het 9 jarige paard is een belgisch trekpaard, en is altijd gewend geweest om voor de kar te lopen
ze is echt afgericht geweest als boerenpaard.
Nu, woensdag hebben we ze eens opgezadeld (ze hadden een barefoot besteld)en doordat ze zo braaf was er meteen eens opgekropen en wat rondjes gestapt (ook los, met wat stemcommando's)
Nu is het voor mij de eerste keer dat ik een paard inrij, en echt goede begeleiding heb ik niet en kan ik ook niet aanraken.
Nu is mijn vraag, hoe kan ik ze wat omscholen dat ze onder het zadel een fijn recreatie paard wordt?
(sta, draf, mss galop, links, rechts en ho moet ze zeker kunnen, we verwachten niet dat ze "echt" dressuur gaat gaan lopen, maar als ze redelijk fijn te rijden is om wat in de weide rond te hobbelen en eens een buitenritje te maken is dat meer dan goed)
Het materiaal is ook niet perfect.
Een barefootzadel, en een hoofdstel met oogkleppen en liverpoolstang (de teugels zitten vast aan de grote ringels van de stang, zodat hij zo mild mogelijk is, de kinketting hangt zeer los)
nu heb ik ook wel gemerkt dat ze het nog niet goed snapt, als ik maar beweeg loopt ze achteruit in plaats van vooruit
dan zit ik gewoon zao stil mogelijk, en laat ze vanvoor los, totdat ze stopt, en dan probeer ik ze wat meer voorwaarts te krijgen.
Morgen ga ik ze maar eens longeren, en misschien dan nog erop, of het rijden houden tot zaterdag.
Maargoed, wie kan me wat helpen?
Mag ook via PB

ps: ik hoef geen reacties van zorg dat je les hebt oid, ik ben aan het kijken of men instructeur aan huis kan komen, en indien niet, ja,,jammer dan, maar dan moet ik het zo doen...
er eenmaal op hebt ben je al een heel eind.