GoldStar schreef:Het slijm komt dus voor het grootste deel uit de oorspeekselklieren. Het paard heeft nog meer klieren in de mond waaruit speeksel komt.
Het schuimen komt door de maal en kauwbeweging van de mond, waarbij de tong gebruikt wordt. Bij het vermalen en het mengen van het voedsel met het speeksel dat nodig is voor de spijsvertering gebeurt hetzelfde.
Dus slijm uit de mond betekent dus iets anders als schuim op de lippen van de mond. Een kauwend paard likt het schuim dat op de lippen komt af en toe af. De lippen moeten af en toe gelikt worden. Dat is een signaal van ontspanning en zich prettig voelen.
Tijdens (longeer)training let ik op schuim op de lippen, likken van de lippen, afkauwen van het bit, een goede stand van de oren, de blik in de ogen, het laten van winden, het afmesten tijdens de gang, een goede staartdracht en het loslaten in de nek. Als aan die voorwaarden is voldaan, begin ik pas met "werken" met het paard aan de longeerlijn. Dat kost dus meer tijd, maar het is beter voor het paard en voor de training.
Ik zal er bij het longeren ook eens goed op letten. Ik zie wel bij m'n verzorgpony's dat de oortjes of heen en weer *kijken* of naar voren staan, dus dat zit wel goed.