ONafhankelijke zit belangrijk of niet????

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

ONafhankelijke zit belangrijk of niet????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 17:02

Haha! Even naar aanleiding van de topic wijken voor het been. Haha! Haha!

De volgende vraag hoe belangrijk vinden de bokt gebruikers de onafhankelijke zit op het paard.
Dus dat je kunt rijden met een stille zit, een rustige handhouding en een rustige beenligging.
Dat je kunt rijden op zit en je benen. Eventueel voor de die hards onder ons dat je zonder je stijbeugels kunt rijden.

En dat je eest een onafhankelijke zit wilt hebben alvorens je verder gaat met het rijden van oefeningen ook het wijken voor het been niet eerder aan bod laat komen alvorens je onafhankelijk kunt zitten en zo ook onafhankelijk je hulpen kunt geven.

Wie van jullie denkt dat onafhankelijk zitten voor velen een ideaalbeeld is dat nooit bereikt gaat worden?
Ben benieuwd antwoord gaarne met uitleg.

fanclubE_Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:20

ik vind zeker dat een onafhankelijke zit belangrijk is, ik mocht van mijn instructeur pas beginnen met het aan de teugel rijden van mijn paard nadat ik een onafhankelijke zit had. nou ja vrij wel onafhankelijk. helemaal is niet haalbaardenk ik.

ik rijd regelmatig zonder beugels ook galopperen, ik denk dat dat heel goed is en belangrijk.
ik rijd zelf op een z-dressuur paard dus voor mij is wijken niet zo moeilijk. ik ben nioet in staat te wijken zoner teugel hulpen hoor, maar zo min mogelijk moet viond ik altijd je doel blijven.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:30

Ontzettend belangrijk en ik denk dat velen het nooit zal lukken. En hele volkstammen ook wel Lachen

p.s. zonder stijgbeugels rijden is niet echt voor de die-hards toch Verward

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:36

Het ís gewoon belangrijk Knipoog Ik kan niet van mezelf zeggen dat ik een onafhankelijke zit heb, maar erg belangrijk is ook het streven ernaar Lachen Ik vind het niet zo dat als je niet zonder stijgbeugels kan rijden, je ook niet mag wijken ofzo, zolang je de goede hulpen maar geeft toch? Ik ben het er ook mee eens dat totaal onafhankelijk zitten niet mogelijk is...je zit tenslotte op een levend en bewegend dier, niet zomaar een stoel ofzo Tong uitsteken

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:48

Het ís gewoon belangrijk.
Ik denk ook wel dat elke ruiter een onafhankelijke zit kan hebben, als er maar aan gewerkt word en aan gewerkt wíl worden.

fanclubE_Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:52

ik vind zonder beugels rjiden is gewoon een hulpmiddel voor een onafhankelijke zit, ik denk geen doel opzich, het helpt gewoon om de juiste spieren te krijgen om stil te zitten en te leren elk deel onafhankelijk te bewegen. want is uiteindelijk je doel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:54

Tuurlijk
zonder dat strand je een keer.

En ik zou zeggen, veel jong spul rijden, dan komt dat wel Haha!

Lijkt me eigenlijk ook niet dat je daar veel andere antwoorden in zult krijgen.

En of iedereen het kan leren, nee

Eerst dacht ik dat elk geond paard Z kan rijden en elke ruiter ook.
Daar ben ik van terug, maar dan op het ruiter gedeelte Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:10

runningkawa schreef:
Lijkt me eigenlijk ook niet dat je daar veel andere antwoorden in zult krijgen.

Hij is idd in de categorie: "Heeft een paard perse 4 benen nodig" Clown

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 18:16

Citaat:
Kaja schreef:
Dit is echt een andere discussie, dan waar TS op gehoopt had, dus is dit het laatste wat ik hierover schrijf....

Ik snap heel goed wat je bedoelt en een onafhankelijke zit hoort zeker thuis in de basis, maar ik geloof dat jij over een ideaal beeld schrijft want dat is simpelweg niet voor iedereen haalbaar!
Gebrek aan instructie wijd ik het aan, maar je kunt het ook te ver door drijven, Kafue! Onafhankelijk zitten is niet simpelweg te behalen in enkele lessen, ja op een fijn en goed doorgereden paard.
In Duitsland is dit de gewoonste zaak van de wereld, lezen wij allen in de media, maar hoe zit het dan met minder gefortuneerde ruiters?

Ik geloof dat wij een andere defenitie hebben van onafhankelijk zitten.
Ik zie wijken als een simpele oefening, welke juist de zit en de communicatie tussen ruiter en paard zal verbeteren. Een ruiter leert zijn hulpen onafhankelijk van elkaar te geven en wordt op speelse wijze duidelijk gemaakt dat het onontbeerlijk is voor hem of haar om op de juiste wijze te communiceren met elkaar.

Wijken is een dermate neutrale oefening, welke in mijn ogen gezien kan worden als andere simpele oefeningen als een gebroken lijn.
Het richt weinig schade aan en zal enkel en alleen de zit en houding verbeteren.

Het is een voorbereidende oefening op travers en schouderbinnenwaarts, waar juist wel de houding en de communicatie in orde moet zijn, omdat je anders simpelweg door de mand zal vallen bij (goed oplettende) juryleden.

