Paar vraagjes

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roosch

Paar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 22:08

Hoi, ik rij dus altijd op Vico Lachen
Ik heb hem inmiddels wel lang genoeg onder het zadel om hem een beetje fatsoenlijk te rijden, maar een sluipen nog wel eens wat foutjes doorheen. Wat kan ik hieraan doen?

- Als hij eenmaal doorrijdt, is het wel goed, maar ik moet hem de hele tijd aandrijven vantevoren, en daar luistert hij niet goed naar.
Ik zit de halve tijd te schoppen, terwijl ik dat absoluut niet wil doen!
Ik kan daardoor mijn benen niet goed stilhouden, laat staan stelling vragen. Normaal gaat het redelijk, maar vandaag ging ik dus voorop.
En Vico is dus echt geen type om voorop te rijden Nagelbijten / Gniffelen
Hij staat te bokken en om de haverklap stil.
Op een gegeven moment gingen we de proef oefenen:

-B-e-B grote volte... Ik maakte de volte wat kleiner zodat ik wat meer ruimte kreeg, nu kreeg ik die ruimte niet en begon hij te bokken. Hoe kan ik zorgen dat hij toch wat doorloopt en ik mijn benen stil kan houden?
Het ging wel super hoor over de hele les!

Verder krijg ik hem niet zo heel goed aan de teugel. Hij heeft zijn oortjes netjes naar voren en ik heb de teugels goed opmaat, hij houdt zijn hoofd netjes rechtop, maar aan de teugel? Nee hoor, das meneer te moeilijk Nagelbijten / Gniffelen

Lachen Wie kan mij wat tips geven?

Kafue

Re: Paar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 22:17

Aan de teugel kun je een paard niet rijden, juiste aanleuning en ontspanning van de hoofd/halshouding is het geschenk van het paard aan jou dank jouw goede rijdenvan achter naar voren naar de vriendelijk staande hand toe..

Allereerst moet je een paard goed van achter naar voren rijden dat is belangrijk. Een paard moet wel naar je been luisteren, goed aan de hulpen zijn dus. En dit is duidelijk het probeel tussen Vico en jou. Hij is niet aan je been. Daardoor is het moelijk.
Mischien is het een mogelijkheid een zweepje mee te nemen en hem bij het niet luisteren en tik te verkopen.

Dat hij niet alleen voorop wil lopen is erg vervelend en heel erg ongewenst. Het hele rijden valt en staat bij het goed aan de hulpen zijn en aan je been.
Been is altijd vertrek en zo moet dat blijven.

Doordat hij niet aan je been is kun je hem ook niet juist van achter naar voren rijden, daardoor krijg jij ook geen aanleuning. Dus eerst werken aan het goed aan je been zijn, gehoorzaamheid dus en daarna komt de aanleuning vanzelf. Wel altijd je handen op de plek houden.
Goed je hakken uitdrukken en de benen op de juiste plek houden.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 22:22

Ik kan hem niet zonder zweep rijden, dus ik heb zowieso een zweepje Lachen
Gebruik hem ook regelmatig.
Maar het probleem is dat Vico niet goed op been reageert en ook niet op zweep. Er rijden immers zoveel mensen op hem. (=een manegepony!) Echt jammer, want over het algemeen gaat het goed.

Ook met voorop rijden lukt het wel goed soms, maar dat ligt compleet aan wat voor bui meneertje heeft Clown

Bedankt voor je reactie Kusje

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 13:13

Rijden jullie achter elkaar op de manege?

vraag dan eens of je niet voor jezelf kan rijden, als iedereen teminste behoorlijk kan zitten en sturen.

voor het nagevelijk rijden, eerst voorwaarts rijden, goed aan het been, en lekker loswerken, veel figuren, overgangen, tempowisselingen ect. dan zakken ze meestal na een tijdje wel een beetje in.
verwacht geen wonderen, zeker van een manege paard niet, daar rijden zoveel verschillende mensen op, sommige zijn gewoon stijf, of hebben moeite om zichzelf goed te dragen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 17:44

Het achter elkaar aanhobbelen is meestal niet zo moeilijk. Daarom rijden ze bij ons zodra het enigzins kan alleen.

vraag idd eens of je een beetje voor jezelf de oefeningen mag rijden ofdat de leraar een iets in de richting van viertal of achtal rijden gaat doen, dan kun je eens met enen een volte rijden en kun je meer aan je paardje werken.

Tja sommige manegeponys zijn zo afgestompt, te verwijten overigens aan de lesgevers die moeten dat voorkomen, dat er weinig heil op te halen valt.

Als het paardje al niet luistert naar je been en weinig onder de indruk raakt van een zweep die goed gebruikt wordt dan houd het op. In de manegelessen mag meestal niet met sporen gereden worden.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 18:57

We rijden meestal apart, behalve met de proef oefenen. Ik ging weer voorop. Na de tips van gisteren ben ik op weg gegaan, maar ik stresste te veel voorop.
De rijles ging het eerste gedeelte goed vandaag, ik reed hem er goed onder en hij reageerde goed op het been.
Maar hij was niet wakker.
Dus ik hem een paar rake klappen gegeven toen hij begon te bokken. Toen was ie te wakker. Scheve mond
5 keer ervandoor gegaan.

Iloveyuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 19:20

Het is inderdaad niet handig om n een rijtje te rijden.
Je leert er ook niet echt van rijden.
Als je los rijdt kan je voorjezelf wendingen maken en voltes. Om te oefenen.
Als je pony niet luisterd op je been moet je hem een harde tik geven.
Als hij daar niet goed op reageerd....

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 19:22

Ik zei toch dat we normaal niet in rijtjes rijden maar voor ons zelf?

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 19:25

hey,

ik heb vico ook een hele tijd gereden, wel al n paar jaar geleden.
Hij is inderdaad stronteigenwijs Haha!
Tips bij hem, wat bij mij goed werkte, zorgen dat hij voorwaarts is.
Niet proberen rond te rijden, hij gaat vanzelf je hand zoeken!!!
Ook veel schakelen, maar niet naar de verzameling, dan wordt hij nog trager als je hem niet direct dan weer goed voorwaarts krijgt.
en..
doorzetten.....

Veel succes!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 19:32

Wat leuk! Haha!
Vico is echt een kanjer, maar je moet er zeker geen beginner opzetten.
Is mijn sjattie Lovers

Heb hem soms wel eens aan de teugel, als ie zin heeft.
En meestal is ie ook braaf. Maar ik wil meer. Dat ie zich inzet. Dat ie niet de hele tijd loopt te suffen.

En toch issie lief! Lovers
Laatst bijgewerkt door Roosch op 29-01-05 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Iloveyuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 19:36

haha sorry ik wist niet dat je normaal los reed
exuus c'est moi

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 19:37

Dat maakt niks Lovers