Conditie opbouwen zonder te (kunnen) rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElanII

Conditie opbouwen zonder te (kunnen) rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 21:41

De titel zegt het al: mijn paard heeft geen tot weinig conditie doordat hij een tijdje stil heeft gestaan door blessureleed en daarvoor (bij vorige eigenaar) lange tijd in de wei heeft gestaan.
Vorige week heb ik naar zijn zadel laten kijken, omdat ik het idee had dat dat niet goed paste.
Niet alleen paste het niet goed: het deed hem zelfs pijn Bloos Ik voelde me echt rot en schuldig toen ik dat hoorde.
Afijn, mij is geadviseerd eerst wat aan zijn conditie te doen (spieren opbouwen) en dan pas te kijken voor een nieuw (tweedehands) zadel.
Voor de duidelijkheid: het andere zadel mag en kan er niet meer op.
Sinds een week ben ik hem aan het longeren en vandaag heeft hij ook los een sprongetje gemaakt.
Wat kan ik nog meer met hem doen om hem meer conditie te laten krijgen ?

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 21:48

2 keer in de stapmolen per dag en dan nog eens longeren ofzo.. dat doen ze momenteel bij mijn bijrijdpaard, die loopt wel heel goed enzo, maar die moet 2 keer in de stapmolen en ik rij er dan 1 keer per dag een 3 kwartier/uur mee..

XXx

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 23:06

Belli schreef:
2 keer in de stapmolen per dag en dan nog eens longeren ofzo.. dat doen ze momenteel bij mijn bijrijdpaard, die loopt wel heel goed enzo, maar die moet 2 keer in de stapmolen en ik rij er dan 1 keer per dag een 3 kwartier/uur mee..

XXx

Waar ik sta, is geen stapmolen..., maar ik wandel ook wel met hem.

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:09

Als je het bij kan houden, zou je met hem gaan stappen (jij er naast), maar dan in een actieve stap.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 09:02

Longeren aan de bijzet of pessoa, en dan balkjes op de volte laten draven. Lekker aan de hand naar buiten( is ook goed voor je eigen conditie) Maar eventueel kan je ook een sleeptuig( mentuig) op doen en dan de bak vlakken met een kleine autoband.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 11:53

De fiets pakken en een eind gaan fietsen met je paard.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 12:09

wat voor blessureleed heeft je paard gehad dat je hem al kan laten springen dan? ik ga elke zondagmiddag met mijn paard een wandeling maken (hij wil niet met mij erop alleen over de weg) daarbij train ik gelijk mijn conditie en is het nog lekker afwisselend en goed voor paard zonder dat je hem belast

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:49

Zonder zadel rijden.
Fietsen met je paard.
Longeren.
Wandelen.
Vrij laten springen.

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 18:28

Heb je je paard weleens aan de lange lijnen gehad ? Of inderdaad een flinke wandeling en dan stukjes draven aan de hand.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 20:06

Bedankt voor jullie bijdragen...
@ Kusia: Wat voor Elan een actieve stap is, zal voor mij wel een drafje worden, maar oke, dan doe ik ook nog wat aan mijn eigen conditie Haha!
@ Amondi: We longeren al met bijzetteugel. Balkjes draven is inderdaad een goede suggestie. Je suggestie van het mentuig en de bak vlakken met een kleine autoband zal ik eens in de groep gooien.
@ Cornelie: Ik weet niet of ik dat wel durf Verward Elan is wel heel erg braaf maar ook heel groot, maar het valt te proberen natuurlijk.
@ Hermesdeux: Elan heeft een paar keer een hoefzweer gehad. De laatste keer bleek hij er meerdere tegelijk te hebben en heeft hij een tijdje stilgestaan. Twee weken geleden zijn we begonnen met stappen onder het zadel en na een paar dagen liep hij weer als een trein, dus springen (los) kan hij wel. Bedankt voor je bezorgdheid. Alles wordt overigens in overleg gedaan. Zonde dat je niet met je paard een buitenrit kan maken, erop dan he.
@ Monsera: Zonder zadel rijden is nu nog uit den boze. Zijn rug is nu atrophisch en hij zou dat niet aankunnen. Misschien later wel, alleen moet ik er dan helemaal een ladder bijpakken... Longeren, wandelen en vrij springen doen we al.
@ Oberon: neen nog niet aan de lange lijnen gehad. Zal dat eens met mijn instructrice bespreken. Draven aan de hand: ook goed voor mijn eigen conditie. Ben benieuwd hoever ik kom Haha!

