Achter de teugel kruipen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Achter de teugel kruipen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 13:18

Nadat we op dit onderwerp gestuit zijn in een ander topic, ben ik benieuwd of ik het ' achter de teugel kruipen' wel goed voor me hebt.

Wij hadden een tijdje een pony op stal die met zn kin op zn borst liep, als je geen contact had op je handen. Als je je hand naar voren doet, blijft hij met zijn kin op zijn borst lopen. Dit is toch achter de teugel lopen?

En naar mijn mening is dit ook iets heel anders dan achter de loodlijn lopen. Achter de loodlijn kan je paard lopen zonder dat hij achter de teugel kruipt. Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:20

Helemaal mee eens. Achter de teugel: paard ontwijkt de druk van het bit.
Achter de loodlijn hoeft niet achter de teugel te zijn.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:54

Zo zie ik het achter de teugel lopen ook
Bij het achter de teugel lopen gaat het initiatief ook van het paard uit; hij/zij besluit om in een bepaalde positie te lopen (of weg te kruipen Knipoog), meestal ongeacht wat de ruiter daar van vindt.
Achter de loodlijn lopen kan bewust door de ruiter zo 'ingesteld' worden.
Zolang dat bewust gebeurt, is daar in mijn ogen ook niets mis mee.
Als je op het minste verzoek je paard weer daar in kunt stellen waar jij hem hebben wilt, kan het naar mijn mening zelfs een hele goede oefening zijn.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 13:57

Fijn dat ik het toch goed gedacht had, dat bevestig het tenminste.

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:12

Oke ik voel me toch ff geroepen om te reageren omdat je refereerd aan dat topic over Jasper wat uit de hand liep.

Ten eerste :Tulandro ik ben het met je eens

Ten tweede: Ik vond de reacties in dat topic niet erg aardig. Zij heeft dat paardje net 2 weken is er erg blij mee en trots op. Is toch logisch dat zij dat niet leuk vond. Niemand is perfect of rijdt perfect of what ever.We zijn allemaal trots op ons eigen paard (zo niet dan heb je de verkeerde) maar laat elkaar in godsnaam in je waarde. Die opmerking over die zaadjes vond ik echt te ver gaan en kan je iemand echt mee kwetsen. Ipv van kritiek kan je toch ook eens wat positiefs zeggen.
groetjes

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:03

Windhond, het desbetreffende topic staat ondertussen op slot met een 'slotrede'.
Lijkt me niet dat daar verder nog over doorgegaan hoeft te worden, en bovendien heeft de topicstarter dit bewuste topic hier niet vernoemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:36

Ach omdat we bekende zijn, zullen we vast wel hetzelfde denken nietwaar Tulandro ?

Hmm.. vanaf begin af heb ik geleerd met mijn lessen wat het verschil is tussen het ACHTER de TEUGEL lopen en ACHTER de LOODLIJN. Dit zijn twee hele andere begrippen. Het achter de teugel lopen (zoals ik het geleerd heb) is een paardje dat bijna met zijn mond op zijn borst plakt, en in een gedwongen houding van zichzelf gaat lopen. Als gooi jij je teugels los, hij blijft nog even zo lopen. Op het moment dat je paard deze houding aan gaat nemen, heb jij vrijwel niks meer te vertellen en te doen. Tuurlijk het gaat heerlijk zitten, en je hebt niks in je handen, maar het paard heeft geen aanleuning, iets waar in deze sport naar gestreefd word. Al een paard achter de loodlijn loopt, heb je nog wel contact, maar is het meestal een kwestie van het neusje eruit rijden.

Nu ben ik benieuwd naar andere theorieën Haha! !

