'Vast' op links

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Finesse

'Vast' op links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 18:07

Ik was gisteren met mijn pony aan het dressuren, en ze begon op een gegeven moment heel fijn te lopen. Er ontwikkelde zich een flinke schuimkraag op de rechterkant van haar mond, links schuimde ze ook wel maar veel minder. Nu is ze op links altijd wat 'vaster' zeg maar, ook als ze gewoon rechtuit loopt (bijvoorbeeld als ik een buitenrit maak). Ik voel dan meer druk op de linker- dan de rechterteugel (is overigens lichte druk, geen hangen). Haar aanleuning was verder super, ze begon echt vanuit de achterhand te lopen.

Hoe los ik dit probleem op? Licht het aan mijn binnenbeen, misschien leg ie die er te weinig aan? Links is bij mij mijn zwakke kant, misschien breng ik dat op haar over? Wie weet hoe ik dit kan verbeteren? Alvast bedankt!

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:21

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:24

idd je paard is scheef
niet schrikken, dat zijn alle paarden van nature.
Net als dat wij links of rechts zijn.
En dat kun je verbeteren door gerichte training.
Dus zoek goede instructie die je kan helpen rechtrichten.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 23:10

Net wat runningkawa zegt, elk paard heeft een mindere kant. Dit kan overigens wisselen en ook weer terugwisselen. Het is erg belangrijk om zelf de druk te negeren, want hoe meer je eraan gaat lopen trekken des te meer zal zij vast gaan ziten op die kant. Maar zoals je het zelf omschreef denk ik dat je goed bezig bent.

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 12:42

Ok, bedankt! Ik denk dat het idd niet verkeerd is binnenkort weer eens een les te nemen, dat is alweer een hele tijd geleden omdat mijn pony herstellende was van allerlei ellende (spat, hoefbevangenheid, schop van paard e.d.). Inmiddels heb ik haar weer zodanig op conditie dat ze een les waarschijnlijk wel weer vol kan houden. Ze krijgt iig weer plezier in haar werk, je voelt dat ze voor je wil werken zeg maar.

Van die scheefheid klopt wel idd, toen ik nog met haar wedstrijden reed (2 jaar geleden) was dit een stuk minder, die druk op links. Waarschijnlijk doordat ze zoveel ellende heeft gehad is ze weer stijver geworden en teruggevallen naar haar 'natuurlijke' scheefheid.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 13:12

en altidj even ene tandarts laten kijken, als je paard namelijk haken heeft kun je dat toch vaak merken met rijden, ze zitten dan aan een kant veel sneller vast...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 13:42

runningkawa schreef:
idd je paard is scheef
niet schrikken, dat zijn alle paarden van nature.
Net als dat wij links of rechts zijn.
En dat kun je verbeteren door gerichte training.
Dus zoek goede instructie die je kan helpen rechtrichten.

Precies zo is het OK dan!

sannegeurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 15:45

Hi, het heeft idd te maken met een scheef paard, dat is zo van nature en door erop te gaan zitten en er niets aan te doen, maak je het als ruiter nog erger, doordat het paard door zijn scheefheid jou uitnodigt om scheef te gaan zitten, waardoor het allemaal verergerd, het zou zelfs zo kunnen zijn ie daarom spat heeft gekregen, kan he, ik zeg niet dat het zo is.

Kijk eens op de site http://www.hoefkatrol.com, daar staat namelijk precies duidelijk uitgelegd hoe je je paard goed moet rechtrichten, dat betekent namelijk niet dat je het hoofd van je paard maar recht voor je uit moet houden ofzo. Les nemen is dus wel een goed idee, maar dan wel van iemand die rechtrichten uitlegd via het principe van de opgegegeven site, helaas weten namelijk niet veel mensen hoe je je paard rechtricht, ook de instructrices niet.

Groetjes Sanne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 17:49

Toch ben ik het met die site niet helemaal eens.
Tenminste als ik hoor hoe de mensen die daar lessen moet rijden, vind ik dat er teveel met de hand gedaan moet worden.
Zoals stelling naar buiten, gevraagt door de hand.
1 hand hoger houden enz.

Imo kan (moet Bloos ) dat allemaal met het been.
En de hand soepel op 1 plek om daar heen te rijden en gelijke druk te gaan krijgen.

Ik weet dat er meerdere manieren naar Rome leiden, maar ik ben altijd bang met dingen met de hand, dat dat voor veel ruiters trekken in de mond gaat worden als het niet zo lukt Bloos! (lees niet alle ruiters)

sannegeurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:17

Hi, dat kan ik me heel goed voorstellen, het is idd waar dat er veel met de hand moet gebeuren volgens Antoine. Je moet heel veel sturen en weinig been, qua been voor stelling en je paard bv. kleine stukjes laten wijken enzo. Dit kan idd voor onervaren ruiters te lastig zijn, daar ben ik het absoluut mee eens. Niet weggenomen dat het wel echt werkt, maar je moet er mee om kunnen gaan en weten waar je mee bezig bent.

Groetjes Sanne

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 14:53

ellepel schreef:
en altidj even ene tandarts laten kijken, als je paard namelijk haken heeft kun je dat toch vaak merken met rijden, ze zitten dan aan een kant veel sneller vast...

Waarschijnlijk is dat het probleem niet, we laten het gebit regelmatig controleren op haken. Maar iig bedankt voor de tip!

Het probleem zit hem dus in het rechtrichten, als ik de reacties zo lees. Klopt opzich wel, ook als ik de beschrijving op www.hoefkatrol.com lees. Mijn pony is blijkbaar rechtsgebogen. Als ik van links naar rechts van hand verander valt ze heel makkelijk in een rechterstelling en andersom niet. Rechts is dan ook vaak veel te overdreven. Meestal vraag ik dan ook beetje contrastelling en waak erover dat ze niet teveel stelling meegeeft op rechts.