hoe rijden jullie los/warm?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzy

hoe rijden jullie los/warm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 11:24

Ik ben eens benieuwd hoe jullie losrijden/warmrijden. Is dit bij elk paard hetzelfde of bekijken jullie het per paard anders...?

Aanleiding hiervoor is namelijk deze:
Gister had ik een discussie bij m'n nieuwe instructrice (direct de eerste les Bloos ). Omdat Marco van nature lui is, begin ik bij het rijden hem direct aan het werk te zetten, zoals ik het bij m'n voormalige instructeur heb geleerd. Direct lekker voorwaarts rijden, tempowisselingen al in stap. Bij het aandraven, het tempo net iets hoger leggen als wat je zelf als normaal voelt en strenge overgangen maken. Eerst stap-halt, dan stap-draf, draf-halt etc. Na een half uur is hij dan heerlijk aan het been, ruim in de bewegingen, lekker voorwaarts en ontspannen.
Nou moest ik gisteren direct m'n zweep afgeven in het begin van de les. Volgens haar kon een paard nooit aan het been worden als je met zweep rijdt. Ik reed mijn paard alleen maar leeg, door hem zo'n hoog tempo aan te meten en dat was oneerlijk tegenover de pony. Dus nu moest ik hem maar losrijden alleen op m'n been. Het tempo dat zij als 'hard genoeg' beschouwde, voelde voor mij aan alsof ik op een zoutzak aant rijden was, die van achter loopgraven trok, sneller kreeg ik hem ook niet. Overgangen heb ik veel gemaakt, maar duurde erg lang, voor hij reageerde. In galop aanspringen reageerde hij pas na een halve volte op m'n spoor, notabene Boos! . Terwijl dat normaal zo gemakkelijk gaat.
Marco vond het allemaal wel relaxed.. Hij slofte gewoon het uurtje rond. Volgens m'n instructrice lag het eraan dat hij geen conditie had en te dik was, en daarom niet voorwaarts was en ik geen scherpe overgangen daardoor kon rijden...terwijl dat normaal (met zweep) na een half uur perfekt gaat. Bijv. overgang galop-stap-galop zonder drafpas heeft hij niet veel moeite meer mee.

Maarja, op het einde van de les (bij Marco geen zweepdruppeltje te bekennen, zo traag als een schildpad en mij kon je uitwringen) kwam het er volgens haar op neer dat ik niet open stond voor haar methode Verward . Nou ja! Volgens mij is ze alleen maar vlijtige paardjes gewend en strijkt ze daarom alle paarden over 1 kam. En met een aantal dingen van haar ben ik het natuurlijk wel eens.....Tuurlijk zou ik ook liever een paard rijden die vanaf het begin dat je erop stapt vlijtig rondloopt, en dan begin je idd misschien wel in een laag tempo met losrijden....

Caesar

Re: hoe rijden jullie los/warm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 11:30

het ligt er aan hoe je je zweep gebruikt. Geef je hem bij een overgang een tik zonder been te geven snap ik dat je nieuwe instructrice je zweep afneemt. Eerst been, dan zweep. Dat is dus geen verkeerde gedachte. Blijkt dus dat je paard gewend is om met zweep te rijden en het dan wel doet om een tik te voorkomen...denk ik. Nu moet jij met je benen alles opvangen en dat is idd zwaar voor jou en makkelijk voor je paard. Probeer anders te trainen dat je eerst 3x been geeft en als hij dan niet reageert hem een tik geeft. Of gewoon een keer goed laten weten dat je met je benen ook wat kan...

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 11:35

Als ze nog niet buiten heeft gestaan (zelden) dan stap ik eerst met een lang teugeltje het betonpad af (ruim anderhalve km) en ga dan pas de bak in. Anders in de bak een paar rondjes met een lang teugeltje. Dan rond en laag, regelmatig wat richting hals strekken en in stap al veel tempocontrole, wat pasjes opzij en weer terug. Dan in draf idem dito en ga al vrij snel galloperen omdat ze in galop fijn los te werken is, soms sla ik de draf zelfs even over.

