Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Sabine_Jane schreef:We houden de longeerlijn al kort en we houden haar opgesloten tussen de zweep, maar ze komt toch nog naar toe.
Laureentje schreef:Hoi,
ik pak het nog wat anders aan. Ik heb mijn jong paard ook leren longeren, maar op een iets andere manier, maar voor mij werkt die perfect. Ik maak een bakje af van ongeveer 15 bij 15 of 20 bij 20 (meter wel te verstaan). Ik ga in het midden staan met mijn touw (van ongeveer 3 m) en dan blijf ik altijd op haar kont staan. zo sta je altijd in de drijvende houding. Op het moment dat je namelijk op de schouder of hoofd gaat staan, kom je in de leidende fase, dan geef je met je lichaam aan of het paard terug moet komen in tempo of zelfs naar je toe mag komen. Je moet dus heel bewust zijn van jezelf wat je doet en waar je staat., Nu mijn paardje komt graag naar mij toe (wees daar blij mee en gebruik het ook). Nu op het moment dat ze naar je toe dreigt te komen zonder dat jij een pas naar achteren hebt gedaan (naar achteren lopen is een teken dat het paard naar jouw kan komen) moet je het touw naar de richting net achter haar kont gooien, zo drijf je ze sterk op. Dit is allemaal basis natural horsemanship, maar zo leer je wel hoe het paard op jouw reageert. Een stap naar achteren is een indicatie van komen, een stap richting het paard (terwijl je bij de kont staat) is een teken van drijven en terugkomen doe je door op de lijn van schouder cq hoofd te staan.
Hopenlijk heb ik je zo een beetje verder geholpen.
Veel succes.