Achterhand ontwikkelen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BelleFleur

Achterhand ontwikkelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 10:34

Ik rijd sinds kort een merrie die al een hele poos stil staat terug aan, en hoop er in de zomer mijn eerste wedstrijden mee te gaan rijden.
Alleen, met de "motor" zit het nog niet helemaal goed, die zou ik graag eerst wat verder gaan ontwikkelen. Maar, hoe zouden jullie dat doen?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 10:48

veel overgangen rijden ook schijnovergangen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:08

idd veel overgangen! Als je nou het gevoelt heb dat die op zn voorhand valt tijdens het terug rijden kan je hem beter terug rijden terwijl je der een stapje opzij zet.

Wat ook een hele goeie oefening is: veel aanspringen in galop, van uit draf en stap. en dan maar kleine stukje galoperen en veel tempo wisselingen maken in de stukjes die je galopeerd..

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:33

Idd veel overgangen en tempowisselingen.. De tip van M3isSi3j is ook erg goed..
En natuurlijk achterhand er altijd goed bij en onder rijden.. Lachen

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 19:44

Dat zal ik alvast proberen, ze is alleen ZO verschrikkelijk lui dat ik er wel een hele klus aan heb, en ze loopt dan ook nog in een erg zware bak.
Bedankt voor de tips en als er nog iemand ideetjes heeft, of me kan vertellen hoe zij het doen, hoor ik het graag.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 19:48

Heb ik met Amo ook, ook zo lui, en niet zo'n ontwikkelde achterhand Ik rij nu ook veel overgangen, ookal kost het veel moeite Haha!

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 22:04

je kan ook iemand anders vragen met een longeerzweep zachtjes op zn achterbeen te tikken. Jij moet dan proberen om hem van voren wat op te vangen, maar wel steeds ontspannen in je hand. Ook niet vergeten hem steeds te belonen en nooit afstraffen als ie het even niet meer snapt. Het is het makkelijkst als je op de hoefslag stapt en dat de ander met de zweep komt als je de hoek in rijdt, kan ie niet over zn schouder wegvallen. op deze manier kan je hem proberen verzamelder te laten lopen.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 22:06

en met die overgangen ben ik het helemaal eens, maar dan moet je wel zorgen dat je paard snel aan het been is, ook bij schijnovergangen. Bij een (schijn)overgang terug kan je evt. zelf met een zweepje op zn achterbeen tikken om die actief te houden.

zzzzipper

Re: Achterhand ontwikkelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:23

Je kan ook een elastische bandage door de singel en achter zijn/haar kont zetten, dan voelt het paard steeds iets achter en gaat dat meer zijn achterkant gebruiken.
Meestal wel beter als je dat doet met longeren! Je kan ook een passoa gebruiken met het longeren, maar dan losjes. Niet strak trekken.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:18

je zegt al dat je een zware bak hebt, dus dat is weer een voordeel. Om mijn paard weer te beginnen heb ik hem veel gelongeerd met balkjes of cavaletti's (dravend) en dan iets ruim leggen zodat ze grote drafpassen moet maken. Zo krijgt ze ruime beweging en moet ze aardig eraan trekken....zorg wel dat ze zo liggen dat ze wel uit blijft komen en niet een extra tussenpas moet maken. succes

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 15:01

Cavalleti's zijn goed hiervoor inderdaad. Ook (kleine) sprongetjes (in galop) kunnen helpen. Als ze dit leuk vind wordt ze er mogelijk ook wat actiever van.

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 13:36

Goede tips, deze kreeg ik ook van mijn instructeur. Het zal toch niet in 1 keer gaan... Het blijft veel oefenen en hard werken, zelfs in zo'n zware bak Ach gut

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 13:47

ja en ze zijn bruikbaar en realistisch...scheelt ook al...maar denk toch dat overgangen en balken/cavaletti's het beste werken...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 23:26

Veel overgangen en schijnovergangen rijden en telkens korte stukken .
Een paard wordt niet sterk van kilometers draven en galloperen maar juist vande overgangen.
Stapwerk buiten is ook prima.
Je kunt daarnaast zodra ze op vier benen loopt gaan beginnen met de zijgangen.
Als ze het kan zijn oefeningen als contragalop ook nuttig maar in die contra moet je paard wel rechtgesteld blijven.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 00:04

Ik zou met te veel grote drafpassen oppassen als daar een wat meer uitgestrekte draf mee wordt bedoeld. Aan de meer uitgestrekte draf kun je zien of je je werk, volgens de tips die zijn gegeven, goed hebt gedaan.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 12:30

Tact schreef:
Ik zou met te veel grote drafpassen oppassen als daar een wat meer uitgestrekte draf mee wordt bedoeld. Aan de meer uitgestrekte draf kun je zien of je je werk, volgens de tips die zijn gegeven, goed hebt gedaan.

Dat klopt aan de kracht waarmee een paard stuwend van achter weg kan draven, zich kan verruimen zonder op de voorhand te vallen of te versnellen herkent men de kracht van de achterhand.
Je kunt dan idd ook beter eerst een paar passen, doorsluiten en weer een paar passen doen zodat je correct van achteruit weg kunt rijden als een hele baan met de kans dat het paard uitelkaar valt en de oefening als verloren beschouwt kan worden.

En van dat wegdraven doorsluiten en weer wegdraven wordt de combinatie handig en het paard sterk.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 17:45

Balkjes draven *LOL*

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 18:58

Veel overgangen rijden. Je kan proberen iets middendraf te rijden en dan schouderbinnenwaarts in te zetten. Dan moet je paard de achterhand gebruiken.
In-uitjes springen helpt ook goed.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 23:47

Sluit me bij alle tips wel aan. Vooral de (schijn)overgangen zijn goed.
Ik heb altijd het idee dat mijn eigen paard vooral een sterke achterhand heeft gekregen van veel galloperen. Veel overgangen in de galop, en voltes sluiten en openen. Nou is hij in galop vaak ook meer bij elkaar dan in draf, in draf word hij vaak erg heet. Dus dat kan ook daar aan liggen.