Ik heb weleens gehoord dat sommige paarden een weke rug hebben. Wat houdt dat eigenlijk in? Ik kom op deze vraag, omdat ik ooit eens gehoord heb dat de ggk hengst Sultano een weke rug heeft. Btw hoe kun je dit herkennen en kan je het merken tijdens het rijden.
Sullie97
Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-05 20:09
Echt niemand die mij hier een antwoord op kan geven?!
Nettie
Geplaatst: 19-01-05 20:18
Misschien dat die weinig bespiering in de rug heeft? nee zou het niet weten eigenlijk...
germie
Geplaatst: 19-01-05 20:48
Een weke rug betekent dat de rug na de schoft diep naar beneden weg valt. Vaak gaat dit samen met weke lendenen (dus vanaf het kruis gezien loopt het dan wat hol naar de rug zeg maar). Het tegenovergestelde van een weke rug is een karperrug, een enorm rechte strakke rug (tegen het bolle aan zeg maar).
Paarden met een weke rug zijn vaak moeilijk van achteren naar voren te rijden. Maar paarden met een strakke rug zijn niet soepel in de beweging vaak.
Sullie97
Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-05 21:45
Ok, hebben tuigers vaak een weke rug? Wat kun je zeg maar beter hebben, een paard met een weke rug of een zogenaamde "karperrug"?
Kylan
Geplaatst: 20-01-05 15:47
Een weke rug is een lange, slechtbespierde rug die na de schoft vaak wat daalt. Tuigers hebben vaak een strakkere rug, door de manier van lopen. Een iets weke rug of een rug die meer naar karperrug neigt is allebei niet heel erg. Een heel weke rug of een echte karperrug is moeilijker te trainen.