Rechtergalop: Verkeerd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eef1991

Rechtergalop: Verkeerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 11:18

Hallo Sanouschka wil bij ons maar moeilijk goed aanspringen in de rechtergalop Huilen
We geven haar al met aanspringen een tik maar daarvan word ze alleen maar hyper...
Op een gegeven moment springt ze elke keer zelf aan
Hier word je gek van!
Soms in de winter gaat ze aan de race Verdrietig
Iemand Tips voor ons hoe ze dan toch die rechtergalop goed aan neemt???
het is namelijk nogal lastig in een proef.
Wie kan ons helpen???

Alvast bedankt

Lorena

Re: Rechtergalop: Verkeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 11:26

Iedere keer als ze zelf in galop aanspringt/gaat racen, haar meteen stilzetten en met je stem bestraffen.
Als ze fout aanspringt, komt dat dan niet door jou hulpen? Je moet je buitenbeen achter de singel doen, maar haar wel met je binnenbeen aanlaten springen. Probeer het ook op de volte.

Laat haar pas aanspringen als ze in draf helemaal netjes loopt, goed tempo, nageeflijk, dan zet je haar rustig op de (iets kleiner dan een grote) volte, en laat haar rustig aanspringen, zonder dat ze haar draftempo versnelt (goed blijven zitten). Dan neem je haar na een paar passen alweer terug, sprong ze goed aan, beloon je haar, zo niet, probeer je het nog eens.
Natuurlijk niet te lang achter elkaar doen, dan wordt ze het helemaal zat.
Ik heb dit probleem ook met mijn verzorgpaard gehad, vooral toen ze net onder het zadel was, maar met veel geduld, en vooral belonen als ze het goed doet i.p.v. straffen als ze het fout doet, kom je er wel.

eef1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 11:33

Lorena schreef:
Iedere keer als ze zelf in galop aanspringt/gaat racen, haar meteen stilzetten en met je stem bestraffen.
Als ze fout aanspringt, komt dat dan niet door jou hulpen? Je moet je buitenbeen achter de singel doen, maar haar wel met je binnenbeen aanlaten springen. Probeer het ook op de volte.

Laat haar pas aanspringen als ze in draf helemaal netjes loopt, goed tempo, nageeflijk, dan zet je haar rustig op de (iets kleiner dan een grote) volte, en laat haar rustig aanspringen, zonder dat ze haar draftempo versnelt (goed blijven zitten). Dan neem je haar na een paar passen alweer terug, sprong ze goed aan, beloon je haar, zo niet, probeer je het nog eens.
Natuurlijk niet te lang achter elkaar doen, dan wordt ze het helemaal zat.
Ik heb dit probleem ook met mijn verzorgpaard gehad, vooral toen ze net onder het zadel was, maar met veel geduld, en vooral belonen als ze het goed doet i.p.v. straffen als ze het fout doet, kom je er wel.

De goede Hulp geven we helemaal daarom is het ook zo vreemd maar we gaan het proberen!!
Dankje
Nog meer Tips???

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:15

Ohja, vergeet vooral de stelling naar binnen niet, daarom is het ook zo handig om 'm op de volte te zetten, of in de hoek aan te springen Lachen
Succes!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:39

Eerst paard goed rechtrichten. Want een scheef paard springt verkeerd aan, of gaat versnellen of wat dan ook.
Zorg goed dat je paard rechtgericht is en in balans loopt en dan zul je stuk makkelijker te werk kunnen gaan. O.a. bij www.hoefkatrol.com bij klassieke rijkunst staat vermeld hoe paard scheef is van nature en hoe je hem kunt rechtrichten aan de hand van diverse gegevens. Bij www.paardenbegrijpen.nl staat ook heel veel informatie op vermeld.
Succes ermee.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:40

Ons paardje heeft het ook een tijdje gehad, in de rechtergalop verkeerd aanspringen...

Je paard moet zijn rechter voorbeen als eerste naar voren doen in de rechtergalop. Je moet hem als het ware met je buiten been (linkerbeen) erop kunnen 'duwen'. Daarbij verplaats je je gewicht naar binnen, oftewel je zet je buitenheup in en je paard reageert daarop om met zijn binnenbeen eerder naar voren te gaan dan met zijn buitenbeen. En omdat een paard nou eenmaal graag onder je gewicht loopt...

Stelling naar binnen hielp bij ons absoluut niet. Ze kreeg dan nog minder ruimte onder haar schouder. Wij hebben juist stelling naar buiten gevraagd zodat ze ruimte kreeg, en de neiging met het rechtervoorbeen als eerste aan te springen. En dan niet overdreven stelling, maar gewoon buitenteugel licht vragen, binnenteugel ontspannen.

Een balkje wil ook wel eens helpen. Je springt ook wel eens aan vanaf een volte op de hoefslag. Dan leg je schuin een balkje op de hoefslag van die volte (iets voor de van hand verander lijn). Als je de galophulpen geeft vlak voordat het paard over het balkje gaat, springt het vaak vanzelf goed aan.