Losrijden is bij mij geen tuttelen, ze worden wel al aan de gang gezet. Het heet niet voor niks losrijden

Je moet per paard kijken, de jouwe heeft het gewoon nodig om meteen wakker en alert gemaakt te worden op je beenhulpen, een ander paard moet je meer laten wachten.

Als je je zweep op de juiste manier gebruikt helpt het juist om hem aan je been te krijgen, want zonder lukt het je blijkbaar niet om hem echt aan de gang te krijgen. Probeer wel zo min mogelijk je zweep te gebruiken, gebruik hem 'efficient' zodat het geen vervanging van je beenhulp wordt maar een soort verduidelijking.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 12:40

ik doe het bij die van mij net zo als jij doet, gewoon lekker aan t werk zetten, veel overgangen, schoudervoor, achtjes en wendingen. dan is hij ook in 20 minuutjes lekker los door zn lijf.
je moet per paard bekijken wat het beste werkt, en sommige moet je aan t begin even wakker schudden

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 13:22

Ik ben het wel met jouw instructrice eens. Nu jij het verschil zo goed merkt, is het duidelijk dat hij niet voor je been is.

Ik rijd mijn paardje even los door juist niks te doen, een paar rondjes mag hij even lekker lang en rennen. En dan langzaam aan oppakken, juist in het begin doe ik weinig, daarna ga ik meer overgangen rijden.

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 13:26

EEY!
Ik laat hem eerst aan een los teugeltje lekker een paar rondjes stappen. Dan pak ik mijn teugels op kontakt (dus niet op maat) en dan ga ik draven. Ik heb namelijk ook het probleem dat de fjord niet echt aan mijn been is en al helemaal niet voorwaarts.

Dus ik ga lekker actief draven (idd net iets harder dan normaal) met mn teugels op kontakt. Dan ga ik in de draf overgangetjes rijden op mijn been!! 1 keer been is weg, anders een tikje. Tussendoor doe ik natuurlijk wel figuren rijden: voltetje hier of van hand veranderen. Is hij lekker aan mijn been in de draf dan ga ik galopperen (nog steeds met mijn teugels op kontakt), eerst in de verlichte zit en lekker voorwaarts galopperen. Dan ga ik langzaam zitten en probeer ook in de galop tempowisselingen te rijden (Vind de mijne nog erg moeilijk)

Vervolgens laat ik hem stappen en is hij iig lekker aan mijn been. Dan pak ik hem op maat en ga ik lekker aan het werk met hem.

Kaatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 13:33

Ik rijd de mijne altijd heel laag en rond los. Ik begin met stappen op halsstrek-lengte, dus met het neusje aan de grond. Ik doe dan echt veel wendingen, voltes 10m, achtjes, slangenvoltes,... Dan draven, nog altijd halsstrekken-achtig, weer veel wenden. Dan galopje, hierbij neem ik hem wel ietsje korter omdat hij anders nogal gemakkelijk op de VH valt. Daarna véél overgangen, en langzaam aan korter nemen, zodat hij na een dik half uurtje lekker eraan staat.

Tenminste, dat is mijn ideale scenario; Radjah is het er niet altijd mee eens Haha!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 14:01

Eerst tien minuten, kwartiertje losstappen. Daarna aan een lange teugel op de volte draven en met mn been erachteraan rijden totdat hij naar laag-rond (hoofd op kniehoogte maar wel rond) zakt. Dat op allebei de handen en daarna in galop precies hetzelfde. Tussendoor heel veel overgangen, tempowisselingen op het been. Daarna oppakken en aan het werk

Mijn pony was ook heel slecht aan het been. Na een tijd (half jaar ongeveer) continue duidelijk zijn, 1x been is naar voren, is hij nu veel beter aan het been. Je moet gewoon duidelijk 1x komen met je been, gaat je pony niet voorwaarts dan steek je je hand naar voren en rijd je duidelijk hard weg. De manier die je nu bij je nieuwe instructrice leert heeft mij NIET geholpen. Ik heb het ook zo geprobeert, maar mn pony wilde dan gewoon niet. Dus dan maar af en toe zweep erbij als het nodig is, en als je pony na een tijd aan je been is kan je de zweep wegleggen.

