Probleempje......

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabine_Jane

Probleempje......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 14:37

Sinds november hebben we een 5 jarige NRPS merrie. Deze was gewend voor het rijden eventjes te longeren en zelf aan te geven wanneer ze klaar was voor het rijden. Dus ze mocht zelf naar je toe komen.

Van ons mocht ze niet meer zelf stoppen en een tijdje ging het goed. Maar nu snapt ze niet meer dat ze in een rondje moet blijven en niet zelf mag terug komen. Nu gaat het longereren niet meer zo goed. Zelfs als je de zweep naar de kont doet om er naar buiten te drijven komt ze gewoon naar je toe.

We denken dat ze het longeren niet meer zo leuk vindt, daarom hebben we al geprobeerd het longeren leuker te maken door er balken neer te leggen. Als ze een paar keer over de balkjes heen is gegaan vindt ze dat ook al niet meer leuk.

Wat kunnen we eraan doen om het longeren weer goed te laten gaan?

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:31

mischien een stoot aan de buiten kant zodat ze met der hoofd iets naar buiten kijkt ?
ik zou het anders niet weten
su6

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:52

richt anders de zweep richting het hoofd. niet ermee slaan maar gewoon wijzen naar het hoofd. laat desnoods iemand anders haar begeleiden naar de hoefslag. en als je kunt longeren met dubbele longe kun je dat ook eens proberen.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 23:03

Hou je longeerlijn eerst een stuk korter. Als je ongeveer de lengte van je longeerzweep aanhoudt dan kan je haar opsluiten tussen je lijn en de longeerzweep. Zelf ongeveer ter hoogte van haar achterhand gaan staan. Zo kan ze niet makkelijk naar je toekomen en houdt je haar voorwaarts met de zweep achter haar achterhand. Op het moment dat ze naar je toe wil draaien loop je achteruit weer tot ter hoogte van haar achterhand en voorwaarts aangeven met de longeerzweep. Pakt ze dit rustig op dan laat je de longe wat langer. Komt ze weer naar je toe dan pak je je longe weer een stuk korter en doe je preies hetzelfde. Je zal zien dat ze uiteindelijk weer rond zal draven.
Succes OK dan!

Sabine_Jane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 17:32

We houden de longeerlijn al kort en we houden haar opgesloten tussen de zweep, maar ze komt toch nog naar toe.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 17:56

wijs eens met de longeerzweep naar haar schouder en werp (let op werp en niet sla) het touwtje van je longeerzweep een richting haar schouder als je merkt dat ze wat naar je toe komt...
en begeleid haar anders gewoon eens weer terug door een tweede persoon ....

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 07:43

Sabine_Jane schreef:
We houden de longeerlijn al kort en we houden haar opgesloten tussen de zweep, maar ze komt toch nog naar toe.

Niet alleen de longe kort houden, maar ook ter hoogte van de achterhand staan en jezelf daar houden. Dus komt ze naar je toe, dan loop je zelf naar achteren (niet verder weg van je paard maar naar de achterand!) en gebruik je de zweep als voorwaarts.
Zoals ik al in voorgaande tekst schreef hou je dit vol totdat ze wel rondgaat. En dat zal ze gaan doen.
Ik doe het op deze manier altijd bij jonge onbeleerde paarden, omdat die het nog moeten leren en in de eerste instantie altijd weer naar je toekomen.
Succes ermee...

Sabine_Jane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 08:29

Okey ik ga het proberen!!!

Bedankt voor je reactie

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 11:42

Hoi,
ik pak het nog wat anders aan. Ik heb mijn jong paard ook leren longeren, maar op een iets andere manier, maar voor mij werkt die perfect. Ik maak een bakje af van ongeveer 15 bij 15 of 20 bij 20 (meter wel te verstaan). Ik ga in het midden staan met mijn touw (van ongeveer 3 m) en dan blijf ik altijd op haar kont staan. zo sta je altijd in de drijvende houding. Op het moment dat je namelijk op de schouder of hoofd gaat staan, kom je in de leidende fase, dan geef je met je lichaam aan of het paard terug moet komen in tempo of zelfs naar je toe mag komen. Je moet dus heel bewust zijn van jezelf wat je doet en waar je staat., Nu mijn paardje komt graag naar mij toe (wees daar blij mee en gebruik het ook). Nu op het moment dat ze naar je toe dreigt te komen zonder dat jij een pas naar achteren hebt gedaan (naar achteren lopen is een teken dat het paard naar jouw kan komen) moet je het touw naar de richting net achter haar kont gooien, zo drijf je ze sterk op. Dit is allemaal basis natural horsemanship, maar zo leer je wel hoe het paard op jouw reageert. Een stap naar achteren is een indicatie van komen, een stap richting het paard (terwijl je bij de kont staat) is een teken van drijven en terugkomen doe je door op de lijn van schouder cq hoofd te staan.
Hopenlijk heb ik je zo een beetje verder geholpen.
Veel succes.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 16:47

Laureentje schreef:
Hoi,
ik pak het nog wat anders aan. Ik heb mijn jong paard ook leren longeren, maar op een iets andere manier, maar voor mij werkt die perfect. Ik maak een bakje af van ongeveer 15 bij 15 of 20 bij 20 (meter wel te verstaan). Ik ga in het midden staan met mijn touw (van ongeveer 3 m) en dan blijf ik altijd op haar kont staan. zo sta je altijd in de drijvende houding. Op het moment dat je namelijk op de schouder of hoofd gaat staan, kom je in de leidende fase, dan geef je met je lichaam aan of het paard terug moet komen in tempo of zelfs naar je toe mag komen. Je moet dus heel bewust zijn van jezelf wat je doet en waar je staat., Nu mijn paardje komt graag naar mij toe (wees daar blij mee en gebruik het ook). Nu op het moment dat ze naar je toe dreigt te komen zonder dat jij een pas naar achteren hebt gedaan (naar achteren lopen is een teken dat het paard naar jouw kan komen) moet je het touw naar de richting net achter haar kont gooien, zo drijf je ze sterk op. Dit is allemaal basis natural horsemanship, maar zo leer je wel hoe het paard op jouw reageert. Een stap naar achteren is een indicatie van komen, een stap richting het paard (terwijl je bij de kont staat) is een teken van drijven en terugkomen doe je door op de lijn van schouder cq hoofd te staan.
Hopenlijk heb ik je zo een beetje verder geholpen.
Veel succes.

Hoezo ik pak het anders aan?! Volgens mij schrijf je precies hetzelfde als wat ik heb omschreven, alleen noem jij de achterhand 'kont' en ik houd het liever op achterhand... Knipoog