verwarring: travers of galop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

verwarring: travers of galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 22:50

Anngezien ik maar eens in de twee weken les heb; hier tussentijds een vraag.
Mijn paard leert op het moment travers en appuyement. Dit gaat best goed maar nu onstaat er enige verwarring met aangalopperen. Als ik de hulpen voor het aanspringen geef wil hij zichzelf wel eens in een 'travers bochtje' gooien. Een en al spraakverwaaring dus. Nu zal ik dus wel iets verkeerd doen maar wat? hints??

Dressuurenzo

Re: verwarring: travers of galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 15:26

ik kan niet goed inschatten hoe het komt bij jou omdat je weinig info geeft over je houding maar wat ik opvat uit je verhaal is dat je met aansspringen duidelijk je buitenbeen naar achterlegt en daarmee drukt. Dit is idd een deel van de travers hulp. Ik heb zelf echter dit probleem niet omdat ik bijna alles op zithulp doe. Met mijn bekken en mijn benen zijn alleen ter ondersteuning. Met aanspringen doe ik ook op mijn binnenbeen. ik heb er dus geen last vna

hoop dat je wat snapt vna mijn verhaal want ik vind het altijd moeilijk om uit te leggen wat ik doe met rijden.

groetjes joyce

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 15:37

Aanspringen dient op je binnenbeen te gebeuren en travers dient ingezet te worden via je buitenbeen Haha! ....

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 15:39

joycie17 schreef:
ik kan niet goed inschatten hoe het komt bij jou omdat je weinig info geeft over je houding maar wat ik opvat uit je verhaal is dat je met aansspringen duidelijk je buitenbeen naar achterlegt en daarmee drukt. Dit is idd een deel van de travers hulp. Ik heb zelf echter dit probleem niet omdat ik bijna alles op zithulp doe. Met mijn bekken en mijn benen zijn alleen ter ondersteuning. Met aanspringen doe ik ook op mijn binnenbeen. ik heb er dus geen last vna

hoop dat je wat snapt vna mijn verhaal want ik vind het altijd moeilijk om uit te leggen wat ik doe met rijden.

groetjes joyce

Hier kan ik niet zoveel mee???
Verklaar jezelf nader a.u.b.?? Je doet alles op zithulp en je bekken/benen heb je alleen ter ondersteuning..???

Haha!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 16:52

Nou bij mij komen er echt wel beenhulpen kijken bij een oefening.
Het probeem is dus dat we het beiden moeten leren en dus allebij in de war raken. Misshcien kun je me vertellen wat er precies zo anders is aan de hulpen behalve de manier van aanrijden, draaien van je bovenlichaam en volgorde van beenhulpen.
Ik probeer bij het aanspringen mijn buitenbeen naar buiten te leggen en aan te springen op een druk van het binnenbeen maar aangezien die volgorde zo duidelijk aanhouden nieuw is is dat al lastig.

luuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 18:25

je paard gaat travers lopen in plaats van galop omdat je de verkeerde hulpen geeft. Voor travers leg je je been naar achter en oefent dan ook enige druk uit. Als je in galop wilt aanspringen moet je wel je buiten been licht naar achter leggen maar je drukt m dan aan met je binnenbeen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 18:39

hahaha leg je dat ook mijn paard uit? Die denkt, als we eenmaal travers gedaan hebben op die dag, dat alles wat ik vraag travers is. (inclusief gewoon afwenden, afwenden?? gewoon je lijf in een bochtje gooien!)
Nee sorry ik zal proberen of ik iets meer onderscheid kan maken tussen de hulpen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 19:04

Corrigeren en uitvoerig belonen! Keer op keer, tot het kwartje valt. Pas je hulpen aan en zorg dat je voor beide oefeningen een iets andere hulp hebt Knipoog ......

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 19:26

Ik heb er ook last van gehad. Maar nu ik mn hulpen heb aangepast, travers minder ver mn buitenbeen naar achter, ophouding buitenhand, dan op zit de travers in,
galop van tevoren kleine ophouding binnenhand, dan buitenbeen vrij ver naar achter, maar op het binnenbeen aanspringen.
Waarschijnlijk scheelt het al heel veel als je even je buitenhand sluit als je de travers inzet. Op het moment dat je paard wil aanspringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 19:33

Ik galoppeer wel aan op het buitenbeen, ander kom je straks in de problemen bij de wissels, met name in de series.

Mijn galophulp is korter dan mijn travers hulp. Ik "tik" hem van mijn been af ahw. Daarnaast vraag ik in de galop iets schoudervoor.

Ik heb dit probleem eigenlijk nooit Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 19:42

Ik zit eigenlijk te bedenken wat ik allemaal doe
Vind dat altijd zo moeilijk te beschrijven Bloos

maar ondanks dat ik aan galopeer op het buitenbeen, heeft travers of appuyement me nooit geen problemen gegeven.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 19:46

Inderdaad kan het liggen aan de manier waarop je je buitenbeen naar achteren legt.
Ik geef zeker ook de galophulp met mijn binnenbeen (buitenbeen naar achteren, binnenbeen aan), maar ik denk dat mijn paard ook zonder mijn binnenbeen wel het verschil weet.

