paard verliest zijn consentratie steets

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nano

paard verliest zijn consentratie steets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 11:37

Als ik met mijn paard in de buiten bak rij gaat ze eerst een kwartier om der heen zitten kijken en moet ik haar echt aan het werk zetten voordat ze wat meer aandacht heeft voor mij.
En als ik lekker aan het rijden ben en mijn vriend komt er bv bij staan om te kijken hoe het gaat dan is meteen die ontspaning weg en gaat die kop weer de lucht in en let ze totaal niet op waar ze haar voeten neer zetten en struikeld dan steets.
Op zich vind ik dat bij het gewone rijden niet erg maar ik vraag me af dat als ik straks wedstrijd ga rijden met haar dat ze dan waarschijnlijk helemaal geen consentratie heeft en dan weer heel lomp gaat lopen.
Ook voeld ze mijn been helemaal niet meer aan op zo'n moment en valt ze naar binnen in een volte en op rechte stuken gaat ze op twee hoefslagen lopen.

Iemand tips hoe ik dit kan oplossen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:41

veel oefenen met drukte om je heen. je paardje moet het gewoon gaan vinden. zorg dat je continue bezig bent, dus zodra jij bemerkt dat je even geen aandacht van je paard krijgt zet je haar gelijk in een oefening en als ze niet reageert op je kuithulp geef je een klein attentie-tikje achter je kuit. zorg zoiezo altijd dat je niet te lang op de hoefslag loopt maar blijf steeds bezig.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:33

Hoe oud is je paard eigenlijk? Want jonge dieren KUNNEN zich gewoon nog niet zo lang concentreren. Dat is iets wat ze moeten leren.
Ik was altijd erg voor "kijkpauzes" met jonge paarden en dan hup, nu niet meer zeuren, nu aan het werk. Verder met klomp eens, een "overkill" werk het best. Zoveel drukte dat ze niet meer op details letten, er een beetje blind voor worden. Ik denk trouwens dat het ook wel een beetje in jou zit, dat de concentratie wegvalt als je vriend komt kijken. Laat hem of van het begin af kijken, of gewoon niet. En zet je paard aan het werk met veel stuurwerk en overgangen, dan moet hij wel opletten. Niet boosworden, dan krijg je spanning. Gewoon negeren en doen wat je moet doen.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:15

Lusitana schreef:
Hoe oud is je paard eigenlijk? Want jonge dieren KUNNEN zich gewoon nog niet zo lang concentreren. Dat is iets wat ze moeten leren.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Het is lastiger voor veel jonge paarden om zich te concentreren op het werk, maar ik denk dat dat vooral aan de manier waarop je ze traint ligt. Ik probeer er altijd voor te zorgen dat het werk interessant voor ze blijft en dat ze niet te lang aan hetzelfde hoeven te werken. Want dan is het logisch dat ze de concentratie verliezen, maar wanneer ik op deze manier met ze werk moet ik zeggen dat ik altijd heel fijn geconcentreerde paarden heb.

De paarden die niet goed bij de les bleven tijdens de training waren 9 van de 10 keer verwend gereden paarden. Ik ben dus ook van mening dat je zélf consequenter moet trainen en je paard méér aan het werk moet zetten wil je die consentratie echt hebben. Niet maar meeliften op je paard maar werken laten. De rest van de dag kan hij zich op alles concentreren wat 'ie maar wilt. Niks meer toestaan als hij niet oplet. Meteen overgangen gaan rijden en niet meer accepteren dat hij niet op jou let. Tussendoor even gaan stappen aan de lange teugel zodat hij het ook kan verwerken maar voor de rest aan het werk houden.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:45

Okkie is ook iemand van de praktijk aan het worden OK dan!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:00

pff nou mijn pony is net 14 geworden maar ziet ook alle bloemetjes, vogeltjes, stukjes papier, auto's en weet ik wat nog allemaal meer..
klopt wel dat je veel en veel qonsequenter moet gaan rijden, meer je paard bezighouden, dan wordt het vanzelf wel minder

lieferdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 18:38

mijn verzorg paard. als ik haar enorm aan het werk zet dan gaat ze alles eng vinden. en overal onderuit probere te komen heel vervelend

nano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 18:58

ze is 15 jaar en ik heb haar nog niet zo lang een half jaar ongeveer .
Ik rij niet veel op de hoefslag.
Okkie en klomp bedankt voor de tips ik ga ze meteen in praktijk toepassen.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:13

Zep schreef:
Okkie is ook iemand van de praktijk aan het worden OK dan!

Bloos! Bloos Haha!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:14

nano schreef:
ze is 15 jaar en ik heb haar nog niet zo lang een half jaar ongeveer .
Ik rij niet veel op de hoefslag.
Okkie en klomp bedankt voor de tips ik ga ze meteen in praktijk toepassen.

