trekpaard omscholen naar rijpaard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

trekpaard omscholen naar rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 18:42

Ik heb 3 verzorgpaardjes, 2 2 jarige waar we volgende jaar mee beginnen inrijden, en 1 9-jarige
het 9 jarige paard is een belgisch trekpaard, en is altijd gewend geweest om voor de kar te lopen
ze is echt afgericht geweest als boerenpaard.

Nu, woensdag hebben we ze eens opgezadeld (ze hadden een barefoot besteld)en doordat ze zo braaf was er meteen eens opgekropen en wat rondjes gestapt (ook los, met wat stemcommando's)
Nu is het voor mij de eerste keer dat ik een paard inrij, en echt goede begeleiding heb ik niet en kan ik ook niet aanraken.
Nu is mijn vraag, hoe kan ik ze wat omscholen dat ze onder het zadel een fijn recreatie paard wordt?
(sta, draf, mss galop, links, rechts en ho moet ze zeker kunnen, we verwachten niet dat ze "echt" dressuur gaat gaan lopen, maar als ze redelijk fijn te rijden is om wat in de weide rond te hobbelen en eens een buitenritje te maken is dat meer dan goed)

Het materiaal is ook niet perfect.
Een barefootzadel, en een hoofdstel met oogkleppen en liverpoolstang (de teugels zitten vast aan de grote ringels van de stang, zodat hij zo mild mogelijk is, de kinketting hangt zeer los)

nu heb ik ook wel gemerkt dat ze het nog niet goed snapt, als ik maar beweeg loopt ze achteruit in plaats van vooruit
dan zit ik gewoon zao stil mogelijk, en laat ze vanvoor los, totdat ze stopt, en dan probeer ik ze wat meer voorwaarts te krijgen.

Morgen ga ik ze maar eens longeren, en misschien dan nog erop, of het rijden houden tot zaterdag.

Maargoed, wie kan me wat helpen?
Mag ook via PB Knipoog

ps: ik hoef geen reacties van zorg dat je les hebt oid, ik ben aan het kijken of men instructeur aan huis kan komen, en indien niet, ja,,jammer dan, maar dan moet ik het zo doen...

Chely

Re: trekpaard omscholen naar rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 18:59

is er niet iemand die aan de hand kan meelopen, zodat het paard snapt dat als jij dit doet, hij/zij zo moet reageren?
Ook zou ik nog zoveel mogelijk met de koetscommando's rijden want die zijn hem/haar al bekend.
Succes

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 19:14

bedankt
ik zal de commando's nog esq moeten vragen
ik weet dat JUT vooruit is,en HO is stoppen, en daar reageert ze wel goed op.
Ik heb wat proberen met de lange lijnen te werken, maar dat werkte niet, ze liep ook achteruit, en ik geraakte in de war met die teugels, dusja, ik houd het maar met longeren.
Zolang we plaats hebben is er geen probleem, dan geeft het niet dat ze wat achteruit loopt, maar als er auto's in de weg staan probeert ze die te rammen Haha!

Thirz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 09:40

Iemand ernaast is een goed idee. Wij hebben op de manege ook een boerenknol en die loopt ook gewoon netjes met een zadeltje op de lessen mee, gaat prima! Dus er is hoop en het kan echt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 10:12

Combineer een stemhulp die hij begrijpt met de beenhulpen die je wilt toepassen. Als hij reageert is ie braaaaaaf natuurlijk. Als je dit maar vaak genoeg consequent herhaald zal hij op den duur ook zonder stemhulpen reageren. Als je het gas en de rem Clown er eenmaal op hebt ben je al een heel eind.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 20:48

De rem zit er al goed op,de achteruit ook Clown
ik heb haar vandaag gelongeerd, Ze is dan echt een lammetje
ik heb maar 10 minuutjes gelongeerd, eigenlijk om te kijken hoe ze erop reageerde, en doordat de wei zo nat is gleed ze constant uit
Ze heeft wat gedraafd, en zelfs paar passen gegalopeert,maar dat was onbedoeld Haha!

ikzelf ben ook aan het leren, dus aan de ene kant ben ik blij dat ik zon braaf paard tot beschikking heb, langs de andere kant is het mss moeilijker om om te scholen dan om helemaal van nul te beginnen.

Kun je met oogkleppen longeren?
Moeilijk zeker?
Anders, is er mogelijkheid om het bit aan het halster te bevestigen?
ZE heeft woensdag zo geschrokken dat ik aan haar oren kwam bij het hoofdstel indoen (door de oogleppen kon ze het niet zien) dat ze al een touw kapotgetrokken heeft, dus dat betrouw ik niet zo echt ook.
En om te longeren is het nog moeilijker,en probeer maar es een hoofdstel in haar maat te vinden Scheve mond
Maar met een hoofdstel heb ik mleer mogelijkheden, dan kan ik haar longeren mety zadel,en dan er een paar minuten op, of eens bijzetten.

Zijn er bijzetmogelijkheden waar er niet veel mis kan lopen?
Graag met uitvoerige uitleg wat wel en niet kan, en hoe het moet bevestigd worden.
ik heb beschikking over een barefootzadel en een singel van voor de kar, om eventuele bijzets aan te bevestigen.

Marissa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 21:33

Je moet gewoon een paar keer rijden en de commando's van de wagen gebruiken en meteen de goede hulpen geven. Zo'n koudbloed is zo lief en rustig die wil graag iets voor je doen.
Succes

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 21:44

In eerste instantie natuurlijk een hele goeie band met haar opbouwen. Haar leren dat als je haar aanraakt dat dat niet eng is en geen gevaar oplevert. Klets maar lekker met d'r, en raak haar overal aan.
Met oogkleppen longeren kan wel, waarom niet?

