Stelling vragen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tact

Stelling vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 20:47

Waarom vraag je stelling aan je paard?
Wat bereik je ermee?

xxappiexx

Re: Stelling vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:46

Ik vraag stelling aan mijn paard om haar goed los door d'r lijf te krijgen. Ze loopt gewoon fijner als ik af en toe wat stelling vraag.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 20:04

Ik vraag geen stelling,ik krijg stelling als ik haar goed rijd!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 22:06

Waarom vraag je stelling aan een paard en wat bereik je ermee?

Tact dat is een moeilijke vraag voor iets wat je tijdens ieder wending toepast.
Een paard moet zich buigen om ons binnenbeen tijdens wendingen. Als ik met mijn binnenbeen naar mijn buitenachterbeen drijf en met mijn buitenbeen ervoor zorg dat hij 8ter niet uitzwaait ben ik al half op weg.
Een paard moet zich door zijn hele lichaam buigen naar gelang de graad van africhting en de oefening die we doen. Stelling en buiging is in de hoek natuurlijk minder dan bij een wending om de achterhand of een travers.
De halshouding zal dus mee moeten doen mede voor het evenwicht van het paard. Daarom vragen we stelling, we draaien de binnenhand iets in.
Wat bereik je met stelling allereerst natuurlijk een soepel paard in de hals, en een beter doorgereden oefening in correcte buiging. En paard dat vierkant door de wending gaat zal niet soepel genoeg zijn.
En als we het goed doen in het rijden van achter naar voren dan willen we ook meer gewicht op de achterhand, daar hebben we ook een gereden wending voor nodig ipv een getrokken wenidng.

Een soepel paard is een veilig paard, en een paard dat soepel is in de nek en de rug zal ook makkelijker lopen, de ruiter makkelijker laten zitten en zo met meer uitdrukking en gemak kunnen gaan.

Al met al vind ik het toch nog wel moeilijk om op zoiets simpels als dit een goed antwoordt te geven. Ik denk ook neit dat ik het helemaal correct heb.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 18:46

Kafue schreef:
Waarom vraag je stelling aan een paard en wat bereik je ermee?

Tact dat is een moeilijke vraag voor iets wat je tijdens ieder wending toepast.
Een paard moet zich buigen om ons binnenbeen tijdens wendingen. Als ik met mijn binnenbeen naar mijn buitenachterbeen drijf en met mijn buitenbeen ervoor zorg dat hij 8ter niet uitzwaait ben ik al half op weg.
Een paard moet zich door zijn hele lichaam buigen naar gelang de graad van africhting en de oefening die we doen. Stelling en buiging is in de hoek natuurlijk minder dan bij een wending om de achterhand of een travers.
De halshouding zal dus mee moeten doen mede voor het evenwicht van het paard. Daarom vragen we stelling, we draaien de binnenhand iets in.
Wat bereik je met stelling allereerst natuurlijk een soepel paard in de hals, en een beter doorgereden oefening in correcte buiging. En paard dat vierkant door de wending gaat zal niet soepel genoeg zijn.
En als we het goed doen in het rijden van achter naar voren dan willen we ook meer gewicht op de achterhand, daar hebben we ook een gereden wending voor nodig ipv een getrokken wenidng.

Een soepel paard is een veilig paard, en een paard dat soepel is in de nek en de rug zal ook makkelijker lopen, de ruiter makkelijker laten zitten en zo met meer uitdrukking en gemak kunnen gaan.

Al met al vind ik het toch nog wel moeilijk om op zoiets simpels als dit een goed antwoordt te geven. Ik denk ook neit dat ik het helemaal correct heb.

Nou ja, je hebt iig moeite ervoor gedaan om het te verwoorden. Ik zou het niet eens in zo'n verhaal kunnen hoor! En zo simpel is het niet, want heel veel paarden en pony's lopen niet in de juiste goed gestelde stelling. Terwijl dit toch in de B al gejureerd wordt. Hierdoor blijkt maar weer dat stelling vaak wordt aangegeven als het goed gesteld rijden van je paard...terwijl bijna niemand weet waarvoor stelling nou eigelijk dient? Een recht lopend paard kan ook soepel en veilig zijn toch? Tja...nu ik er zo over begin moet ik me hier eens in verdiepen want weet eigelijk de precieze definitie ook niet... Ach gut

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 20:34

Op een rechte lijn kun het paard ook stelling laten aannemen. Er is dan geen sprake van buiging. Op een volte, een cirkel, een gebogen lijn kun je stelling in dezelfde richting als de buiging laten aannemen. Je kan ook met contra stelling rijden. De stelling is dan tegengesteld aan de buiging. Je moet als ruiter een paard met stelling kunnen rijden. Het stelling vragen en rijden heeft ook een reden of doel. Het heeft ook een belangrijke uitwerking op het paard, die belangrijk is bij het rijden.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 17:10

Wijken voor de kuit of voor het been, doe je ook met stelling. Er is geen sprake van buiging. Waarom wordt er stelling gevraagd, denken jullie ?

