paard los (licht) maken in handen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marijkedam

paard los (licht) maken in handen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 10:53

Bij mijn bijrijdpaard moet ik van de instructrice het paard los maken in zijn mond (zodat ie niet op mijn handen gaat hangen) door in de binnenhand telkens stelling te vragen (ze kijkt erg graag naar buiten) door ophoudingen te maken op mijn binnenhand. Dit moet ik doen door te vragen en los te laten. Hierbij moet ik bij de vragende hand, hetzelfde been aanleggen om voorwaarts te blijven en haar om mijn been te laten buigen.

Is dit de juiste manier om een paard los op je hand te maken? Of doen jullie het anders.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 11:04

Een paard licht in de handen maken is iets anders dan losmaken. Je paard kan evengoed los zijn en toch erg hangen in je handen. Je kunt je paard alleen lichter in de hand krijgen door meer gewicht op de achterhand te plaatsen. Zo zal hij zich meer gaan dragen waardoor er ruimte vrij komt van voren. Het paard zal zich meer moeten oprichten en daardoor niet meer hangen in je hand.

Om een paard los te werken zijn zo veel verschillende manieren voor. Maar je moet altijd blijven nageven. Dit is de hele basis van je rijden. Je kunt je paard gewoon niet los krijgen door stug vast te blijven houden en nooit je paard de ruimte van voren te geven. Vroeg of laat loopt je vast. Volgens mij geeft je instructrice de juiste aanwijzingen. Wanneer ik mijn paard los wil krijgen buig ik hem altijd in naar binnen. Wanneer je paard naar buiten buigt, is het een teken dat hij niet los laat. In de hoeken geef ik altijd na. Dit doe ik door mijn binnenhand naar voren te brengen, bij wijze van spreke naar zijn oor (na mate de africhting worden de hulpen steeds kleiner en verfijnder). Ga dus niet met je hand naar beneden! Je hand moet de richting van de manenkam volgen.
Op de lange zijde rij je je paard op twee teugels. Gelijke druk aan beide kanten. In de hoeken geef je vervolgens weer na. In de oefeningen is het ook belangrijk om na te geven. Wanneer je voelt dat je paard vast houdt, hou jij los.

Hou er wel rekening mee dat wanneer jij je paard inbuigt, je ook je buitenbeen eraan houdt. Zo voorkom je het uitzwaaien van het (buiten) achterbeen. Je binnenbeen hou je erook goed aan om stelling te vragen.

Succes Lachen

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 11:09

Dat moet ik ook doen van me instructrice Lachen
En actief houden, veel overgangen rijden zoals VValar al zegt, ze moeten meer gaan 'dragen' en gewicht plaatsen op de achterhand!

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 11:12

als mijne zo doet, dan neem ik gewoon druk op beide teugels, en goed recht houden op de lange zijdes en stellign in de hoeken, vervolgens houd ik hem natuurlijk goed voorwaarts ( vanaf het begin ) daarna zet ik hem op de volte en dan begint hij vanzelf te knabbelen, zolang ik mijn hand maar rustig houd en gelijke druk( iets meer op de binnenhand) en iets langere teugels, als hij dan rond loopt neem ik mijn teugels op maat en dan were die gelijke druk en voorwaarts houden, zo speel ik een beetje..

Verder rijd ik hem heel rond in het begin zodat hij helemaal loslaat ( niet zagen of het hard inwerken gewoon lichte druk op die teugel geven) mijne gata heel snel aan de teugel maar dan loopt hij fout, gewoon doordat ik dan zelf verkeerd vroeg.. Nu rijd ik hem helemaal rond tot hij loslaat en dan rustig met mijn handen beetje druk en opdrijven ( ophoudingen) en dan is hij goed rond ipv in een valse krul te lopen. danm loopt hij lekker los, hij loopt echt aan de teugel en hij loopt heerlijk licht.. Dus een beetje druk geven en drijven en ophoudingen geven als hij te diep loopt, en als hij ook snel in een valse krul loopt kun je hem beter( tenminste dat werkt bij mijne goed) eerst zo rond rijden dat hij loslaat en dan dmv ophoudingen hem omhoog rijden, zodat zijn hoofd goed bij de loodlijn staat

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 11:14

ohja dit helpt bij mij trouwens gewoon super omdat als ik hem niet eerst zo rond rijd dan doet hij niks met zijn achterhand, als ik hem zo rond en over de rug rijd doet hij goed mee met zijn achterbenen, als ik hem dan dmv ophoudingen hoger instel doet hij helemaal super mee met zijn achterhand( denk dat ik hem zo gewoon beter over zijn rug rijd ofzo)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 11:38

Ik mag juist absoluut geen stelling vragen met mn binnenhand . Alleen met mijn binnenbeen en buitenhand begrenzen. Hiermee zorg je dat hij zn hele lichaam buigt, en niet alleen zn hals. Lachen

