Schuimen en slijmen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KayC

Schuimen en slijmen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 22:33

Wat is het verschil tussen slijmen en schuimen? ( ja ik weet hoe het eruit ziet Knipoog )
Mijn ene verzorgpony, fjord, schuimt altijd enorm veel.
En m'n andere verzorgpony, welsh, kwijlt juist heel erg veel.
Ik heb gehoord dat ze schuimen omdat ze dan lekker op het bitje knabbelen en ontspannen lopen?
Waarom kwijlt m'n andere verzorgpony dan, dezelfde reden?

Ayasha
Blogger

Re: Schuimen en slijmen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 23:05

ex slijmt ook
terwijl Phar net schuimt
denkt dat er geen verschil is in de reden.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:36

ik heb even dit stukje tekst uit een ander topic gehaald. misschien dat dit je kan helpen

Een paard maakt via de oorspeeksel klieren het meeste speeksel aan. Als het paard gaat kauwen. Op de lippen van het paard hoort dan schuim te komen. Het paard hoort de lippen dan een enkele keer te likken.

Als een paard de onderhals diep inbuigt, kan afhankelijk van het exterieur de oorspeekselklier onder spanning komen te staan. Er kan dan (niet altijd) meer speeksel en zelfs meer schuim worden aangemaakt. Meer schuim betekent niet altijd beter. Het uit de mond lopen van speeksel (speeksel vloed) is ook geen goed teken.

Bij stelling vragen, kan door een verkeerd exterieur en het inbuigen van de nek de oorspeekselklier worden afgeknepen. De klier kan dan meer, of minder of geen speeksel afscheiden. Het is eenvoudig te controleren.
Als het schuimen komt door ontspannen afkauwen, is het een teken dat de onderkaak loslaat. Het kauwen werkt op een paard ook rustgevend, ook wordt hierdoor de nek losser. Een soepele nek is belangrijk voor de lengte en zijdelingse buiging van het paard. Een paard dat in de nek soepel is, kan gemakkelijker andere delen loslaten en omgekeerd.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:23

Het slijm komt dus voor het grootste deel uit de oorspeekselklieren. Het paard heeft nog meer klieren in de mond waaruit speeksel komt.

Het schuimen komt door de maal en kauwbeweging van de mond, waarbij de tong gebruikt wordt. Bij het vermalen en het mengen van het voedsel met het speeksel dat nodig is voor de spijsvertering gebeurt hetzelfde.

Dus slijm uit de mond betekent dus iets anders als schuim op de lippen van de mond. Een kauwend paard likt het schuim dat op de lippen komt af en toe af. De lippen moeten af en toe gelikt worden. Dat is een signaal van ontspanning en zich prettig voelen.

Tijdens (longeer)training let ik op schuim op de lippen, likken van de lippen, afkauwen van het bit, een goede stand van de oren, de blik in de ogen, het laten van winden, het afmesten tijdens de gang, een goede staartdracht en het loslaten in de nek. Als aan die voorwaarden is voldaan, begin ik pas met "werken" met het paard aan de longeerlijn. Dat kost dus meer tijd, maar het is beter voor het paard en voor de training.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 14:27

Bedankt, ik begrijp het een stuk beter Ja

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 14:29

GoldStar schreef:
Het slijm komt dus voor het grootste deel uit de oorspeekselklieren. Het paard heeft nog meer klieren in de mond waaruit speeksel komt.

Het schuimen komt door de maal en kauwbeweging van de mond, waarbij de tong gebruikt wordt. Bij het vermalen en het mengen van het voedsel met het speeksel dat nodig is voor de spijsvertering gebeurt hetzelfde.

Dus slijm uit de mond betekent dus iets anders als schuim op de lippen van de mond. Een kauwend paard likt het schuim dat op de lippen komt af en toe af. De lippen moeten af en toe gelikt worden. Dat is een signaal van ontspanning en zich prettig voelen.

Tijdens (longeer)training let ik op schuim op de lippen, likken van de lippen, afkauwen van het bit, een goede stand van de oren, de blik in de ogen, het laten van winden, het afmesten tijdens de gang, een goede staartdracht en het loslaten in de nek. Als aan die voorwaarden is voldaan, begin ik pas met "werken" met het paard aan de longeerlijn. Dat kost dus meer tijd, maar het is beter voor het paard en voor de training.

Ik zal er bij het longeren ook eens goed op letten. Ik zie wel bij m'n verzorgpony's dat de oortjes of heen en weer *kijken* of naar voren staan, dus dat zit wel goed.