Je moet heel voorzichtig zijn met 'langzamer, langzamer' bij een langzaam paard, daar kan je de gangen mee verpesten. Bij een heel snel paard kan het natuurlijk wel werken.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 14:05

.
Tulandro schreef:
Ik ben het wel met jouw instructrice eens. Nu jij het verschil zo goed merkt, is het duidelijk dat hij niet voor je been is.

Ik rijd mijn paardje even los door juist niks te doen, een paar rondjes mag hij even lekker lang en rennen. En dan langzaam aan oppakken, juist in het begin doe ik weinig, daarna ga ik meer overgangen rijden.

Dan is het nou juist. Als ik begin met lekker lang en rennen, is het bij Marco lekker lang stilstaan/slenteren of hoe je het wilt noemen. Bij de meeste paarden kun je het zo wel doen, die zijn gewoon vlijtig...
Marco moet ik eerst vlijtig maken alvorens beginnen met los maken..en ja daar heb ik m'n zweep bij nodig. Als hij stram en stijf is zal ik met m'n benen in het begin behoorlijk moeten werken om hem aan de gang te krijgen, hij is nu eenmaal koppig aangelegd Haha! Met een zweep erbij hoef ik minder te doen om hem erdoorheen te krijgen, na een half uur mag ze m'n zweep hebben, dan is hij dus wel aan het been..

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 14:31

ik rijd de paarden ook het liefst eerst tien minuten in stap met een half lang teugelstje, het liefste buiten de bak. daarna laag en rond in draf en galop op beide handen met niet te kleine wendingen maar wel veel buigen, lengte buigen. en daarbij komen dan wat tempo wisselingen in alle drie de gangen. daarna pak ik het paard rustig op en ga ik bezig met de "training", is de warming up gedaan. en tussendoor veel half lang tot lang teugeltje!

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:15

Eerst een tijdje losstappen aan de lange teugel...dan oppakken en figuren gaan rijden, beetje wijken. Dan aandraven, lekker voorwaarts en daarin ook weer figuren rijden. Dan is ze al wel los en kan je met de galop bezig of andere moeilijkere oefeningen Lachen

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:25

Even een vraagje. Waarom heb je niet meer les van je vorige instructeur?

Als jij je bij zijn methode prettiger voelt, ka je niet terug?

_Mars_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:26

ik vindt dat je het moet doen zoals dat bij jou paard het lekkerste werkt. Ik ken ook paarden die je eerst moet laten gallopperen voordat ze los zijn of dat je er in het begin haast niks van moet vragen. Als die van jou lekker loopt opde manier dat je het gewendt bent moet je dat vooral doen en ik vindt neit dat iemand al meteen in het begin van een les kan zeggen wat je fout doet. Ik zou een andere instructriese opzoeken. Succes ermee

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 16:35

We zijn veranderd van club, dus ook van instructeur veranderd... En daar is (helaas) niets aan te doen...

Iig bedankt voor jullie reacties. Zo te horen rijden de meeste van jullie op de manier van m'n instrcutrice, dus rustig aan met een lang teugeltje beginnen. Zijn jullie paard wel lekker voorwaarts/vlijtig al in het begin? Of zijn er ook die een van nature lui paard hebben?

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 17:00

Het paard dat ik nu rijd, heeft ook altijd een extra stimulans nodig om goed voorwaarts te gaan. Lukt het niet met mn been, dan krijgt hij een tik. Mn lesgeefster staat er wel op dat ik hem telkens beloon als hij reageert op de zweep. De zweep is immers niet als straf bedoeld, maar is een hulpmiddeltje om hem duidelijk te maken dat hij eigenlijk op mn been moet reageren.
De hele les is opwarming bij ons. De nadruk ligt vooral op het voorwaarts rijden. Het enige wat hij op dit moment echt MOET, is voorwaarts zijn. De rest komt vanzelf wel, aldus mijn lesgeefster.

En inderdaad, als ik hem goed voorwaarts rijd, begint hij te briesen en kreungeluidjes te maken. Zijn oren gaan dan ook naar voren; allemaal indicaties dat het hem goed doet, en dat hij het leuker vindt om te lopen ipv te slenteren!

