"Bakwandlopen"

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ferroowtje

"Bakwandlopen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 22:41

Sinds kort heeft mijn o zo lieve pony wat nieuws: elke keer mijn been "in" de bakwand duwen... Hij plet mijn been dan heerlijk en het enige wat ik heb kunnen ontdekken dat helpt op zo'n moment is hem buitenstelling (dus naar de bakwand toe) te laten aannemen... Dit gaat goed alleen zodra ik hem rechtstel plet ie me weer fijn... Enig id hoe dit anders kan? (en ja been geven aan de bakwand-kant heb ik ook geprobeerd en werkt ook niet echt)
Hoop dat jullie goede tips hebben, anders heb ik straks een been zo plat als een dubbeltje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:44

Hem een keer flink van de buitenkant afschoppen als ie dat probeert!

Rijd hem ietsjes schoudervoor in een stevig tempo naar voor tot jij weer controle hebt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:47

buitenteugel deraan houden. Explosion doet dit ook.
Zoals zep zegt m aan de buitenkant schoppen tot hij deraf komt.
En...Een enorm brute manier. Die ik bij 1 paard heb móeten toepassen van mijn lesgever omdat hij me echt blauwe plekken bezorgde op mijn been. Van t moment dat hij t doet zijn neus naar de bakrand toe trekken zodat ie der dus zelf tegen op komt Scheve mond t nadeel is dat als je wil dat hij der tegen op komt (wat wel de bedoeling is. Zo denkt ie van: t doet pijn alsk dat doe) is dat je vrij snel moet trekken. En dat doet pijn in de paardenmond Scheve mond Scheve mond niet echt een vriendelijke manier!! dus doe dit alleen als echt níets helpt, ben het hiermee trouwens nooit eens geweest maar het hielp wel Scheve mond

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:51

Ik ga helemaal met de andere 2 mee. Je zou ook af en toe eens op de 2e hoefslag kunnen gaan rijden, dat hij leert op eigen benen te lopen. En dat je voor jezelf controle hebt dat je je buitenteugel er goed aan hebt. Als je die er niet goed aan hebt, gaat hij geheid weer terug naar de hoefslag.

Maar mocht hij je weer pletten, idd been geven (of een keer schoppen) tot hij reageert. Dit kun je ook oefenen door af en toe van de hoefslag af te wijken.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:51

MMh dit probleem heb ik in het bos bij boompjes... Kijk in het bos kan je dan teruiggaan, en net zo lang doordoen tot het goed gaat (hehe uiteindleijk we heeele blauwe knie) Maar ik denk dat de mensen hierboven eigenlijk al hebben gezegd wat ik wil zeggen

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:02

Dit is een evenwichts probleem. Het paard zoekt steen en geef die dus niet. Dus midden in de bak gaan rijden zodat hij niet ergens kan gaan plakken en goed voorwaarts met een lichte hand. Leer hem voor de rest links recht in te buigen en op je been te reageren. Ga dan weer richting de hoefslag om direct weer af te wenden als je hem voelt trekken.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:04

iets buitenstelling (hij loopt toch over buitenschouder weg als ie dit doet)zweep aan de buitenkant erbij houden en zodra ie het ook maar probeert meteen een tik (je) geven
succes Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:07

Als je hem vanaf de buitenkant corrigeert met je buitenteugel moet je hem niet gaan ondersteunen. In feite ben jij dan de vervanging van de bakrand en dat is niet de bedoeling. Laat hem iets van je buitenteugel "af" naar binnen draaien en ontspan vervolgens je hand en kijk wat ie doet. Klapt ie weer naar buiten, corrigeer je opnieuw, etc.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 12:43

Een keer streng zijn met je buitenbeen of een keer met de zweep tikje op de hals.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 13:03

doet beauty ook.... een tik met de zweep en alles is weer voorbij bij beauty Schijnheilig

Rhaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 13:52

josien schreef:
Dit is een evenwichts probleem.