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:51

Maar lees ik het nou goed; is het niet goed als schuim uit de mond komt? Die van mij die laat altijd een heel spoor achter in de bak als ik intensief aan het rijden ben. Ik heb het altijd overal zitten; zadel, laarzen en de voorkant van de pony. Die van Anky zit toch ook altijd onder het schuim? Dan valt bij hem toch ook schuim uit zijn bek??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 16:11

krientje schreef:
Maar lees ik het nou goed; is het niet goed als schuim uit de mond komt? Die van mij die laat altijd een heel spoor achter in de bak als ik intensief aan het rijden ben. Ik heb het altijd overal zitten; zadel, laarzen en de voorkant van de pony. Die van Anky zit toch ook altijd onder het schuim? Dan valt bij hem toch ook schuim uit zijn bek??

Als je paard tijdens het rijden meer speeksel en slijm produceert dan hij zelf weg kan werken, en hij heeft daar buiten het rijden geen last van, dan betekent dat dat er iets mis is met het rijden zelf. Het kan betekenen dat het paard zijn hoofd te sterk ingebogen heeft (hoek met de bovenhals is te klein, kan dus ook in oprichting zijn als het paard hoog opgericht is en achter de loodlijn zit met de neus) waardoor de speekselklieren ontregeld raken en een vloedgolf aan slijm produceren, maar ook door een te sterk inwerkend bit waardoor het paard zijn tong niet meer kan bewegen en het speeksel dus ook niet meer weg kan slikken.

Een klein beetje schuim op de lippen is een natuurlijke reactie op het ontspannen kauwen van de kaken. Overdadig veel schuim is echter een duidelijk teken dat een paard niet meer ontspannen is en er (tijdelijk) lichamelijk iets mis is, omdat hij anders niet zoveel zou produceren en het overschot zou doorslikken. Ook bij Anky.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 16:14

xyzutu2 schreef:
krientje schreef:

Als je paard tijdens het rijden meer speeksel en slijm produceert dan hij zelf weg kan werken, en hij heeft daar buiten het rijden geen last van, dan betekent dat dat er iets mis is met het rijden zelf. Het kan betekenen dat het paard zijn hoofd te sterk ingebogen heeft (hoek met de bovenhals is te klein, kan dus ook in oprichting zijn als het paard hoog opgericht is en achter de loodlijn zit met de neus) waardoor de speekselklieren ontregeld raken en een vloedgolf aan slijm produceren, maar ook door een te sterk inwerkend bit waardoor het paard zijn tong niet meer kan bewegen en het speeksel dus ook niet meer weg kan slikken. Als je je je paard niet dressuurmatig aan de teugel rijdt, maar alleen voor bosritten gebruikt en hij slijmt dan nog overdadig, dan kan het een aanwijzing zijn dat hij allergisch is voor het materiaal waaruit het bit is gemaakt. In 99% van de gevallen is echter de hoofdhouding het probleem.

Een klein beetje schuim op de lippen is een natuurlijke reactie op het ontspannen kauwen van de kaken. Overdadig veel schuim is echter een duidelijk teken dat een paard niet meer ontspannen is en er (tijdelijk) lichamelijk iets mis is, omdat hij anders niet zoveel zou produceren en het overschot zou doorslikken. Ook bij Anky.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 18:52

Mijn paard laat ook schuim vallen, zo nu en dan een kloddertje Clown
Maar dat zoetie ook met uitstappen, de blik in de ogen is goed, en oortjes mooi naar voren.
kan het ook komen door de dikte van het bit?
Dat ze bij een dik bit minder goed kunnen slikken bv?

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 22:30

Orchid schreef:
Mijn paard laat ook schuim vallen, zo nu en dan een kloddertje Clown
Maar dat zoetie ook met uitstappen, de blik in de ogen is goed, en oortjes mooi naar voren.
kan het ook komen door de dikte van het bit?
Dat ze bij een dik bit minder goed kunnen slikken bv?

Ja, dat zou ik ook graag willen weten *LOL*

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 10:05

Mijn paard schuimt ook vrij veel, wel echt schuim geen slijm.
Dit doet ze inderdaad ook al tijdens het instappen en uitstappen.
Hoe komt dit dan, trouwens ze doet het ook met longeren zonder bijzetteugel om. Ze heeft een gewone D-trens, die niet dus, maar ook niet dik is.