paard erg sterk

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Notteke

paard erg sterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 13:52

Ik rijd sinds kort een paardje van 5 jaar wat ontzettend sterk is!!! Scheve mond

Het paardje is met 3 ingereden en daarna alleen nog maar ingespannen gelopen, met als bitje een liverpoolstang!!!
Opzich is hij best braaf, kon er zo opstappen deed helemaal niets! Maar hij maakt zich zo ontzettend sterk Bloos! Dit heb ik nog nooit meegemaakt, en heb toch al talloze paarden (in)gereden. Als we eenmaal draven dan gooit hij zijn hoofd in de lucht en laat zich niet meer terugnemen. Zelfs niet met benen eraan, diep zitten enz. Hij gooit z'n hele erge dikke nek erop en je hebt helemaal niets meer. Wat nu???

Ik heb al geprobeerd om hem eerst te leren op benen en zit te reageren maar hij trekt zich er totaal niets van aan. Als ik gewoon met licht contact rijd, dus hoofdje omhoog, en ik wil terug naar stap dan doet hij het ook. Ik kan wel 30 rondjes diep blijven zitten maar hij trekt zich er niet van aan Schijnheilig Wat raden jullie me aan?

Heb zelf al gedacht om eerst te beginnen met longeren event met slof of touwtjes??? Ik wil wel dat jullie er rekening mee houden dat hij dus nog echt niets kan, kwa rijden is hij echt net ingereden!!! HELP!!!!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 14:57

Ik heb een vraagje. Is hij tijdens het rijden ook een beetje raar ? Weet niet percies hoe ik het moet zeggen. Maar een beetje protesterig?
Als dat zo is, kan mischien komen omdat hij zijn hoofd of nek omhoog doet dus zijn rug wordt hol en dan voelt het nog al in zijn rug. Heb je al eens een thiedermann geprobeerd? Dan doet ie hopelijk zijn hoofd automatisch een beetje naar benenden en dan wordt zijn rug boller. Mischien wil het rijden dan ook wat beter.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 15:09

Je kan ook een neusbontje proberen, dan moeten ze hun hoofd wel naar beneden doen, anders zien ze niks!
Ik vind een bontje wat vriendelijker dan meteen te gaan beginnen met hulpteugels, zeker als hij nog zo jong is.
Probeer verder gewoon een tijdje met licht contact te rijden, zolang dit goed gaat zie ik niet zo'n probleem. Je kan dan rustig aan de teugels steeds iets korter maken, totdat hij eraan gewend is. Misschien helpt longeren voordat je gaat rijden ook iets?
Succes!

Notteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 15:18

Mijn bedoeling was dus om iedere dag iets van 10 minuutjes te longeren event. met bijzetteugels of iets dergelijks.
Een neusbontje vind ik een beetje raar....

Een thiedeman valt ook eens over te denken....
Zijn rug duwt hij normaal gesproken niet weg, alleen als ik een overgang wil maken, of als hij zo in protest komt!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 15:31

even een vraagje.
hij loopt dus al voor de wagen.
hoe is hij dan en wat word er van hem gevraagd?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 15:34

laatste vraag; paard of pony?

Notteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 16:13

Het is een Freiberger, dat is een zwitser paardje van, ik schat 1.55m
Hij heeft echt een super nek op!!! Waarvan het meeste een echte onderhals is!!!
Hij loopt ongeveer 3 keer per week in het 2 span, en soms in het vierspan. Meestal zijn dit gewoon afstandsritten, en geen dressuurproeven!!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 19:05

Ik heb geen idee hoe die menner rijdt, maar als die natuurlijk alleen wat door het bos crosst en een harde hand heeft is het niet raar dat het paard in verzet komt.

Laat je teugels los, zorg dat je net aan contact heb om hem wat links/rechts te sturen. De rest met je benen en je zit doen.
Als je hem goed over zijn rug en achterhand hebt lopen komt de rest vanzelf goed, zolang je maar van de voorkant afblijft!

Notteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 19:10

Ja, en dat van de voorkant afblijven is altijd makkelijk gezegd Haha! Maar, ik vind, best moeilijk in de praktijk! Omdat je altijd geneigd bent om maar te ''gaan trekken''.
De menner is absoluut niet hard in de hand hoor!! Het is mijn instructeur en ben super tevreden ermee *LOL*

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:17

Ik weet het niet, ik zat maar wat te bedenken Lachen
Doe tape-jes om je teugels of stiekjes, op een lengte dat je teugels ietje doorhangen. Verplicht jezelf op de stiekjes te blijven vasthouden en je handen op je plek te houden.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 21:20

hoi.
was ik weer.
de reden waarom ik had gevraagd of het een pony was is omdat hij op stang loopt en dat lijkt goed te gaan.
sommige pony rassen hebben wat sneller moeite met een trens bit wegens de ruimte van het gverhemelte[sommige arabieren].
dat zal bij die van jou niet zo zijn.
wel is het zo in het 2 span dat ze mekaar ook coriseren.
denk maar aan vroeger,het jonge paard werd opgeleid door het oudere paard.
ik moet hier ook even een gokje doen maar probeer is wat meer op stem en lichte teugel hulpen te rijden,echt zoals in het mennen met weinig druk maar met ophoudingen.[snap je]
word de draf te heftig ga dan niet zwaar zitten,maar blijf lichtrijden en dan net iets langzamer dan het tempo is.
als je paard zijn hoofd omhoog wil doen doe jij je handen wat lager en wat breder instellen.[voorzichtig want dit werkt behoorlijk in op de lagen].
reageert hij,gelijk terug naar de normale positie met je handen.
ga ook zeker niet alsmaar de hoefslag volgen maar hou hem bezig met voltes en wat dan ook .
de figuren zijn niet belangerijk zolang je het maar spannend voor hem houd.
op dit moment is dit het beste wat ik kan bedenken.
ik hoop dat het voor je werkt.
heb je dit ook al eens aan je men instrukteur uitgelecht?
die heeft vast ook nog wel tips voor je.
succes