtuit kunt galoperen.

Een jong paard weet nog geen raad met zn lichaam en dan ga jij kleine voltes rijden. Dat kan hij nog niet aan en springt dus over. Hoe langer je rijdt hoe beter het gaat!!!

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 10:29

Allemaal bedankt voor jullie reacties!!

Ik zal me idd eerst maar wat meer op de draf richten zodat hij wat aan kan sterken.. En in uitjes springen zal ik ook gaan oefenen.
Dat van de tempowisselingen in galop en lange stukken rechtuit wil ik dus ook graag, maar dan gaat ie overspringen..
Kan het ook zijn dat mijn hulpen wat fout zijn of dat ik iets kan doen om het verspringen te beperken?

nogmaals bedankt voor de reacties, ik ga zeker aan het oefenen

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 10:33

Jonge paarden springen vaker over als het moeilijk voor ze wordt. Hou het dus makkelijk totdat het suur, de rem ne het gas er goed op zit. Gewoon grote voltes rijden en geen kleine voltes, dan weten ze niet meer wat ze aan moeten met hun benen. Je zult merken, dat hoe meer hij in training is hoe sneller je je grensen kunt verleggen.