Een hele tijd terug tijdens een les gebeurde mij ineens na jaren hetzelfde. Nooit last van gehad terwijl ik al zoooo vaak travers gereden had.
Ik moest van mijn instructrice mijn paard stilzetten en even zogenaamd de galophulpen geven. Toen zij ze tegen me dat ik ineens, om één of andere reden, mijn been inderdaad anders naar achteren legde dan anders.

Namelijk; bij de galophulp leg je je been naar achteren zo ongeveer vanuit je heup. Dus een groot deel van je been, een stukje. Bij travers vooral je onderbeen (omdat je de kont naar binnen wilt hebben en bij galop niet).

Ik weet niet of het bij alle paarden zo werkt, maar mij heeft het in ieder geval geholpen. En een trucje die ik heel vroeger deed....vlak voordat ik de travers inzetten altijd al een keer een klein ophoudinkje aan mijn binnenteugel, heeel zachtjes. Niet om iets mee te bereiken, maar om bij mijn paard aan te geven wat er komen gaat.

luuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 20:39

wat je ook kunt doen (moet je wel zeker weten dat je de juiste hulpen geeft) is direct duidelijk corrigeren. Travers is travers en als jij wilt aan galoperen moet die aangaloperen. Je kunt dan bijvoorbeeld een zweep in je binnen hand nemen en als die zn achterhand dan naar binnenzet gelijk op zn achterhand een tik geven om te laten merken dat dat niet de bedoeling is (of met je been als je zonder zweep rijdt) Als je dit consequent blijft doen snappen ze t meestal vrij snel dat ze moeten wachten tot jij een oefening aangeeft en niet zelf vooruit gaan denken

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 20:44

Zep schreef:
Ik galoppeer wel aan op het buitenbeen, ander kom je straks in de problemen bij de wissels, met name in de series.

Mijn galophulp is korter dan mijn travers hulp. Ik "tik" hem van mijn been af ahw. Daarnaast vraag ik in de galop iets schoudervoor.

Ik heb dit probleem eigenlijk nooit Verward

Tijdens de wissels maakt het toch niks uit voor welk been je paard is? Of het nou je binnen of buitenbeen is, je zult toch niet in de problemen komen wanneer je paard aan je binnenbeen aangaloppeerd? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 20:48

De eerste pas van de galopsprong zet je paard met het buitenachterbeen, hij wisselt dus ook van die kant "af" ahw.

In de series kun je ze veel makkelijker recht houden als ze het op je buitenbeen doen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 20:52

als ik een wissel maak hoef ik geen been te geven maar leg mijn been alleen om...hij reageert daar al op. Bij travers leg ik mijn been iets verder naar achter (niet in de lies) en iets meer druk in de inzet. Daarna houd ik hem er goed bij en corrigeer ik hem desnoods. Ik kan eigelijk niet echt goed bedenken waarom je paard traver doet als je hem in galop wil zetten. Probeer hem anders met de goede galophulp eens naar buiten te stellen? Misschien dat hij dan niet met zijn kont naar binnen komt

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 20:53

Zep schreef:
De eerste pas van de galopsprong zet je paard met het buitenachterbeen, hij wisselt dus ook van die kant "af" ahw.

In de series kun je ze veel makkelijker recht houden als ze het op je buitenbeen doen.

Maar als je paard goed aan het been is maakt het toch niet zo gek veel uit. Je zult dan gewoon op het juiste moment de hulp door moeten geven, of zie ik dit nou weer verkeerd?

En wanneer je je buitenbeen aan je paard houdt, zal hij toch ook minder snel gaan slingeren?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 20:56

Grappig om te lezen. Voorheen dacht ik altijd dat ik op m'n binnenbeen aansprong in galop, totdat ik wel eens mensen les gaf op paarden die ik reed. Gevolg was dat ze met mijn aanwijzingen niet in galop kwamen Bloos ik veranderde daarop mijn aanwijzing en liet ze aanspringen in galop op het buitenbeen.... et voila.... tegenwoordig leer ik inderdaad m'n jonge paarden bewust op het buitenbeen aan te springen, maar heb nog nooit problemen gehad met zijgangen als gevolg daarvan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 20:58

Ga het maar eens uitproberen VValar. Je moet dan gewoon teveel hulpen geven om ze snel te kunnen maken. Eén wissel gaat nog, maar als je die al vanuit de uitgestrekte galop kom je al in de problemen. Je hebt in de zwaardere proeven gewoon geen tijd om elke wissel 3,4 passen voor te bereiden, in een serie al helemaal niet!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 21:45

Zep schreef:
Ga het maar eens uitproberen VValar. Je moet dan gewoon teveel hulpen geven om ze snel te kunnen maken. Eén wissel gaat nog, maar als je die al vanuit de uitgestrekte galop kom je al in de problemen. Je hebt in de zwaardere proeven gewoon geen tijd om elke wissel 3,4 passen voor te bereiden, in een serie al helemaal niet!

