"stuurloos" in galop: wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Piet321

"stuurloos" in galop: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 20:24

De afgelopen les (de 15e voor mij) heb ik op een ander paard gereden dan waar ik tot nu toe op heb gereden en ik heb een probleem in de galop. Op de een of andere manier valt het paard ruim voor de hoek naar binnen: ik probeer met "buitenteugel en binnenbeen" controle uit te oefenen maar het heeft geen tot weinig effect. Op het vorige paard had ik dat af en toe ook. Het is ook net alsof het paard meer opgewonden raakt door het galoperen en dan nog minder wil luisteren. Op het moment dat ik (nog) meer kracht wil zetten op het binnenbeen, raak ik uit balans. Boos!

Hoe kan ik dat compenseren? Wat kan ik met de teugels doen?
Hebben sporen in dit geval zin: d.w.z. op het moment dat het paard zelf besluit naar rechts/links te vallen en ik wil niet dat dat gebeurt, is een corrigerend prikje met een spoor aan het binnenbeen een mogelijkheid? Ik vind het niet fijn om als een passagier de bak rond te vliegen. De instructeur zegt: "hij luistert niet naar je binnenbeen".

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties/tips.

Chrissetje

Re: "stuurloos" in galop: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 20:27

had beauty vroeger ook,idd erg lastig!!!
ik had gewoon veel les genomen....
ik moest de eerste weken veel stappen en aan de teugel te rijden...
en als dat lukte dat aan de teugel rijden gingen we draven...
zodat ik iets meer controle had over mijn paard

gewoon een andere lesgever zoeken zou ik zeggen...

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 22:05

beautylover schreef:

ze heeft net haar 15e les gehad...
Dit probleem lijkt me niet aan de lesgever te liggen!!

RJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 22:08

Jah de instructeur kan makkelijk zeggen; hij luistert niet naar je binnenbeen
Maar draagt hij dan geen oplossing aan? Alsof iemand die 15 lessen heeft gehad maar moet weten hoe je dat oplost Ach gut Haha!
Maar sporen zijn idd een optie om uit te proberen, maar vaak zijn manegepaarden daar ook al niet meer gevoelig voor en draaien ze gewoon hun galop-rondje af.... Ik weet niet of jullie ook echt achter elkaar aan moeten galloperen, anders zou een volte draaien een optie zijn. Je kan dan zodra je voelt dat ie de hoek af wil snijden een kleine volte draaien, met veel stelling en opnieuw de hoek in draaien... Succes iig!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 22:11

Maaikelove schreef:
beautylover schreef:

de lesgever had het al lang verolpen kunnen hebben...
het probleem ligt dus wel duidelijk aan die lesgever...

Piet321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 23:08

Maaikelove schreef:

Ik ben een "hij" Knipoog

Stel nu dat jullie mij les zouden geven: wat voor tips/raad zouden jullie mij dan geven? Over mijn instructeur ben ik eigenlijk best tevreden. Aangezien ik nog vrij groen ben in de paardensport denk ik ook eerder dat het aan mij ligt, vandaar mijn vragen Lijst

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 09:55

Hoi allereerst niks aan te merken op je instructie. Als je na 15 lessen al meerdere keren door de bak hebt gegalopeerd.
Sporen zou ik niet doen. je benen z'n waarschijnlijk nog niet stil genoeg en dan kan zo'n spoortje akkelig prikken als je uit balans komt. alle gevolgen van dien.
Allereerst geduld hebben je doet het goed. Dat steviger zitten, meer balans komt echt wel. En dan kan je duidelijkere hulpen geven.
Vraag of je in galop aan de longe kan zodat je wat meer balans in galop krijgt.
Toch los dan grote volte bij a of c. En meer buitenteugel erbij houden.
Suc 6

Piet321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 12:46

Bedankt voor de tips! Ik ga het de volgende keer zeker proberen. OK dan!

In een instructieboek heb ik nog iets over aangaloperen gelezen. Als je een beetje vooroverhangt bij het aangaloperen, gaat het paard er veel sneller vandoor dan wanneer je recht(er)op zit. Volgens mij hang ik bij het aangaloperen vanuit de bocht best wel wat naar voren. Daardoor gaat het meteen veel te hard. Ik wil proberen meer rechtop te zitten waardoor het waarschijnlijk (hopelijk Ja ) een wat meer verzamelde en beter controleerbare galop wordt.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 22:03

Je hebt pas 15 lessen gehad, en je hebt nog een hoop te leren. Vertel je instructeur het probleem, en die zal je hoop ik helpen.
Probeer vooral zelf rustig te blijven in de galop, en dat je nog geen rechte rug hebt tijdens het rijden is normaal, voor iemand die pas 15 lessen heeft gehad.
Succes met je lessen verder, en hopelijk word het probleem goed opgelost. Maar twijfel niet aan je instructeur!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 22:11

