dubbel gebroken bit --> bustrens?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Samo

dubbel gebroken bit --> bustrens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 13:35

Ik heb nog een jong paardje, wordt nu 4 jaar.

Hij is heel zacht in de mond, heel makkelijk, maar hij doet te druk met zijn mond.

Ik rijd hem nu met een dubbel gebroken watertrens en ik zat er over te denken om hem nu met een dikke bustrens (enkelgebroken) te gaan rijden. Ik denk dat dat bit net iets stiller in zijn mond ligt.

Of hebben jullie andere oplossingen/ideeen? Of moet ik het gewoon zo laten?

TessavE

Re: dubbel gebroken bit --> bustrens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 19:49

Je kunt altijd een ander bitje proberen, elk paard heeft nou eenmaal zijn voorkeur. Zoals jij aangeeft is hij niet rustig in zijn mond met een dubbelgebroken trensje, grote kans dat een enkelgebroken bustrens voor een stillere mond/ aanleuning zorgt. Ik zou zeggen probeer het gewoon eens!

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 12:47

Misschien een kneveltrens? Die ligt rustig in de mond. Ik heb als voorbeeld deze even van divoza genomen:

http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _14260.jpg

Tekst erbij:
Kneveltrens 18mm RVS (bst.nr.: 14260)
De kneveltrens garandeert een rustige ligging in de mond. Dikte 13mm.
€ 24.95

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 22:47

DjunDjun schreef:
Misschien een kneveltrens? Die ligt rustig in de mond. Ik heb als voorbeeld deze even van divoza genomen:

http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _14260.jpg

Tekst erbij:
Kneveltrens 18mm RVS (bst.nr.: 14260)
De kneveltrens garandeert een rustige ligging in de mond. Dikte 13mm.
€ 24.95

Hij is ook ingereden met een dikke kneveltrens... dus jah.. misschien wel een idee...

Ik rijd hem nu met een bustrens, vandaag voor het eerst gedaan, een buitenritje.. dat ging wel goed.. maar veel kan ik daar nog niet over zeggen..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 10:42

een kneveltrens ligt idd wel stil in de mond door die uitsteeksels aan de zijkant van het bit. maar door die uitsteeksels komt er wel extra druk op de mondhoek...

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 14:18

ik rijd zelf met een dubbelgebroken bit van sprenger. Die is in het midden dikker dan een gewone dubbelgebroken trens en heeft ook niet zo'n plat stukje. Mijn jonge pony's lopen er lekker op.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 18:24

Albertine_N schreef:
ik rijd zelf met een dubbelgebroken bit van sprenger. Die is in het midden dikker dan een gewone dubbelgebroken trens en heeft ook niet zo'n plat stukje. Mijn jonge pony's lopen er lekker op.

Het dubbelgebroken bit waarmee ik hem reed had een olijfvormig tussenstukje.

Maar ik rij hem nu met een dikke bustrens en ik merk nu al verschil! Hij is veel stiller in de mond en daardoor ook in de aanleuning!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 18:33

persoonlijk zou ik dan toch voor die enkelgebroken bustrens gaan... het ligt denk ik nog altijd het lekkerst in de mond van een paard en er is niet te veel aan geflanst met allerlei uitsteeksels e.d. ... ik vind het gewoon nog altijd het meest eerlijke bit

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 12:24

De dubbelgebroken watertrens wordt vaak gebruikt bij paarden die minder snel spelen met het bit, het bit is namelijk wat bewegelijker waardoor het paard eerder geneigd is ermee te gaan spelen en los te laten.

De bustrens daarentegen is uitermate geschikt bij paarden die juist heel actief zijn in de mond. Het ligt namelijk veel stiller in de mond dus het paard is daardoor eerder geneigd minder druk met het bit te zijn en daardoor wordt hij weer stiller op je hand.

Mijn conlusie is dan ook dat je een goede beslissing hebt gemaakt.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 14:42

Mijn paard (ook 4 jaar) heb ik in het begin gereden met een kneveltrens en daar reageerde hij niet altijd goed op door die uitsteeksels. Met zijn dubbelgebroken bit was de hele tijd onrustig mee bezig en merkte verder niet veel verschil.
Hij loopt nog altijd het beste op zijn enkelgebroken bustrens.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 10:28

Mijn pony gooide haar tong over het bit, daarom ben ik met een dubbel gebroken bit gaan rijden. Daar speelt ze inderdaad meer mee dan met een bustrens.
Voor mijn pony was het DE oplossing, maar ja ze zijn alllemaal anders he!