Hmm ik zal het morgen eens aan mijn instructrice voorleggen. Ik heb namelijk altijd geleerd met mijn binnenbeen de hulp door te geven naar de galop. Ook verruimen in galop deed ik altijd met mijn binnenbeen.

Ik rij nu een driejarige en leer wederom om aan te springen op mijn binnenbeen. Ik heb dit vroeger ook altijd geleerd. Om de jonge paarden actiever te maken voor mijn been ging ik wel eens wijken en wanneer ik op de hoefslag kwam kon ik gelijk de hulp door geven naar de galop. Het enigste wat ik hier voor hoefde toen doen was om mijn binnenbeen iets door te drukken, want door het wijken waren ze al alert voor mijn binnenbeen.
Dit driejarige paard is vrij lenig en de galopchangementen hou ik erin. Ik beredeneer maar dat het handiger is deze erin te houden en dan wat meer risico te lopen in de contra (waar je overigens geen probleem mee hebt wanneer je paard goed aan de hulpen staat), dan de changementen op latere leeftijd nog eens aan te leren. Zoals ik al zei wil ik dit eerst aan mijn instructrice voorleggen, maar stel jij dan voor om de changementen en het aanspringen in de galop voor mijn buitenbeen te laten reageren?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 21:51

Haha! Over jonge paarden gesproken; ik rijd een 4,5 jarige (half jaar onder het zadel) en die kan stap, draf, galop en de series... Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 00:01

En als ie dat in je L1 proef doet en je krijgt een 1 zeg je gewoon tegen de jury:

U bent gewoon jaloers!! Clown Uw paard kan geen serie en die van mij wel! Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 00:04

Bij de galophulp doe je je binnenheup iets naar voren, en bij een travers hulp niet. Daarnaast geef je bij de galop ook een ophouding met je zit, en dat doe je met travers ook niet, daar blijf je eigenlijk in de tact meebewegen. Daardoor kan je je paard het verschil laten merken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 00:12

Zep schreef:
En als ie dat in je L1 proef doet en je krijgt een 1 zeg je gewoon tegen de jury:

U bent gewoon jaloers!! Clown Uw paard kan geen serie en die van mij wel! Tong uitsteken

Clown Ik moet nog even oefenen om dat er geloofwaardig uit te laten komen.... Zij zijn groot en ik is klein!

Ennuh... ik moet nog in de B met hem beginnen.... Bloos Haha!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 10:07

VValar schreef:
Zep schreef:

Hmm ik zal het morgen eens aan mijn instructrice voorleggen. Ik heb namelijk altijd geleerd met mijn binnenbeen de hulp door te geven naar de galop. Ook verruimen in galop deed ik altijd met mijn binnenbeen.

Ik rij nu een driejarige en leer wederom om aan te springen op mijn binnenbeen. Ik heb dit vroeger ook altijd geleerd. Om de jonge paarden actiever te maken voor mijn been ging ik wel eens wijken en wanneer ik op de hoefslag kwam kon ik gelijk de hulp door geven naar de galop. Het enigste wat ik hier voor hoefde toen doen was om mijn binnenbeen iets door te drukken, want door het wijken waren ze al alert voor mijn binnenbeen.
Dit driejarige paard is vrij lenig en de galopchangementen hou ik erin. Ik beredeneer maar dat het handiger is deze erin te houden en dan wat meer risico te lopen in de contra
(waar je overigens geen probleem mee hebt wanneer je paard goed aan de hulpen staat),
dan de changementen op latere leeftijd nog eens aan te leren. Zoals ik al zei wil ik dit eerst aan mijn instructrice voorleggen, maar stel jij dan voor om de changementen en het aanspringen in de galop voor mijn buitenbeen te laten reageren?

Hier ben ik het niet helemaal mee eens...
Mag een jong paard geen fouten maken???
Komt toch ook wel eens voor wanneer je bezig bent met de wissels, je paard vervolgens in de contragalop zich vergist?

Natuurlijk is goed aan de hulpen staan een pre, maar ook een paard kan zich vergissen...

Bij jonge paarden geven wij altijd overdreven galop hulpen, je been verder naar achter om duidelijk te wezen, er komen nog zoveel hulpen bij...
Maar naar mate de africhting vordert, des te minder (duidelijk) worden de hulpen... Natuurlijk zul je ook je buitenbeen aan moeten houden met aangaloperen (met het oog op de wissels, maar ook met het oog op de controle, de balans), maar op den duur leren ze hier toch echt aan te springen op het binnenbeen....

Ik ben het zeker eens met wat Zep hier eerder heeft gezegd, maar goed, als je zelf ook aan het leren bent kan ik mij voorstellen dat TS en haar paard in de war raken.
Geeft niets, stapje terug en probeer ook zelf het verschil te onderscheiden. Verplaats jezelf in je paard....