verbeteren zit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

craz

verbeteren zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 21:31

Hey

Ik weet niet hoe je met het nieuwe forum de zoekfunctie moet gebruiken maar ik vroeg mij af of er iemand goede oefeningen kent om je zit te verbeteren. Als iemand een goed boek kan aanraden is dat ook altijd welkom. Knipoog
Zonder beugels rijden doe ik regelmatig.
Ik zoek gewoon oefeningen om een onafhankelijke zit te krijgen omdat dit zo belangrijk is in dressuur en ik hier bijna nergens iets over vind en de meeste instructeurs daar gewoon geen aandacht aan besteden.
Alvast bedankt. Lachen

Chipz

Re: verbeteren zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 23:29

Tips in een paar zinnen kan ik je niet geven. Wel kan ik je een boek aanraden.
"Beter paardrijden kun je leren" van Ulrike Thiel. Ik vind het geen makkelijk boek, want je moet het zeer geconcentreerd lezen om het juiste ruitergevoel op te roepen. Dus geen tips in de zin van handje hier en beentje daar en dan gaat het vanzelf.
Ik pak het steeds weer opnieuw erbij. En tijdens mijn gewone lessen kan ik door de oefeningen uit dit boek mijn zit, houding, ontspanning enz corrigeren.

Succes

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 11:40

zonder zadel rijden.
Of op paarden rijden die soms niet te vertrouwen zijn.. Ik reed vaak op maandag op de manege, en als ze dan de hele zondag en maandag op stal hebben gestaan, en jij bent de eerste die erop stapt, dan heb je er van die krengetjes tussen zitten waar je echt wel van leert zitten Knipoog
Ik heb het ook van m'n tante geleerd, die bleef het zeggen, heel irritant. (ja ik was 12 ofzo.. grote paarden, best lastig nog!) Kan je ook aan je instructeur vragen, of hij/zij er extra op wil letten...

craz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 13:10

Lorena
Dit vind ik dus onzin. Sorry dat ik het zo zeg.
Ik heb vroeger op maneges ook altijd de lastige beesten gereden en ik deed dat graag maar om daar nu een onafhankelijke zit van te krijgen
Ik ben er door krampachtig gaan zitten, heb toen totaal verkeerde houding aangeleerd. Ik kan ook wel blijven zitten op bokkende wegspringende paarden maar dat is niet wat ik hier bedoel.
Dus bedankt voor de goedbedoelde tip Knipoog

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 21:57

Ja precies, mijn zit is ook verkrampter geworden sinds ik mijn paard heb. Eerst ging ik rusitg springen zonder zadel, geen probleem, en nu span ik me al aan als ik alleen maar in de galop wil aanspringen. Pas als je het paard helemaal vertrouwt durf je je te gaan ontspannen. Zitlessen aan de longe zijn dan een goed idee.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 11:25

hoi ik rij bij een handesl stal met meestal probleem paarden .
ik ehb geen probleem met mijn zit (behalve dan om bij sommige doortezitten)
maar hoe kinderachtig het ook klinkt mischien helpt het wel als je gewoon van die gymnastiek oefeningen gaat doen
zoals met je nek draaien en je benen bewegen en je knieen optrekken enzo (als ie druk is zou k hem wel vast laten houden natuurlijk Pling )

dat doe ik nu ook wel eens als ik op een knetter paard heb gezeten draai k gewoon effe met mijn nek ahhaah anders heb k de dag dr na een zere nek haah

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 11:31

Ik denk niet dat op veel lastige paarden je onafhankelijke zit verbeterd.
Goed je zult wel beter leren zitten, in de zin van: je valt er minder snel af, maar zelfs iemand die iedere dag 5 andere jonge paarden rijdt kan nog heel beroerd zitten.

