Paard met hoofd omhoog!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WinstonVDB

Paard met hoofd omhoog!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 13:00

Als ik op mijn verzorgpony rijdt, dan probeer ik haar altijd aan de teugel te werken. Op het begin deed ze dat heel erg goed, maar nu gaat ze steeds met haar hoofd schuin omhoog lopen. Dan loopt ze heel erg onregelmatig en dan rijdt ik gewoon helemaal niet lekker. Vanuit mn benen werkt het niet echt. Wie heeft een andere oplossing?

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 13:23

aan de teugel kan bijna alleen vanuit je benen.
dus eerst goed zorgen dat ze goed voorwaarts is, en aan je benen. heb je dat voor elkaar, dan kan je veel figuren gaan rijden, vooral figuren waar je dtelling bij vraagt. lekker ontspannen rijden, en dan kan je kneden met je hand. komt ze aan de teugel, houd je even op, en beloon je haar.
en vooral niet te veel druk op je handen nemen!!
succes ermee!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 13:52

Als ik het paard was zou ik ook schuin gaan lopen met mijn hoofd, omdat er waarschijnlijk gewoon veel te veel druk wordt uitgeoefend op zijn mond.
Met je been wil het niet lukken zeg je? De énige manier om een paard aan de teugel te laten lopen ís met je benen. Voorwaarts rijden, met een goed gebruik van het achterbeen. Pas als het dat is, kan een paard aan de voorkant aan de teugel lopen.
Zoals je het nu zegt, trek je hem alleen maar in de krul.
Kijk trouwens even een paar topics hier naar beneden op dit forum, genoeg onderwerpen over het aan de teugel lopen.

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:12

Zorg dat je paard heel attend is op je been en dat hij je handen 200 % vertrouwd, ga er met iemand die er verstand van heeft mee aan het werk en wil vooral niet dat het in 3 weken voor mekaar is, neem er gerust een jaartje voor. Geduld word meestal beloond!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:13

misschien haken op de kiezen? dan probeert ze onder eenzijdige druk uit te komen.
tandarts is miss een idee

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:45

Jouw pony geeft heel duidelijk aan dat er iets niet goed is.Of hij heeft last van zijn tanden dit zou ik even na laten kijken.Of je rijdt hem niet goed en hebt te veel druk op de teugels verder zeg je nog iets heel fouts over het been geven hier kan ik maar 1 ding over zeggen neem les met je pony en ga niet zo verder als je nu doet.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 19:53

Misschien zegt dit genoeg;
Een paard is stukken sterker dan jouw armen??

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 20:57

Het is voorwaarts neerwaarts en niet neerwaarts voorwaarts.

Tanden/kiezen nakijken kan ook geen kwaad.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:53

Aan de teugel rijden kan alleen van achter uit gebeuren, dus door je benen en je zit. Als het paard voor omhoog gaat zit er iets niet goed.
Daseffe checke of het jouw rijkundige probleem is of dat je paard iets heeft lichamelijk.

Aan de teugel lopen is iets dat je pony je geeft en niet iets dat je af kunt dwingen.

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 18:22

Ik rijd haar ook vanuit mijn benen aan de teugel, maar dan moet je natuurlijk een beetje kneepjes geven, en ze gaat ze met haar hoofd omhoog lopen. Als ze dat doet probeer ik haar hoofd vanuit mn benen weer naar beneden te krijgen, want als ik met mn handen nog meer kneepjes ga geven, gaat ze harder trekken.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 18:28

Je moet je handen stil houden, geen kneepjes geven. Dat is veel te onrustig in de mond van het paard. Ik zie liever een paard met een te hoge hoofdhouding bij een ruiter met een stille hand dan een die met veel kneepjes naar beneden wordt gehaald, als ik eerlijk ben.
En als ze trekt, vooral niet terugtrekken, dat win je toch nooit Verward
Been been en nog eens been!

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 19:37

terugtrekken doe ik toch nooit... zij is veel sterker! Maar als je je pony aan de teugel wilt moet je toch met je (binnen)benen werken en kneepjes geven met je handen...? ( zo heb ik het tenminste geleerd)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 20:10

Je hoeft helemaal geen kneepjes te geven. Het moet uit de achterhand komen, niet vanuit jouw hand!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 21:57

Je moet contact houden met de mond van het paard, geen kneepjes geven. Probeer van je binnenbeen naar je buitenteugel te rijden, door altijd contact te houden met de mond en been te geven. Maar wel handen stil en niet trekken.

love_simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 22:09

ik heb precies hetzelfde probleem maar ik kan nu een tijdje niet rijden omdat mijn paard kreupel is en we weten niet wat het is maar succes ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 22:20

Mijn haf is 3 jaar geleden echt jaerlang gereden met een zadel dat zeer deed. Daarom maakte ze haar rug hard zodat het minder zeer deed.
Hoofd in de lucht, rug hard maken.

Nu heeft ze dus al een hele poos een zadel dat wel past, met een bontje eronder, en na even losrijden word ze heel lekker nageeflijk etc.
Gewoon omdat ze geen pijn meer heeft! als iknu na het rijden in haar rug "prik" met mn vinger, voelde je geen harde spiermassa maar zachte warme spieren!!

Dus laat zn rug even nakijken, en het zadel!!