Hannah1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 08:43

Ik ga ook regelmatig fietsen met mijn paard...
Vind ie leuk! Haha!
En als je (vooral de eerste keren) heel streng en consequent bent...
Is hij snel braaf....

Succes!!!

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 10:14

Flink wandelen!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:27

monsera schreef:
Fietsen met je paard.

hahahah dat heeft mn vader ook met mn friesje geprobeerd.. hij de duinen in.. lekker rustig, brede fietspaden en geen ander verkeer.. die merrie vond het wel wat en ging steeds harder dus mn pa hield der wat strakker vast waardoor ze richting zijn fiets ging wijken maar nog steeds door rende.. uiteindlijk reed die de duinen in en kon die mn paard 2 km verder van een grasveld plukken..

Raad het niemand aan!

Wat je ook kan proberen: hem voor de wagen zetten!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 13:08

Maar sowieso ben je al goed bezig, correct longeren zorgt voor een goede spieropbouw. Ik zou hem niet met bijzet longeren, maar met pessoa. Niet strak, lekker los. Als hij hier niet goed op reageert kun je ook de manier van Haanstra proberen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:36

Als je gaat fietsen doe ik ook altijd een hoofdstel aan met een touw aan de neus riem en de teugels erbij zodat je het tempo kan regelen en sturen.
Verder alle bovenstaande Haha!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 23:15

M3isSi3j schreef:
hahahah dat heeft mn vader ook met mn friesje geprobeerd.. hij de duinen in.. lekker rustig, brede fietspaden en geen ander verkeer.. die merrie vond het wel wat en ging steeds harder dus mn pa hield der wat strakker vast waardoor ze richting zijn fiets ging wijken maar nog steeds door rende.. uiteindlijk reed die de duinen in en kon die mn paard 2 km verder van een grasveld plukken..

Raad het niemand aan!

Wat je ook kan proberen: hem voor de wagen zetten!

Oei een beetje off topic maar het is natuurlijk ook erg verschillend per paard toch denk ik wel dat je dit met elk paard moet kunnen doen.Kijk de mijne is super braaf en die kan ik zelfs met halster om naast de fiets laten galopperen.Die van mijn vriend een kruising draver doe ik een hoofdstel in en die laat ik alleen stappen en draven.Die heb ik ook wel eens laten galopperen toen ik dacht dat het erg goed ging maar toen ik weer wilde draven belande ik aan de andere kant van de weg dus vanaf toen laat ik haar alleen maar draven en dit gaat erg goed.Ik vind het erg leuk voor wat afwisseling.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 23:45

ja het is cker heel erg per paard verschillend..!! Maar ik zou het toch niemand aanraden hoor.. elk paard is van nature een vluchtdier en zal dus op de vlucht slaan als er iets gebeurd.. dan kan je er beter te voet aan hangen dan met je fiets..

Knipoog

back on topic?

Tittel

Re: Conditie opbouwen zonder te (kunnen) rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 14:40

Veel loswerken en grondwerk met hem doen. Doe ik ook met mij paarden. Ook fiets ik er wel mee. Lekker los laten (spelen) met de ander paarden vinden ze ook fijn. En misschien kun je hem als handpaard meenemen.

Er zijn meer dan genoeg mogelijkheden om je paard op conditie te houden/beweging te geven. Alleen is het even zoeken naar de manier die het beste bij jullie past.

Succes ermee.