Als je dan gaat rijden of longeren moet je eerst eens de eigenaar vragen die het paard altijd voor de koets of het boerenwerk had wat zijn commandos voor stap, draf en galop zijn.

Die commandos geef je met behulp van je stem ook onder het zadel, en tegelijkertijd geeft je de bijbehorende been- en zithulp.
Dan kun je van een koetspaard perfect een recreatiepaardje maken.

Veel plezier ermee. Enne de meeste paarden willen alles voor je doen zolang het maar begijpelijk is en natuurlijk als ze een lief woord en vriendelijke aai of wat lekkers van je krijgen na of voor het rijden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 21:49

Kafue schreef:
In eerste instantie natuurlijk een hele goeie band met haar opbouwen. Haar leren dat als je haar aanraakt dat dat niet eng is en geen gevaar oplevert. Klets maar lekker met d'r, en raak haar overal aan.
Met oogkleppen longeren kan wel, waarom niet?

Als je dan gaat rijden of longeren moet je eerst eens de eigenaar vragen die het paard altijd voor de koets of het boerenwerk had wat zijn commandos voor stap, draf en galop zijn.

Die commandos geef je met behulp van je stem ook onder het zadel, en tegelijkertijd geeft je de bijbehorende been- en zithulp.
Dan kun je van een koetspaard perfect een recreatiepaardje maken.

Veel plezier ermee. Enne de meeste paarden willen alles voor je doen zolang het maar begijpelijk is en natuurlijk als ze een lief woord en vriendelijke aai of wat lekkers van je krijgen na of voor het rijden.

De zweep gebruik ik voor aanwijzingen te geven, ietsje hoger en dichter naar haar toe en ze gaat vlugger lopen, laag tegen de grond en wag van haar + druk op de longe = trager (dat snapt ze nog zo goed niet Haha! )
Maar met oogkleppen ziet ze de zweep niet, dus kan ze toch niet gehoorzamen?
En daarbij heb ik liever dat een paard mij ten allentijde kan zien, voorkomt dat ze in paniek geraakt (daarom ook van bit aan halster, ze moet alles kunnen zien, als ze in paniek geraakt omdat er bv iets valt en ze kan het niet zien, probeer dan 1200 kilo maar weer eens stil te krijgen Scheve mond
commando's zijn gewoon jut voor vooruit, en ho voor trager
Tis niet echt apart voor stap en draf, voor vlugger te gaan gebruiken ze jut plus tikje met de zweep totdat ze draaft...

ik wer(k uitsluitend met beloningen, of nu en dan een kort rukje aan het halster als ze het te bont maken.
Als je straft werkt dat alleen tegen je in, en gegarandeert dat zij wint...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 22:22

Een bit hoort niet aan het halster, dan kun je beter een goed hoofdstel en een passend bit kopen, die dingen zijn ook tweedehands op bijvoorbeeld bokt of marktplaats te koop.
Ik denk niet dat het nodig is als ze de zweep ziet. Het zwiepen van het touwtje is voldoende een paard hoort heel goed.
Met twwe commandos wordt het moelijk. Je zult het paard echt stap draf en galop moeten leren.
Dus op de volte aan de lijn laten lopen, en dan maar bijvoorbeel stap zeggen en aantilkken met de zweep, doet ze het dan braaaaaaf, daarna commando voro arder aantikken met zweep en drrrrrrrrrrrrrraf zeggen doet ze het dan braaf. En zo idem voor de galop.
Sucses.
En of je nu 1200 kilo tegen moet houden of 600 maakt niks uit je kunt ze beiden niet houden.

Als het enigzins mogelijk is longeren in de afgezette bak het liefst op een afgezette longeersingel.
Zorg dat je een band met haar krijgt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 22:43

in een afgezet stuk longeren is niet mogelijk,
Er is eigenlijk niks van voorzieningen, behalve een betonnen erf, een weide en 2 stalletjes.

ik ga denk ik de commando's gewoon aan het halster leren, ze is braaf, en redelijk te houden (alleen toen ze 3 passen galopeerde werd ik wat meegetrokken, maar dat is deels omdat ze geen evenwicht heeft, en dus wat ruimer draaide, en ik er niet op verwacht was.

een bit heeft ze, een oofdstel ook, maar met oogkleppen.
Voor het rijden is het geen probleem, maar voor het longeren, ze reageert erg op lichaamstaal,en met kleppen ziet ze dat niet.

Maargoed, zolang het enkel de commando's is kan het ook op haar halster...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 08:53

Het longeren met oogkleppen op is idd geen goed idee, dit geef je zelf al aan.
Heb je geen kennis of vriendin met een braaf paard?
Ga daar gewoon eens achteraan rijden een poosje. Vaak werkt dit heel goed.
Een paard is een kudde dier die graag achter een ander aanloopt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 10:48

nee, helaas geen braaf paard in de buurt.
De enige mensen dat ik ken zitten op de manege, Maar we hebben geen trailer.
En die mensen zien het ook niet echt zitten om samen in een ruimte te rijden met een ongeschoold trekpaard, want ja, die zijn zoooooooooooooveel gevaarlijker dan een heet volbloedpaard he Gestoord

Er hangt nog een oud hoofdstel met oogkleppen, ik ga vragen of ik die oogkleppen er mag afsnijden, een goede poetsbeurt, en het hoofdstel is weer als nieuw,zonder oogkleppen Haha!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 11:37

is een neusriem bij een liverpoolstang echt nodig, of lukt het ook zonder?