Paard is anders als eigenaar er is, (protest)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CarpeDiem

Paard is anders als eigenaar er is, (protest)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 20:04

De titel is een beetje vaag, maar ik heb eigenlijk twee problemen. Zaterdag was ik aan het rijden met de 3 jarige, ze loopt de laatste tijd super goed en netjes en ik had het idee dat ik écht ergens aan het komen was, en er zeker vooruitgang te zien was. Op zich is dat ook wel, maar toch. Zaterdag was ik dus aan het rijden, omdat de bak nogal nat was, besloten we dat ik maar beter gewoon los kon gaan stappen, dan kon ik zelf bepalen hoe en waar ik reed, en mijn instructeur kon eigenlijk toch niets doen omdat ze vastgezogen stond aan de grond. Utah deed het eik best netjes en de eigenaar zei nog dat hij écht vooruitgang zag. Hij had het nog niet gezegd, ik vraag stelling links, mevrouw is het er niet mee eens en zet het op een hollen.. Kop de lucht in, onderhals erop en rennen maar.. Ik heb geprobeerd haar tegen het hek te laten stoppen, (ik kon geen volte oprijden omdat het zo ontzettend nat en glad was) ze stopte en steigerde vervolgens, draaide 180 graden en ging naar de andere kant weer in draf. toen heb ik dr écht op de HU getrokken, en de longeerlijn erweer aangedaan... toen heb ik aan de longeerlijn nog doorgevraagd en gereden op die stelling, en op het moment dat ze inbuigt laat ik dr los, en zakt ze netjes en mét de juiste stelling....

Mijn vragen nu: wat kan ik het beste doen als ze weer aan het rennen gaat?? als ze iedere keer tegen het hek op gaat steigeren vind ik ook niet zo lekker.
Maar ook: hoe komt het dat het paard anders is als de eigenaar erbij is, die twee hebben een mega sterke band, maar ze let niet, wel steeds meer, op mij. Hoe krijg ik haar zover dat ze op mij gaat letten?? ik kan slecht tegen die man zeggen dat hij niet meer mag komen als ik aan het rijden ben.. En hebben jullie dat ok met paarden van andere mensen?

het zijn een beetje moeilijke vragen, die we tijdens het rijden op verschillende manieren proberen op te lossen. Heeft hier iemand nog tips!?!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:00

De eerste vraag kan ik je niet zo goed advies op geven, maar je instructrice was er bij, dus die kan dat het beste analyseren en helpen.

De 2de vraag zit misschien onbewust in je eigen hoofd; je wilt TE graag laten zien hoe goed ze wel niet is. Dat voelt een paard.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 15:21

dat heb ik ook, als mijn vriend komt kijken. Dan gaat het bijna altijd slechter dan anders. Zit echt in mijn koppie denk ik.

labamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 15:43

op de volte zetten net zolang tot ze weer de ontspanning op zoekt als ze dat doet hoefslag volgen gaat ze weer omhoog herhalen en veel overgangen en van hand veranderen
als ze omhoog komt benen eraan
iedereen heeft wel eens een terug val en ook paarden hebben de ene dag minder zin dan de andere
als het alleen gebeurd als er mensen komen kijken kan het ook zijn dat jij er dan zo op gebrand ben te laten zien hoe goed het gaat dat je onbewust meer spanning door geeft aan je paard die daar dan op reageerd dus let erop dat jij zeker weet dat je alles doet zoals altijd met de zelfde ontspanning

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:32

Paardje is zo te zien 3.5 aan de naam. Zal me over dat 1e dus maar niet te druk maken. Zal waarschijnlijk jongigheid zijn. en daar zal ze dus wel mee ophoeden als je op een vriendelijke manier (iid op de Hu zoals je zelf zegt) duidelijk maakt dat dat niet de bedoeling is.

2: Probeer paard bezig te houden met nieuwe dingen. Ze is jong en dus ook gauw verveelt
succes

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 22:26

als ze aan het rennen gaat, laat je haar gewoon doorrennen, gewoon voorwaarts blijven rijden. Wel je oefening doorzetten, daar mag hij niet onderuit komen, blijf die stelling doorvragen. Als je dat gewonnen hebt zal hij vanzelf weer rustig worden.Als hij steigert ook flink voorwaarts rijden en aan het werk zetten. Als hij (in een hoger tempo) weer luistert, probeer je het tempo weer terug te nemen. Hij zal er snel achter komen dat hij toch niet onder het werk uit komt en er alleen maar moe van wordt..

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 23:00

bedankt voor jullie tips, ik heb vandaag inderdaad doorgereden, dat ging zaterdag niet omdat de bak zo ontzettend nat was en ik niet weer zin had een een been blessure, zeker niet met het oog op de EPTM waar ze over een kleine 4 weken naartoe moet.
Maar ik heb vandaag dus inderdaad voorwaarts gereden, ook toen ze er uit klapte omdat een paard de binnenbak verliet, ik heb dr op een volte van 10 meter gezet, flink doorgevraagd tot ze weer ontspannen was, en warempel de ontspannig van buiten kwam weer terug, en ze liep op haar 'slechte' kant nog goed ook.. Dus ik denk inderdaad dat veel tusse mijn oren zit, en ik inderdaad misschien té graag wil laten zien dat ze het zo goed doet. Blijft het feit dat als de eigenaar langs de bak staat ze meer oog voor hem heeft dan voor mij. Bovendien zie ik nu ook in dat ze jong is, en dat dat ook een reden is, bij mijn andere paard nu 3 jaar bijna onder het zadel, gaat het nu ook weleens een dag niet.

En we proberen inderdaad te wisselen met rijden, de ene keer balkjes, de andere keer springen, de andere keer dressuren, dan een dag bijgezet longeren. Ook wisselen we veel van locatie: thuis in de bak, bij de stal waar we rijden in de binnenbak, en soms in de buitenbak. Soms mét andere paarden erbij, soms zonder andere paarden. We rijden haar ook niet zo ontzettend lang (ruim half uur thuis) tot een uur op de 'prive stal'(ze is dan thuis al 5 min gelongeerd omdat we langs een drukke weg moeten)

Nogmaals bedankt voor jullie goede adviezen, ik neem ze zeker met me mee!!

Nimmy

Re: Paard is anders als eigenaar er is, (protest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 12:46

die van mij let ook meer op mij dan op mn bijrijder als ik er ben, vooral aan t begin deed ie dan alleen wat ik zei en niet wat zij vroeg,

gewoon bezig houden, aan t werk zetten dan gaat t vanzelf beter.

en wat rijden betreft, gewoon negeren, terugzetten en daargaan waar je mee bezig was, is waarschijnlijk gewoon puberaal gedrag, waar je nog wel vaker last van zult hebben aan t begin.

Astragirl

Re: Paard is anders als eigenaar er is, (protest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:41

Mijn verzorgpaardje deed dit vroeger ook, als de eigenaar in het midden stond, liep ze rond hem als een gek alsof ze aan de longeerlijk zat. Toen heb ik haar echt aan het werk gezet door veel van hand te veranderen en voltes te draaien. Leuk dat het beter ging!