dikke fjord wil alleen hard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SanElvMas

dikke fjord wil alleen hard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 21:52

ik heb een fjord van 13 ik heb er nu 3 jaar er is voordat ze van mij was nooit wat mee gedaan ze wil dan ook alleen maar heel erg hard, ook als ik er eerst longeer
ik kan niet in een bak rijden alleen op een grasveld en buiten ze is wel verkeers mak maar gaat altijd rennen Verward
wat kan ik hier aan doen is namelijk niet zo leuk lekker buiten rijden en in volle galop de weg over Scheve mond
alvast bedankt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 22:00

zo ken ik er meer Tong uitsteken
maar ik zou nog niet buiten gaan rijden voordat je haar goed onder controle hebt! daar komen alleen maar ongelukken van..

SanElvMas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 22:03

doe ik nu dus ook niet
kan nu trouwens niet rijden heb last van me been
en heb afgelopen woensdag auto ongeluk gehad heb dus al vanaf augustus niet meer gereden Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 23:03

Je schrijft dat ze te dik is en dat ze al lang niet meer gereden is.... wat meer beweging misschien?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 23:12

blijf een tijdje alleen stappen en die rustig aan, ga er niet iedere dag opzitten en neem vooral les *LOL*

SanElvMas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 14:11

bedankt voor je reactie
maar meer bewegen is geen goeie oplossing ze gaat alleen maar veel harder en knettergek doen Tong uitsteken is voor 1 keer wel leuk maar om nbou altijd op je paard te gaan zitten met het idee wat gaan we vandaag beleven vind ik niet zo goed idee

SanElvMas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 14:19

ik heb ook al geprobeerd om alleen maar te gaan stappen maar werkt echt niet. En minder rijden werkt ook niet zo goed Huilen
En les ben ik mee bezig maar ze staat niet op stal met andere paarden maar alleen met 2 geiten
Dus kan dan ook niet echt hulp aan andere vragen.
op zich kan ze wel altijd haar energie kwijt want ze heeft een stal van 4 bij 4 en een bakje erbij van 8 bij 20 waar ze altijd in kan
Ik neem dan wel eens me vriendin mee en heb haar er wel een opgelaten maar dan doet ze helemaal niks gaat ze ook niet lopen blijft gewoon staan waar je opgestapt bent
Je kan dan van alles proberen om te gaan lopen maar doet het niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 19:40

Okee.....

* je kan dus niet rustiger aan doen en minder rijden (waar ik niet voor ben maar dat heeft er even niks mee te maken, )

* en je kan ook niet méér rijden.

Als alles niet werkt volgens jou, waarom heb je dit paard dan nog?

Ik had het er pas nog over met mn leraar Paarden, en die zei ook: een paard hoort eigenlijk zo'n 3 uur per dag flink te bewegen en verder altijd in een grote wei te kunnen rennen.
En dan heb jij het over een bakje van 8 bij 20 waar ze haar energie in kwijt kan?
Okee, 3 uur is niet haalbaar en die van mij mag nu ook maar een uurtje op de wei ivm ziekte, maar je kunt erop nagaan dat het zo niet werkt.

wat krijgt ze verder voor brok? iets waar misschien teveel energie in zit?
verder moet je toch echt meer gaan rijden, minimaal elke dag, en begin met een half uur en de week daarop een uur, en dat aanhouden. en dan wel elke dag he! dán pas kan ze haar energie echt kwijt, en zal ze ook afvallen.. (te dik is , mn eigen knollie in het midden latend Tong uitsteken )
Ik kende ook een fjord die heel hard in je hand was en dan keihard ervandoor ging. Hem hebben we met heeel licht teugelcontact gereden (en ja dat is moeilijk als ie er elke keer vandoor gaat...), en als tie dan wegvloog zetten we hem op een volte die we steeds kleiner maakten.
en dan wéér proberen. en dat werkt heel goed, maar álleen als je veel geduld hebt en elke dag eraan werkt. Als dat niet werkt,
zou ik iemand zoeken van rond de 30 die goed kan rijden. die heel erg consequent is... kan ze een hoop van leren!
Nou ik wens je succes en oja, hoe heb je dat nou die 3 jaar gedaan dan? Scheve mond

Alacairion

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:49

BrittKitt schreef:
zo ken ik er meer Tong uitsteken

Bloos

Mijn fjord heeft dit ook een lange tijd gehad, nu heeft ze het alleen nog maar als we galloperen. Maar dat komt waarschijndelijk doordat ze ook iets te stevig is waardoor te moeilijk ik balans kan komen, en daardoor alleen maar harder gaat galoperen om haar zelf in balans te krijgen.