In het boek 'Correct zitten' van Ina Sommermeier staat hele goede tekst (met veel foto's) en uitleg. Lachen Boekje is maar 7 euro. (bij bol.com of divoza, ik weet het niet meer uit mn hoofd)

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 11:37

Ik ben het ermee eens dat zitlessen aan de longe zeker wel helpen.
Ik heb nu ongeveer hetzelfde probleem, wat ook al besproken is. Door lastige paarden te rijden krijg je alleen maar een verkrampte en foute zit.
Zonder beugels rijden vind ik ook een goede oplossing, als je daarna je beugels weer indoet, zit je meestal automatisch weer goed.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 11:55

probeer iemand te vragen die in het bezit is van een voltige singel. Je gaat zonder zadel aan een longeerlijn en dan oefeningen doen...zonder handel, lichtrijden e.d. pas als je niet meer stuiterd en mooi aangesloten blijft zitten dan ga je verder met het zadel...stuiteren op een zadel is voor beiden minder prettig. Dan kun je aan de longe zonder beugels en geen teugels gaan zitten...zo moet je echt goed op je houding letten want heb je nergens steun aan...misschien helpt het...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 11:56

waarom ik trouwens niet zeg dat je zonder zadel zelf moet gaan rijden is omdat je eerder je teugels als steun gaat gebruiken en je daarop gaat concentreren omdat je dan ook je pony onder controle moet houden...

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 13:19

Ja jullie hebben zeker wel gelijk dat je er ook verkeerd van kan gaan zitten, maar ik heb ervan geleerd om m'n hakken laag te houden, m'n knieen te klemmen en de rest van m'n been te ontspannen...
Maar ik heb ook meer geleerd van het jaren zonder zadel rijden (springen, buitenrijden, gymnastiek doen) op m'n verzorgpony.
Dus ik neem mijn eerdere tip terug en sluit me bij jullie aan. Ik bedoelde het wat anders, maar kwam er op een verkeerde manier uit.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 13:26

er zit ook een kern van waarheid in hoor...je leert je zit wel te verstevigen maar deze moet je ook kunnen ontspannen...wanneer je dit niet kan spreek je dus idd van een negatieve zitles op bokkende paarden en krijg je een krampachtig beeld... maar je leert er zeker van!

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 13:30

ja, op zo'n manier bedoelde ik het meer, denk ik... Bloos

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 13:36

ow oke...heb ik het dan zo een beetje naar jou bedoeling verwoord?? Nee ik geef ook les en ze leren rijden op brave pony's, maar zitten op van die ow zo brave en vertrouwde pony's...maar echt...verschil en lef kun je zien hoor...zie liever een kind wat niet bang is om te vallen omdat ze al zo vaak gevallen is dan 1 die juist nooit gevallen is en er bang voor is...

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 13:50

Hermesdeux schreef:
ow oke...heb ik het dan zo een beetje naar jou bedoeling verwoord?? Nee ik geef ook les en ze leren rijden op brave pony's, maar zitten op van die ow zo brave en vertrouwde pony's...maar echt...verschil en lef kun je zien hoor...zie liever een kind wat niet bang is om te vallen omdat ze al zo vaak gevallen is dan 1 die juist nooit gevallen is en er bang voor is...

Ja, dat is wel zo, iemand die een keer gevallen is, beseft dat het eigenlijk niet veel voorstelt (als je tenminste niet verkeerd terecht komt), en zit een stuk relaxter op het paard.
Maar we gaan nu offtopic geloof ik..

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 13:56

bijna...haha...maar dan nog heeft het met zit-verbetering te maken... als je meer wilt blijven zitten op je paard moet je zitles nemen, wil je je paard uitzitten moet je een bokker nemen hihi...

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 14:01

Zonder zadel rijden, dan moet je wel goed zitten anders glij je er zo vanaf. Ik doe, als ik zonder zadel rijd, een halstertouw om het de hals van het paard zodat ik me daar aan vast kan grijpen. Ik probeer dan ook gelijk zoveel mogelijk op mijn zit te rijden en zonder teugels (gaat ook moeilijk als je elke keer het touw vast moet pakken Knipoog).
Laat je eens een keer filmen, dan kan je zelf ook kijken hoe je zit. En instructie die erop hamert. Toen ik dit najaar weer les kreeg (voor het eerst na een lange periode) heeft ze een paar lessen bijna alleen maar op mijn zit lopen hameren. Ik voelde me net een beginner maar ik zit nu wel een stuk beter. Maar ik heb ook gewoon iemand nodig die mij erop wijst, dus ik blijf gewoon mijn lessen volgen hoor.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 14:06