Dat kan, maar het kan ook een vorm van "onder het werk uit willen komen" zijn.

Als je het idee hebt dat dat zo is, dan geef je m een flinke schop als ie tegen de rand aanloopt. Gelijk ook meer tempo vragen. Als het voor jou niet prettig loopt, dan loopt het voor hem ook niet prettig. Als je meer tempo gaat vragen zal je paard toch prettiger willen lopen en waarschijnlijk vanzelf van de kant af komen.

Succes!

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:09

ha die maartje! Dit probleem heb ik ook met Falco gehad ik heb een tijdlang op de binnenhoefslag gereden waardoor die wel op zn eigen benen MOEST lopen daarna kon ik weer gewoon langs debakrand rijden. Omdat ferro nog zo jong is zou ik neit met al die schoudervoor en alles gaan prutten aangezien je hem dan 'verkeerde'dingen aan kan leren maar dat weet je ook wel! spreek je! kusjes marja

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:23

Probeer zo veel mogelijk op de binnenhoefslag te rijden.Hij zoekt nu steun bij de bakrand en dit kan hij niet doen als je op de binnen hoefslag rijdt.Probeer af en toe een stukje over de hoefslag te rijden en daarna gelijk weer eraf.Dit kan je steeds wat uitbouwen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 16:14

als hij het doet om van het werk uit te komen moet je hem met zijn hoofd eens tegen de bakrand laten lopen...uit reactie stuur je hem vaak ervan af maar probeer eens het tegenovergestelde...dan komt de rest van zijn lichaam van het hek af en moet hij zich corrigeren...maar ben meer een voorstander van het binnenhoefslag rijden hoor...anders krijgt die ook hoofdpijn...maar heb het bij die van mij weleens gedaan...als die ervandoor ging...gewoon met zijn hoofd tegen de bakrand rijden...zo afgelopen hoor

_Spooky_

Re: "Bakwandlopen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:18

Voornamelijk indrdaad binnenhoefslag aanhouden, en zweep in de buitenhand, mocht ie dan toch richting bakwand gaan terwijl jij dat niet wilt dan kun je meteen corrigeren door een tikje op zijn schouder.

Ik denk niet dat dit evenwicht zoeken is, vooral niet als het paard het eerder niet deed.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 18:05

mijn pony deed dat ook Scheve mond maar het rare was dat het alleen op de rechter hand was en alleen bij de A dus dit was echt gewoon uitproberen!! dus nu geef ik dr echt een schop of een tik als ze het probeert!! want ze heeft zo al een rijbroek gesloopt!!

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 11:46

inderdaad wat sommige al zeggen je paard zoekt steun aan de bakrand (meestal aan hun slechte hand)
dus je zou kunnen probeeren een tijdje in de binnenhoefslag te rijden zodat ie leert op zijn eigen benen te lopen. Haha!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 12:02

Zweepje in je buitenhand en bijtikken als ie het doet, verder goed je buitenteugel erbij houden.
Het kan ook zijn dat hij inderdaad steun zoekt bij de bakrand, rij daarom heel veel op de binnenhoefslag, zo kun je goed voelen of je hem recht kan houden en moet hij echt op zijn eigen benen blijven lopen.

Als je al kunt wijken kun je ook oefenen met wijken van de bakrand af.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 14:20

zweepje er bij houden denk ik.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 17:09

het kan ook zijn dat jij met je buitenbeen aan het drijven bent, maar stiekem daardoor meer die kant op gaat zitten. Je paard kan dan om evenwicht te herstellen of om jou goed te willen dragen meer onder je gaan lopen. En dus richting bakrand gaan.
Snap je het een beetje? beetje raar uitgelegd :S
dus let er op, beide beugelriemen even lang en proberen wat naar binnen te leunen (kan ook helpen als het hier niet aan ligt !!)

succes ermee