durf paard niet naar voren te rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hollander

durf paard niet naar voren te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 11:56

Het is een beetje vraamd maar ik durf mijn paard niet goed naar voren te rijden.
Van mijn instructiese moet ik mijn paard steets op de volte zetten en op de volte moet ik dan zijn passen laten veruimen door middel van meer been te geven.
Nu is het probleem dat mijn paard al erg snel loopt en zodra ik been geef zit hij in galop en durf ik dus niet meer been te geven om zijn passen te laten veruimen.
mijn instructiese zegt dat ik het gewoon moet doen en als hij dan in galop springt direct terug nemen maar daar word hij (heb ik het gevoel van) alleen maar drukker van.

Ik krijg hem dan ook niet meer ontspannen en na gevenlijk.want ik moet hem navoren rijden wil ik hem nagevenlijk krijgen en ontspanen.

heeft er iemand tips?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:59

Tempowisselingen en schijnovergangen. Zit met hetzelfde probleem

Tinka15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 12:06

ik heb daar ook een beetje last van
maar ik heb in een boek gelezen dat als je paard dat doet dat hij dan gevoelig is voor je been en dat je dan met druk moet gaan werken en als hij daar niet naar luisterd rustig been geven

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 12:10

Zorg dat rem èn gas werkt, en dan niet de rem via de teugels en niet dat gas een overreactie op het been wordt.
Begin stap-halt overgangen te rijden op je zit, niet je handen. Gebruik de bakwand als begrenzing door na afwenden bij bijv B of E vanaf X te gaan 'remmen' (zonder handen!) door je 2 kanten op lang te maken en uit te ademen (zucht). Paard moet recht blijven staan, mag niet alvast de bocht beginnen. Doet ie dat toch? Na stilstaan andere kant op (richting aangeven met buitenbeen). Na stilstaan moet ie na lichte aanraking met het been (niet eerder, niet later) weer gaan stappen. Dit herhalen tot het goed gaat, ook zonder wand begrenzing en dan hetzelfde met stap-draf. Etc. Succes!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 12:16

ik zou toch de raad opvolgen van je instructrise. je paard vlucht naar mijn mening voor je been. dan loopt ze maar even met haar hoofd omhoog dat komt later wel weer goed...

_Ama_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 12:46

Veel overgangen rijden. Daar word hij in het begin ook druk van maar later gaat het een stuk beter. Zorg ook gewoon dat je hem goed terug rijd. En toch maar wel de raad van je instrucie opvolgen want die heeft wel gelijk

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 12:48

Je paard moet eerst gehoorzaam zijn aan je zithulp.
Mijn paard heeft hetzelfde drammerige probleem. Ik moet hem dan ook zonder druk op de teugels halthouden, hij dramt dan gewoon door mn zithulp heen waar ik hem dan onmiddelijk door een ophouding met mijn teugels moet stilzetten. Zodat hij mijn zithulp daarmee gaat combineren.

Je paard moet eerst aan jou hulpen lopen en door de rug heen wil je hem nagevelijk laten lopen. Hiervoor moet je van je benen naar je handen toedrijven en dat continue behouden, zodat hij van je hand af blijft lopen en daar komt ie weer Knipoog op je zithulp je tempo kan bepalen.

Nu na 2 dagen continu stilzetten als hij dramt, kunnen we halthouden op zithulp en hij blijft nagevelijk.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:02

Om nagefelijkheid en ontspanning te krijgen is het heel belangrijk dat je paard van achter werkt. Misschien bedoelt je instructrice dat je hem meer van achter moet rijden zonder het tempo te verhogen maar legt ze het niet duidelijk genoeg uit voor jou. Het is belangrijk dat het gas en de rem het doen, zonder dat kan je geen nagefelijkheid rijden. Misschien kun je eens overleggen met je instructrice of je ook wat meer op controle kunt oefenen omdat je het gevoel hebt dat die ontbreekt.