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:03

Ik ben het voor een heel groot deel met je eens, Shanna.
Een kleine 'maar'.....Knipoog: volgens mij is het niet zo dat een paard dat achter de teugel loopt altijd 'met zijn mond op zijn borst plakt' Knipoog
Dat zou het herkennen van de achter de teugel lopen een stuk makkelijker maken, maar volgens mij ligt het net iets genuanceerder.
Het verradelijke zit naar mijn mening juist in het feit dat er ook paarden zijn die achter de teugel lopen, maar niet met hun mond op hun borst geplakt zitten Knipoog
Sommige paarden zijn zo handig in 'verstoppertje spelen' dat je eigenlijk pas merkt dat het paard achter de teugel loopt op het moment dat je een andere houding of ander tempo vraagt.
Als je twijfelt en je krijgt een reactie in de trant van "al onze medewerkers zijn bezet, probeer het later nog eens", dan weet je dus zeker dat er iets niet goed was *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:12

Oscar schreef:
Ik ben het voor een heel groot deel met je eens, Shanna.
Een kleine 'maar'.....Knipoog: volgens mij is het niet zo dat een paard dat achter de teugel loopt altijd 'met zijn mond op zijn borst plakt' Knipoog
Dat zou het herkennen van de achter de teugel lopen een stuk makkelijker maken, maar volgens mij ligt het net iets genuanceerder.
Het verradelijke zit naar mijn mening juist in het feit dat er ook paarden zijn die achter de teugel lopen, maar niet met hun mond op hun borst geplakt zitten Knipoog
Sommige paarden zijn zo handig in 'verstoppertje spelen' dat je eigenlijk pas merkt dat het paard achter de teugel loopt op het moment dat je een andere houding of ander tempo vraagt.
Als je twijfelt en je krijgt een reactie in de trant van "al onze medewerkers zijn bezet, probeer het later nog eens", dan weet je dus zeker dat er iets niet goed was *LOL*

Daar heb je helemaal gelijk in. Ik ging nu even uit van het extreemste geval, wat dus bij de pony bij ons op stal aan de hand was. De mijne wil het ook nog weleens proberen, (vooral als hij zijn tong erover heen gooit) en die kan het zelfs ook nog laag en lang. Om het op te lossen, hou ik altijd direct halt, steek mijn hand toe tot hij eruit is, en rij rustig verder. Als je zelf op het paard zit, voel je meestal direct als hij achter de teugel kruipt, vanuit het oog van een ander kun je dat soms niet eens zien... en dat is het verraderlijke ervan.

Je laatste opmerking is trouwens super !
Die opmerking dwaalt vaak door mijn hoofd als hij weer in staking gaat Knipoog

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 17:18

Ja, mijn paard kan daar ook nog wel een handje van. Toen hij net onder het zadel was, liep hij constant achter de teugel, omdat hij het gewoon een heerlijk standje vind. En als hij druk is (fris) kruipt hij er ook nog wel eens achter. En dan op het moment dat ik van voor iets meer ga vragen, probeert hij de druk te ontlopen.

Ik denk dat dit allemaal de oorzaak is, omdat ik toen ik hem aan het inrijden was, net iets te veel los liet van voor, waardoor hij geen druk gewend was.

maar andere theorieen zijn er dus niet?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:18

Een paard loopt achter de teugel als hij zelf besluit het bit niet aan te nemen en je dus té weinig contact maakt. In welke houding dat is maakt in principe niets uit. Heeft niks te maken met achter de loodlijn, maar denk dat er misschien wat verwarring kan ontstaan omdat een paard dat achter de teugel loopt meestal ook achter de loodlijn loopt. Maar dit hoeft dus inderdaad niet!

9 van de 10 keer kun je meteen een lijn doortrekken naar het 'niet voor het been zijn' als een paard achter de teugel kruipt.

Enne Oscar, leuk dat laatste zinnetje Haha!

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:21

Oscar sorry hoor het was alleen maar goed bedoeld maar schijnbaar wordt op dit forum eerst van het negatieve uitgegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:30

windhond schreef:
Oscar sorry hoor het was alleen maar goed bedoeld maar schijnbaar wordt op dit forum eerst van het negatieve uitgegaan.