Ik moet je wel toevertrouwen dat het op dit moment nog niet echt evident is om hem ook voorwaarts te houden. Het kost allemaal nog wat moeite, maar ik voel toch wel al vooruitgang in vergelijking met een maand geleden. Het codewoord = consequentie! Geen reaktie? Tik! Als je iets vraagt, moet je het ook krijgen, en desnoods eis je het maar Knipoog.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 17:17

Ik vind dat je je paard ook wel zonder zweep hoort voorwaarts te rijden.
Ik rij zelf nooit met zweep, klein poosje gedaan voor het wijken.

Mijn paard rijd ik los , door ok flink voorwaarts te rijden, lekker diep ingesteld, en lekker stelling vragen.
Daar word ze lekker los van

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 17:48

Ik rijd het liefst warm door lekker voorwaarts te rijden, veel figuren en overgangen rijden, na een kwartiertje is ze dan meestal lekker los dus pak ik haar op en neem haar wat terug in tempo.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 18:00

SarahJ schreef:
En inderdaad, als ik hem goed voorwaarts rijd, begint hij te briesen en kreungeluidjes te maken. Zijn oren gaan dan ook naar voren; allemaal indicaties dat het hem goed doet, en dat hij het leuker vindt om te lopen ipv te slenteren!

Ik moet je wel toevertrouwen dat het op dit moment nog niet echt evident is om hem ook voorwaarts te
houden
. Het kost allemaal nog wat moeite, maar ik voel toch wel al vooruitgang in vergelijking met een maand geleden. Het codewoord = consequentie! Geen reaktie? Tik! Als je iets vraagt, moet je het ook krijgen, en desnoods eis je het maar Knipoog.

Precies! Zo gaat het ook bij Marco, zoals jij beschrijft. Hoe lui dat hij in het begin is, hoe lekkerder hij loopt als hij echt aan de gang is...
Ik merk ook duidelijk verschil hoe graag hij naar de les gaat. Was hij afgelopen week bekaf, gaat hij dolgraag weer (klinkt onlogisch, maar is wel zo!)
En ja, consequent zijn, is een vrij zwak punt van mij, maar daar wordt aan gewerkt Haha!

fenjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 18:03

eerst wat los stappen en draven (losse teugels)
en dan op de volte en slange volte zetten
en voorwaarts neerwaart rijden
en dan komt het echte werk

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 19:33

ik heb geleerd: eerst losse teugel stappen, daarna teugels op pakken lkkr voorwaarts rijden, veel wenden en overgangen maken. ]

greetings Romy Tong uitsteken

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 19:43

Die van mij is veelste vlijtig in het begin!!... hahaha
Was die maar wat rustiger moet eerst 15 min longeren voordat meneer een beetje rustig is met rijden...
Rij ook nooit met zweep en met gewone sporen op M2 niveau dus hij is altijd heerlijk aan het been.
Ik begin met diep en rond instellen in stap.
Kwartiertje stappen doe ik beetje buigwerk wijken travers en appyeren dat soort dingen( met een jong paard wat buigwerk en wat voltes)
Daarna diep en laag houden in draf en galop en tempowisselingen enzo.
Daarna oppakken en echt aan het werk( ligt er aan hoeveel tijd ik heb)!!
Zou inderdaad eens een tijd die zweep weglaten zo wordt ie dus never aan het been!..

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 20:14

Ik zou eerst gewoon een paar lessen op haar manier rijden en kijken of de manier je gaat bevallen.Kijk de eerste keer rijd je altijd knudde bij een nieuwe instructrice je moet vaak even aan elkaar wennen.En ik vind ook dat je wel zonder zweep mag gaan rijden zo komt hij nooit aan je been.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 20:38

die van mij is aardig bokkerig en fris..
dus ik stap op en stap een half rondje..
en dan draaf ik ff 2 a 3 rondjes met t koppie er op aan een los teugeltje,, gewoon zodat de spanning er een beetje af is..

dan ga ik stappen en probeer ik m voorwaards neerwaards te houdenen vooral zuiver te laten stappen in tact en regelmaat.