Terug nemen als het niet goed gaat en gewoon opnieuw proberen. Success!

De vorige twee tips zijn ook goede.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:45

Ipv stelling naar binnen kan je het ook eens omgekeerd proberen, bij mijn paard lukte dit zo wel, hoe meer stelling ik naar binnen gaf hoe meer hij verkeerd aansprong, dan een tijdje met stelling naar buiten geprobeerd en dit lukte wel, soms op het verkeerde been lichtrijden wil ook wel eens helpen. Mijn paard is gewoon verkeerd aangeleerd en kent het niet als je je buitenbeen achteruit legt, ik moest hem een tijd volledig op het binnenbeen in galop krijgen. Als hij dan goed aansprong moest ik direct mijn buitenbeen achteruit leggen. Gewoon alles een keertje uitproberen Knipoog

kita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 21:45

hoi ik ken ook een paardje met hetzelfde probleem.
wat bij ons geholpen heeft is veel longeren met extra stelling naar binnen of je lijn door het bit naar de long.singel toe dan kan je zelf voorzichtig hem even door laten buigen.
hier kan je zelf ook goed zien hoe en waar je paard moeite mee heeft en kan je daar meer op gaan trainen.
je zal snel merken dat het een stuk beter zal gaan als je regelmatig longeert Knipoog
en ook als je aant rijden ben wissel je voltes zoveel mogenlijk af anders gaat hij inderdaad vooruit denken en dan luistert hij niet naar je hulpen!
hoop dat het snel beter gaat
groetjes kita

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 21:58

Eerst in de draf voor elkaar hebben en dan gewoon door oefenen. Verkeerde galop??? Weer terug naar draf. Niet boos worden. Heeft geen zin!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 22:20

wat zegt je instructeur hiervan???

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 00:31

Als je de hulpen goed geeft en het paard springt nog verkeerd aan dan is er toch wat mis met je hulpen of hoe ze door komen.

Het in een goede galop aanspringen kan alleenvanuit een correcte houding van de ruiter en een goede balans.

Idd even overleggen met de instructeur of je goede hulpen geeft.
Als je zeker weet dat ze goed waren komen ze niet goed door.
Aantikken met de zweep mag pas als je zeker weet dat je het zelf goed doet.

bibi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 09:12

Mijn paard is ook heel erg moeilijk in de rechtergalop.
Dit heeft vaak te maken met de buiging, het kan namelijk zijn dat je paard aan 1 kant stijver in zijn spieren is dan links om.
Probeer bv eerst met longeren rechtsom te beginnen, een paard is natuurlijk ook een gewoonte dier, en raakt aan repetitie ook gewend.
Mijn paard weet gewoon al na de linkergalop komt de rechtergalop.
Wanneer ik dan van hand verander doet hij het eigenlijk ook al uit zich zelf, zou hij dan nog goed aanspringen dan zou ik het minder erg vinden dan altijd maar overkruist.

Afgelopen zomer hadden we ook een demonstratie op de manege met de rechtergalop er in, na 3 keer oefenen had hij niet allen de proef al in zijn hoofd maar wist duidelijk ook wanneer hij moest aan springen.
Hij fokte zich dan al helemaal op, het is erg moeilijk om dan ontspannen te blijven zitten.

Met een zweep aanspringen heb ik ook een tijdje gedaan, ze weten het als je een tik geef, probeer dan meer tikjes te geven dan alleen bij het aanspringen. Wat je anders krijgt is dat je paard al aanspringt bij het minste geringste.

Na 2 jaar oefenen gaat het nu aardig, maar het blijft moeilijk en soms doet hij het nog verkeerd, geduld en veel oefenen is het best wat je kan doen, probeer op zo veel mogelijk verschillende plaatsen aan te springen.
Je komt er wel als je maar blijft oefenen

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 17:16

Ik heb dit ook gehad!
Wij hebben het zo gedaan...
Een slofteugel gebruikt nou ja een soort van.
En dan heel veel voltes draaien de rechterkant op.
Niet te kleine rondjes.
Pamba kon rechtes niet zo goed draaien en daarom deed ze het nooit.
Daarna toen het nog niet echt lukte ben ik met een vriendin naar de bak gegaan en die heeft mij les gegeven.
We gingen eerst links en dat deed ze dan gelijk en dan rechts de hele tijd proberen net zolang tot ze het doet en dan heel erg goed belonen!
Daarna nog een paar keer proberen en als ze het dan ook weer doet of iig 1x dan ook weer heel goed belonen!