Waar jij het over had is helemaal niet over gesproken in dit topic, dus waarom begin je er dan over.
Er zit ook een heel mooi knopje PB ergens op je scherm, misschien kon je er eentje naar de desbetreffende personen sturen ?

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:46

Mijn paard doet dit ook af en toe, en dan moet ik hem naar voren rijden, naar het bit toe rijden. Hij is pas 3 en hij vind het allemaal nog een beetje moeilijk, maar ik moet er wel voor waken dat dit geen gewoonte van hem gaat worden, want om dat er weer uit te rijden...

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:00

Ik ga er kort even op in, zodra ik weer een ruzieachtige sfeer voel, stop ik.
Ik word echter per pb's aangespoord te reageren.

Het ging hier idd over een ander onderwerp, over een meisje met haar nieuwe Fjord.

De Fjord schijnt makkelijk achter de teugel te lopen, en ik reageerde dat dat op deze fotos iig niet zo was.
De discussie: achter de loodlijn doet niet ter zake, de Fjord liep nergens achter de teugel, zowel niet als wat jullie ermee bedoelen ( en wat ik noem: "bang voor t bit")als wat ik ermee bedoel: achter de loodlijn.

Op de fotos dat je ziet dat de binnenteugel loshangt, terwijl de buitenteugel WEL op spanning is, bevestigd dat voor mij ook niet dat de Fjord OP DEZE FOTOS achter de teugel loopt.

Ik baal wel van alle betweters, als ik eerlijk mag zijn.
HOE je iets noemt doet niet ter zake.
En als iemand zijn best doet, is het altijd ok!!!!!!!!!

Ik vind wat sommige jonge mensen hier op Bokt durven te roepen, onacceptabel.

En TS:

Ja, met achter de teugel kun je dus idd ook bedoelen: bang voor t bit.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:14

Heey mensen,

Ik heb me even verdiept in het zogehete achter de teugel lopen op internet en heb een paar intressante sites gevonden. Ik zal er een paar geven. Opvallen is dat iedereen het ander uitlegd, maar de globale lijnen hetzelfde zijn en in principe het paard hetzelfde doet. Volgens mij krijg je, als je stuk of 10 mensen neerzet, allemaal verschillen theorien waardoor het komt en hoe je het op kunt lossen, maar het komt op 1 ding neer; het paard loopt niet met zijn hoofd waar het moet lopen: achter de teugel/loodlijn.

Hier een paar sites:
- http://home.wanadoo.nl/paardrijden/PAARDRIJDEN_07.htm
- (over gebitsproblemen en daardoor achter teugel) http://www.welshcob.nl/info_over/tandarts.php
- http://users.skynet.be/bk258886/teugels.htm

Dit waren er maar een paar, want ik heb geen zin om ze allemaal te doen..probeer het zelf ook eens met google Knipoog er zitten intressantje feitjes tussen.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 21:09

Bedankt Elaine.

Dit haal ik dus uit je links:
Loodlijn

De loodlijn is een denkbeeldige lijn die vanuit de nek van het paard recht naar beneden loopt. Voor een optimale werking van de teugels is het belangrijk dat het paard zijn hoofd in de juiste houding houdt. Hiervoor moet het zijn neus en kin net iets voor de loodlijn houden. Als het hoofd zich te ver naar voren bevindt, is een paard tegen de hand. Houdt het zijn hoofd, mond en kin achter de loodlijn, dan noemen we dat achter de teugel lopen.

