probleempje!!! hulp gevraagd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sinneke

probleempje!!! hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 14:38

Lizel van onze manege heeft nog maar twee dagen een nieuw ponytje. echt een heel mooi zwart dingetje (met papieren),maar tijdens de eerste les liep het al mis Verdrietig
tijdens het galloperen stak Zorro (het paardje dus) zijn hoofd tussen zijn benen en aangezien Lizel nog maar 5jaar is,kon ze hem niet tegenhouden en ze is er dus (2x) afgevallen.
echt erg vind ik als je je paardje nog maar pas hebt.

Heeft er iemand tips voor haar (voor zolang dat ze niet sterk genoeg is om dat kopje omhoog te houden)?

P.S. a.u.b. geen "verkopen en makkelijkere pony zoeken" want daar zijn we niets mee

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:44

dat wordt moeilijk... als ze het trucje eenmaal snappen wordt het steeds erger. Ze moet proberen zn hoofd omhoog te 'trekken' (met haar kracht) en het beestje meteen tot stilstand te brengen. zodra ze voelt dat ie wil 'ontsnappen' moet ze meteen ingrijpen, desnoods tegen de bakrand aan tot stilstand laten komen. Ze kan hem misschien even door iemand anders laten rijden of een tijdje niet galloperen. (doet hij het dan niet?)

sinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 14:47

ze hebben gistere een 20-jarige op het kleine paardje gezet, was echt grappig zicht :p bij haar deed hij inderdaad niets maar zij is dan ook vele sterker dan een meisje van 5 jaar hé

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:49

mijn pony deed dat ook in de gallop en na de hindernissen..
Ik heb hem in de gallop toen hij dat deed naar voren gereden en met je hand geen druk op de teugel te geven.
Ik weet niet of dat de goede manier is maar het is me gelukt zonder een blessure of wat.. dus..
Maar toen hield het naar de hindernis nog niet op..!
Mijn instructeur zei dat ik lichter na de hindernis moest gaan zitten..!
en het klopte Knipoog
Veel suc6 ermee!
Groeten,
Nikki

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:52

Er een ervaren persoon opzetten om dit af te leren.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 16:14

Ik heb precies hetzelfde probleem gezien op de manege waar ik een paar jaar heb gereden.
Klein ponytje, klein meisje erop. Hoofd naar beneden en boem..
Ik er een paar keer op, het hem afgeleerd en klaar

Eenvoudigweg dus een ervaren ruiter erop die die kracht wel heeft. Lachen

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 16:25

Een meisje van 5 kan dit er denk ik niet echt uitrijden. Je moet ook oppassen dat het meisje niet bang wordt en dat de lol er af gaat.
Het enige wat helpt in mijn ogen is een ervaren ruiter er op zetten om dit af te leren.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 16:29

ik weet niet of een ervaren ruiter zoveel nut heeft... die pony heeft het natuurlijk dondersgoed door als dat meisje er weer op zit Scheve mond

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 16:34

Je hebt een speciale grasriem ( Dat wordt vooral in engeland gebruikt) hET zorgt ervoor dat de pony ze hoofd niet naar beneden kan doen... Het is een soort riem die zit verbonden aan de 2 ringetjes aan de voorkant van het zadel en die riem gaat dooor naar het kopstuk van het hoofdstel.. Onze buurvrouw heeft het omdat hun B-pony met hun dochtertje telekens begon te rennen en dan ineens ze hoofed omlaag deed en dan viel ze er voor over af.. Me zusje heeft het ook een paar x gebruikt by de shetlander want die wou dan ineens gaan eten... EN het werkt echt super!!! Alleen ik weet niet hoe de echte engelse naam heet...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 16:52

Dagie schreef:
Je hebt een speciale grasriem ( Dat wordt vooral in engeland gebruikt) hET zorgt ervoor dat de pony ze hoofd niet naar beneden kan doen... Het is een soort riem die zit verbonden aan de 2 ringetjes aan de voorkant van het zadel en die riem gaat dooor naar het kopstuk van het hoofdstel.. Onze buurvrouw heeft het omdat hun B-pony met hun dochtertje telekens begon te rennen en dan ineens ze hoofed omlaag deed en dan viel ze er voor over af.. Me zusje heeft het ook een paar x gebruikt by de shetlander want die wou dan ineens gaan eten... EN het werkt echt super!!! Alleen ik weet niet hoe de echte engelse naam heet...

Ja ik weet wel wat je bedoelt.
Dat gebruiken ze ook bij koetspaarden, en het werd ook bij Black Beauty gebruikt... Bloos! (daarvan ken ik m nog Bloos )

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 18:54

eerst even laten lopen aan de longe voor de ergste drukte eraf en desnoods aan de longe rijden, en mee wandelen, succes ermee!

sinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 20:54

vraagje over die grasriem, hebben bijzetteugels hetzelfde effect?
of ben ik daar verkeert mee?

