Mijn paardje is de laatste tijd door stage wat minder gedaan, toch nog wel 3 keer per week.. maar normaal liep hij 5x, gaat vanaf nu ook weer gebeuren nu is hij op het moment af en toe onhandelbaar met rijden, pakt het bit vast gaat zn eigen gang. buiten is helemaal een ramp, alleen maar bokken en wegvliegen de eerste 3 kwartier, waardoor ik last van mn rug en knieen krijg van al dat gehobbelen en die bomen die langs de weg staan. zo is voor mij de lol er snel af.
nu ben ik alleen bang dat hij het aangeleert heeft, en op het bit wat hij nu heeft, (gewoon standaart trensje) reageert ie in zo'n bui nauwelijks. wat kan ik het beste doen? ander bit proberen, of eerst afwachten of het de komende weken verbeterd?
groetjes Marieke
Sjonniej
Geplaatst: 24-01-05 20:13
Even niet naar buiten gaan en hem gewoon in de bak weer vertellen wie er de baas is. Misschien kijken of iemand hem voor je kan longeren oid. wanneer jijzelf niet kan. Het heeft geen zin een scherper bit erin te hangen, na 3x rijden moet er weer een scherper bit in.
Als hij het bit beetpakt, loslaten en naar voren rijden. Vooral het loslaten is heel belangrijk, dan heeft hij niets om vast te houden.
Danielle01
Geplaatst: 24-01-05 20:15
Sjonniej schreef:
Als hij het bit beetpakt, loslaten en naar voren rijden. Vooral het loslaten is heel belangrijk, dan heeft hij niets om vast te houden.
Een ander bit heeft geen zin, dit moet je puur rijtechnisch oplossen
Veel succes ermee
ellepel
Geplaatst: 24-01-05 20:17
voeding misschien aanpassen? weet niet hoeveel krachtvoer hij krijgt, maar misschien is midneren een idee, en iets meer hooi gaan voeren....
elmiran
Geplaatst: 24-01-05 20:17
misschien heeft ie iets aan z'n tanden. of energie teveel. ik zou gewoon een paar weken nog in de bak gaan rijden en kijken of dat beter gaat...en als ie verder niks mankeert aan z'n tanden/rug misschien een ander bitje proberen. Mijn pony pakt ook het bit vast en daar rijd ik nu met een correctiebit mee(ziet er wel onvriendelijk uit) dat helpt heel goed.
liesje1986
Geplaatst: 24-01-05 21:59
inderdaad bit loslaten en voorwaarts rijden. Misschien een idee om hem voor het rijden even te longeren? Een dubbelgebroken bitje kan misschien ook wel helpen, een heleboel paarden gaan hiermee spelen en pakken het niet vast.
het probleem met naar voren rijden is dat ie al ver over zn tempo heen loopt. meestal lukt t na een tijdje wel, maar het eerste half uur is echt een gevecht.
gebit is vlak voor mn stage gedaan
hoorde net ook dat ie de afgelopen periode vrij veel op stal heeft gestaan, dus gooi hem nu elke dag een uurtje los, hopelijk helpt dat ook al.
en tja, alleen binnen rijden, thuis is de bak bagger, dus behalve de les en af en toe vrij rijden bij de vereniging kan ik weinig anders dan buiten rijden.
hopelijk gaat t nu beter bedankt voor de adviesen groetjes Marieke
net les gehad, en er stonden witte hekkies ivm wedstrijd..
ging na een tijdje al veel beter, had ik hem al weer bijna op het ouwe niveau. eerst een gevecht gehad, paar keer op de rem moeten zetten, en erg streng zijn en hij liep als een trein.. nouj jah bijna dan.
in ieder geval beter dan de afgelopen periode, ga denk ik maar even zo door, volgende week neem ik hem dan wel weer mee het bos in, kan die lekker uitrazen.
al blijft het een etter die dingen na 30x gezien te hebben en normaal erlangs te gaan toch weer eng kan gaan vinden.. maar daar wordt aan gewerkt.
denk dat martine gewoon te lief voor hem is geweest de afgelopen periode, (en ik ga over een half jaar 3 maanden naar t buitenland) dus we gaan haar maar eens drillen met hem. ze gaat nu ook met hem lessen, dus dat scheelt.
ik zou er een scherper bit indoen ik heb een half jaar met het probleem gezeten dat mijn pony telkens begon te crossen bij het springen cross en buitenrijden ik ben op kamp geweest en daar met een pessoabit gereden en het was over direct zo een bitje gekocht en klaar