Paard/Pony aan de teugel "zagen"???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tamarinde

Paard/Pony aan de teugel "zagen"???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 14:02

Iedereen heeft wel eens een dag dat je paard niet zo loopt als jij wil, en dan probeer je dit op te lossen. Maar ik zie wel eens dat mensen hun paard aan de teugel "zagen". Ik ben hier zelf erg tegen! Vooral op wedstrijden zie ik het vaak en dan snap ik niet hoe mensen zo hun paard kunnen laten lopen. Ik vind het erg zielig voor je paard, en ten tweede zijn er volgens mij veel andere manieren om je paard los te krijgen. Je mag heus je paard wel eens een ophouden geven als er reden voor is, maar als je je paard aan de teugel wil laten lopen is het tog niet normaal om te zagen???

Wat vinden jullie hiervan?
Ben benieuwd naar jullie reacties

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:04

Zagen is zeker weten niet de manier om een paard nagefelijk te rijden. Ik ben het met veel trainingsmethodes niet eens, maar vele wegen leiden naar Rome en dan moet je proberen de beste voor jou en je paard ertussen uit te pikken. Dan is het niet belangrijk hoe andere mensen trainen omdat die de weg pakken waarvan hun vinden dat die het beste bij ze past.

Ik heb geleerd om me niet zo druk te maken over andermans problemen, heb m'n handen vol aan m'n eigen Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:39

pfff....weer zo'n topic. hier is al zoveel over gediscussieerd! kun jij niks aan doen, maar om toch een reactie te geven; ik vind zagen ALTIJD fout!!!! het is gewoon onkunde van de ruiter. waar de kunde ophoud begint de grofheid!! (had ik ooit eens ergens hier op bokt gezien)
Laatst bijgewerkt door klomp op 19-01-05 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:40

klomp schreef:
pfff....weer zo'n topic. hier is al zoveel over gediscussieerd! kun jij niks aan doen, maar om toch een reactie te geven; ik vind zagen ALTIJD fout!!!!

En daar is iedereen het volkomen mee eens, tenminste, als ik logisch nadenk!! Dit is een beetje nutteloos.

Alieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:56

ik zaag mn ponytje ook wel us Bloos!
maar nu Niet weer..
eigenlijk wou ik net toppic openen, van waar ik zon elastiek kan kopen..
om Ietsje te helpen bij het aan de teugel lopen
ik ben namelijk niet van plan om ineens dat beestje een martingaal om te doen !
weten jullie waar ik zon elastiek kan kopen?

hier voorbeeld

Afbeelding

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:00

aan de teugel /nageven is een middel om het paard zn rug beter te laten gebruiken, en niet een doel.

Ik zie veel mensen rijden met het motto: -geen gelul, trek m in de krul-, als doel, maar daar verknoei je een pony alleen maar mee.

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:17

Euhm,alieta...Ik persoonlijk vind een martingaal veel diervriendlijker dan zo'n elastiek hoor...

oester

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:19

Alieta schreef:
ik ben namelijk niet van plan om ineens dat beestje een martingaal om te doen

Wat is er mis met een martingaal? Het dwingt je pony iig niet naar beneden. Alleen als hij zijn hoofd in de lucht wil gooien, dan kan dat niet. Lachen

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:23

Alieta schreef:
ik ben namelijk niet van plan om ineens dat beestje een martingaal om te doen

Om te beginnen is de hulpteugel op de foto geen elastiek... Dit is een chambon, heel wat anders.

Daarbij is een martingaal veel vriendelijker voor je pony, die doet namelijk niets als je pony goed gaat en werkt alleen in als je zelf te laat bent. Zo ongeveer de vriendelijkste hulpteugel die er volgens mij is. (mits goed afgesteld natuurlijk)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:24

Alieta schreef:
ik zaag mn ponytje ook wel us Bloos!
maar nu Niet weer..
ik ben namelijk niet van plan om ineens dat beestje een martingaal om te doen !
weten jullie waar ik zon elastiek kan kopen?

hier voorbeeld

[image]

kijk en dit bedoel ik nou waarom ik eigenlijk niet wil reageren in zo'n topic. ik ga me alleen maar lopen eregeren aan dit soort mensen!!!! Boos!

Alieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:30

klomp schreef:
kijk en dit bedoel ik nou waarom ik eigenlijk niet wil reageren in zo'n topic. ik ga me alleen maar lopen eregeren aan dit soort mensen!!!! Boos!

hoezo??, ik zeg WEL EENS!..doe het helemaal niet vaak of eigenlijk bijna nooit! Knipoog !....
ik loop mn ponyjte vaak gewoon voorwaarts, en maak gewoon volte's!
meer niet, af en toe even trekjes is toch niet erg?!

Alieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:31

dus eigenlijk is gewoon hulpteugel beter dan zon chambon!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:37

Alieta schreef:
dus eigenlijk is gewoon hulpteugel beter dan zon chambon!

je kunt beter helemaal zonder hulpteugel rijden, en iemand vragen of die je wil leren je paard/pony goed te rijden.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:39

Alieta schreef:
hoezo??, ik zeg WEL EENS!..doe het helemaal niet vaak of eigenlijk bijna nooit! Knipoog !....

af en toe is al te veel!! als je moet trekken, ook al is het maar af en toe, dan mis je al de kunde om het op een goede manier op te lossen. bovendien grijp jij gelijk naar een hulpteugel, omdat je het krulletje belangrijker vind dan de rest van het rijden. als jij op een goede manier zou rijden heb je al die poespas niet nodig en loopt je paard vanzelf nageeflijk. ik zou je eerder adviseren om goede les te zoeken en als je dat al hebt een andere instructeur.

Alieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:42

klomp schreef:
af en toe is al te veel!! als je moet trekken, ook al is het maar af en toe, dan mis je al de kunde om het op een goede manier op te lossen. bovendien grijp jij gelijk naar een hulpteugel, omdat je het krulletje belangrijker vind dan de rest van het rijden. als jij op een goede manier zou rijden heb je al die poespas niet nodig en loopt je paard vanzelf nageeflijk. ik zou je eerder adviseren om goede les te zoeken en als je dat al hebt een andere instructeur.

najah tis dat jij niet weet met wat voor ponytje ik rij!
ik zou jou er graag op willen zien zitten!
ik kan je zeggen, ze is niet makkelijk te rijden!
ik ben al een poosje bezig , haar lekker voorwaarts te rijden, voltes netjes, wijken netjes , en dat gaat allemaal OK dan! top!
maar ik heb al een oplossing hoor Knipoog!
Bedankt voor je POSITIEFE Verward reacties

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:54

Alieta schreef:
ik ben al een poosje bezig , haar lekker voorwaarts te rijden, voltes netjes, wijken netjes , en dat gaat allemaal OK dan! top!

ach ik train al jaren jonge en verpeste paarden, maar ja wie ben ik, he?
ga lekker zo door dan kom je er vanzelf achter. ik zal mijn lach proberen in te houden!

Joolanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:56

klomp schreef:

waarom reageer je dan in dit topic als je van je zelf weet dat jeje er aan gaat ergeren Verward

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:59

tja er komen ook weer nieuwe bokkers bij en die zullen komen met vragen en topics die huidige bokkers al kennen. dus moest toch effe reageren. dus bij deze mijn laatste bericht. en daarbij kan ik het niet laten om zulke mensen hun bord voor de kop weg te willen halen.

Alieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:00

Owjah en jij weet alles zo goed!!!!! Je bent gewoon een toptalent! Wees blij!!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:05

klomp schreef:

Ik dus ook

zelf leren rijden is er niet meer bij Verdrietig Verdrietig

Een paard loopt nageeflijk omdat het van achteruit goed gaat
Niet omdat er iets aan de voorkant zit
Dat is een nep krulletje wat op aan de teugel lopen lijkt

Dus geef je geld uit aan goede les (dus geen vrindinnetje van een paar jaar ouder)
en nergens anders aan!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:05

Alieta schreef:
Owjah en jij weet alles zo goed!!!!! Je bent gewoon een toptalent! Wees blij!!!!!!!!!

ja joh!! precies!! geweldige analyse van jou!!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:17

Nee maar ik kan me de reactie van alieta wel een beetje begrijpen.
Je valt haar gelijk aan. Als je nou niet had gereageerd of gewoon normaal had uitgelegt waarom ze het beter niet kan doen, was ze nu niet boos geweest. En als je er een hekel aan hebt dat je het steeds moet uitleggen of een hekel hebt aan dat soort mensen, moet je gewoon niet reageren Knipoog

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:55

Alieta schreef:

Wel, want als je denk dat aan je teugels trekken wat te maken heeft met aan de teugel rijden weet je niet wat aan de teugel rijden is Lachen . En dat houdt in dat je alleen bezig bent met zijn hoofd in een krul zetten, hetgeen niet prettig is voor je paard en ook niet ten goede komt aan zijn gezondheid.

Maar goed, ik weet ondertussen dat iedereen die zo rijdt vindt dat dat aan het paard ligt en het echt niet anders kan...

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:21

Alieta schreef:

dat je pony moeilijk is is nooit een excuus om te trekken, hoe zacht of hard of weinig of veel ook.
iemand geeft je hier een advies, wat op mij helemaal niet gek over komt want volgens mij kun je dat best gebruiken. dat iemand ergens anders over denkt dan jij betekend niet dat ze denkt dat ze direct veel beter is, wat jij in je andere reactie wel wilt zeggen. beetje kinderachtig Scheve mond

assy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:51

weet je i vind eht zielig als iemand zaagt in zijn paard mond mijn vriendin doet dat ook altijd en de paarden hebben na 1 maand ofzow al wondjes bij zijn mondhoekjes Boos!:(
ik heb geleerd om een paard om naar beneden te krijgen knijpjes geven in de teugeltoch??