Ik rij dus een grote friese ruin met veel dressuurtalent, wat natuurlijk heel fijn is. Het probellem is nu dat hij mij overdreven veel laat werken, na de les ben ik moeer dan het paard zelf.. Mijn instructrice geeft mij gelijk over het feit dat hij lui is maar ze zegt alleen dat ik hem meer moet laten werken ipv mezelf.... Hoe doe ik dat?? Ik moet hem echt om de pas aan de gang houden, tenminste zo lijkt het...
Sjonniej
Geplaatst: 24-01-05 16:55
Attenter voor je been maken. Overgangen rijden. Eerst normaal aandrijven, die kracht op voeren, gebeurd er niets een tikje.
dagmach
Geplaatst: 24-01-05 17:20
Luie paarden bestaan niet wel heeeeeeeeele slimme. Als je been geeft en hij reageert niet en dan gebeurt er niets,waarom zal je dier dan harder lopen. Dus bij het begin beginnen. Benen van je dier af,op het juiste moment drie keer drijven,geen reaktie dan tik. Dit nog eens herhalen,je zult zien als jij niet zeurt met je been hij prima snapt wat de bedoeling is. Luie paarden zijn immers zeer slimme paarden. Dus elke keer een reactie eisen!!
Laat verder maar lopen maakt niet uit hoe en waar als ie maar reageert. Uiteindelijk zul je zien dan het probleem zo verholpen is,mits je dit maar blijft toepaassen.
Naar de draf hetzelfde,r/l drijven op het juiste moment,geen reaktie tik.
Veel overgangen rijden en je zult zien dat jij niet moe wordt maar je dier.
Groet Dagmach
Ania
Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-05 23:46
hahaha ik hoop het want zo hoef ik geen fitnessabonnement Hij reageert alleen totaal niet op de zweep
Als je paard niet op de zweep reargeert is hij of afgestompt erop of jij bent te vriendelijk met de zweep. Een striem is echt niet zielig hoor, had die maar moeten luisteren.
Je moet je allereerst afvragen of het paard genoeg voer krijg om met energie te lopen. Mijn paard kreeg een tijdlang verkeerd voer, werd die uitermate lui op terwijl hij normaal bijzonder goed meewerkt. Vervolgens tijdens het rijden been is vertrek, geen reaktie gekregen dan moet je het goed bijtikken met de zweep, mits jij natuurlijk 100% zeker kunt zeggen dat je de hulpen goed gegeven hebt. Anders moet je hem maar even met sporen gaan rijden.
Ik heb zelf goede ervaringen met de balkenhol sporen met het sonnerad. Daar gaan ze lekker op lopen. En nee dat is neit zielig want als hij loopt kun je weer gewoon met je kuit been geven. Been aan laten liggen en pas weer drijven als de gang verandert.
Voor zover ik met koudbloeden heb gewerkt in mijn lessen, merk ik dat deze onder andere moeite hebben met oa. de galop vanwege de bouw. Het ruggebruik van een fries kan af en toe wat problematisch worden omdat deze ruggen vaak vrij week zijn. Hierdoor zal het paard automatisch in 2 delen gaan lopen.
Hoe oud is je paard, wat voor niveau rij je en waar heeft je paard nu precies moeite mee?