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:47

Ik zou zeggen: kijk naar een volte. Hoe kan je nu met een compleet recht paard een volte rijden? Dat gaat gewoon niet. Daarom vraag je stelling (voor de mooie uitleg, kijk naar het bericht van Kafue) op de volte. Met stelling bereik je een paard dat gegymnastiseerd is, recht en ontspannen loopt. Maar op een rechte lijn...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 23:11

Tact schreef:
Wijken voor de kuit of voor het been, doe je ook met stelling. Er is geen sprake van buiging. Waarom wordt er stelling gevraagd, denken jullie ?

Euhmmmmmm ik geef het op tact.
Zoiets simpels waar ik eigenlijk nog nooit over na heb gedacht, geen idee dus ik schaam me diep Bloos .

Leg het ons maar uit.
En ook van normale stelling tot en met de maximale stelling tijdens bijvoorbeeld de wending om de achterhand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 13:48

Ik zou zeggen voor balans, evenwicht??

En idd kafue ik schaam me mee Lachen

ben wel benieuwd of ik me in het antwoord kan vinden Lachen

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:22

Nou ik moet ook toegeven dat ik over zoiets simpels nog nooit heb nagedacht...
Het enige wat ik een logische verklaring daarvoor zou vinden is dat wijken een oefening is ter voorbereiding van het laterale werk, zo ook de lichte stelling in de nek, welke wij terug zien in en ter voorbereiding op meer stelling en de buiging van het lichaam!

Wijken kan ook parallel aan de zijde van de rijbaan worden gevraagd, er komt geen verzameling en geen buiging bij kijken.
Het is een voorbereidende oefening voor het werk op twee hoefslagen.
Bij werk op twee hoefslagen werken wij met stelling, buiging en verzameling.... Het stellen van een paard is niet zomaar juist, het is het stellen van de nek waarbij de rest van het lichaam recht blijft...
Vaak zien we dat ruiters stelling vragen via de hals... Een veelgemaakte fout...

Ik ben dus zeer benieuw naar jou antwoord en uitleg van dit geheel, Tact.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:44

Juist!
Stelling vragen in de hals heeft voor mij en mijn paard niet zo veel nut.
Het enige dat ik er mee verkrijg is dat ze over de buitenschouder donderd Bloos

Ik heb haar wel soms contra gesteld,dit om haar meer op de binnenschouder te krijgen.
Ik moet dus alleen stelling verkrijgen doormiddel van haar te laten buigen in haar lijf.
Voor de rest laat ik die stelling vragen met rust,buigt het lijfje,komt het banaantje vanzelf,zo ook de juiste stelling.

En dan kan ik ook mijn binnen teugel ter controle los laten,en blijft ze toch in de juiste stelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 14:09

Buiging vind ik wel voor het latere verzamelde werk.

Wijken vind ik puur om te kijken of je paard netjes reageert op 1 zijdige beenhulpen. Zodat buiging om een been beter geleerd kan worden.
Zodat je ook kunt gaan rechtrichten op je benen

SB ook weer die buiging en dat achterbeen dat extra moet gaan werken, een oefening voor het latere verzamelde werk.

Stelling, dat hij ziet waar hij heen gaat Tong uitsteken
en voor het jonge paard daarin balans kunnen vinden.
het heeft imo niets met rechtrichten of zo te maken (al zou je dat wel geloven als de verhalen van Adb hoort)

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 13:08

roosa schreef:
Stelling vragen in de hals heeft voor mij en mijn paard niet zo veel nut. Het enige dat ik er mee verkrijg is dat ze over de buitenschouder donderd Bloos

Stelling vraag je niet in de hals maar via de nek en de onderkaak. De hals wordt hierbij niet bewerkt.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 13:20

Stelling betekent dat het paard in de nek en in het gebied daar vlak bij opzij wordt gebogen. De rand van de onderkaak wordt door de oorspeekselklier bedekt. Als het paard ontspannen is, zal de manenkam overhangen aan de kant waaraan het paard gesteld is. De hals is bij de stelling slechts achter de nek gebogen. De rest van het paard doet dus niet mee aan de stelling en blijft recht.