als ie wat losser is en krijg m mooi rond. ga ik m wat links en recht in laten buigen.

vervolgens doe ik n drafje en laat m nog steeds voorwaards neerwaards lopen ook in de draf laat ik m links rechts inbuigen en veel wendingen en overgangen maken..
ik maak de overgangen pas als ze correct loopt.

ik wil voorkomen om ooit ook nog maar 1 lelijke overgang te maken.
dan ga ik ff stappen en laat r ff stappen aan een lang teugeltje..

normaliteit zou ik nu mn paard oppakken en vragen om meer opwaards
maar aangezien mijn paard een beetje strak in de rug is en opwaards geen probleem voor der is ga ik verlopig de eerste 6 weken alleen maar neerwaards rijden om die rug zo los mogelijk te krijgen...

dus eigenlijk is mn antwooord op de vraag hoe lang rijd jij los/warm?
de gehele tijd dat ik aan t rijden ben...

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 21:00

Ik heb geleerd (en leer nog steeds), actie = reactie! Reageert hij niet op je been, dan been met een tikje net achter de kuit. Je kan niet met een paard gaan werken als hij niet reageert. Paardrijden is actie = reactie, hoe wil je anders wenden, wijken etc? Je paard moet reageren op wat jij aangeeft, doet je paard dat niet (direct), dan geef je een duidelijkere hulp. Strenger met been en/of tikje, paard afhankelijk. Als je hier consequent mee bent, behoort je paard na enige tijd (10/20 minuten) door te hebben dat actie = reactie.
Daarna kan je eventueel je zweep wegleggen, maar om dingen duidelijker te maken vind ik een zweep af en toe wel erg handig.
Ook bij vlijtige paarden wil je OOK actie = reactie, het kan best zijn dat ze lekker voorwaarts zijn. Maar de buiging in hun lijf moet ook goed zijn, geen reactie op mijn been, dan kan het paard een strengere hulp verwachten. Geen enkel paard is volgens de boekjes, was dat maar waar! Dan was paardrijden een stuk makkelijker!
Suzy, ik denk dat je aan je nieuwe instructrice moet vragen of zij dan wilt voordoen hoe Marco zonder zweep en sporen lekker aan het been wordt. Laat haar dan ook vertellen als ze erop zit hoe hij reageert op wat zij doet. Misschien begrijp je dan beter wat zij bedoelt als je erop zit.
Al denk ik persoonlijk dat het sneller en makkelijker gaat met een consequente tik achter de kuit met beenhulp nadat er niet direct wordt gereageerd door Marco.

Zelf rijd ik eerst een rondje of 4 met een losse teugel en daarna een lange contactteugel met vwnw. Ongeveer een minuut of 10/15 stappen, voltes maken, van hand veranderen, voltes sluiten en openen, tempowisselingen. Daarna een minuut of 5/10 draven en dan de galop. Dit alles met een lange contactteugel om het paard lekker door zijn lijf te maken, tevens in de draf en galop voltes rijden etc. Daarna pak ik het paardje wat meer op.
Op deze manier vind ik het lekker losrijden en loopt het paard ook lekker door zijn lijf, maar dit is bij ieder paard verschillend.

Maar mijn visie (en dus van mijn instructie) is actie = reactie, anders kan je net zo goed niks doen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 21:19

Nou= je hoeft niet bang te zijn: Jouw paard is echt wel aan het been!!! anders was hij na de min met zweep ook niet voorwaarts zonder zweep en zo te lezen is ie dat wel.

Waarschijnlijk is Marco er gewoon eentje die eerst aan de gang moet zijn voordta ie lekker loopt. zo heb je ook mensen die een uurtje nodig hebben voordat ze lekker kunnen door werken.

Meestal stap 1 a 2 rondjes met de lange teugel. En dan aan het werk. Ook al is je paard niet sloom is het goed om al tempo wisselingen te maken in de stap. worden ze lekker attend van en meer geconsentreed!!

Houd er wel rekining mee dat als je met zweep rijdt om er gen gewoonte van te maken om bij voorbaat al een tik te geven. Eerst been dan pas tikje achter de kuit.