Paard schiet steeds weg

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chanelletje

Paard schiet steeds weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 18:44

Tsja,en dat is heel irritant Knipoog
Trouble doet niets anders als wegrennen,galloperen,irriteren,enz.
En goede les helpt niet..
Iemand een tip? Haha!

elmiran

Re: Paard schiet steeds weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 19:22

Ik denk dat je toch het best les kunt nemen je intructrice/instructeur kan je vast wel wat tips geven. als je paard er vandoor gaat met je hem op de volte zetten en dan houd het vanzelf wel op, misschien heeft ie gewoon energie teveel Knipoog

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 19:29

misschien eerst weer grondwerk? Longeren enz. Dat ze weer luistert naar je hulpen.

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 19:32

longeer je hem voor je gaat rijden of ga je er meteen op?
is hij ook lastig met longeren?
luisterd hij wel goed aan de hand?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 21:08

als jij geen reden hebt of ziet voor dat wegschieten moet je hem eens gewoon een keer goed terugtrekken. 1x en dan los. Dus niet constant. Waarschijnlijk kan hij zit dus zien als spelletje omdat je het zelf ook irritatie noemt. Als hij helemaal niet reageert op je stem, voorlopig alleen longeren....reageert hij niet op -HO-...doorlaten lopen....weer proberen en zo heel consequent bezig zijn. Spreek ook je stem duidelijk...maar dat zal wel gesnapt worden...ff zo...DRRRRAF...is ook voor paarden die goed reageren makkelijk hoor....kan mijn paard rijden op de stem...super handig als je eens ergens last van hebt...hoef je alleen maar te zitten...hihi

Chanelletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 21:17

redina schreef:

Ik ga meteen rijden,en hoe hij met longeren is..?
Hij loopt steeds naar mij toe zodat ik niet echt hulpen kan geven Clown

Chanelletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 21:19

Hermesdeux schreef:
als jij geen reden hebt of ziet voor dat wegschieten moet je hem eens gewoon een keer goed terugtrekken. 1x en dan los. Dus niet constant. Waarschijnlijk kan hij zit dus zien als spelletje omdat je het zelf ook irritatie noemt. Als hij helemaal niet reageert op je stem, voorlopig alleen longeren....reageert hij niet op -HO-...doorlaten lopen....weer proberen en zo heel consequent bezig zijn. Spreek ook je stem duidelijk...maar dat zal wel gesnapt worden...ff zo...DRRRRAF...is ook voor paarden die goed reageren makkelijk hoor....kan mijn paard rijden op de stem...super handig als je eens ergens last van hebt...hoef je alleen maar te zitten...hihi

Ik ga het proberen Haha!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 21:19

oke...succes ermee!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 21:25

Als je goed les hebt kunnen ze je wel helpen, maar goed...........

Gewoon negeren en blijven rijden. En zet je paard niet op stal zolang het niet beter is gageaan als gister, bij dit doort problemen!!!!!!!!

Jollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 21:27

Die van mij doet dat ook vaak... niet dat ze dan echt bang is volgens mij, maar meer als een spelletje. Wat bij mij helpt is een beetje stelling naar binnen nemen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 22:26

Chanelletje schreef:
redina schreef:

Ik ga meteen rijden,en hoe hij met longeren is..?
Hij loopt steeds naar mij toe zodat ik niet echt hulpen kan geven Clown

Nou dan zou ik als ik jou was eerst maar eens even orde op zaken stellen met longeren want ik maak hier uit op dat je paard totaal geen respect of begrip voor jou heeft. Met het longeren leer je je paard al veel 'manieren' en inderdaad de (stem)hulpen.

Als ík jou was geweest had ik niet eerder op mijn paard gaan zitten voordat ik hem normaal en keurig kon longeren....

Meid...kijk alsjeblieft uit want als je zo doorgaat kunnen de grootste ongelukken ontstaan....roep anders even goede hulp in!

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 06:45

dat zou ik dus ook doen.
en als hij steeds naar je toeloopt ferm toespreken en een longeerzweep erbij. niet om mee te slaan!! maar om te laten zien dat jij ook een gebied hebt wat van jou is en waar hij respect voor moet hebben.
na het longeren rustig beginnen en praten. schiet hij weg met stem afstraffen en doordrijven met het been aan de andere kant dan dat hij wegspringt.
dus je loopt op de hoefslag. hij springt naar links. linker kuit aanleggen doordrijven. van voren een klein beetje tegenhouden. ferm zeggen pas op dit mag niet. alles weer okee? dan rustig ontspannen zitten en een paar passen ferm doorrijden. maar let wel op dat je die onstpanning snel vind.
rijdt zelf ook op zo'n paardje als dat van jou. na 3 weken was het over.
wat ik ook gedaan heb is na het longeren 1 x door de bak ernaast lopen.
laten zien dat er niks engs in ieder geval is en dat hij braaf mee moet lopen. maar als je er op zit doorzetten.
LET OP. niet straffen als je niet zeker weet dat het niet aan jou ligt.
anders wordt het steeds erger.

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:41

nog wat anders.
je zegt goed les helpt niet.
wat is een goede les dan?
hoevaak les je en wat zegt je intructeur ervan dan?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:45

Het KAN komen van natuurlijke scheef heid van paard/pony en als deze niet goed rechtgericht word, kan als gevolg zijn dat ze wegvliegen/wegspurten of wat dan ook. Dit is 1 van de gevolgen ervan. Richt je paard/pony recht en rij voorwaarts. Want anders gooit hij/zij teveel gewicht op 1 kant en krijgt paard/pony problemen in rug dat naar andere delen van lichaam gaan uitvloeien.
Dit kan als reactie zijn. Lees meer informatie oa. op www.hoefkatrol.com bij klassieke rijkunst of bij www.paardenbegrijpen.nl

Succes

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:12

wat is dat voor reactie? die snap ik zelf even niet? natuurlijke scheefheid? wil je dan even uitleggen wat dat wegspringen ermee te maken heeft? als jij schrikt dan gaan hier van toch ook je benen niet scheef lopen...zo vat ik het op hoor...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:36

Hermesdeux schreef:
wat is dat voor reactie? die snap ik zelf even niet? natuurlijke scheefheid? wil je dan even uitleggen wat dat wegspringen ermee te maken heeft? als jij schrikt dan gaan hier van toch ook je benen niet scheef lopen...zo vat ik het op hoor...

Als paard al tijd niet goed genoeg rechtgericht is, blijft paard op 1 kant meer gewicht houden als op andere kant. Dat moet je zien als je zelf tijd meer gewicht op bijv je linker schouder draagt als op je rechter. Na tijd krijg je rugpijn. Dat ga je proberen te ontwijken op wat voor manier dan ook.
Paard wil ook pijn gaan ontwijken, dat kan door te gaan staken, op hol slaan, wegspringen, bokken of wat dan ook. Ik hoop dat het wat duidelijker is.

Paard is van nature scheef en daar moet aandacht aan besteed worden om paard in balans te krijgen en de ruiter moet ook in balans komen, zodat paard later gelijkmatige aanleuning krijgt en kan gaan ontspannen. Scheef paard kan niet ontspannen en gaat uiteindelijk ook onzuiver lopen.

Fannytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 16:20

Het kan zijn dat je je paard te hard hebt laten werken, hij kan dit niet aan en raakt gespannen( werkontduiking ). schrikreactie's tot het gevolg. Neem een stapje terug dus.