Aan het been

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 20:50

Ik vraag mij eigenlijk af wie hier zijn paard goed aan het been heeft.Ik zelf niet ik ben er erg mee bezig maar heb toch de zweep af en toe nog nodig.Ik lees hier veel goede tips van mensen om je paard goed aan het been te krijgen maar in zulke topic lees ik wel eens tussen de regels door dat mensen altijd een keer been geven en dan een tik met de zweep geven ze moeten hun paard eerst losrijden voor ze aan het been staan maar als je paard aan je been staat staat hij dat toch gewoon altijd?Dan heb je dus geen zweep meer nodig toch?En dan kan je dus met sporen gaan rijden om je hulpen te verfijnen.Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is?

Flippertje

Re: Aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 21:12

Mijn paard is op moment best goed aan mn been, maar is dat meestal niet vanaf het begin! Dit komt misschien ook omdat ik niet de enige ben die er op rijd, maar ik moet in het losrijden altijd hem er weer even aan herinneren dat hij toch echt naar mn been moet luisteren (been, been, tik) Vaak heeft hij al snel door dat hij aan het been moet zijn, en als ik meerdere dagen achter elkaar rij gaat het ook makkelijker.
Als je paard netjes aan je been is kun je idd als je dat nodig vind (om je hulp te verfijnen dus) sporen gebruiken. Gebruik ze iig niet om je paard aan het been te krijgen, je paard gaat dan alleen nogmaar op de sporen reageren en het zal dus nog moeilijker worden om je paard op je kuitdruk dingen te laten doen.

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 21:28

Die van mij is best wel aan het been. (anders kun je geen proef uitrijden, geloof me) Maar vooral in het begin heeft hij de zweep nog wel eens nodig om net dat beetje extra de achterhand te activeren. Mijn instructrice zei altijd dat hij op de zweep niet harder moet gaan, maar zijn achterbenen als een motor moet gebruiken.

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 21:38

Mijn paard is ook niet onmiddellijk aan het been. Hij is dan ook een dieseltje Haha!
Maar er zijn wel paarden die onmiddellijk aan het been zijn als je er op stapt. Veel hangt er ook van af hoe ze gereden zijn.
Het is heel belangrijk dat je consequent bent.
Als je paard niet onmiddelijk reageert herbegin je gewoon. bvb terug naar stap en onmiddellijk terug draf tot hij wel goed reageert.
Soms kan je een zweep nodig hebben maar die moet je dan onmiddellijk na het geven van benen gebruiken als je paard niet op je been reageert.
Dus echt wel consequent zijn!
Wat ook heel belangrijk is is dat je je benen alleen gebruikt als het nodig is. Reageert je paard dan houd je je benen stil. Dus niet voortdurend met je hakken klopjes blijven geven.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 22:40

Ik heb er werkelijk een bloed hekel aan als mijn paarden niet aan mijn been zijn, maar ik ben het wel eens dat het ene paard van nature beter reageert (en een sneller reactie vermogen heeft) dan het andere paard.

Ik vind zwepen ondingen en rij er bij voorkeur niet mee. Als ik al een zweepje pak, neem ik meestal in beide handen een zweep. Een zweep is nog altijd een hulpmiddel en met een eenzijdige (zweep)hulp loop je dus risico's.

Ik rij mijn beide paarden met een spoortje. Bij mijn ene paard omdat ik ZZ licht rij en sporen dus verplicht zijn en bij mijn andere paard puur ter voorbereiding.... zonder sporen zou ik ze net zo goed aan mijn been hebben maar ik vind het zelf nogal een raar gevoel om zonder spoortje te rijden...

Mijn ruin staat meteen van begin af al goed aan mijn been. Hij is van nature erg voorwaarts en moet meer afgeremd worden (in zijn enthousiasme) dan aangespoord worden....

Mijn merrie is meer een dieseltje en moet inderdaad even 'wakker worden'... tijdens het losstappen kan ze soms iets flegmatiek zijn....even wat schijnovergangen rijden en dan staat ze binnen een redelijk tijdsbestek (naar mijn smaak) keurig aan mijn been....

