onderbenen moeilijk stil kunnen houden.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

heidiLOVER

onderbenen moeilijk stil kunnen houden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 22:04

Hallo,
Ik kan mijn onderbenen moeilijk stil houden.
Dit is vooral in de galop en ook een beetje in draf.
Wat kan ik hier aan doen?
En komt het mss door mijn rijden?
Ik hoop dat jullie me wat tips kunnen geven.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 22:09

je moet je denk ik niet te veel op je benen richten. Ga lekker zonder zadel zadel rijden en probeer je onderrug goed te ontspannen. Let er ook op dat je niet continu aandrijft. Je paardje moet snel aan het been zijn waardoor je geen kracht hoeft te zetten met je benen. Je kan ze dan mooi laten hangen als het ware. Het belangrijkste is denk ik de ontspanning, als je niet relaxed zit kan je ook je benen niet stil houden. Probeer ook eens je beugelmaat te veranderen, sommige mensen kunnen goed met lange beugels rijden, andere hebben veel aan wat meer steun wat kortere beugels. Ook zou je eens kunnen proberen met een ander zadel te rijden, misschien eentje die meer opgevuld is. Dan zit je rechterop en dat scheelt ook. Succes ermee!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 22:17

je kan iets kopen dat je om je beugel moet doen en dan aan de singel..
maar het gaat net zo goed met een strotouwtje denk ik Haha!

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 22:18

beautylover schreef:
je kan iets kopen dat je om je beugel moet doen en dan aan de singel..
maar het gaat net zo goed met een strotouwtje denk ik Haha!

Zou ik niet doen. Als je paard er vandoor gaat kan je makkelijk met je voet in de beugel blijven hangen. Ook hebben je benen geen bewegingsvrijheid. En als laatste denk ik dat het het probleem ook niet oplost....

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 22:52

liesje1986 schreef:
Zou ik niet doen. Als je paard er vandoor gaat kan je makkelijk met je voet in de beugel blijven hangen. Ook hebben je benen geen bewegingsvrijheid. En als laatste denk ik dat het het probleem ook niet oplost....

mm er hangt mss wel een risico aan vast maarjah zeg overal hangen risicos aan vast tegenwoordig Haha!
dit lijkt mij eigenlijk wel het probleem op te lossen,ik bedoel...je voet is dan gewoon gewend om zo te blijven 'staan' tijdens het rijden Haha!

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 23:09

beautylover schreef:
mm er hangt mss wel een risico aan vast maarjah zeg overal hangen risicos aan vast tegenwoordig Haha!
dit lijkt mij eigenlijk wel het probleem op te lossen,ik bedoel...je voet is dan gewoon gewend om zo te blijven 'staan' tijdens het rijden Haha!

dan zit je echt niet meer ontspanne hoor, maar als het bij iemand helpt moet diegene het vooral blijven doen Lachen

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 23:18

Ben ook voor om je aandacht ervan af te houden. Probeer meer op de ontspanning te letten van je hele lichaam. Als je galopeerd je zwaar maken zonder te spannen. Dus voor je gevoel als een zoutzak maar wel rechtop op je paard met de beweging mee te laten gaan. Dat kan alleen als je paard wel goed aan het been is en voorwaarts. Dus hij moet 'vanzelf' in iedergeval moeten galoperen zonder dat jij met elke pas moet duwen om hem vooruit te krijgen. Heeft echt wel tijd nodig hoor voor dat dit beter gaat.

Tyrza

Re: onderbenen moeilijk stil kunnen houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 00:47

Waarschijnlijk verdeel je je balans over je bovenbenen en steun je hier veel op.

Hierdoor wordt je zwaartepunt meer naar boven gehaald, waardoor je onderbenen in feite hun controle verliezen. Er is immers geen druk daar. Tegelijk zal je middenrif zich spannen omdat je anders geen controle meer zal hebben over je onder en bovenlichaam.

Je moet er naartoe kunnen trainen dat je meer druk op je beugel kunt uitoefenen met je voeten, en je benen hierdoor langer kan houden. Hierdoor zal je meer je balans vanuit je middenrif moeten halen. Deze zorgt ervoor dat je onder en bovenlichaam los van elkaar kunnen bewegen en handelen.

Om dit te trainen kan je eens beginnen door 5 minuten per dag zonder beugels te rijden. Desnoods neemt iemand je paard op dat moment aan de longe. Hierdoor kan je een knoop in je teugels leggen en je armen even anders gebruiken door te gaan zwaaien of draaien met je schouders.
Als je dit doet, zul je merken dat je eigenlijk helemaal niet zo stevig in het zadel zit als dat je dacht. Tip: let hierbij ook op je ademhaling.

Het zal even wat moeite kosten om hier mee door te gaan, maar oefening baart kunst!! Knipoog

semjase

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 07:34

Op de site van de paardendrogist.nl kan je idd iets kopen om je benen stil te houden
Ik heb zelf reuma en kan ze na een kwartier niet meer stil houden en wilde dit eens gaan proberen.
Is er al iemand die dit heeft geprobeerd? Pling

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 11:51

Ik ben sinds 3mnd weer begonnen met rijden nar 4 jaar niks te hebben gedaan. Mijn onderbenen zwabberen ook alle kanten op, al is het alwel minder als dat het was. ik doe de beugels ook altijd iets korter, dan heb ik meer steun en zwabber ik minder..... Pling

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:19

Ik had dit ook al in een topic gevraagd, ik heb toen de tip gekregen om vanuit mijn knie ligt te gaan rijden. Je moet natuurlijk niet gaan klemmen. Gewoon deken dat je geen onderbenen hebt, je, teminste, ik had dat Knipoog, krijgt wel even spierpijn in je bovenbenen, want die moeten nu het werk overnemen wat je normaal vanuit je onderbenen doet.

kusje_van_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 17:34

Ik had dit ook! Ik heb nu op een hele andere manier leren doorzitten, ik deed dit eerst vanuit mijn enkels(kwamen we naar veel denken en uitproberen achter) nu meer vanuit mijn knieeen en heupen zoals het hoort! Ik kan nu ook een stuk stiller blijven zitten in de galop. Haha!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 10:37

hoi,

ik zit met hetzelfde probleem.

Het heeft me wel enorm geholpen toen 'k privélessen nam om m'n knieën meer aan te spannen. Natuurlijk mag je hier niet gaan pitsen met je knieën.

Inderdaad, denk gewoon je onderbenen weg, sluit je bovenbenen en je knieën meer aan en het kan dan wel eens lukken...

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 15:08

probeer ect op te staan uit je beugels en niet al te erg met je paard "mee rijden"

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 20:56

Bedankt allemaal!
Ik hoop dat het wat helpt Lachen