Het best is wat je kan doen; Vaker rijden, je zegt dat je nu niet kan rijden, maar dan moet je gaan longeren. Minimaal 30 minuten per dag. Maar laat haar niet op een klein oppervakte lopen, maar op een groot oppervlakte. Zo kan ze haar energie kwijt, en kunnen de kilotjes die ze teveel heeft kwijt raaken. Je moet je pony nu ook wel niet iedere dag gaan longeren want daar door word het saai, als gevolg dat ze dadelijk nooit meer aan de longe wil.
je gaat haar ongeveer 3x per week longeren, wel goed verdelen over de week dus bv maandag, donderdag en zaterdag. De andere dagen ga je met haar wandelen, als je niet over de weg kunt dan maar in de wei.
Of laat haar een dag vrijspringen, als je teminste beschikt over hindernis materiaal.

Je moet er voor zorgen dat je fjord, eerste niet meer zo dik is, ze hoeft nou ook weer niet alá arabier er uit te zien, maar gewoon dat ze iets slanker is. En je moet er voor zorgen dat ze elke dag veel beweging kan krijgen. en niet alleen in het bakje van 9x20 want daar kan je der energie niet in kwijt.

Als je nog meer vragen hebt, kan je mij een Pb'tje sturen
succes!

SanElvMas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 22:30

Alacairion
ten eerste krijgt ze helemaal geen brok door advies van de dierenarts want ze is extreem koliek gevoelig hier kan het dus echt niet aan liggen
En de opmerking als dat niet werkt waarom heb je haar dan nog??
je gaat toch niet je paard weg doen omdat zij alleen maar hard wil en de afgelopen 3 jaar heb ik gewoon gereden en als ze druk werd op de volte deze veel kleiner en dan weer gewoon laten lopen. ging ze dan weer rennen weer gewoon op de volte. maar ja om dat nou altijd te blijven doen vind ik niet zo leuk idee

En over dat bakje dat is meer dan een gemiddeld paard heeft die staan vaak altijd op stal en moeten wachten tot iemand hem in een bakje zet waar hij even kan spelen voor 15 minuten. die van mij kan dus ongestoord in het bakje Lachen

verder bedankt voor je reactie maar dit heb ik dus ook allemaal al geprobeerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 20:00

SanElvMas schreef:
Alacairion
ten eerste krijgt ze helemaal geen brok door advies van de dierenarts want ze is extreem koliek gevoelig hier kan het dus echt niet aan liggen
En de opmerking als dat niet werkt waarom heb je haar dan nog??
je gaat toch niet je paard weg doen omdat zij alleen maar hard wil en de afgelopen 3 jaar heb ik gewoon gereden en als ze druk werd op de volte deze veel kleiner en dan weer gewoon laten lopen. ging ze dan weer rennen weer gewoon op de volte. maar ja om dat nou altijd te blijven doen vind ik niet zo leuk idee

En over dat bakje dat is meer dan een gemiddeld paard heeft die staan vaak altijd op stal en moeten wachten tot iemand hem in een bakje zet waar hij even kan spelen voor 15 minuten. die van mij kan dus ongestoord in het bakje Lachen

verder bedankt voor je reactie maar dit heb ik dus ook allemaal al geprobeerd

Misschien een hulpteugel? hier ben ik niet zo voor eigenlijk maar als ik het zo hoor lijkt me het toch een goede oplossing...

Dressage19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 19:29

Leer je paard eerst te gehoorzamen aan de longeerlijn, gebruik bijzettouwtjes etc tot je paard zich ontspant, als het aan de longe goed zit met de stemhulpen moet het bij het rijden ook goed zitten, als je paard dan niet luisterd is het een kwestie van rang, wat betekend dat je paard je niet als leider ziet en je dus consequenter moet zijn. Je kunt nu je iets aan je been hebt toch niet rijden dus ga dan veel oefenen aan de longe. En dat is niet zomaar een aantal rondjes laten lopen als je variatie zoekt lees is een boek over longeren.

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 19:44

Ik ben het eens met het longeren. Gewoon liefst iedere dag en dan wel 30 min. Met bijzet of touwtje. En dan leren dat ze reageerd op je commandos...stap en draf. Laat de galop lekker even weg. Vaak worden ze alleen maar opgefokter als je gaat gallopperen.

Naar mijn idee probeert jouw fjord je echt uit. Hij moet ontzag voor je hebben. Pas al ie weer goed op jouw reageerd kun je verder. Ook les nemen en in een groep een les meerijden is denkik goed voor hem...even wat anders.

Oh ja en vergeet hem/haar vooral niet te belonen als ze iets goed doet !!

Hou de moed erin ! en anders staat de PB ook open hoor OK dan!

SanElvMas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 22:05

bedankt voor jullie reactie ik ben al bezig met longeren maar ga er ook echt een boek over lezen,
verder hoop ik dat het allemaal veel beter wordt me voet gaat namelijk ook steeds beter denk over 3 maanden toch wel weer echt te kunnen rijden

alvast bedankt
jullie horen wel hoe het gaat Knipoog