paard schuimt nooit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_fjord

paard schuimt nooit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 13:18

Hallo mijn merrie die schuimt nooit als ik op haar rij. Vroeger toen ze nog jonger was, had ze altijd een lekker schuim bekkie, maar nu heeft ze dat nooit meer.
Ook mijn jongere ruin schuimt niet tijdens het rijden, terwijl hij wel goed aan het bit is.

Hoe kan dit? is hij nu wel genoeg ontspannen?

secricible

Re: paard schuimt nooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:24

sommige paarden schuimen nu eenmaal nauwelijks. Mijn pony schuimt ook niet of nauwelijks, heeft af en toe zo'n kransje om de lippen, maar er staan er ook 1 die al schuimt als dat bit inde mond zit. Maak je dus niet te druk.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:36

De mijne schuimt ook niet tot nauwelijks.. Volgens mij maakt het niet
zoveel uit met of een paard wel of niet schuimt.. Toch ??

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:40

Je kan staande voor het paard de beide bit ringen met de duimen aannemen en kijken hoe de reactie van het paard op het bit is. Daarna kun je de buitenteugel over de schoft leggen en het paard met de neus voor de loodlijn afbuigen totdat het hoofd maximaal loodrecht op de lengterichting van het paard staat (90 graden t.o.v. de romp). In de buitenteugel moet je lichte druk houden. Met je duim aan de kant van de binnenteugel door de bitring heen vraag je de buiging door de hals.
De meeste paarden met een droge mond, gaan binnen 1-2 minuten het bit afkauwen. Je kan dit ook de andere kant op doen. Als je de oefening beheerst, kun je het met de teugels ook vanuit het zadel doen in stilstand. Er zijn trainers, instructeurs die dit ook tijdens gang (stap, draf en galop) doen. Ik zou dat zelf nooit doen. Als je deze oefening in stilstand niet beheerst, zou ik de oefening niet doen. Een ervaren ruiter of trainer, instructeur kan dit voordoen. Er mag beslist niet getrokken worden of kracht gebruikt worden. Het paard reageert met kauwen en schuimvorming op de lippen.

De mate van schuimen zegt weining over de kwaliteit van het afkauwen en loslaten van de onderkaak. Er zijn paarden die meer en ook die minder speeksel aanmaken. De hoeveelheid speeksel varieert dus sterk en ook het schuim wat gevormd wordt is hiervan afhankelijk.
Meer schuim of minder schuim is niet altijd beter of slechter. Een paard dat zich vasthoudt, schuimt vaak meer aan de kant die het paard vasthoudt. Dus oppassen, met wat je denkt als je schuim op de mond ziet. Gezonde klieren zijn nodig voor een goede spijsvertering. De onderkaak van een paard ontspant, door de kauwbeweging. Dit loslaten en het kauwen heeft tot gevolg dat ook spanning in de nek minder wordt en de nek loslaat. Het paard wordt fysiek en mentaal meer ontspannen.

Saar01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:53

Ik weet niet precies waar het aan ligt.
Ik denk niet echt aan de ontspannenheid, want als ik een heel gestrest buitenritje heb vliegen de vlokken ook in het rond Clown
En mijn vorige verzorgpaard schuimde ook nooit al liep ze altijd heel ontspannen *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 20:28

GoldStar schreef:
Je kan staande voor het paard de beide bit ringen met de duimen aannemen en kijken hoe de reactie van het paard op het bit is. Daarna kun je de buitenteugel over de schoft leggen en het paard met de neus voor de loodlijn afbuigen totdat het hoofd maximaal loodrecht op de lengterichting van het paard staat (90 graden t.o.v. de romp). In de buitenteugel moet je lichte druk houden. Met je duim aan de kant van de binnenteugel door de bitring heen vraag je de buiging door de hals.
De meeste paarden met een droge mond, gaan binnen 1-2 minuten het bit afkauwen. Je kan dit ook de andere kant op doen. Als je de oefening beheerst, kun je het met de teugels ook vanuit het zadel doen in stilstand. Er zijn trainers, instructeurs die dit ook tijdens gang (stap, draf en galop) doen. Ik zou dat zelf nooit doen. Als je deze oefening in stilstand niet beheerst, zou ik de oefening niet doen. Een ervaren ruiter of trainer, instructeur kan dit voordoen. Er mag beslist niet getrokken worden of kracht gebruikt worden. Het paard reageert met kauwen en schuimvorming op de lippen.