Bij mijn beide paarden hoef ik eigenlijk geen echte grove beenhulpen te geven. Ik heb een sterk drijvende zit en eigenlijk kan ik ze daar volledig op rijden...het enige wat ik met mijn beenhulpen doe is het verplaatsen van mijn benen voor bepaalde hulpen....

Heel soms, als ze erg stout zijn, krijgen ze van mij een zogenaamde 'doodschop' Bloos , maar omdat dit niet zo vaak nodig is weten ze dat het dan menus is ook Boos!

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 22:46

Die van mij is heel goed aan het been. Ik draag alleen wel sporen, voor de hulpen voor het wijken. Die krijgt ie nog niet helemaal door zonder sporen. En de overgang naar galop. Vaak draaft ie dan eerst nog een stukje door *hobbeldehobbel* Geen zin om door elkaar gehusseld te worden, dus even een hulpje met de spoor Lachen Ben hard aan het werk om niet meer met sporen te rijden. Ja En het gaat goed! Pling

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 07:29

DjunDjun schreef:
Die van mij is heel goed aan het been. Ik draag alleen wel sporen, voor de hulpen voor het wijken. Die krijgt ie nog niet helemaal door zonder sporen. En de overgang naar galop. Vaak draaft ie dan eerst nog een stukje door *hobbeldehobbel* Geen zin om door elkaar gehusseld te worden, dus even een hulpje met de spoor Lachen Ben hard aan het werk om niet meer met sporen te rijden. Ja En het gaat goed! Pling

Ik hoop dat je dit niet als een aanval ziet maar ik vraag me af als je paard nier direckt in galop aanspringt staat hij dan wel goed aan je been?Die van mij heeft dat dus met aandraven daarom vind ik dat mijn pony niet goed aan mijn been staat.

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 11:36

Ik had mijn paard prima aan het been, maar doordat ik ging studeren heb ik nu al een half jaar niet meer gereden! Huilen

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:47

Ik heb m'n paard best goed aan het been na het losrijden. Maar als ik er net op ben gaan zitten nog niet.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:59

die van mij is ook goed met aan het been, als je hem zelf lekker actief rijdt, ga je zelf afwachtend rijden, tja dan doet hij het ook niet. zweep heb ik er wel altijd nog bij, maar gebruik hem eigelijk zelden meer, durf hem nog niet aan de kant te leggen, maar ga binnenkort het toch eens proberen om een keer zonder te rijden. rij wel met sporen, meer voor wijken, en schouderbinnenwaarts dan het voorwaartse gebeuren.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:23

Toen ik mijn paard net kreeg was die ontzettend lui. Maar door constant bezig te zijn met been-been-tik heb ik geen zweep meer nodig en zelfs voor de basis geen sporen meer! Als je er maar consequent mee bezig bent...en dan altijd...doorwerken...van begin tot eind...het is niet het makkelijkste maar je hebt er later profijt van. Wel voor de traver en schouderbinnenwaarts gebruik ik de kleinste knopspoortjes maar voor changementen en dergelijke hoef ik niets extra's te doen...maar het heeft wel ruim een half jaar geduurd voordat ik zover was...

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 15:17

Mijn merrie is een verschrikkelijk heethoofd. Als ik teveel hulp geef wordt ze boos. Ik heb zo dus wel heel goed geleerd te doceren met mijn hulpen en met stil been. Ik vind haar ook super aan het been. Ik hoef niet met zweep en sporen te rijden en kan toch alle oefeningen met gemak doen. Travers, schouderbinnenwaarts, appuyren enz een heel enkele keertje al iets neit goed gaat pak ik de zweep erbij om haar bij te tikken voor de rest niets.

ik rijd echter ook wel een s op paarden die niet goed aan het been zijn. Hier werk ik met overgangen te rijden en zeer consequent te zijn. been in vooruit en anders tikje. Maar niet alleen met het been maar ook met andere hulpen blijf ik zeer concequent en dat heeft tot nu toe de paarden die ik heb gereden goed geholpen.

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 12:04

Mijn pony kan beter aan het been, ze loopt er eerder voor weg dan dat ik haar moet aansporen, maar het gaat al elke dag steeds beter gelukkig.