Achterhand activiteren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mews

Achterhand activiteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 16:43

Röskur drukt zijn achterhand ietsje weg... Scheve mond Hij is wat stijf achter, dit merk ik o.a. doordat hij bijv. schouderbinnenwaarts wel gemakkelijk doet (terwijl we het nog nooit in de les hebben gedaan Rolleyes) en wijken, wat we elke week wel in de les doen, vind hij nog steeds erg lastig. Hij laat dan zijn kont wat hangen, zoals in het topic van wemke ook hier bij Rijtechnisch.

Middendraf lukt ook niet zo goed, hij versnelt alleen maar verruimt niet. Kan dit hier ook aan liggen?

Ik had al als tip gekregen om te longeren met bijzetteugel en dan balkjes te laten draven met bijzet zodat hij zijn rug wel goed moet gebruiken.

Misschien heeft iemand nog tips voor ons? Lachen

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 17:18

Overgangen, overgangen, overgangen! Veel schakelen in tempo. Stel je paard hoger in (wanneer je hem losgewerkt hebt) zodat je het gewicht meer op de achterhand plaatst. Probeer je paard van daar uit te schakelen. Wat je ook kunt doen om je middendraf te verbeteren is om kleine stukjes weg te rijden, een aantal passen, waarnaar je gelijk terug rijdt. Ook dus weer schakelen. Zo komt zijn achterhand er beter onder.

carlatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 17:26

hallo,
ik heb het zelfde probleem met mijn paard en heb daar toevallig gister de fysiotherapeut bij gahad en die zie dat ik moest gaan longeren met een longeersingel en daar aan een bandege en deze achter haar kont langs laten gaan. heb dit nog niet geprobeerd maar het schijnt te helpen.
suc6 ermee

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 17:55

Bij middendraf moet hij inderdaad wat meer gaan zitten, dan krijgt hij ruimte aan de voorkant en kan hij gaan strekken.

Gebruik asjeblieft geen bijzet, deze verplicht je paard daar te lopen. Terwijl het nageeflijk zijn vanuit de achterhand komt en niet andersom.
Als je met dubbele longe kan longeren werkt dat het beste. Je kan zien wat hij doet, je kan op dezelfde manier inwerken als ohz. en je kan hem met je zweep en stem goed aansporen. Als je dit niet kan kan je er een lesje in nemen of met pessoa longeren. Dit activeert de achterhand en verplicht je paard tot niets.

Ohz. veel overgangen maken. Ook veel overgangen maken in stap, draf. Dus verzameld en uitgestrekt. Hoe beter je pony aan je been is, hoe makkelijker het is om hem goed op de achterhand te krijgen. Laat er in je les ook goed naar kijken, misschien heeft je lesgeefmens nog een goed idee wat bij jouw pony past.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 19:10

Sjonniej, met bijzet met longeren gaat Röskur juist met zijn hoofd omlaag lopen; dus niet nageeflijk maar met z'n hoofd dicht bij de grond. (wat niet het idee is van een bijzet geloof ik Knipoog, maar ik ben altijd voorzichtig met dat soort dingen idd omdat ik hem niet in een geforceerde houding wil laten lopen dus misschien had ik hem te los zitten...? Verward)

Ik denk dat wat carlatjuh01 uitlegt hetzelfde principe heeft als een pessoa, toch? Maar dubbele longe is beter? Maar hoe activeert dat de achterhand meer dan de pessoa? (ja, ik zit vol vragen. Knipoog)

Zonder bijzet etc longeren vind Röskur niks aan. Best apart want met bijzet vond hij het dus al een stuk interessanter. Clown

*vraagt zich af hoe ze een uitgestrekte draf eruit krijgt als middendraf nog nieteens lukt Knipoog.*

Ik zal het inderdaad ook nog eens aan mijn instructeur vragen. Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:12

Een bijzet verplicht je paard zo te lopen als dat jij de bijzet vastzet. Waarschijnlijk heeft Röskur graag wat druk in zijn mond, steun. en gaat daardoor zo naar beneden, dan kwam er druk op de bijzet.

Wat Carla zei heeft ongeveer hetzelfde effect, alleen schuurt een bandage vaak, wat dus lelijke schuurplekken als gevolg heeft. Dubbele longe is beter omdat je dan zelf helemaal de druk van voren kan bepalen.
Uit jouw verhaal van de bijzet haal ik dat Röskur graag wat druk heeft, jij weet zelf precies hoeveel druk hij het liefste heeft. Jij kan hem dat dus geven, bij een pessoa is het maar de vraag.
Daarbij kan je met dubbele longe hetzelfde doen als ohz. alleen mis je je beenhulpen, die je vervangt door zweep en stem, en je verlengt je teugels. Je doet dus precies hetzelfde om hem lekker aan het lopen te krijgen, maar je zíet wat er gebeurt als jij iets doet.

Als je middendraf goed is, kan je dit vanzelf uitbouwen naar een uitgestrekte draf. Hoe verder in de africhting, hoe meer hij gaat 'zitten', hoe ruimer hij wordt en hoe beter hij kan strekken.

Nu heb ik alles beantwoord, dacht ik?

carlatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 15:49

ben het idd met sjonniej eens. ik kwan met de bandage omdat een pessoa nogal aan de prijs is maar je kunt het proberen toch?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:12

Middendraf: een schijnovergang (dus netniet stappen en meteen weer voorwaarts op dat punt) van draf naar stap en dan meteen daar achter middenstap rijden. Werkt bij mijn pony heel goed.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:19

Veel schakelen en et draven over balkjes willen nog wel eens helpen.
En de middendraf paard tegen je hand aandrijven, paar passen wegdraven totdat hij lang dreigt te worden en dan direct weer overgang naar draf, opvangen en weer tegen je hand aanrijden en weer vertrekken. Zo maak je hem sterk zodra hij telkens langer in de middendraf kan volghouden.