hoe krijg ik mn stap sneller?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wezentjeu

hoe krijg ik mn stap sneller?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 18:28

ik ben echt super super tevreden over de manier waarop mijn paardje (4.5j) al geevolueerd is sinds ik dr heb..over draf en galop kan ik echt niet klagen, ze gebruikt dr benen goed en kan een lekker tempo aanhouden..

ik ga 4x in de week op strandrit en omdat mijn paardje redelijk betrouwbaar is en nergens bang van , leiden we vaak de groep.. nu is er één enorm nadeel waar ik heel veel last van ervaar en waar ik (tot nu toe ) niets aan kan doen..

haar stap (vooral op de baan) is oertraag, alle paarden steken haar voorbij en dan moet ik steeds voorbij draven om voorop te raken (wat wel lastig is bij een oversteek) .. bij het lichtste contact met haar buik (dus wanneer ik aanspoor) vliegt ze onmiddelijk in draf, ik heb het ook met mn zit geprobeerd, maar dan draaft ze ook.. ze is heel erg gevoelig op de hulpen, dus ik weet echt niet hoe ik het moet aanpassen..ik wil gewoon een vlotte constante stap verkrijgen waar ze netjes voorop mee kan blijven.. wanneer we in het bos gaan ligt haar stap-tempo iets hoger (komt omdat ze dan vrolijk en opgewonden wordt)

iemand die mij kan helpen?

wezentjeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 18:53

niemand die mij kan adviseren? Boos!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 19:20

ja, maar ik heb een beetje een raar advies. Sluit je ogen, voel de buik van je paard schommelen, schommel mee met de buik en ga zachtjes met je benen mee als de buik naar links en naar rechts gaat. Dan drijf je nl aan op het moment dat het voorbeen precies achter is en weer naar voren gaat. Zo kun je proberen met je zit (niet als een gek gaan schommelen) je paard wat meer voorwaarts te laten gaan. Drijf aan, wacht op reactie, krijg je reactie beloon, ook al is de enige reactie dat het hoofd omhoog gaat, je krijgt reactie. Gaat ze in draf neem rustig terug en probeer zachter totdat je weer reactie geeft. zo opbouwen, owja, wel je ogen open houden nu natuurlijk! Haha!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 22:18

Schakelen met middenstap, draf en galop.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 23:04

Mischien hoort dat staptempo wel bij je paard en kan ze niet harder stappen.
\Zolang ze overtreed en lekker door haar lichaam loopt hoef je niet hard.
Niet ieder paard loopt even snel net zoals neit ieder mens even snel loopt etc etc.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 23:11

Kafue schreef:
Mischien hoort dat staptempo wel bij je paard en kan ze niet harder stappen.
\Zolang ze overtreed en lekker door haar lichaam loopt hoef je niet hard.
Niet ieder paard loopt even snel net zoals neit ieder mens even snel loopt etc etc.

mee eens, maar als dat niet het geval is kun je haar tegenhouden door een ophouding te maken met je zit en teugels [zoals je doet als je van draf naar stap gaat] en daarbij iets aan te drijven, waardoor de hele benenpatij een beetje bij elkaar komt en de stap iets verruimd word

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 17:58

Ten eerste is het heel belangrijk dat je pony goed aan je been is.
Been is harder, dat moet er 100% inzitten. Dan kan je zijn basistempo ook een tandje hoger leggen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 18:05

is het ritme traag of zijn de passen kort?

wezentjeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 18:46

ritme is erg traag, heb wat met zit proberen werken vandaag, maar ze draafde steeds aan.. is ook wel frustrerend voor haar omdat ze niet echt weet wat ik van dr verwacht..
ik weet dat ze het kan, want ik het bos of op het strand, ligt haar staptempo echt hoger ..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 19:02

Ja dat is niet gek, je pony vind het daar veel leuker.
Maar ik neem aan dat je in stap anders aandrijft dan voor de overgang? Als dat hetzelfde is is het logisch dat je pony gaat draven.

wezentjeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 19:35

ja is natuurlijk anders.. ik ben gewoon (vanop andere paarden) van ongeveer om de drie passen licht bij te drijven zodat de stap vlot gaat.. maar als ik dat bij haar doe gaat ze onmiddellijk over tot draf zonder eigenlijk meer moeite te doen om sneller te stappen.. ze schiet dan niet in een snelle draf maar gewoon iets sneller dan stap (te vergelijken met een paard dat trippelt) als ik haar vraag om te draven dan gaat het direct in een snelle, regelmatige draf..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:15

Minder hard aandrijven en sneller worden met het voelen dat ze gaat aandraven. Dan kan je haar iets tegenhouden aan de voorkant.

Kimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:53

wezentjeu schreef:
ik ben echt super super tevreden over de manier waarop mijn paardje (4.5j) al geevolueerd is sinds ik dr heb..over draf en galop kan ik echt niet klagen, ze gebruikt dr benen goed en kan een lekker tempo aanhouden..

ik ga 4x in de week op strandrit en omdat mijn paardje redelijk betrouwbaar is en nergens bang van , leiden we vaak de groep.. nu is er één enorm nadeel waar ik heel veel last van ervaar en waar ik (tot nu toe ) niets aan kan doen..

haar stap (vooral op de baan) is oertraag, alle paarden steken haar voorbij en dan moet ik steeds voorbij draven om voorop te raken (wat wel lastig is bij een oversteek) .. bij het lichtste contact met haar buik (dus wanneer ik aanspoor) vliegt ze onmiddelijk in draf, ik heb het ook met mn zit geprobeerd, maar dan draaft ze ook.. ze is heel erg gevoelig op de hulpen, dus ik weet echt niet hoe ik het moet aanpassen..ik wil gewoon een vlotte constante stap verkrijgen waar ze netjes voorop mee kan blijven.. wanneer we in het bos gaan ligt haar stap-tempo iets hoger (komt omdat ze dan vrolijk en opgewonden wordt)

iemand die mij kan helpen?

vet irritant

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:53

Kimm schreef:
vet irritant

ja daar heeft ze wat aan Rolleyes
ik zit ook met een pony die een laag stap tempo heeft.
Wat evitatinkle zei ga ik eens proberen. Lijkt me wel logisch. Zo gaat ex ook in uitgestrekte draf...

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 23:23

ik probeer op het moment heel veel met mijn gevoel op mijn paarden te rijden omdat ze zo gevoelig zijn (tja arabieren he..) en nou had ik laatst problemen met het rondrijden en de achterhand er goed onder te brengen zonder dat ze harder gaat. Toen kreeg ik de tip om met mijn gedachten bij de achterhand van mijn paard te zijn en hoorbaar lang uit te ademen door mijn buik...ik dacht haha grappig, maar het werkte echt. Ik merk nu dat als ik ga denken dat ze actiever moet gaan stappen en haar achterhand er krachtig onder moet zetten, dat ze het ook echt doet..rijden op gevoel zeg maar

en de meeste paarden vinden de stap maar saai, schiet niet op zeg maar. Als ik de stap voor mijn paard leuk maak, zoals veel stelling naar verschillende kanten op vragen, slalommetjes en links/rechtsomkeert...dingen waardoor ze moet gaan nadenken...dan merk ik dat ze actiever gaat stappen. Laatst ook, ik had wat slalommetjes neergezet en elke keer als ze op die pionnen afging ging ze vrolijker stappen zonder onder me weg te lopen natuurlijk. En ik merk dat als ik steeds met haar bezig ben in de stap, dus veel schakelen, ophoudingen, bijna of helemaal in draf gaan, dat helpt om haar aandacht en energie erbij te houden...

wezentjeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 14:11

wil ik wel ns proberen hoor , maar tot hier toe ben ik er nog niet echt in geslaagd Bloos

de enige manier om dr rapper te doen stappen is een hengst in de groep steken! dan loopt ze zeker de eerste! en dan gaat t erg vlot Lachen

nuja tips zijn altijd welkom, ik probeer ze maar , je weet nooit Haha!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 22:51

haha, die hengst vind ik echt grappig Haha!

je kunt ook een tak met een wortel eraan voor dr neus houden Knipoog

tja, soms is er gewoon niks aan te doen, en al helemaal niet met advies op afstand. Krijg je ook les van iemand?

wezentjeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 23:43

voorlopig niet, heb vroeger altijd les genomen maar ben de laatste jaren recreatief bezig, .. binnenkort komt er ook een dame met dr paarden op stal die dressuurles geeft (wel engels) , ik zal dan daar iets mee regelen Lachen

tja met veel geduld gaat t me mss ooit wel lukken, mss probeer ik de wortel ns Knipoog ahja ik geniet nog steeds van haar hoor, al gaat ze zo traag als een schildpad Lachen

evita_

Re: hoe krijg ik mn stap sneller?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:18

Ik denk wel dat het goed is als je les van iemand krijgt. Dan krijg je vanzelf ook meer ideeen over hoe je het zou kunnen oplossen. Succes verder, en voor nu...slaap ze Slapen

evita_

Re: hoe krijg ik mn stap sneller?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:20

oh trouwens, heeft ze wedstrijd drang? Ik bedoel, wil ze graag als eerste lopen? Ik heb een paar paarden gehad die waren zo sloom als boter maar zodra een ander paard hun inhaalde dan deden ze hun best om bij te blijven. Misschien kun je een wedstrijdje stappen organiseren?