goed uitstappen en op stal toch nog hijgen :?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ShEtLaNdUrZ

goed uitstappen en op stal toch nog hijgen :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 08:26

ik rij mn verzorghaffie best wel vaak, ze is 17jr. maar, elke keer als ik haar goed heb uitgestapt en ze is weer helemaal tot rust en ze hijgt niet meer en als ze zweet stap ik r droog of doe ik haar lekker in stal met een zweetdekentje op (als het bevoorbleed gaat regenen dan stap ik wel uit maar dan stap ik niet zodat, ze helemaal droog is..)

maar, elke keer als ik er dan afzadel of in stal zet begint ze weer kei hard te hijgen Verward

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 09:31

Vreemd.
Kan het zijn dat de singel te strak zit?
Stap eens uit zonder zadel en kijk of ze het dan nog doet

ShEtLaNdUrZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 18:32

okee, ik zal het proberen

iemand anders nog tips wat ik kan doen ofzo?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:40

zie je ook een duidelijke streep op de buik ?
als ze moeizaam ademt, dwz dat ze haar buikspieren gebruikt om in en uit te ademen, dan is de kans groot dat ze dampig is.

ShEtLaNdUrZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 18:44

ja, ik zal wel ff een fto laten zien als ik haar heb gereden en uitgestapt heb...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:47

denk dat je beter je instructrice of een andere kenner, of als de eigenaar dat wil betalen, de veearts er even naar kunt laten kijken

ShEtLaNdUrZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 18:50

ja, ik ahd het ook al aan een stal maatje gevraagt maar, die zegt weer dat het niks uitmaakt omdat, hij paardje het ook doet en die is helemaal gezond of wat dan ook Verward

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 20:57

Misschien ligt het inderdaad aan je zadel.
Milka hijgt alleen als ik met zadel heb gereden. Als ik zonder zadel rijd, dan hijgt Milka niet.
Probeer het eens? Gewoon zonder zadel rijden of zonder zadel uitstappen. Net als wat QQQQ zegt.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 23:17

ik denk dat de singel wat strak zit, en laat evt een dierenarts erbij komeN!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 14:31

Het kan ook gewoon bij het paard horen. IJslanders hebben dit altijd, en bij hen kan het totaal geen kwaad. Zij ademen gewoon oppervlakkiger. Ik zou gewoon even laten controleren of ze helemaal gezond is, en zo ja moet je gewoon goed uitstappen en je over het hijgen gewoon geen zorgen maken.

Snan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 15:46

Hoe lang ik ook uitstap, als ik op stal ben staat de mijne zowat altijd nog even te puffen. Denk eigenlijk dat het niet zoveel kwaad kan. Als ie dan even stil staat gaat het weer over..?

Kozz

Re: goed uitstappen en op stal toch nog hijgen :?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 11:33

ShEtLaNdUrZ schreef:
ik rij mn verzorghaffie best wel vaak, ze is 17jr. maar, elke keer als ik haar goed heb uitgestapt en ze is weer helemaal tot rust en ze hijgt niet meer en als ze zweet stap ik r droog of doe ik haar lekker in stal met een zweetdekentje op (als het bevoorbleed gaat regenen dan stap ik wel uit maar dan stap ik niet zodat, ze helemaal droog is..)

maar, elke keer als ik er dan afzadel of in stal zet begint ze weer kei hard te hijgen Verward

Je paard zal dampig zijn! Een soort allergische reactie, astma, op stof, stro, enz Laat de veerarts een kijkje nemen! Grtz

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 21:24

staat hij gewoon wat na te puffen, of echt te pompen??

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 10:19

Het zou ook kunnen dat ze haar warmte niet goed kwijt kan. Ik weet niet of ze een wintervacht heeft ?
Een IJslander bij ons op stal had dat (hijgen na het rijden ondanks uitstappen) ook, nu hebben ze een deel van het halshaar weggeschoren en heeft ze er veel minder last van omdat ze de warmte veel beter kwijt kan.