Nog een vraag van mijn kant..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bitterbal

Nog een vraag van mijn kant..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 11:34

Even een onduidelijke titel omdat anders de titel te lang werd Knipoog

Ik kom weer met een vraag, misschien een hele domme maar wil graag jullie "meningen" weten...

Ik heb maandag les gehad bij Antoine de Bodt, en hij heeft mij wat tips en trucs gegeven om mijn paard recht te richten.. dus ik volg deze heel braaf op.. maar wat ik nu merk is dat mijn paard heel graag aan de teugel wil lopen zonder dat ik eigenlijk iets doe, behalve stelling vragen.. ze komt erg naar beneden en is super licht in mn hand dan..
Maar Antoine zei tegen mij "zolang je paard niet recht is trek hem/haar dan niet in de krul" maar dit doet ze uit zichzelf :S zal ik het toelaten of haar tog met haar koppie proberen beetje in de lucht te houden? en haar eerst netjes aan het lopen te krijgen, bedoel dan recht lopen he?

Ik hoop op reakties...
Alvast bedankt..

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 11:41

Als dit bij vraag maar raak moet dan hoor ik het wel Bloos

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 11:46

dit hoort idd bij rijtechnisch. ik denk dat je je ook even moet focussen op het rechtrichten. het is op dat moment niet belangrijk of je paard aan de teugel loopt. wel licht contact behouden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 12:05

Bitterbal schreef:

Ik kom weer met een vraag, misschien een hele domme maar wil graag jullie "meningen" weten...

Ik heb maandag les gehad bij Antoine de Bodt, en hij heeft mij wat tips en trucs gegeven om mijn paard recht te richten.. dus ik volg deze heel braaf op.. maar wat ik nu merk is dat mijn paard heel graag aan de teugel wil lopen zonder dat ik eigenlijk iets doe, behalve stelling vragen.. ze komt erg naar beneden en is super licht in mn hand dan..
Maar Antoine zei tegen mij "zolang je paard niet recht is trek hem/haar dan niet in de krul" maar dit doet ze uit zichzelf :S zal ik het toelaten of haar tog met haar koppie proberen beetje in de lucht te houden? en haar eerst netjes aan het lopen te krijgen, bedoel dan recht lopen he?

Ik hoop op reakties...
Alvast bedankt..

is ze licht aan de hand of loopt ze achter de teugel?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:12

Ik DENK dat je het beste gewoon eerst bezig moet gaan met rechtrichten en dan let je niet op wat het paard met zijn hoofd doet. Tenzij hij zijn hoofd helemaal scheef doet. En zeg tegen je instructeur dat je hem niet in de krul trekt, maar dat hij het zelf doet. En overleg wat je moet doen.,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:20

Bitterbal schreef:

Ik hoop op reakties...
Alvast bedankt..

He meis! ik ben zeeeer jaloers Haha!
Antoine is ZO goed!
Als ze het zelf doet is het goed, ik denk dat ze dat doet omdat het een fijn gevoel is voor een paard om recht te zijn..
Ik kreeg les van iemand die weer les kreeg bij Antoine (snap je het nog Tong uitsteken ) en het ging uiteindelijk ZO goed met lies dat ik hem een bedank mail heb gestuurd, waar hij overigens heel blij mee was Haha!

Hoever ben je nu?
Rijd je alleen op de buitenhand, zonder binnenteugel?
of ben je al op twee handen aan het rijden?

Groetjes Roos

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 14:38

Ik hou heel licht contact met haar mond... en best wel veel op de buitenteugel geloof ik, ben ook nog maar net begonnen.. dus nog even wachten Knipoog

Alleen ik rijd haar nie aan de teugel maar dat doet ze zelf!! (gezien sommige reakties komt het op mij over dat sommige mensen daaroverheen hebben gelezen Bloos maar kan ik ook fout hebben hoor)
Maar moet ik dit nu juist toelaten? dus gewoon haar naar beneden laten lopen als ze dat zelf doet?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:39

wat doet ze als je je handen naar voren doet? Volgt ze je hand en blijf je hetzelfde contact houden?

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 14:42

als ik me handen naar voren doe dan gooit ze dr neus zeg maar naar voren, snap je wat ik bedoel?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:49

maar blijft ze dezelfde druk geven?

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 17:56

ik heb het vandaag nog eens geprobeerd.. mn handen naar voren.. ze houd gewoon dr hoofd stil zeg maar... (ze liep vandaag ook niet echt aan de teugel om eerlijk te zijn) maar van de druk.. tsja.. die voel ik dan niet om eerlijk te zijn Bloos Knipoog

Ellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:58

Ik zou gewoobn je bezig houden met het rechtrichten van je paard en als ze hoofd dan naar beneden loopt of niet dat maakt niet zoveel uit maar zorg wel dat die actief blijft (actief op de achterhand)

en vraag anders aan je klesgver wat die kent het paardje beter als ons en die weet ook hoe die precies met ze hoofdje naar beneden loopt

veel succes

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 08:43

Bitterbal schreef:
ik heb het vandaag nog eens geprobeerd.. mn handen naar voren.. ze houd gewoon dr hoofd stil zeg maar... (ze liep vandaag ook niet echt aan de teugel om eerlijk te zijn) maar van de druk.. tsja.. die voel ik dan niet om eerlijk te zijn Bloos Knipoog

daar was ik dus al bang voor. Ze loopt dan niet aan de teugel maar achter de teugel, door zich zo rond te maken ontloopt ze de aanleuning die er zou moeten zijn als gevolg van de impuls die je opbouwt met je been.
Ik ken zelf de AdB methode dus niet, maar persoonlijk zou ik me als allereerst richten op snel maken aan je been, zodat ze meer impuls krijgt. Dus veel kleine overgangen waarbij dat hoofd niet zo belangrijk is, zolang ze maar reageert op je been. Hierdoor zal ze eerder die neus eruit gaan brengen en vanuit dat situatie kun je gaan werken aan recht richten etc.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 10:55

okee thanks.. alleen ze is in principe best goed aan het been, na een tijdje.. alleen daar ging het niet echt om Knipoog maar kan je ook zien dat een paard achter de teugel loopt eigenlijk? of hoe merk je dat?

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 10:58

Het klinkt ook niet alsof ze helemaal bij je aan de teugel loopt. Als jij je handen naar voren steekt, moet ze die mee volgen, wat dus hier niet het geval is. En door de spanning op je teugels vraag je indirect haar naar beneden, probeer die spanning dus te minder, succes!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 12:20

Bitterbal schreef:
okee thanks.. alleen ze is in principe best goed aan het been, na een tijdje.. alleen daar ging het niet echt om Knipoog maar kan je ook zien dat een paard achter de teugel loopt eigenlijk? of hoe merk je dat?

eigenlijk door wat ik omschreef. Een paard dat niet jouw handen blijft volgen met een zachte aanleuning op het moment dat jij ze naar voren doet, is achter de teugel.

Maar dat is alleen maar op te lossen door ze aan je been te zetten, dus daar gaat het wel degelijk om. En aan het been betekent niet hard lopen, maar een snelle reactie in zowel de overgangen voorwaarts als terug

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 14:21

Bitterbal, ik denk doordat de drang naar voren niet helemaal in orde is en je paard liefst aanleuning op wil zoeken, gaat ze als ware achter de teugel lopen. Zorg dat tempo goed in orde is, ik bedoel drang naar voren. Je moet ten alle tijde het idee hebben dat je zo voowaarts rijdt ,dat je bijna het idee moet hebben van: ho ik moet haar wat op gaan houden! Snap je beetje wat ik bedoel.
Kijk dit is je eerste les geweest en is alles nieuw en onwennig. Gewoon van achteren naar voren rijden tot je meer druk van voren krijgt (dus zelf niet teveel teugeldruk nemen) laat je paard jouw hand opzoeken en rij naar aanleuning toe. Ik heb wel ervaring met AdBt systeem en dat is nu even eraan werken. Succes ermee.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 12:47

Wat denken jullie? ze is opnieuw kreupel ondanks dat ik netjes alles opvolg wat Antoine mij geleerd en verteld heeft... moet ik hiermee doorgaan of haar toch rust gaan geven? ik word hier echt simpel zat van..

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 13:15

Wij kunnen natuurlijk niet zien of jouw paard kreupel is zonder het paard te kennen. Ik denk dat je gewoon goed naar je instructie moet luisteren en van daar uit verder oefenen. Als hij zegt dat zijn hoofd omhoog moet zijn, zou ik dat ook nastreven.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 11:55

Nou ja, je kan van mij aannemen dat ze kreupel is, dr zijn meerdere mensen die ernaar hebben gekeken...

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:56

Bitterbal schreef:
Wat denken jullie? ze is opnieuw kreupel ondanks dat ik netjes alles opvolg wat Antoine mij geleerd en verteld heeft... moet ik hiermee doorgaan of haar toch rust gaan geven? ik word hier echt simpel zat van..

Wil je hem nu de schuld daarvan geven?

Als je paard kreupel loopt moet je natuurlijk niet door gaan met rijden en je paard rust geven.Wat zegt je dierenarts ervan?

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 16:48

Nee monsera, ik geef hem helemaal nergens de schuld van Knipoog het gaat me er alleen om dat ze weer kreupel is en ik dus verschillende verhalen naar mn kop krijg..

Ik geef haar ook gewoon rust en heb inmiddels een mailtje gestuurd naar hem om te vragen of hij een idee heeft...
Ik moet kiezen tussen dierenarts of antoine.. en aangezien dedierenarts me niet verder heeft geholpen, kies ik dus nu eerst even voor hem...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 16:50

Huh?? Maar als je paard kreupel loopt dan zal AdB toch ook niet zeggen dat er je op door moet blijven rijden?

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 10:19

Nee, dat snap ik ook, alleen ze loopt wel kreupel, en aangezien hij op mijn mail niet antwoord, dacht ik, hier op bokt hebben heel wat mensen wel ervaringen met hem, misschien weten zij wat ik kan doen... snap je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 10:24

Het hangt er nogal vanaf wat je paard precies heeft of hij je kan helpen of niet. Bedenk goed dat Antoine geen "wondermethode" heeft, hij doet niks anders dan in feite elke goede dressuurtrainer. En dan ken ik er nog wel een paar die waarschijnlijk wat beter didactisch onderlegd zijn...

Als ik het zo lees denk ik dat je zelf nog vrij onervaren bent en het lijkt me vreselijk moeilijk om dan steeds voor langere tijd alleen aan de slag te moeten.

Waar heeft je paard eigenlijk last van (waardoor hij dus kreupel loopt)