Hoe appuyeren aangeleerd?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Squawk

Hoe appuyeren aangeleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 16:25

Hoe hebben jullie dat je pony/paard aangeleerd??

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 17:12

Iemand misschien die een tip heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 17:53

Door goede les en die me dat dan netjes heeft geleerd Haha!
(of wilde je dat niet horen? Tong uitsteken )

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 17:58

he kawa, waar is je onderschrift gebleven Haha!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 17:59

Al een heel poosje foetsie
Maar blijft in veel topics aktueel Haha!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:00

Met een goede basis van een fijn aan het been lopend paard moet je gewoon de hulpen geven en je appuyeert.
Ik sluit me bij runningkawa aan.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 20:42

Okee...Lachen maar ik bedoel ook een beetje met wat voor een soort oefeningetjes heb je het geleerd...zoals bij travers bijvoorbeeld dat je eerst een kleine volte rijd waardoor het paard toch net iets fijner rijd...hoe doe je dat bij het appuyeren?

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 20:50

ik moest gewoon op de hoefslag...en dan hulpen geven(voor appuyement) en dan kont naar binnen duwen,en hoofdje 'meenemen'
leg het moeilijk uit maar moeilijk via de pc Schijnheilig

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 21:02

Ik heb je topic verplaatst naar RT.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 21:15

Ik heb het eerst gewoon in de les geoefend onder begeleiding. Je moet op zo veel dingen tegelijk letten. En de eerste keer snapte ik zelf amper hoe ik de hulpen moest geven!

Het is eigenlijk dezelfde buiging als travers dus als dat goed gaat zal appuyeren ook makkelijker gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 21:35

Wat een leuke antwoorden hier weer. Hoe kom je ooit de M2 uit als je nooit eens iets uitprobeert wat je paard nog niet kan?

Travers en appuyeren zijn eigenlijk dezelfde bewegingen. In het Zweeds is er zelfs maar 1 woord voor, "sluta" (lett: sluiten) In de Zweedse vertaling van de FEI junioren kür staat dan ook alleen "sluta" in galop vermeld, dat betekent dat je ipv een galopappuyement ook een stuk travers in galop zou kunnen laten zien.

maar dat even terzijde Haha!

Ik leer het paarden aan vanuit een lichte schoudervoor positie. Ik heb dan al veel werk gedaan om een goede controle over de voor- en achterhand te krijgen en het paard is scherp aan de zijwaartse hulpen. Ik oefen ook wijken over een korte diagonaal, bijv vanaf R tot de hoek (60 meter baan) en dat moet makkelijk gaan. Dat is een heel stuk scherper dan in de proeven gevraagd wordt!

Van daaruit zorg ik dus dat ik vanuit een lichte schoudervoor positie de juiste buiging aanneem en van daaruit neem ik het paard mee. In het begin een paar passen, dan weer paar passen rechtuit of paar passen wijken, en zo bouw je dat verder uit. Als je met gemak de diagonaal doorkomt kun je meer aandacht gaan besteden aan het meer verzamelen van de draf in het appuyement en meer buiging in het achterbeen.

Ik werk gelijktijdig aan travers en appuyeren, leer ze niet het een voor het andere zegmaar. Als het in draf een beetje wil begin ik het ook in galop mee te nemen.

Een andere oefening die ook je appuyementen beïnvloedt is het rijden van een soort werkpirouetten in de draf, waarbij je begint met een lichte travers in te zetten op de volte en daar vervolgens de voorhand omheen laat draaien. Als dit makkelijk gaat kun je beginnen vanuit een schoudervoor positie en gaan spelen met zowel buiging als ritme. Zelfde werk doen we ook veel in galop.

De volgende stap is het omwisselen tussen schouderbinnenwaarts en renvers op de rechte lijn (bij voorkeur richting een spiegel) Ook dit neem ik op den duur in galop mee, als is dan de buiging in de renvers niet zo groot als in de draf. (Maar wel degelijk contra buiging vragen!)

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 22:45

Mijn pony kan travers dus wel goed, alleen als ik wil appuyeren dan is ie niet zo goed aan het aan been..terwijl ie dat in de travers wel is!

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 22:45

Maar Zep thnx! Daar heb ik wel iets aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 22:48

Op welke manier is ie niet goed aan je been?

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 22:56

Opzij voor mijn been doet ie op 1 hand wel en op de andere hand niet, en echt actief loopt ie dan ook niet...pas nadat ik um een aantal x heb moeten aansporen, terwijl ie in de travers wel gewoon lekker door loopt...wat kan ik er aan doen en hoe komt het?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 23:00

Op de lange zijde travers rijden dan vanuit de hoek een links of rechtsomkeert doen en de oefening in het apuyement verder afmaken of travesale.
Niet aan het been, zorg er wel voor dat het been voor de buiging duidelijk blijft liggen als referentiepunt. Dus niet kloppen en dergelijke maar duidelijk aan. Het buitenbeen als die niet luistert even met de spoor erin.