De stelling heeft tot gevolg dat de volgzaamheid op meer zijwaarts werkende teugel- en beenhulpen worden vergroot. De nageeflijkheid vanuit het binnenbeen en de binnenteugel en de reacties op de buitenhulpen worden vergroot. (Binnen is de kant waarnaar het paard gesteld is). Je bereikt een zuivere stelling als je beide zitbeenknobbels gelijkmatig belast en je de buitenteugel - zonder dat de aanleuning verloren gaat - evenveel naar voren brengt als je de binnenteugel "korter" maakt. Als de stelling goed is, ziet je vanuit het zadel een stukje van het oog en een neusgat van je paard. Als je meer stelling zou vragen, leidt dit meestal tot het weglopen over de buitenschouder (de schouder aan de kant waar je geen stelling vraagt) en tot onregelmatig gaan. (taktfouten).

Bij omstellen van de ene naar de andere kant (van hand veranderen) moet je je paard naar voren drijven en je paard eerst rechtstellen en daarna de stelling in de andere richting vragen.

Bij stelling vragen worden veel fouten gemaakt. Je ziet vaak dat de binnenteugel (aan de kant van de stelling) te strak wordt gehouden. Er wordt zelfs aan getrokken. Hierdoor trekt je paard samen in de hals, met als een van de gevolgen dat het binnenachterbeen niet goed kan worden ondergebracht. Deze fout heeft dus verstrekkende gevolgen.

De stelling moet door het binnenbeen worden bevestigd en door de buitenteugel worden toegestaan. Als dit niet gebeurt houdt je paard het hoofd scheef. De oren staan dan niet "waterpas" of niet op dezelfde hoogte. Dit los je op door het paard eerst te ontspannen, rechtuit te rijden, je paard goed naar voren te drijven en voorwaarts-neerwaarts te rijden. Daarna kun je voor het vragen van stelling een nieuwe poging wagen, dus op de goede manier stelling vragen. Als je je buitenhand te veel naar voren brengt, wordt het hoofd teveel naar binnen getrokken door de binnenteugel.

Een paard dat niet gebogen is, kan dus ook in stelling worden gereden. Een paard dat gebogen is, wordt altijd met stelling gereden. Een paard kan ook met contra-stelling worden gereden.

Bij een goede stelling, wordt de schouder en het voorbeen aan de kant van de stelling meer belast. (belangrijk voor andere bewegingen, oefeningen).

Bij een verkeerd gevraagde stelling, wordt de schouder en het voorbeen aan de buitenkant (de verkeerde kant) meer belast. Het paard loopt over de buitenschouder. (fout die je veel ziet).

Als je wijkt voor de kuit, gaat het paard recht, met alleen stelling. Een paard dat goed gesteld is, zal meer volgzaam zijn op de zijdelings werkende teugel- en beenhulpen, je paard is door de juiste stelling meer nageeflijk vanuit de binnenteugel en het binnenbeen. Het paard zal als het geleerd heeft om op eenzijdige kuitdruk te reageren, met de binnenbenen voor de buitenbenen langs gaan. Door de stelling worden ook de reacties op de buitenhulpen vergroot. Met het buitenbeen op de singel drijf je je paard naar voren, met je binnenbeen geef je in het ritme van de bewegingen aan dat je met de binnenbenen voorlangs de buitenbenen wilt. Het paard zal dus naar voren en opzij bewegen.

Het zal duidelijk zijn dat de vijfde teugelwerking een buiging in de hals veroorzaakt, waardoor er meer druk op de buitenschouder en het buitenachterbeen komt te staan. Door deze druk zal je paard zich zijdelings en naar voren verplaatsen. Als je begrijpt waarvoor stelling nodig is, begrijp je nu ook waarom de vijfde teugelwerking bij wijken voor de kuit of eenzijdige kuitdruk, rijtechnisch gesproken, verkeerd is.
Je paard maakt de zijdelingse beweging, echter de houding bij deze beweging is verkeerd !

Fysiologisch heeft stelling een ontspanning van de nek tot gevolg. Spanning in de nek heeft directe invloed op de zuiverheid van de gang van je paard. Biomechanisch heeft stelling een gewichtsverplaatsing tot gevolg, die je paard probeert te volgen. Als je een halve ophouding maakt op de buitenteugel, zal het paard zich (naar binnen) stellen en is de inleiding van een volte, een gebogen lijn enz. geboren.