Dat in de galop springen is nog niet zo'n probleem, beter teveel reactie dan geen reactie.

Overleg eens met je instructrice, misschien kan ze dan ook beter uitleggen wat ze bedoeld en wáárom ze je het laat doen, ze zal er vast een goede reden voor hebben.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:15

Al het bovenstaande.
Daarbij geef ik altijd extra been (schop) als ze aangalopperen terwijl ik geen galop hulp geef. en dan natuurlijk niet als je paard wel verruimd en dan in galop aanspringt,maar als die van het huidige tempo in galop overgaat terwijl ik verruiming/versnelling vraag.
Ze meoten wel duidelijk het verschil weten tussen galop hulp en verruim hulp. Anders heetf het overgangen rijden ook geen zin, want danblijf je aan het terugnemen.
1 schop is trouwens voldoende hij moet alleen weten dat wat hij doet fout was, en dus niet paar achterelkaar. en vervolgens d hemel in prijzen als de ook maar 2 passen heeft verruimd.
dan legt ie de link wel

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:18

QQQQ schreef:
Zorg dat rem èn gas werkt...

Zie net dat je dezelfde term gebruikt, m'n favoriete term Haha!

sietske_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:25

veel overgangen in de draf maken.
probeer duidelijke hulpen te geven als je wil verruimen of wilt galopperen.
succes ermee

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 09:20

Okkie1 schreef:
Zie net dat je dezelfde term gebruikt, m'n favoriete term Haha!

Bij mij werkt het gas wel heel goed, alleen de rem stukken minder. Maar we zijn er mee bezig Haha!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 11:47

griebels schreef:
Bij mij werkt het gas wel heel goed, alleen de rem stukken minder. Maar we zijn er mee bezig Haha!

Dat is bij veel mensen 't probleem Gaat 't wel al beter?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:36

griebels schreef:

Haha, heb ik ook problemen mee! Vooral als ze lekker fanatiek wordt, dan 'remt' ze wel maar dan wordt ze er zó heet op...

Maar voor de TS, hierboven zijn al veel goede tips gegeven. Gas én rem zijn basis, zorg dat ze werken!

Wat ik wel belangrijk vind is dat je reactie terug krijgt, ook al is het maar minimaal. Zodra jij in tempo terug wil, moet je paard reageren, al is het maar ietsiepietsie, want vandaar uit kun je het verder uit gaan bouwen. Terug zitten, ophouding, reactie=ontspanning en geen reactie=rem erop. Door je zit- en handhulpen (die laatste heb je nu gewoon nog even nodig) mag hij niet heen drammen! De kleinste reactie meteen belonen met je hand openen, loopt hij vandaar uit weer weg (wat zeker in het begin nog wel zo zal zijn), weer terugzitten&ophouding. Hij moet leren wachten en bij jou blijven.

Wat veel mensen vergeten is dat je ook in stap heel veel kunt schakelen. Denk dat je dan iets meer controle hebt en dat je het vandaar uit ook ietsje makkelijker uit kunt bouwen naar draf/galop. Voor je overgangen ook laten wachten, veel paarden voelen het aankomen en zijn al weg voor je de hulp hebt gegeven, dit niet accepteren!

Kortom, consequent zijn! Als jij remt, moet hij langzamer, desnoods reactie eisen. Goed gedrag wel belonen met een open hand, op de rem blijven trekken heeft absoluut geen nut.

Babsie_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:20

Laat je instructrice het voor doen misschien dat je dan ziet dat het helemaal niet zo hard is dan dat jij denkt dat je ga.Ik had het zelfde probleem en ik liet mijn instructrice erop rijduh galop en draf en toen zag ik dat het helemaal niej zo snel ging en nu durf ik zijn passen te laten verruimen en met lange teugels galopperen .