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 13:54

Inderdaad, niet meer druk op de binnenhand hebben dan op de buitenhand.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:14

ben ik het ook mee eens, een paard geeft na op je buitenhand en niet op je binnenhand. Stelling naar buiten vragen is trouwens wel goed als je er een oefening van maakt. Op de volte, stelling naar buiten, volte verkleinen, dan loopt je paard goed aan je buitenbeen. Op de kleine volte weer stelling naar binnen en zo afwisselen. Evt volte weer groter maken met je binnenbeen. Steeds reactie op je been oefenen. Hoe sneller hij gaat reageren, hoe beter het wordt. Ga je eens wat meer met je been bezig houden en daarna pas met je hand. Snelle reactie bij een overang en vaak tussendoor (ook in draf) de hals uitschuiven, soort halsstrekken. ook de oefening schuiderbinnenwaarts is erg goed om te oefenen, hij moet buigen en aan je binnenbeen lopen, dan probeer je je binnenhand te ontspannen zodat hij op je buitenteugel loopt. succes ermee
als je meer tips wil, vraag maar!!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:28

liesje1986 schreef:
ben ik het ook mee eens, een paard geeft na op je buitenhand en niet op je binnenhand. Stelling naar buiten vragen is trouwens wel goed als je er een oefening van maakt. Op de volte, stelling naar buiten, volte verkleinen, dan loopt je paard goed aan je buitenbeen. Op de kleine volte weer stelling naar binnen en zo afwisselen. Evt volte weer groter maken met je binnenbeen. Steeds reactie op je been oefenen. Hoe sneller hij gaat reageren, hoe beter het wordt. Ga je eens wat meer met je been bezig houden en daarna pas met je hand. Snelle reactie bij een overang en vaak tussendoor (ook in draf) de hals uitschuiven, soort halsstrekken. ook de oefening schuiderbinnenwaarts is erg goed om te oefenen, hij moet buigen en aan je binnenbeen lopen, dan probeer je je binnenhand te ontspannen zodat hij op je buitenteugel loopt. succes ermee
als je meer tips wil, vraag maar!!

Daar ben ik het totaal niet mee eens. Kan je een concreet voorbeeld geven? Je geeft immers niet na met je buitenhand. Je binnenhand houdt je paard nagevelijk, je buitenhand begenst en regelt het tempo. Nou niet weer gelijk gaan denken dat ik hiermee trekken bedoel aan je buitenteugel om je paard terug te nemen. Ik bedoel dat je paard moet terug komen op een ophouding met je buitenhand. Dit in combinatie met je zithulpen moet je paard doen laten verzamelen.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:39

als je paard goed aan de teugel loopt, kan je je binnenteugel wel weggooien, je buitenteugel bepaalt hoe diep je hem wil hebben. Met je binnenteugel regel je stelling ( en ontspanning) maar als je wat verder bent lukt dat ook met zit en gewichtshulpen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:45

liesje1986 schreef:
als je paard goed aan de teugel loopt, kan je je binnenteugel wel weggooien, je buitenteugel bepaalt hoe diep je hem wil hebben. Met je binnenteugel regel je stelling ( en ontspanning) maar als je wat verder bent lukt dat ook met zit en gewichtshulpen.

Precies. Maar je zei toenet weer heel wat anders. Je geeft na met je binnenteugel en wanneer je je paard losgewerkt hebt en op twee teugels rijdt heb je je binnenteugel in weze niet meer nodig. Je kunt met je binnenhand nageven en je paard blijft dan nog steeds in constante aanleuning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:51

een lichte aanleuning begint bij een actief en dragend achterbeen. Je schrijft niets over het actief voorwaarts rijden en het maken van tempo wisselingen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:54

Jippie"]
een lichte aanleuning begint bij een actief en dragend achterbeen. Je schrijft niets over het actief voorwaarts rijden en het maken van tempo wisselingen.
[/quote]

[quote="VValar schreef:
Een paard licht in de handen maken is iets anders dan losmaken. Je paard kan evengoed los zijn en toch erg hangen in je handen. Je kunt je paard alleen lichter in de hand krijgen door meer gewicht op de achterhand te plaatsen. Zo zal hij zich meer gaan dragen waardoor er ruimte vrij komt van voren. Het paard zal zich meer moeten oprichten en daardoor niet meer hangen in je hand.

Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 15:00

@VValar: met JE doelde ik op TS die te veel denkt vanuit teugelhulpen. Ben hel helemaal met jouw antwoord een shoor!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 15:04

Jippie schreef:
@VValar: met JE doelde ik op TS die te veel denkt vanuit teugelhulpen. Ben hel helemaal met jouw antwoord een shoor!

Oops verkeerd begrepen dan Lachen

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 16:43

Nou, ik moet zeggen dat IK niet teveel aan teugelhulpen denk, maar mijn instructrice legt het me zo uit. En daarom wilde ik weten of dit juist is. Ik rij overigens wel tempowisselingen en overgangen en probeer veel oefeningen tussendoor te doen.