Amen.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 14:43

Biepje schreef:
Ik zou zeggen: kijk naar een volte. Hoe kan je nu met een compleet recht paard een volte rijden? ..

Als een paard op een grote volte gesteld is volgens het beloop van de lijn en zijn achterbenen treden in de sporen van de voorbenen is een paard op de volte recht.

Er is verschil tussen stelling en lengtebuiging.
Stelling: plaatselijke zijdelingse buiging in de nek waarbij ruiter net binnenoog en binnenneusgat kan zien.
Lengebuiging: zijdelingse buiging over de gehele lengte as van het paard.
Hierdoor kan een paard op een rechte lijn dus zeker wel stelling geven.

Waarom je het rijd?
Als een paard nageeflijk is, dus door de nek is word via de spieren in de nek, de spieren in rest van lichaam ook aangespannen. (denk aan romp e.d.) Zo krijg je dus een soepel paard met welving in rug en lenden waardoor je als ruiter weer prettig kunt zitten. En het paard dus losser door zn lijf gaat bewegen.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 16:45

roosa schreef:
Juist!

Uit de toelichting die is gegeven op stelling weet je nu hoe het komt waarom je paard over de buitenschouder wegloopt. Je vraagt verkeerd stelling. Voor elk paard dat goed gereden wordt, heeft stelling vragen nut. Op een rechte lijn stelling vragen is zowel voor de ruiter als het paard wat moeilijker dan op een volte of een gebogen lijn.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 16:51

M'n gedachtengang was over stelling....... richting aanwijzer aanzetten.(paard moet wachten op verder aanwijzingen wat we gaan doen)
En als je stelling hebt ...kan het achterbeen van die kant meer ondertreden.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 18:35

Tact schreef:
roosa schreef:
Juist!

Uit de toelichting die is gegeven op stelling weet je nu hoe het komt waarom je paard over de buitenschouder wegloopt. Je vraagt verkeerd stelling. Voor elk paard dat goed gereden wordt, heeft stelling vragen nut. Op een rechte lijn stelling vragen is zowel voor de ruiter als het paard wat moeilijker dan op een volte of een gebogen lijn.

Uhm das ook wat ik dus niet doe Haha!
Ik moet dus stelling verkrijgen door haar te laten buigen in het lijf(ribbetjes)
Werkt het lijfje niet mee,krijg je volgens mij ook nooit een eerlijke stelling.
Een rond lijf =stelling (of kan ik beter de afwas gaan doen Clown )

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 22:08

roosa schreef:
Uhm das ook wat ik dus niet doe Haha!
Ik moet dus stelling verkrijgen door haar te laten buigen in het lijf(ribbetjes) Werkt het lijfje niet mee,krijg je volgens mij ook nooit een eerlijke stelling.
Een rond lijf =stelling (of kan ik beter de afwas gaan doen Clown )

Je hebt stelling zonder buiging.
Je hebt ook contra stelling.
Je hebt in buiging altijd stelling, daar heb jij het over.
Jij hebt het over buigen van het paard om je binnenbeen en daarbij valt je paard over de buitenschouder?
De vraag van TS gaat over stelling vragen, hoe doe je dat, waarom doe je dat, wat bereik je ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 22:28

Ik heb je verhaal even heel snel doorgelezen maar ik krijg er een beetje een vreemde smaak van in de mond Knipoog

Bovendien komt me je manier van vragen stellen en vervolgens zelf het 'enige juiste' antwoord geven erg bekend voor

Tact schreef:
............Dit los je op door het paard eerst te ontspannen, rechtuit te rijden, je paard goed naar voren te drijven en voorwaarts-neerwaarts te rijden........

Wat heeft het VWNW rijden met Stelling vragen te maken?

Tact schreef:
............Bij een goede stelling, wordt de schouder en het voorbeen aan de kant van de stelling meer belast. (belangrijk voor andere bewegingen, oefeningen).

Bij een verkeerd gevraagde stelling, wordt de schouder en het voorbeen aan de buitenkant (de verkeerde kant) meer belast. Het paard loopt over de buitenschouder. (fout die je veel ziet).......

Vreemd, volgens mij hoort een paard gewoon over 4 benen te gaan. Ongelijke belasting lijkt me niet gewenst en lijdt enkel tot slijtage.

