Teugels te lang?!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chippp

Teugels te lang?!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 13:04

Ik kan echt mn teugels niet op maat houden met rijden.. zo irritant!! Pony vind t wel best Tong uitsteken word gerust n stukje langer en langer, gaat wat lager word nog langer.. liefst met dr neus op de grond. Als ik haar zelf goed naar voren hou en mn teugels op maat blijf maken blijft ze wel gewoon bovenin maar teugels op maat lukt dus niet!
Ze worden echt steeds langer.. Ik moet mn teugels minstens 4x per rondje door de bak korter pakken om ze op maat te houden. Als ik ze op maat heb, glijden ze binnen een paar seconden alweer een stukje door mn hand heen. Dat is echt supervervelend en een beetje storend ook! Ik moet gewoon mn hand goed sluiten, verder wel ontspannen maar dat mn teugels gewoon niet door mn handen kunnen glijden. Als ik echt heel erg ga opletten hand dicht hand dicht dan kan k mn armen weer niet normaal lossig houden maar dan lukt het wel om een half rondje mn teugels op maat te houden..
Ik heb ook allerlei soorten teugels geprobeert en knopen drin zodat ze niet langer konden maar het werkt gewoon niet echt!
Ik heb het opzich bij alle paarden en pony's die ik rijd wel. Bij 1 pony wel het ergste, die word ook het liefst lekker lang en laag maar ze hangt verder niet ofzo.

Heeft iemand dit ook, of misschien gehad dat je nu een leuke tip hebt of anderen met goede ideeën! Ben benieuwd!

Fielychi

Re: Teugels te lang?!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 13:10

hahaha!
Grappig....
Maar ik snap niet hoe knopen in je teugel niet kan werken?? Je mag/kan ze dan toch niet langer maken?? Is gewoon onmogelijk, tenzij je bewust je hand achter die knoop zet..? Toch?? Of zie ik dit verkeerd?

Anders springteugels gebruiken, maar jah, dan werkt een knoop in je teugel 100x beter voor jouw probleem...?

Groetjes!

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 13:18

Ik heb van mezelf de teugels tenminste in het begin best wel in een boogje te hangen, daarna pak ik ze op. Ik rij met springteugels en ik heb mn handen altijd achter zo'n leren stukje.
Ik snap niet dat ze er bij jou doorheen glijden dan? Gladde handjes Knipoog
Misschien handschoentjes aan doen en brede teugels dat kan ook nog wel eens helpen.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 13:43

of een soort van stop erop leggen...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 14:24

jaah die stop zit toch al op springteugels..
toch raar dat die knopen niet werken Verward in welk opzicht dan niet, die kunnen toch niet door je vingers glippen. Of heb je je handen helemaal open tijdens het rijden??

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 14:30

Ik heb hetzelfde probleem. Bloos Je kunt met handschoentjes gaan rijden, dat helpt zeker en je moet iemand in de bak zetten die constant zegt; handen dicht, handen dicht, dat helpt ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 14:40

Ik heb het ook snel. Je duim goed aangesloten houden op je teugel, daar worden je armen als het goed is niet gespannen van. Je moet er zelf consequent op zijn.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 14:46

Je kan ook proberen om van je duimen een soort dakje te maken. En die als 'dakje' op de teugels zetten. Dus dan wijst de knokkel (ofzoiets Knipoog ) van je duim omhoog, en het onderste deel, met je nagel, naar beneden. Bij mij werkte springteugel, maar aangezien bij jou dat niet werkt kan ik niks anders bedenken Tong uitsteken
Is inderdaad wel lastig Clown

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 14:54

dat probleem heb ik nou ook en zlefs met knopen werden de teugels uit mijn handen getrokken, springteugels helpen ook niet, maar nu reed ik op wedstrijd met nieuwe witte handschoentjes en ton gleden ze ineens niet meer, de teugels eerst goed ingevet enzo en die handschoentjes helpen vet goed ik weet niet wat voor het zijn maar van een soort nepleer, ik heb normaal hele goede handschoentjes maar die helpen niks
het kan ook helpen om handen een vuist te maken en goed rechtop te houden
suc6 ermmee OK dan!

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 15:04

Haha wat snel al die reacties Haha!

Op springteugels zitten idd al 'nopjes' maar die glijden er zo mee doorheen. Ik houd me handen op de een of andere manier een beetje open ja..
Als ik in mn teugels samen gewoon een grote knoop leg dan kunnen idd mn teugels echt niet langer en dat gebeurd ook niet. Maar het rijd gewoon niet zo lekker dan. Dan kan k haar niet even een beetje meer ruimte geven of op een volte of wijken iets helpen met mn hand opzij. Dan kan k zeggen, doe mn knoop iets verder zodat ik die ruimte wel heb maar dan worden mn teugels gewoon ook weer n stukje langer zodat ik nog geen ruimte heb. Haha snappen jullie Tong uitsteken

Handschoentjes helpen ook niet, zonder gaat meest zelfs beter.. Ow, lees net van RedFlame.. wil je s denken wat t voor merk is of heb je een foto ofzo?