Lijkt me inderdaad een 'don't try this at home' oefening. Ik heb dit overigens nog nooit iemand zien doen Verward

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 20:45

Misschien een lekker snoepje geven voordat je gaat rijden Pling

Thirz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 09:32

Wat maakt het uit of je paard schuimt of niet? Het ene paard doet het nou eenmaal sneller als het andere. Ik denk niet dat het heel erg is dat je paard niet schuimt!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 11:17

Ja, vind ik ook. Volgens mij is het helemaal geen probleem als een paard niet schuimt. Een van mijn verzorgpaarden schuimt ook bijna niet en toch loopt ze altijd redelijk ontspannen.
Dus volgens mij is het niet echt een probleem, hoor !!

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 13:31

die van mij schuimt ook eigenlijk nooit, vind het ook echt niet belangrijk ofzo!!! Pling

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 14:23

VValar schreef:
Misschien een lekker snoepje geven voordat je gaat rijden Pling

Een wortel!! Vork

ohhhh jij bent gemeen! Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 15:45

Het ene paard schuimt nu eenmaal makkelijker dan het andere. De hoeveelheid schuim is geen maatstaf of het paard nu goed ontspannen en aan de hulpen is of niet. Ik heb zelfs hier op bokt gelezen dat te veel schuimen ook niet goed is.

Ik geef mijn paard altijd voor het rijden een suikerklontje, mijn trainingsmaatje en ik zeggen altijd gekscherend tegen elkaar een beetje waspoeieeeeeer erbij. Ach mijn paarden en haar paarden schuimen wel iets maar niet verschrikkelijk.
Een paard van een andere vriendin hoeft het hoofdstel nog maar te zien op de poetsplaats en dan begint die al te schuimen.

Volgens mij maakt het niks uit, zolang oortjes erop staan, hij goed loopt aan de hulpen is en lekker kauwt op het bit en jullie tevreden zijn dan is het toch goed? Pling

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 18:03

okeej thnx. het zal wel mee vallen dan!bedankt voor jullie tips! Pling

Fannytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 15:56

mn paard schuimt alleen als ze ontspannen is als het een gestresste rit is nooit dus wat ons betreft ligt het schuimen wel aan het ontspannen rijden ja of nee.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 16:46

Sommige paarden schuimen nu eenmaal minder dan anderen, Amo schuimt ook bijna nooit Lachen Maar ik hou me er niet echt mee bezig, vind het niet belangrijk. Als je op wedstrijd gaat en je paard graag wil laten schuimen, geef hem dan van te voren een appeltje Lachen

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 22:20

Voordat sommige ruiters de manege inkomen voor een test, geven ze nog even een zure appel .... Dat werkt nog beter dan een klontje. Vingers aflikken

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:06

Tact schreef:
Voordat sommige ruiters de manege inkomen voor een test, geven ze nog even een zure appel .... Dat werkt nog beter dan een klontje. Vingers aflikken

Bloos ???????????????????????? Bloos

Nou lekker is dat... een zure appel, die eet je zelf toch ook niet Tong uitsteken ??

Suikerklontje, ook tijdens het werk als beloning!!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:07

ja, dat lijkt me ook niet echt lekker. Zelfs voor een paard niet.
Ze zullen het vast wel op eten, maar volgens mij vinden ze een gewone lekkerder hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:10

Maakt niet veel uit of een paard wel of niet schuimt, als hij lekker loopt waarom zou hij dan nog meten schuimen?

Als je het zo leest: wie heeft paarden die WEL veel schuimen?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:25

haike schreef:
Maakt niet veel uit of een paard wel of niet schuimt, als hij lekker loopt waarom zou hij dan nog meten schuimen?

Als je het zo leest: wie heeft paarden die WEL veel schuimen?

Een paard met hondsdolheid... Knipoog ???

Er zijn genoeg paarden die uit zichzelf schuimen en het bit speelt ook een rol hoor! Appelsmaak, aurigan, argentan, stimuleert het speeksel...
En een sukerklontje werkt daaraan mee Haha! ...