Tact schreef:
............Als je wijkt voor de kuit, gaat het paard recht, met alleen stelling. Een paard dat goed gesteld is, zal meer volgzaam zijn op de zijdelings werkende teugel- en beenhulpen, je paard is door de juiste stelling
meer nageeflijk vanuit de binnenteugel en het binnenbeen.

In dat geval rij je je paard dus scheef. Je paard moet nageven op beide teugels, in het wijken en ook in de zijgangen!

Tact schreef:
............ Met het buitenbeen op de singel drijf je je paard naar voren, met je binnenbeen geef je in het ritme van de bewegingen aan dat je met de binnenbenen voorlangs de buitenbenen wilt. Het paard zal dus naar voren en opzij bewegen.

Pffff wat ingewikkeld, hoe ziet je seksleven er uit? Gaat dat op dezelfde beredeneerde manier of doe je dat wel op gevoel Haha!

Tact schreef:
............Het zal duidelijk zijn dat de vijfde teugelwerking.......

Uit welk boek heb je dit gehaald? Ik ben wel benieuwd naar de andere 4 teugelhulpen. Of zijn er meer dan 5 hulpen?

Tact schreef:
............ Als je een halve ophouding maakt op de buitenteugel, zal het paard zich (naar binnen) stellen............

?
[ik hoop toch niet dat ie dat zal doen]

Tact schreef:
............Amen.

Halelujaaaaaaaa

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 22:47

Dank je jippie je neemt me de woorden uit de mond!
4 benen lopen,2 teugels gelijke druk.
En als mijn paard rond is voor mijn binnen been(of lengte buiging)
Heb ik gelijke druk op beide teugels!
Nou dan zal ik de enigste zijn die geen stelling vraagt door aan de binnen teugel te bietsen.
Voor ons is dat verboden terein,die binnen teugel.
Dus hier wordt bedoeld met stelling vragen,je paard naar links of naar rechts te laten kijken,zonder buiging van het paard zelf?
Contra stellen, paard leunt meer op binnen schouder.?
Stelling naar binnen,paard leunt meer op buiten schouder?
Of hebben we het hier over laarzen likkers?
Daar zie ik dus helemaal het nut niet van in!
Ik ga de vaat doen!
Hou het bij mijn eigen juf

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 23:08

"Stelling vragen. Simpel paard van achter naar voren rijden.Achterhand activeren. Via been en zit het paard naar dehand toe rijden. De buitenteugel speelt met het paard, lichte halve parades mm-werk je ziet het bijna niet. De binnenhand draait in vanuit de pols en ontspant. Hoe groter de indraaiing hoe groter de stelling.
De druk hoort op de lange zijde op de buitenteugel ietsje groter te zijn. En ja het paard is zelfs op de lange zijde ietsje gesteld, je ziet het niet maar het is er wel. Dit voelt de ruiter aan ietsje meer druk op de buitenteugel, je moet niet denken aan kg's hoor het is maar heel weinig.

Tempo, mate van in de houding lopen allemaal werk voor de buiteteugel.
Binnenteugel mag de stelling aangeven.
Handen altijd op de plaats houden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 23:41

Kafue schreef:
"Stelling vragen. Simpel paard van achter naar voren rijden.Achterhand activeren. Via been en zit het paard naar dehand toe rijden. De buitenteugel speelt met het paard, lichte halve parades mm-werk je ziet het bijna niet. De binnenhand draait in vanuit de pols en ontspant. Hoe groter de indraaiing hoe groter de stelling.
De druk hoort op de lange zijde op de buitenteugel ietsje groter te zijn. En ja het paard is zelfs op de lange zijde ietsje gesteld, je ziet het niet maar het is er wel. Dit voelt de ruiter aan ietsje meer druk op de buitenteugel, je moet niet denken aan kg's hoor het is maar heel weinig.

Je vraagt je paard geen stelling je geeft je paard stelling. De binnenteugel leidt de stelling in (geeft hem aan ) de binnenkuit houdt de stelling vast.
In de latere africhting van het paard geeft het binnenbeen de stelling aan en perfectioneerd de binnenteugel het.
De rest van je verhaal was goed. Je begint al wat te leren.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 00:45

Professor schreef:
Kafue schreef:

Je vraagt je paard geen stelling je geeft je paard stelling. De binnenteugel leidt de stelling in (geeft hem aan ) de binnenkuit houdt de stelling vast.
In de latere africhting van het paard geeft het binnenbeen de stelling aan en perfectioneerd de binnenteugel het.
De rest van je verhaal was goed. Je begint al wat te leren.

ThanXXXXX mijn leermeester aan het woord. Slim