Geen dank Lachen Het gaat niet over op de hoefslag rijden, want daar kun je je paard ook aan het werk zetten (tuurlijk is het beter veel wendingen te rijden). Het gaat er vooral om dat je consequenter wordt, meer van haar gaat verlangen en niet meer te snel tevreden bent, ook niet met jezelf. Als iets erg lastig wordt niet opgeven maar even doorgaan, even over je eigen grens heen zetten. Wedden dat het dan meteen een stuk beter gaat Knipoog

nano

Re: paard verliest zijn consentratie steets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 18:15

nou ze is echt een ramp maar volgens mij heeft het te maken met zelf vertrouwen.
Als ik alleen rij gaat alles super ze heeft een goed ontwikelde achterhand doet precies wat ik vraag zoalang er maar geen vreemde bij staan voor haar.. met mijn vriend in de buurt gaat het nu goed komt omdat ze elkaar beter hebben moeten leren kennen de afgelopen weeken van wege dat ik ziek was en een klein ongelukje had gehad.
Maar paar dagen geleden reed ik met stal genoten in de bak en ze was helemaal hieper liep alle kante op en probeerde heel snel te zijn (er was niks meer te zien van het braaf te rijden paardje).
Nog een probleem ze begint zich aan te stellen ze gaat doen alsof ze het moelijk heeft gaat ze lopen kreunen beetje stijf lopen dit doet ze voral wanneer er vreemde mensen bij zijn of mijn bijrijster die inmidels haar niet meer bijrijd.zijn hun uit het oog en negeer ik gewoon wat ze me probeert wijs te maken is het op eens weg ook als ik haar dan los gooi of ga longeren zijn haar problemen op eens over.
Ik vind het er op te beginnen lijken dat ze een speletje met me speeld en ik begin er behoorlijk moe van te worden.

En het ergste vind ik zodra ik alleen met haar rij of me vriend in de buurt is of we doen iets wat zei leuk vind gaat alles super ben ik trots op haar.maar zodra er vreemde bij komen pats boem weg en is er van alles aan de hand. is niet echt leuk rijden zo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 01:23

Mijn merrie moet eens in de week gewoon los kunnen en even haar ei kwijt. Dus lekker rennen en bokken, dat doet ze namelijk niet met mij erop. Als ze weer eens is losgeweest ziet ze veel minder spoken en minder vogels vliegen, is ook beter bij de les.

Dus mijn vraag is: hoe vaak gun jij haar de mogelijkheid om even ongeremd uit haar dak te kunnen gaan?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 10:54

wie weet is het wel een merrie die altijd gewent is de kuddeleider te zijn! Dus moet ze alles wel in de gaten houden want ze moet de kudde beschermen. Probeer eens uit te vinden of je haar baas bent of haar kuddegenoot.

Er zijn hele leuke en interessante boeken over.
Het wil niet zeggen dat de oplossing dan gemakkelijk is, maar als je weet waar het "probleem " vandaan komt is het wel makkelijker werken aan een oplossing.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 11:08

Ik krijg mijn paard zijn koppie weer bij de les door op de binnenhoefslag of op de ac-lijn te rijden en (voor hem) onverwachtse wendingen te maken. Wanneer je bijvoorbeeld bijna bij A of C bent en je voelt dat je paard links- of rechtsom wil, stuur jij 'm de andere kant op. De eerste paar keer gaat dat dan wat rommelig, maar al snel merk dat je paard gaat afwachten welke hulp jij gaat geven en let 'ie weer op jou.
Op de volte kun je dit ook doen. Gewoon wat achtjes rijden en als 'ie ff niet oplet: Hup, in ene een volte de andere kant op dan wat 'ie verwacht.
Zo krijg ik 'm altijd weer bij de les....

nano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 12:28

@ Cassidy : Ze staad elkedag 4 uur op het land, het land is nu nog al drasig en echt rennen zie ik haar daar niet maar ze zouhet wel kunnen.
Zaterdag had ik haar los geloten in de bak en ze ging wel heel hard rennen en springen... zal ze dit dus nodig hebben of vond ze het leuk dat ze kon rennen na dat ik haar had gereden?

@ Amondi : Ze staad altijd onder aan in de kudde (de paardjes waar mee ze inhet land staad) alhoewel toen ze net hier stond was ze wel de baas over mijn andere pony.(die is nu weg).
Ze komt graag naar me toe ook als ik haar los heb lopen in de bak dus ik weet niet of dit wat betekent.

@ Consort : Ik doe dat ook constand ik rij veel achten en dat trukje dt werkt altijd als ik alleen was maar zaterdag leek wel of er toen een bom was ontploft want dat werkte ook gewoon niet.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 20:42

veel oefeningen doen, voltes v hand veranderen, slangevoltes, alles wat je kan verzinnen en niet condsant op de hoefslag. houd het spannend voor haar !
wend een keer zomaar af, doe is ee nvage volte houd je paard nieuwsgierig !

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 21:32

Veel overgangen en figuren rijden waardoor je paard wel op moet letten.