Verder zijn er geen trucjes. Wel weet ik heel stellig dat als je bijvoorbeel apueert voor je linkerbeen je het rechterbeen heel duidelijk aan je paard moet laten liggen.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 23:16

zorg dan eerst dat je paard heel strak aan het been is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 23:19

Kafue schreef:
Verder zijn er geen trucjes. Wel weet ik heel stellig dat als je bijvoorbeel apueert voor je linkerbeen je het rechterbeen heel duidelijk aan je paard moet laten liggen.

Dat doe ik dus niet per defenitie. Sommige paarden hebben wat ondersteuning nodig om genoeg omhoog te blijven in de schouders maar je streeft wel naar zo min mogelijk ondersteuning.

Ik zou eerst meer werken aan scherpe reacties op je zijwaartse hulpen vanuit het wijken.

jorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 23:22

traver en schouderbinnenwaarts zijn de voorlopers op de appuementen. zorg dat dit eerst onder controle is. begin met schoudervoor en stuur hem dan van de hoefslag af. en drijf dan met je buitenbeen om zn achterhand mee te nemen. let wel op dat de achterhand NIET voorkomt. Let wel je moet dit doen onder goede begeleiding

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 23:55

Moreno schreef:
Mijn pony kan travers dus wel goed, alleen als ik wil appuyeren dan is ie niet zo goed aan het aan been..terwijl ie dat in de travers wel is!

En als je over de diagonaal van hand verandert en dan travers inzet gaat het dan wel goed??
Veel ruiters vinden het makkelijk om op die manier een Appuyement te oefenen. Wle goed stelling en buiging in de gaten houden en de voorhand voor de achterhand houden.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 00:33

patsur schreef:
zorg dan eerst dat je paard heel strak aan het been is!

Dat is ie verder ook behalve met appuyeren

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 00:35

jorg schreef:
traver en schouderbinnenwaarts zijn de voorlopers op de appuementen. zorg dat dit eerst onder controle is. begin met schoudervoor en stuur hem dan van de hoefslag af. en drijf dan met je buitenbeen om zn achterhand mee te nemen. let wel op dat de achterhand NIET voorkomt. Let wel je moet dit doen onder goede begeleiding

schouderbinnenwaarts en travers heeft ie al helemaal onder de knie!

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 00:35

Thnx voor de tis alvast!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 00:36

Toch niet strak genoeg blijkbaar Knipoog

Je moet echt het gevoel hebben dat je paard weg wil, van je been "af" wil. Niet er zelf tegenaan blijven duwen. Eigenlijk moet je travers kunnen inzetten en daarna je been gewoon helemaal weghalen. Dan moet ie gewoon doorgaan tot jij hem weer rechtmaakt.

Mogelijk heeft je paard moeite met de buiging in het appuyement, of werk jij zelf teveel terug met je binnenhand oid. Dat is moeilijk van hieraf te beoordelen.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 11:47

Ben het met Zep eens, ik krijg ook altijd van mijn instructeur te horen dat appuyeren niets anders is dan travers op de diagonaal. Ik moet een letter pakken en dan daarheen travers rijden.

Toch vind ik het merkwaardig dat ik voor de travers vieren krijg en voor de appuyementen achten! Blijkbaar is er psychisch wel een groot verschil tussen de appuyementen en de travers. De travers is naar het hek, daarom komt een paard vanzelf wat terug in tempo (die van mij dus teveel). Bij het appuyeren hebben ze gauw de neiging wat van het achterbeen weg te lopen omdat er genoeg ruimte is. Je verliest op het moment dat hij van het achterbeen afloopt vaak ook de buiging. Probeer dit goed te voelen en op dat moment gelijk in te grijpen door bijvoorbeeld een volte te rijden. Ik zet een appuyement altijd in vanuit een diep ingereden hoek. Als hij in de hoek naar mijn zin niet genoeg buigt, ga ik geen appuyement rijden. Als hij de hoek goed doorgelopen heeft zet ik hem een fractie schoudervoor, pak een letter en ga vanaf dan travers rijden naar die letter. Neem in het begin ook niet een te grote hoek, dan verlies je weer veel impuls. Rijd liever een klein stukje opzij, met de goede buiging, en dan weer een volte en weer activiteit in het achterbeen halen door de middendraf.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt?
Als het nog niet lukt: geen zorgen, gewoon oefenen!