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:48

Het is dus duidelijk bij ieder paard weer anders. Schiet het al op?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 22:48

ik heb het ook gehad en nog afen toe wel blijft moeilijk.

wat we nu doen als het niet goed gaat een balkje in de hoek leggen en dan voor de balk aanspringen werkt bij ons erg goed.

wat ook wel helpt is heel diep de hoek in sturen zodat ie eigenlijk niet anders kan dat werkte bij ons ook erg goed.

maar bij ieder paard werkt het een beter uit als bij een ander dus je zal het gewoon moeten proberen.

ik heb het echter altijd wel gedaan met behulp van mijn instructrice dit is dan ook ten seerste aan te raden want omdat het meestal verkeerd gaat ga je automatich verkrampen omdat je bang bent dat het weer verkeerd gaat en dan gaat het zeker verkeerd.

veel succes met oefenen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 23:08

Heb nog even overlegd op stal, iets meer stelling vragen wil ook wel eens helpen.

bibi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 07:38

Ben erg benieuw of je wat aan de tipd hebt gehad.
Laat ff weten hoe het is gegaan.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 09:13

Wat je ook kunt doen, als je de rechtergalop wil inzetten, je gaat op middenlijn rijden en je "wijkt" een klein beetje -> je schuift je paard wat op via stelling, maar niet teveel voor been laten wijken, anders kun je de beenlegging niet goed uitvoeren om galop aan te springen. Op moment dat je paard zeg maar naar opschuift naar links kun je de hulpen geven voor rechter galop. Dan zit binnenachterbeen er beter erbij en is de kans groot dat paard goeie galop aanspringt. Succes.

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 11:18

Dit probleem hebben wij ook met een manege pony.. Of we zetten haar erg kort om de bocht/paal of we moeten met verkeerde hulpen aanspringen (binnenbeen naar achteren, buitenbeen op de singel)

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:18

mijn paard is nu 3,5 en de rechtergalop was ook echt een probleem met inrijden.
4 maanden geleden zijn ze begonnen met inrijden op een dressuurstal.
Hij is helemaal nagekeken, maar heeft geen gebreken. Dus dan maar oefenen oefenen oefenen.

Sinds een paar weken heb ik hem zelf, dus rij ik hem enkel.
En ik moet zeggen.. het gaat steeds beter!
als hij nu fout aanspringt, ga ik weer draven tot hij rustig is, maak ik weer een volte en spring ik weer aan.
Dit herhaal ik tot het goed gaat, en dan wil ik 1 rondje goed galopperen.
en dan beloon ik hem ook met uitstappen, dus doe ik het wel aan het einde van mijn rijen.

trouwens.. in de bit van deze maand staat nog een artikel erover.
Geloof dat er ook trukjes bijstaan.

succes

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:22

Je moet proberen om in een hoek een drafbalk of cavalettie neer te leggen en die te gebruiken voor het aanspringen.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:03

Een beetje stelling naar buiten vragen en met het binnenbeen hem extra aandrijven. Hierdoor krijgt het binnenbeen meer ruimte en kan dus makkelijker naar voren.. Door daarbij met het binnenbeen te drijven duw je het rechtachterbeen meer bij. Hiermee start namelijk de galop...

Wat ook kan helpen is wat wij gebruiken om paarden te leren galopperen. Door op het binnenbeen licht te gaan rijden en flink door te draven raakt het paard makkelijk uit evenwicht. Hij galopeerd dan vanzelf aan. Het is niet om het gewoonlijk te doen maar wel om hem de rechter galop aan te leren... Geef er dan wel duidelijk de hulpen bij zodat hij weet wat er de volgende keer bedoelt wordt als je het vraagt zonder licht te rijden

suppiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:28

wat ook wel eens wil werken om in de rechtergalop te komen is dit: afwenden in draf, en dan een scherpe wending naar rechts, in de wending de hulpen geven voor de rechter galop. Ook nog een truukje voor je zelf is naar buiten kijken, zo verplaats je gewicht extra naar binnen.
veel sucses!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:11

laulau85 schreef:
Een beetje stelling naar buiten vragen en met het binnenbeen hem extra aandrijven. Hierdoor krijgt het binnenbeen meer ruimte en kan dus makkelijker naar voren.. Door daarbij met het binnenbeen te drijven duw je het rechtachterbeen meer bij. Hiermee start namelijk de galop...

Wat ook kan helpen is wat wij gebruiken om paarden te leren galopperen. Door op het binnenbeen licht te gaan rijden en flink door te draven raakt het paard makkelijk uit evenwicht. Hij galopeerd dan vanzelf aan. Het is niet om het gewoonlijk te doen maar wel om hem de rechter galop aan te leren... Geef er dan wel duidelijk de hulpen bij zodat hij weet wat er de volgende keer bedoelt wordt als je het vraagt zonder licht te rijden

Dat ben ik niet helemaal met je eens...zo leer je het paard nog niet op de hulpen zoals het moet...uit harde draf raakt je paard inderdaad uit balans wat niet de bedoeling is. Hij moet gewoon leren dat hij op de hulpen die ze geeft goed aanspringt, en daar zoekt ze iets voor...

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:41

ja ik zeg ook dat het niet te beste manier is maar je paard leert er wel de goede galop mee als ze het nog niet kennen en je kan ze zo de hulpen leren zodat je daarna zonder het lichtrijden kan