Hmm idd heel erg opletten steeds denken handen dicht handen dicht en k zal s heel goed op mn duimen letten! Ik denk meer aan vingers dicht dan aan die duim.

En zeker zelf consequent zijn! Ik denk al gauw dan maar een stukje langer.. en nog een stukje.. en dan op een gegeven moment maar weer een heel end korter.. en zo opnieuw. Omdat ik gewoon zo gek word van dat korter maken.

Het is ook niet uit mn handen trékken, wsl werkt die pony er ook wel een beetje aan mee maar het is niet dat die echt ineens mn teugels naar beneden trekt.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:06

Sleutelwoord: Zelf Disipline.... Knipoog

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:09

ik kan mijn teugels wel even lang houden, maar ik houd mijn teugels altijd te lang! (ik hoop dat je het nog kunt volgen Haha! ) Anders vind ik altijd dat ze altijd zo trekken (dat lijkt dan blijkbaar zo), dan krijg ik helemaal pijn in mijn 'scharnier' van mijn arm!

Is ook heel vervelend!!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 17:19

Ik krijg het idee dat je pony een beetje tegen je hand aan loopt waardoor er druk op jouw handen ontstaat en jij dan je teugels uit je handen laat 'trekken'. Of niet?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 17:22

Chippp schreef:
Ik kan echt mn teugels niet op maat houden met rijden.. zo irritant!! Pony vind t wel best Tong uitsteken word gerust n stukje langer en langer, gaat wat lager word nog langer.. liefst met dr neus op de grond. Als ik haar zelf goed naar voren hou en mn teugels op maat blijf maken blijft ze wel gewoon bovenin maar teugels op maat lukt dus niet!
Ze worden echt steeds langer.. Ik moet mn teugels minstens 4x per rondje door de bak korter pakken om ze op maat te houden. Als ik ze op maat heb, glijden ze binnen een paar seconden alweer een stukje door mn hand heen. Dat is echt supervervelend en een beetje storend ook! Ik moet gewoon mn hand goed sluiten, verder wel ontspannen maar dat mn teugels gewoon niet door mn handen kunnen glijden. Als ik echt heel erg ga opletten hand dicht hand dicht dan kan k mn armen weer niet normaal lossig houden maar dan lukt het wel om een half rondje mn teugels op maat te houden..
Ik heb ook allerlei soorten teugels geprobeert en knopen drin zodat ze niet langer konden maar het werkt gewoon niet echt!
Ik heb het opzich bij alle paarden en pony's die ik rijd wel. Bij 1 pony wel het ergste, die word ook het liefst lekker lang en laag maar ze hangt verder niet ofzo.

Heeft iemand dit ook, of misschien gehad dat je nu een leuke tip hebt of anderen met goede ideeën! Ben benieuwd!

Dat had ik ook altijd!!!! Er zijn teugels met anti slip randjes. Het is een teugel en er zittne kleine leren stukjes overheen. Heel handig zo vlpen ze tenminste niet meer bij mij uit de handen. En ik heb geleerd hoe ik mn teugels moet vasthouden net een potje. Met de teugel tussen je ringvinger en je pink!!!! dat deed ik ook wel es verkeerd. Als je niet met die leren dingetjes wil. Zijn er ook nog anti slip teugels dat is een hele stroeve teugel met allemaal klein puntjes. Grroetjes ik hoop dat je er iets aan hebt

nicolientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 18:08

Chippp schreef:
Haha wat snel al die reacties Haha!

Als ik in mn teugels samen gewoon een grote knoop leg dan kunnen idd mn teugels echt niet langer en dat gebeurd ook niet. Maar het rijd gewoon niet zo lekker dan. Dan kan k haar niet even een beetje meer ruimte geven of op een volte of wijken iets helpen met mn hand opzij. Dan kan k zeggen, doe mn knoop iets verder zodat ik die ruimte wel heb maar dan worden mn teugels gewoon ook weer n stukje langer zodat ik nog geen ruimte heb. Haha snappen jullie Tong uitsteken
.

hoe doe je die knoop dan? dat je een lus heb zeg maar, of dat je de teugels los maakt in beide een knoop legt! (lastig uit te leggen zeg) als je het op de tweede manier doet kan je ze makkelijk iets langer pakken en makkelijker iets korter pakken.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 20:03

als er nu niets helpt kun je nog altijd gaan westernrijden Clown

missrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 20:37

KimBalaa schreef:
Je kan ook proberen om van je duimen een soort dakje te maken. En die als 'dakje' op de teugels zetten. Dus dan wijst de knokkel (ofzoiets Knipoog ) van je duim omhoog, en het onderste deel, met je nagel, naar beneden.

Ik zit met precies hetzelfde probleem. Op het moment dat ik mijn teugels in mijn handen probeer te houden ga ik spanning zetten op mijn handen en dus in de mond. Net als Chippp let ik dan inderdaad meer op het stuk teugel tussen mijn pink en ringvinger, maar ik heb inderdaad nog ergens anders een stukje teugel tussen mijn vingers, nooit aan gedacht Bloos .
Ik ga het zeker proberen!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 21:19

gewoon een klein knoopje op de plek waar je hand moet aan beide zijdes..

dus niet een grote knoop..