Hollander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 12:02

Op mijn paard zit een goeie gas en een iets mindere rem want daar wil hij gewoon door heen lopen als hij geen zin heeft.het enige probleem is dat hij niet lang kan stil staan als ik hem dat vraag.
Ik heb ook nog een probleem wat ik erg merk dat ik hem niet bij elkaar kan rijden hij loopt soms onder me vandaan (zo voelt het).
Dat van op mijn zit rijden is iets waar ik nog hard aan moet werken want ik doe idd te veel me me handen en benen.
En idd ik moet ook consequenter zijn dat is ook wat mijn instructiese bedoelde als ik iets van hem vraag moet hij het goed doen en niet maar half (dus de passen veruimen des noots gaat hij harder maar mag niet in galop)
is het een iedee om op een volte hem proberen bij elkaar te rijden?

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 12:19

Ik zou toch eerst een tijdje precies doen wat je instucteur zegt, en pas na een maand of twee kun je zien of het goed uitwerkt. Als je bij voorbaat al niet wil doen wat ze zegt omdat je denkt dat het niet goed is, dan kom je nooit verder. Je hebt niet voor niks les. Als je les hebt zul je toch op haar moeten vertrouwen. Als je haar nooit dat vertrouwen geeft heb je niks aan je les.

Linnus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 17:28

Babsie_Jana schreef:
Laat je instructrice het voor doen misschien dat je dan ziet dat het helemaal niet zo hard is dan dat jij denkt dat je ga.Ik had het zelfde probleem en ik liet mijn instructrice erop rijduh galop en draf en toen zag ik dat het helemaal niej zo snel ging en nu durf ik zijn passen te laten verruimen en met lange teugels galopperen .

idd, dat is misschien wel iets om je angst te overwinnen, want DAAR gaat het hier om, je hebt een beetje schrik...om hem naar voren te rijden..
dus mijn tips zijn ook:
OF gewoon proberen;
OF laat het je instructrice of iemand anders doen?
Dan zul je idd zien dat het wel meevalt...

Succes ermee verder...
groetjes Lin

Rhaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 13:41

Hollander schreef:
Nu is het probleem dat mijn paard al erg snel loopt en zodra ik been geef zit hij in galop en durf ik dus niet meer been te geven om zijn passen te laten veruimen.

Doordat je eigenlijk niet durft zal je waarschijnlijk onbewust tijdens het vragen naar verruimen meer teugeldruk nemen. (Dit zorgt ervoor dat je eigenlijk een galophulp aangeeft: meer been, maar van voren tegen houden zodat ie niet naar voren kan om te verruimen...)

Probeer goed licht te blijven rijden op de volte, geef wat meer beendruk (knijpen met je onderbeen is voldoende) en ontspan je teugels. Op het moment dat je voelt dat je paard reageert ga je een beetje kneden in je teugels zodat ie niet uit elkaar valt.

Succes!

PS: Doordat jouw paard al snel is van zichzelf zal je in al je hulpen onbewust een klein beetje krampachtig zijn. Probeer meer te ontspannen. je zult zien dat je paard daardoor ook meer gaat ontspannen en rustiger reageert.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 10:13

Okkie1 schreef:
Dat is bij veel mensen 't probleem Gaat 't wel al beter?

Uhm... Nu even niet Haha!
Hij heeft nu zijn uitprobeerfase (hebben hem vanaf nov) en is ontzettend moeilijk nu op het moment. De rem is bij hem altijd een probleem geweest (ex-renpaard) maar ben bezig om hem te laten reageren als ik mijn bovenbenen aanknijp. Hier reageert hij soms op. Als ik bijv van galop terug naar draf wil, heb ik een halve bak nodig om hem uiteindelijk in draf te krijgen. Als het te lang duurt geef ik een flinke ophouding op mijn buitenteugel en dan 'valt' hij terug in draf...
Maar ik heb goed les en weet dat ik nu gewoon heel erg moet doorzetten Knipoog