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 20:57

ja, voor dit probleem heb je aan bijzetteugels niks.
een grasriem is idd wel en goied idee

melody2

Re: probleempje!!! hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 01:47

Ik heb een tinker welke ik voor kinderlessen gebruik en die doet dit ook zo op zijn tijd. De beste oplossing hievoor is een ophaaltrensje. Zelf gebruik ik een strotouwtje. Deze zet ik aan 1 kant aan het zadel vast ( hoog ), dan door het bit, omhoog langs het bakstuk, over het kopstuk heen naar het andere bakstuk, daar weer omlaag naar het bit. Touwtje door het bit en aan de andere kant van het zadel ( hoog )weer vastmaken. Let alleen op dat je het niet te strak vastmaakt. Hij moet zijn hoofd gewoon kunnen bewegen. Alleen als hij zijn hoofd naar beneden trekt straft hij zichzelf af en wordt hij via het touwtje weer omhoog getrokken. Als hij eenmaal doorheeft dat hij tegen zichzelf trekt is het zo over en heb je het touwtje nog maar een nekele keer nodig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 11:23

idd, touwtje aan het bit, tussen de fronriem door, en aan het zadel vast. Hoeft absoluut niet strak, maar gewoon dat ie niet naar beneden kan (dat is helijk het verschil met een opzet, die dwingt nl het hoofd omhoog, en dit voorkomt alleen dat ie naar beneden kan

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 12:35

he de pony waar ik op rij deed dat vroeger ook ze ging daqt gras eten en toen ben ik er ook wel eens af gevallen.
toen deed altijd de eigenaar van hem een paar touwtjes er aan maken van het bit naar dat ringetje aan het zadel.
ze maakten het touwtje dan zo lang dat hij net niet met zijn mond bij de grond kon.
nou en het werkt prima hoor.
ze proberen het een keer of 5 en dan hebbne ze het in de gaten dat het toch niet lukt en dan doen ze het niet meer succes.

versace

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:01

Met kracht los je het niet op omdat een pony veel sterker is dan jou.

Wat je zou kunnen doen is de pony naar voren trappen want rij je hem naar voren lukt het hem niet op zijn hoofd tussen ze benen te gooien.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:31

versace schreef:

Wat je zou kunnen doen is de pony naar voren trappen want rij je hem naar voren lukt het hem niet op zijn hoofd tussen ze benen te gooien.

hallo, t kind is 5.... die komt waarschijnlijk nauwelijk met dr pootjes onder het zadel uit. Dan kan je schoppen wat je wil, maar dat voelt ie echt niet hoor

versace

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:15

Het kind zal het toch een keer zelf moeten doen je kunt er wel iemand opzetten die het wel kan maar dan gaat dat meisje er op en doet de pony weer het zelfde

versace

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:34

stef schreef:
versace schreef:

hallo, t kind is 5.... die komt waarschijnlijk nauwelijk met dr pootjes onder het zadel uit. Dan kan je schoppen wat je wil, maar dat voelt ie echt niet hoor

Maar wie zegt dat ik gelijk dat meisje bedoelde

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 11:02

P.S. a.u.b. geen "verkopen en makkelijkere pony zoeken" want daar zijn we niets mee

nou dan niet, maar een 5 jarige hoort op een driewieler!! Of op een shetlander aan een touwtje.
Ik vind dit echt te zot voor woorden( sorrie, is misschien hard ik zal wel ongesteld moeten worden)

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 11:43

Een kind van 5 met een pony? Ik mag hopen dat ze er niet dagelijks op rijd? Is namelijk vragen om heupproblemen Lips are sealed

versace

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 11:48

amondi schreef:

nou dan niet, maar een 5 jarige hoort op een driewieler!! Of op een shetlander aan een touwtje.
Ik vind dit echt te zot voor woorden( sorrie, is misschien hard ik zal wel ongesteld moeten worden)

Je zegt zelf 'P.S. a.u.b. geen "verkopen en makkelijkere pony zoeken" want daar zijn we niets mee' het zou wel het beste zijn.

maar als je dat niet wil dan moet je toch een andere oplossing zoeken

om het meisje er zelf normaal op te kunnen laten rijden

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 11:49

Cathelijne schreef:
Een kind van 5 met een pony? Ik mag hopen dat ze er niet dagelijks op rijd? Is namelijk vragen om heupproblemen Lips are sealed

hmm... ik rij al vanaf mijn 4de jaar. heb nooit ergens last van gehad hoor. en meerdere delen mijn mening die ook nergens last van hebben.

versace

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 11:51

Let niet op het bericht van mij heb het verkeerd gelezen Bloos