als je denkt dat je met zadel al niet goed zit, zou ik echt niet zonder zadel gaan rijden. krijg je alleen maar een verkrampte houding van om te proberen recht te zitten. zitlessen aan de longe, en gewoon even een paar weken volhouden. Dit is de beste manier om puur alleen op je zit te letten. ikzelf doe het nu ook 1X per week, en pas als je bewust ermee bezig bent ipv ook nog sturen, paard netjes laten lopen etc, gaat het veel en veel makkelijker. ook is het fijn dat je instructrice er dan steeds op let, zodat fouten die er insluipen, meteen aangepakt kunnen worden.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 14:09

ben ik niet helemaal mee eens ^^^^^...als je zo verkrampt gaat zitten ben je juist bang om te vallen...het is juist goed om te vallen (mits het niet verkeerd is) zo voorkom je angst en kun je juist ontspannender rijden...echt waar hoor...ben al zoooo vaak van een paard gevallen dat het me nu echt niets scheelt...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 12:36

Hermesdeux schreef:
het is juist goed om te vallen (mits het niet verkeerd is) zo voorkom je angst en kun je juist ontspannender rijden...echt waar hoor

Verschilt per persoon, ik ben iemand waarbij vallen altijd alleen maar een boel negatieve gevolgen heeft, ik word er veel gespannener en angstiger van en ik ben weken bezig om dat weer recht te trekken. Zou ik vaker vallen dan denk ik dat het exit paardensport wordt.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 14:05

shadow0 schreef:
Hermesdeux schreef:
het is juist goed om te vallen (mits het niet verkeerd is) zo voorkom je angst en kun je juist ontspannender rijden...echt waar hoor

Verschilt per persoon, ik ben iemand waarbij vallen altijd alleen maar een boel negatieve gevolgen heeft, ik word er veel gespannener en angstiger van en ik ben weken bezig om dat weer recht te trekken. Zou ik vaker vallen dan denk ik dat het exit paardensport wordt.

echt? maar ben je dan specifiek bang voor het vallen of voor het paard? Het ligt er maar net aan op welke manier je valt. ALs je eraf gebokt wordt is het minder prettig dan dat je er zonder zadel van afglijdt natuurlijk...zo bedoelde ik dat eigenlijk. Maar ja, ik heb al zoveel kwalen en dingen gehad dat ik niet echt druk om maak....maar je hebt gelijk...verschilt natuurlijk per persoon Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 16:55

Hermesdeux schreef:
echt? maar ben je dan specifiek bang voor het vallen of voor het paard?

Beide denk ik. Allereerst bang vanwege het plotselinge en dat ik het niet in de hand heb. Maar ook voor vallen op zich. Andere dingen zoals fietsen en (rol)schaatsen heb ik ook met een minimum aan vallen geleerd en ook daar had een val meestal tot gevolg dat ik een tijdlang heeeeeel voorzichtig en angstig was.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 18:56

'Basis rijkunst, wat beweegt de ruiter?' van 'Anne Muller' is een heel goed boek. Ben het zelf nu ook aan het lezen. Staan hele duidelijk plaatjes in zodat je goed ziet wat er bedoeld wordt. (ik moet zelf ook erg op mijn houding letten, want zit wat scheef)

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 19:15

Om even terug te komen op het 'lastige paarden'-gedoe: ik heb ook altijd (heel) lastige paarden gereden, en paarden ingereden. Daarbij heb ik geleerd, ook al was ik zelf nog zo gespannen (in m'n hoofd) om mijn lichaam te ontspannen, en dan vooral m'n onderlichaam. Dat heeft mij ontzettend goed geholpen, en helpt ook je paard te ontspannen. Zonder jouw ontspannen zit kan je paard nooit los door z'n lijf lopen namelijk, en als je dat bij heel jonge, nog niet ingereden paarden doet, lig je er dus af. Trial-and-error was het bij mij dus 'n beetje.
Nu kan ik dus bijna alle onderdelen van mijn lichaam isoleren en controleren, wat ook errug handig is bij het aanleren van allerlei soorten oefeningen.

Ik weet niet of je er iets aan hebt, je hoeft van mij nu echt niet lastige paarden te gaan rijden, maar het ging mij om het kunnen loskoppelen van spanning in je hoofd en lichaam, snap je?

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 22:07

Ik denk dat Craz niet bedoeld om goed te blijven zitten op bokkende paarden, maar om een goede ontspannen zit te krijgen!!!