-----------x----
-----------x----

zo zeg maar...
twee teugels en een klein knoopje... in elk teugel..

of een stukje zakdoek afknippen en die in een knoopje om de teugel leggen op de plek waar je hand moet...

zo deed een vriendin van mij dit, hielp goed bij haar

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 22:51

Ik heb idd wel s in allebei mn teugels een klein knoopje gehad. Maar die gingen er soms nog doorheen, het ligt ook echt wel aan mezelf hoor, helemaal met zo een knoop, dan moet ik ze zeker op maar kunnen houden! Maar nu had k laatste 2x gewoon een grote knoop in allebei mn teugels samen, dan is het dus alsof je echt hele korte shetlandteugels ofzo heb haha. Dan blijven ze dus iig kort, maar het rijd voor geen meter!

Dressuurgek schreef:
Ik krijg het idee dat je pony een beetje tegen je hand aan loopt waardoor er druk op jouw handen ontstaat en jij dan je teugels uit je handen laat 'trekken'. Of niet?

Dat is wel zo denk ja! Ze loopt er ook lang niet altijd lekker doorheen. Ik moet haar echt heel erg op eigen benen houden. Ik denk dat ik haar te veel druk laat nemen. Als zij naar voren wil met dr hoofd of naar beneden dan geef ik haar ook meest teveel denk ik.. rottig uitleggen Tong uitsteken Ik wil juist niet teveel druk hebben en als ik haar wat losser laat, zorgt zij wel weer voor die druk door langer te worden, lager te gaan waarna ik haar wéér wat losser wil laten. K moet er ook veel meer van achter drbij houden denk en dan toch erg op eigen benen.

Ik ga er binnenkort weer even die rubberen dikke teugels aangooien, kijken of dat scheelt en verder ff superopletten met rijden. Dat ik mn handen normaal doe maar cker dat zij normaal loopt!

Iig Vast even bedankt allemaal Knipoog

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:54

heb het ook en rij dus met handschoentjes, het werkt wel een beetje

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 19:24

Misschien helpen jachtteugels. (hebben van die lussen)
Alleen mogen ze niet bij dressuurwedstrijden..

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 23:33

handen goed rechtop iets naar binnengedraaid vanuit de polsen.
De teugel houd je tegen idd door de duim als een dakje te plaatsen. Die duim is gesloten op de teugel. De parade maak je simpel door met je pink en je ringvinger iets naar binnen te halen naar je vuist toe.
Iets je meer stelling draai je je binnenhand iets meer in.

En altijd de handen op de plaats houden dus niet naar voren, boven, onderen, links of rechts.

Handschoenen zijn een prima optie.
Ik rijd nu met Kavalkade springteugels met leer overtrokken.
En de handschoenen ik zweer bij Roeckl Light en Grip, niet goedkoop maar waanzinnig veel grip en gaan ook lang mee.

missrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 13:01

Ik heb gisteren geprobeerd mijn duim te gebruiken om de teugels op maat te houden en mijn ringvinger en pink voor de ontspanning. Het gaat nog niet helemaal van een leien dakje, want als ik mijn teugels netjes op maat heb, trek ik mezelf toch nog iets te veel uit het zadel. Ik moet heel bewust vanuit mijn schouders en onderrug ontspannen, maar dan vergeet ik die duim weer Bloos . Nou goed, al doende leert men..... Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 17:46

missrosa schreef:
Ik heb gisteren geprobeerd mijn duim te gebruiken om de teugels op maat te houden en mijn ringvinger en pink voor de ontspanning. Het gaat nog niet helemaal van een leien dakje, want als ik mijn teugels netjes op maat heb, trek ik mezelf toch nog iets te veel uit het zadel. Ik moet heel bewust vanuit mijn schouders en onderrug ontspannen, maar dan vergeet ik die duim weer Bloos . Nou goed, al doende leert men..... Haha!

Voor je gevoel iets achterover op je kont gaan zitten en omhoog kijken.
Bij trekken van paard antwoorden met ophouding en been.
Het komt vanzelf, Rome is ook niet in een dag gebouwd.

missrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 20:38

Kafue schreef:
Voor je gevoel iets achterover op je kont gaan zitten en omhoog kijken.
Bij trekken van paard antwoorden met ophouding en been.
Het komt vanzelf, Rome is ook niet in een dag gebouwd.

Heb zoiezo inderdaad moeite met op mijn kont blijven zitten. Heb de neiging te veel op mijn benen te steunen in plaats van op mijn kont.
De pony trekt eigenlijk zelden, àls hij het doet ben ik altijd vrij snel met mijn been.
Heb donderdag weer les, dus dan is er weer iemand die me er constant op wijst.
Nadeel van les vind ik alleen dat hij dan per se naar beneden moet lopen, waardoor ik met mijn hoofd vrij veel van voor bezig ben, i.p.v. van achteren.