Als je een paard met de buitenteugel naar de kant probeert te werken, dan gaat zijn hoofd daar dus heen en zijn lijf juist niet. Hij moet, wat er ook gebeurd, in een hoek naar BINNEN gesteld staan. Breng je binnenhand eens richting zijn buitenheup (op die denkbeeldige lijn, in werkelijkheid hoeft je hand niet veel van zijn plaats) niks met de buitenteugel doen. En dan gewoon binnenbeen, zelf kijken in de richting die je moet gaan en rechtop blijven tot de hoek, niet je schouders naar buiten draaien in een poging het paard in de hoek te krijgen.
Ik heb op een paard gereden dat hardnekkig afsneed, maar niet bij mij. Alle ruiters probeerden iets met de buitenteugel en gingen naar buiten hangen (soms onbewust) en ik niet...
Probeer het eens.
Je instructeur heeft gelijk, je moet een paard de hoek in duwen, niet trekken, dat werkt nooit.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 00:07

Het aller allerbelangrijkste tijdens het rijden is dat je je altijd goed rechtop blijft zitten, tijdens overgangen, tijdens wendingen tijdens oefeningen.
Er is een fatale uitzondering waarin je voorover MOET gaan zitten en dat tijdens het steigeren.

Sporen zijn instrumenten die je jezelf moet verdienen, pas als je echt goed anafhankelijk en in balans kunt zitten en iedere sekonden van je rijden kunt vertellen wat je been doet dan kun je sporen gaan gebruiken als je natuurlijk wel je been stil hebt.

Nu je probleem. Voor de overgang naar galop maak ga je goed rechtop in het zadel zitten, je maakt je binnenbeen lang en die laat je liggen hak goed uitdrukken, je buitenbeen leg je heel iets terug. Je lichaam zit diep en bovenlichaam voor je gevoel iets achterover. De teugels iets korter danin draf, nu gallopeer je aan en dan mag je best wel zeggen galop paardje. Als het paard aangallopeerd ontspan je je hand. De benen blijven liggen en nu kom je richting boch, buitenhand maakt effen een kleine ophouding dus hand dicht en weer open waarin je a.h.w. tegen je paard zegt let op we gaan wat doen (de bocht) je laat je handen op de plaats en druk zeer sterk met je binnenbeen tegen het paard en blijft goed achterover zitten en in het midden van je zadel.

overleg ook even met je instructeur over dit probleem sommige paarden vragen een speciale aanpak. niet ieder paard kun je volgens het boekje rijden.

Piet321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 10:18

Zo, ik heb weer wat oefenstof voor de volgende les(sen). Bedankt voor de reacties! Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 10:30

Ik zou me in deze fase zoals anderen al zeggen eerst concentreren op dat je zelf leert om in balans op je paard te zitten. Veel beginnende ruiters zie je onbewust erg mee hangen voor en in de bochten. Je stuurt je paard daarmee ongewild al zoveel naar binnen. ALs je dat gaat tegensturen haal je jezelf alleen maar meer uit balans.

Whoosh! Beetje drillen aan de longe kan nooit kwaad.

Leer jezelf rechtop op je paard te zitten door je schouderbladen ahw naar elkaar toe te drukken en je buikspieren aan te spannen. Probeer maar eens op een stoel, en laat iemand proberen je uit balans te trekken. Je kunt op die manier namelijk je bovenlichaam recht houden en makkelijk op zijn plaats houden, terwijl je nog steeds lossigheid in je schouders en bekken behoud. War de postitie van het bekken betreft lijkt zitten op een paard meer op staan dan op zitten op een stoel.

Als je hierover wilt lezen zou ik je het boek "op stal bij Tineke Bartels"aanbevelen, zij heeft een interessant hoofdstuk over zitten geschreven.

suppiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:48

ik heb dit ook gehad met een pony waar ik op reed, alleen dat was zo erg dat ik dan ook echt in het puntje zeg maar van de hoek stil stond Schijnheilig
longeren lijkt mij ook geen kwaat kunnen, daar is het bij mij ook beter van geworden. Sporen heb ik niet gedaan maar kan idd ook helpen.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:45

Zep schreef:
Ik zou me in deze fase zoals anderen al zeggen eerst concentreren op dat je zelf leert om in balans op je paard te zitten. Veel beginnende ruiters zie je onbewust erg mee hangen voor en in de bochten. Je stuurt je paard daarmee ongewild al zoveel naar binnen. ALs je dat gaat tegensturen haal je jezelf alleen maar meer uit balans.

Dat was mijn eerste gedachte ook Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:04

Gerrie schreef:
Zep schreef:

Dat was mijn eerste gedachte ook Haha!

De ruiters mogen tegenwoordig blij zijn als ze twee eerste lessen aan de lijn krijgen dan is het al hup los mee in de groep.
Terwijl je toch echt echt het beste de grondbeginselen aan de lijn op een mooi bijgezet paard kunt leren.
De basis is de zit.