Mijn paard loopt weg na de sprong

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

silkit

Mijn paard loopt weg na de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-05 20:48

Helow ,
Kzit met een probleemje Verdrietig . Wanneer ik spring dan loopt men paard weg nadat hij over de hindernis is ! Dit is zeer lastig wanneer ik kort moet draaien om naar mijn volgende hindernis te rijden!Wat kan ik hieraan doen zodat hij bij mij blijft ?
Let me know !! kusjes en bedankt!

Ayasha
Blogger

Re: Mijn paard loopt weg na de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 22:50

met je buitenteugel terug nemen op het moment dat ie neerkomt. dus niet wachten tot ie al kan vertrekken maar net voor dat hij kan vertrekken je buitenteugel wat terugnemen.(halve ophouding toch?)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 23:18

Misschien pas aan een parcoursje gaan denken als je 1 losse hindernis netjes en met controle na de sprong kunt rijden?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 00:26

Zwaar gaan zitten na de landing van de sprong, direct overgang maken terug.
Eerst zorgen dat de dressur 200% in orde is zodat je paard goed aan de hulpen komt en in de hand gesteld wordt.
Je kunt dan makkelijker doorsluiten en jullie worden meer een combinatie, dan wordt het probleem weglopen ook minder omdat de pony naar je leert luisteren.

Lage hindernissen nemen en bijvoorbeel gaan werken met in-uitjes of balken voor en achter de sprong. De pony moet dan ook meer opletten.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 03:32

wij deden in de springles voor deze paarden springen dresuur.
er werden wat balken op de grond gelegd en een paar kleine hindernisen.
hier werkte we de paarden los zo als altijd maar je zorgde er voor om eens tussen 2 balken door te rijden,net voor een hindernis een volte in te zetten,enz.
vervolgens nam je een hindernis en je ging gelijk dresuurmatig verder.
b.v. een sprong vanuit draf en kort daarna een volte in zetten en de dresuur verder oppakken.
naarmate het beter ging nam je is 2 sprongen of je verkorte de dresuur stukken er tussen.
het voordeel hier van is dat het paard leert dat een sprong niet vanzelf een volgende sprong is.
hij zal zo gaan leren wachten op wat er gaat komen.
de mijne liet zich wel schakelen dus ik kan je er niet meer over vetelen,maar ik heb gezien dat het werkte.
succes. Cool

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 11:26

Probeer eens zonder hindernissen een overgang van galop-stap-halt te maken. En pas als die dat binnen een aantal meters kan een hindernis nemen en dit toepassen. Gelijk als die op de grond staat met 4 benen, Stil zetten. Wachten, aanspringen en verdergaan. Weer terugnemen. En er zijn trouwens genoeg paarden of pony's die hindernissen springen uit een gigantische vaart (eigen ervaring) die zonder hindering van de ruiter gemakkelijk een hindernis kunnen springen...dit is dus wel als je hem ook onder controle hebt...en dat heb jij nog niet anders loopt hij niet weg. Je kan het ook als voordeel zien, train hem op snelheid en korte bochten en controle...is altijd handig...er zijn 2 manieren, maar als je niet van hard en gecontroleerd houdt dan moet je hem toch maar stilzetten... Knipoog

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 13:19

heyhey!

Ik zal wel weer een hoop commetaar krijgen, maar goed, ik gooi hem er toch in!
Ik neem aan dat je alles wat hierboven staat ook al wel had kunnen verzinnen/ hebt geprobeert.
Als hij er echt iedere x een sprintje trekt, dan zou ik hem gewoon eens op zijn gat trekken. Hij moet luisteren naar jou, als jij geen been geeft om door te galloperen, dan moet hij rustig doorgallopperen of draven. Klaar, geen discussie.

Wij hebben op de manege ook een paard die graag even zijn beentjes strekt na een sprong, maar die heeft kennisgemaakt met de bakrand. Verder kon ie nie.

Misschien niet het meest vriendelijk, maar zie het ook als noodoplossing. Lukt het op alle andere manier niet zoals hierboven bijvoorbeeld al beschreven, dan kan je dit eens proberen.

Succes! Vingers aflikken

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 14:17

Kafue schreef:
Zwaar gaan zitten na de landing van de sprong, direct overgang maken terug.
Eerst zorgen dat de dressur 200% in orde is zodat je paard goed aan de hulpen komt en in de hand gesteld wordt.
Je kunt dan makkelijker doorsluiten en jullie worden meer een combinatie, dan wordt het probleem weglopen ook minder omdat de pony naar je leert luisteren.

Lage hindernissen nemen en bijvoorbeel gaan werken met in-uitjes of balken voor en achter de sprong. De pony moet dan ook meer opletten.

En eventueel nog tussen twee sprongen (een dubbelsprong) kan je ook nog een balkje leggen. Verder sluit ik me hier volledig bij aan!

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:58

Denk dat nog iemand het gezegd heeft, neem eens 1hindernis, spring erover en na de hindernis moet je zo rap mogelijk een overgang maken naar halt (!) staat hij stil, draai je hem om en neem je de hindernis terug en terug doe je hetzelfde, tot je voelt dat je paard steeds minder nodig heeft om halt te houden. Als je dit een paar keer gedaan hebt kan je een tweede hindernis nemen, zelf doet mijn paardje dit niet veel, maar 1keer heeft hij het me ook gelapt en dit toegepast en het hielp echt wel. Toen ik de eerste keer terug naar de tweede hindernis reed wou hij na de eerste al vanzelf stoppen en moest ik hem even benen geven.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:05

zet eerst gewoon 2 hindernisjes in de bak, en ga daarom heen dresuren, neem er dan 1 en erna terug zetten, desnoods bakrand, ho is ho.
daarna 2 achterelkaar, als die reageert, en zo langzaam opbouwen. je kan ook proberen eerst vanuit de draf te springen, als je voor de hindernis al merkt dat ie hard wil gaan.
vooral consequent zijn, en rustig opbouwen werkt meestal het beste.