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:22

Kaja schreef:
Nou lekker is dat... een zure appel, die eet je zelf toch ook niet Tong uitsteken ??Suikerklontje, ook tijdens het werk als beloning!!

Het schuimen komt van de kauw en maal beweging van de onderkaak. De voorwaarde is wel dat de speekselklieren speeksel moeten aanmaken, anders heb je geen schuim. Veel speeksel of veel schuim geeft niet altijd aan dat iets beter is.

De reactie van het paard op een groene zure appel is vaak sterker. Er wordt dan flink wat speeksel aangemaakt. Als dat niet werkt is er wat met de speekselklieren aan de hand.....

Het is niet de goede manier om een paard in de mond te laten schuimen. De ruiter beduvelt zichzelf en het jurylid. Het rijden wordt er niet beter door. Een goed jurylid ziet trouwens het verschil.... Pling

Ik ben gek op zure appels Vingers aflikken

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:29

Kaja schreef:
Er zijn genoeg paarden die uit zichzelf schuimen en het bit speelt ook een rol hoor! Appelsmaak, aurigan, argentan, stimuleert het speeksel... En een sukerklontje werkt daaraan mee Haha! ...

De bitten met een "smaakje"doen hetzelfde als de zure appel. Het paard gaat afkauwen. Echter het paard kauwt af door prikkeling van de smaak. Het afkauwen van het bit bij goed rijden, is geen reactie op smaak..... Een paard dat een bit afkauwt is ontspannen, voelt zich prettig, is ontvankelijk voor inwerkingen van hulpen, de onderkaak ontspant zich, en door het kauwen ontspant ook de nek zich.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:50

GoldStar schreef:
Kaja schreef:
Er zijn genoeg paarden die uit zichzelf schuimen en het bit speelt ook een rol hoor! Appelsmaak, aurigan, argentan, stimuleert het speeksel... En een sukerklontje werkt daaraan mee Haha! ...

De bitten met een "smaakje"doen hetzelfde als de zure appel. Het paard gaat afkauwen. Echter het paard kauwt af door prikkeling van de smaak. Het afkauwen van het bit bij goed rijden, is geen reactie op smaak..... Een paard dat een bit afkauwt is ontspannen, voelt zich prettig, is ontvankelijk voor inwerkingen van hulpen, de onderkaak ontspant zich, en door het kauwen ontspant ook de nek zich.

Maar zo'n bit smaakt niet naar een zure appel Knipoog ..
En het doet hetzelfde ja, het laat een paard zijn mond schuimen of kwam die misschien net uit de vaatwasser Clown ???

Nee, je hebt helemaal gelijk, maar tegenwoordig gaat die theorie van een schuimende mond ook niet meer op!
Er zijn alweer zoveel trukjes om dat fingeren!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 17:07

GoldStar schreef:
Kaja schreef:

Bij ons op stal staat een paard dat al begint te schuimen bij het zien van zadel en hoofdstel met bit. Dit paard is momenteel Z2 dressuur en wordt goed gewerkt, zij het vaak met veel spanning en altijd met slofteugel. Dit paard gaat tijdens het werk en hoe meer spanning er komt nog meer schuimen en heel overdreven kauwen.

Meestal gaan mijn paarden tijdens het werk kauwen en schuimen maar afhakelijk van hoe ontspannen ze gedurende het uurtje worden. Soms is er veel spanning dan schuimt die niet en kauwt ook niet af.
Komt de ontspanning gaat die lekker kauwen maar dat voel je ook aan de rest van het paard. hij gaat goed dragen, gebruikt de rug goed, treed krachtig onder en laad de hulpen prima door. Zo'n dag is een streven.

En er zijn ook paarden die super werken super ontspannen zijn en goed afkauwen, en die schuimen maar heel miniem. Dus ik denk dat de hoeveelheid schuim niet echt terzake doet, maar meer het algemeen gaan van het paard en of die lekker ontspannen afkauwt.

Dat appeltje klopt, maar ook suiker, snoepjes of gewoon stroop om het bit willen wel eens helpen. Die appel is gewoon lekker en gezond de andere drie zijn minder gezond. Dus is maar waar je voor kiest.
Er zijn ook ruiters die het paard nooit zulke zaken geven anders gaat die bedelen.