Maar t is allemaal wel ingewikkeld idd.

mizz_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 21:25

ik wil even wat kwijt. een paard dat achter de teugel kruipt , kan zijn dat hij die druk niet wil , dus manieren verzint om eronderuit te kruipen. maar een paard die achter de loodlijn loopt hoeft niet persee door de ruiter te komen ,want mijn paard , is zon smiecht die gaat zo als ik te veel druk , heb ahcter de loodlijn , kruipe en dan gewoon om onder die druk uit te komen,. ma voor mensen die dat ook hebben. er is een oplossing voor hoor. OK dan! Pling
als die dat doet , dan doe je handen iets na voren toe , en dan geef je goed been , en eventueel klein tikje op de achter hand. en dat elke keer herhalen wanneer die eruiter wil kruipe. Schijnheilig en jaa het helpt hoor ., mijn paard loopt nu nooit meer erachter gelukkig *LOL* Knipoog dussz . kuszzz my Haha! Vingers aflikken

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 22:19

Zoals er op die 2de link staat hoeft het inderdaad geen fout van de ruiter te zijn, maar kan er ook een medisch (gebit bijv) probleem zijn Knipoog

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 23:41

Natasha schreef:
Bedankt Elaine.

Loodlijn

De loodlijn is een denkbeeldige lijn die vanuit de nek van het paard recht naar beneden loopt. Voor een optimale werking van de teugels is het belangrijk dat het paard zijn hoofd in de juiste houding houdt. Hiervoor moet het zijn neus en kin net iets voor de loodlijn houden. Als het hoofd zich te ver naar voren bevindt, is een paard tegen de hand. Houdt het zijn hoofd, mond en kin achter de loodlijn, dan noemen we dat achter de teugel lopen.

Oe, wat bedoelen ze hier nou weer met mond en kin. Want ik ben het er niet mee eens, dat dat de definitie van achter de teugel rijden is. Zoals al eerder gezegd, sommige mensen rijden de paarden expres achter de loodlijn, maar niet achter de teugel.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 23:41

Natasha schreef:
Bedankt Elaine.

Loodlijn

Oe, wat bedoelen ze hier nou weer met mond en kin. Want ik ben het er niet mee eens, dat dat de definitie van achter de teugel rijden is. Zoals al eerder gezegd, sommige mensen rijden de paarden expres achter de loodlijn, maar niet achter de teugel.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 23:45

En elaine, deze sites zijn gewoon door mensen zoals wij gemaakt, niet door professionelen. Ik vind het niet echt betrouwbare sites Haha! Tenminste, nu bijna iedereen in dit topic al niet met die stelling eens is.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 23:47

Natasha schreef:
En TS:

Ja, met achter de teugel kun je dus idd ook bedoelen: bang voor t bit.

Ja, maar dat heb je in het vorige topic helemaal niet genoemd. Je kan het ook "het bit ontwijken" noemen. Daar komt het op neer. Ze vinden de druk niet fijn en proberen er onder uit te komen.

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 06:45

Ik weet niet precies wat de definitie is en kwam die dus hier zoeken. Blijkbaar is er niet een duidelijke definitie, of is hij in ieder geval niet bij alle paardenmensen bekend. In de paardensport leren mensen veel van elkaar en niet altijd van een officiele leraar/lerares (sowieso wie is er officieel en wie niet?) Aangezien er alleen maar naar het resultaat wordt gekeken op wedstrijden en niet naar hoe mensen iets noemen en wat precies de regels zijn, zoals bijvoorbeeld bij voetbal, kunnen mensen naar de Z rijden, zonder te weten wat nu de precieze definitie van dingen zijn. Ik denk dat er niet echt een antwoord is op deze vraag. TENZIJ er ergens een boek is dat de officiele regels bevat over de paardensport.

kablom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 10:06

ik zou het antwoord inderdaad niet weten. maar mij ging het er niet om wie gelijk had in dat topic. maar gewoon op de manier van zeggen. net ofdat afzeiken een hobby is. en ja ik begrijp dat je je gelijk wil maar had dan eerder dit topic opgericht dan had het niet verziekt hoeven zijn. Je gelijk halen is niet het belangrijkste in je leven. dat wou ik even kwijt. voor de rest denk ik dat achter de teugel lopen is. zonder druk van de teugels rond lopen wel of niet achter de loodlijn. achter de loodlijn kan naar mijn idee ook zonder achter de teugel te lopen maar het gebeur vaak als ze achter de teugel lopen.