Niet galoperen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kims

Niet galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 12:55

Hoi!
Dit wordt mijn eerste post! Ik lees hier al wel een tijdje, maar van posten is nog niks gekomen maar nu heb ik even jullie raad nodig Knipoog

Ik heb sinds een half jaar een verzorgpaard. Een KWPN-ruin van 7 jaar oud. Hij is heel erg slecht ingereden en ik ben nu met de eigenaar bezig hem op het rechte pad te krijgen.
Hij bokt echt heel erg veel tijdens het rijden. Het is niks medisch,en het ligt ook niet aan het zadel, dit hebben we namelijk al uitgebreid laten controleren. Het ligt echt heel erg aan zijn bui en aan zijn voedsel wat hij doet, het is echt een heel fris ding. Dus de ene keer is er niks aan de hand, de andere keer wil ie je dr zo snel mogelijk vanaf hebben.
De galop is altijd al een ramp geweest. Hij springt zowiezo heel erg moeilijk aan in galop (gaat eerst keihard) en dan pas gaat hij in galop wat voor het grootste gedeelte bestaat uit keihard bokken. Ik ben er dus ook nog nooit op blijven zitten in de galop.
Nu krijg ik sinds 2 maanden privéles, eens in de 2 weken een uur en nu gaat het draven/stappen echt geweldig. Achterhand er eindelijk onder en hij heeft nu weinig kuren... Ik galoppeer alleen nog steeds niet omdat ik én er bang voor ben én er nog geen les in krijg.
Nu mijn vraag. Zou ik mijn instructeur moeten vragen of hij me daar bij wil begeleiden of moet ik daar nog even mee gaan wachten? Het gaat nu wel erg goed in de draf maar ik heb geen idee of dat met de galop ook zo zal zijn. Jullie tips voor me? En als jullie vinden dat ik moet gaan beginnen met galoperen, hoe moet ik het dan aanpakken?

Groetjes Kim

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:00

Als ik jou was zou ik zeker met je instructeur gaan overleggen en ik denk dat hij je heus wel wil begeleiden, daar krijgt hij toch betaald voor?
Mischien kun je het beste eerst aan de longeerlijn en dan kleine stukjes.
Je instructeur vertelt wel hoe en wat! Met hem kun je het beste deze problemen oplossen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:01

O. ja en veel geduld hebben is het belangerijkst want hij is zoals je al zei slecht ingereden. En belonen als hij het goed doet.

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:19

Ik heb een tijdje een draver beleerd, en het schijnt dat het helpt om in zwaar zand te rijden, dan is de galop makkelijker voor een paard dan draf. En inderdaad veel geduld. Gaat het wel goed aan de longe?
Het is wel handig als je het aan je instructeur vraagt, daar is hij toch voor? Lachen

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:26

Mijn vorige verzorggozer had 'n ataxie (of hoe schrijf ik 't?), en die kon ook niet galopperen, maar bij hem was het een sukkelig gehobbel waar hij het liefst zo snel mogelijk weer uitviel.

In zwaar zand rijden is een goede tip, en als hij gaat bokken, kun je twee dingen doen. Of je pakt je zweep en geeft bij elke bok 'n tik, of je blijft rustig zitten, negeert het gebok, en gaat rustig figuren rijden. Either way zal hij ooit ophouden met bokken, ook als je erop blijft zitten en 'm in galop houdt. Het hangt er een beetje vanaf welke tactiek de eigenaar wil.

En je hebt les om te leren. Als je instructeur je niet wil "leren" te galopperen, wat heb je dan aan de les? Dus gewoon vragen.

Waarschijnlijk vindt die gozer het hardstikke moeilijk om te galopperen (met evenwicht enzo) met een ruiter. En die bokken zijn dan een hele mooie manier om eronder uit te komen.

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 10:54

Dankjewel voor de reacties!

Ja aan de longe doet Nimble dus zwaar debiel, hij trekt je er dan keihard uit in de galop en gaat ook weer zitten bokken.
Als Nim een bok geeft en je geeft hem dan een tik, blijf hij bokken, er zit gewoon geen stop meer op.

Ik denk dat ik maar aan mijn instructeur ga vragen wat nou het beste is, ik denk dat ik er toch nog maar even mee moet wachten, lijkt me niet zo'n ramp toch?

Groetjes!