Ik hamer erop dat het voor ons allen van groot belang is dat wij instructie nemen en blijven houden. Je bent immers nooit uitgeleerd en we blijven het oplettende oog vanaf de grond altijd nodig hebben, maar je kunt het ook te ver doordrijven en een combinatie op dergelijke wijze afstompen dat zij simpelweg denken: Is dit het nou??
En dan krijg je combinaties welke zelf het heft in eigen handen nemen en ondanks het telkens wonderbaarlijke minimaal behaalde winstpunt aangrijpen en zo snel mogelijk doorstoten naar de hogere klasse.
Ik vind dit onaanvaardbaar en een tegenvaller voor deze mooie sport.

Hou het simpel en hou het leuk, ook voor je paard en je zal zien dat het zeer verfrissend werkt! Richtlijnen zijn er niet om ze strikt te volgen, het zijn geen vaste regels en het is altijd gemakkelijker gezegd dan gedaan!
Hoe simpel het ook lijkt OK dan!!

Dit schreef iemand in een eerder topic over wijken. Daarom wilde ik graag weten wie dat belangrijk vind en wie niet.
Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:19

Ik vind het nog steeds belangrijk,maar ook ik vind wijken een erg simpele oefening, die als je die niet eens vor elkaar krijgt, wel heel maf moet zitten Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 18:32

runningkawa schreef:
Ik vind het nog steeds belangrijk,maar ook ik vind wijken een erg simpele oefening, die als je die niet eens vor elkaar krijgt, wel heel maf moet zitten Haha!

Heb ze gezien hoor die menen als ze 30 cm naar de kant waar ze op gaan gaan hangen het paard wel met ze meeloopt. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:33

Doen ze vaak ook wel Tong uitsteken

Dan heeft het met les te maken, zoals Kaja ook al aangaf.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:53

Ik heb vandaag nog zonder zadel gereden. Gewoon echt serieus gedressuurd en aan mn houding gewerkt. Als je niet onafhankelijk zit werk je dus altijd anders in dan je bedoeld, dus zal je nooit je paard echt fijn krijgen. Je kan ver komen, maar net niet tot de top.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 20:43

Is het allerbelangrijkste van het rijden.
Zonder een goede zit zal je paard niet goed kunnen gaan omdat hij dan wordt gestroord. Hij zal zich er wel op aan passen, maar dan heb je een paard wordt over het algemeen of stijf of wat scheef zal gaan e.d.

Dus eigenlijk in mijn ogen het belangrijkste. En het is voor iedereen haalbaar!!!!! Goed oefenen baard zeker kunst. Diegene die schreeuwt dat hij/zij dat niet kan. wil het dus ook niet en zal nooit voldoende tijd er in steken om het voor elkaar te krijgen!!

Ik kan het weten omdat toen ik van de pony's af kwam heel beroerd zat.
Na flink oefenen en blijven hameren op mezelf zeggen de mensen tegen mij dat ik een mooie houding heb en goed op mijn paard inwerk met mijn zit.
Ik heb voor mezelf ook aardig hoge ambities en dat is gewoon zo ver komen als voor mij en voor mijn paard mogelijk is. En ik kan je zeggen dat na een half jaar zwoegen ik nog nooit zo heerlijk kan rijden als nu.
Met de kleinste verandering inmijn zit zet ik de travers in of een appyument.
en sit is dus niet met mijn 3 jarige maar met de merrie die ik voor mijn stalhouder rijd. Haha!

groetjes en succes OK dan!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:16

Kafue schreef:
:D Even naar aanleiding van de topic wijken voor het been. Haha! Haha!

De volgende vraag hoe belangrijk vinden de bokt gebruikers de onafhankelijke zit op het paard.
Dus dat je kunt rijden met een stille zit, een rustige handhouding en een rustige beenligging.
Dat je kunt rijden op zit en je benen. Eventueel voor de die hards onder ons dat je zonder je stijbeugels kunt rijden.

En dat je eest een onafhankelijke zit wilt hebben alvorens je verder gaat met het rijden van oefeningen ook het wijken voor het been niet eerder aan bod laat komen alvorens je onafhankelijk kunt zitten en zo ook onafhankelijk je hulpen kunt geven.

Wie van jullie denkt dat onafhankelijk zitten voor velen een ideaalbeeld is dat nooit bereikt gaat worden?
Ben benieuwd antwoord gaarne met uitleg.

Knipoog Ik heb inmiddels je topic gevonden Kafue, en aangezien je mijn naam en mijn verhaal al hebt geplaatst is, heb jij al namens mij gesproken, alleen begrijp je me nog steeds verkeerd Bloos !

Ik vind een ONafhankelijke zit geen ideaalbeeld wat door weinigen zal worden bereikt, ik vind het "een ideaalbeeld van JOU" om te zeggen dat je onafhankelijk moet zitten alvorens je wilt gaan wijken!
Een ONafhankelijke zit bereik je niet in enkele lessen, zoals jij zegt, daar doe je jaren over en waarom MOET je onafhankelijk zitten om te gaan wijken? Wijken is een basis oefening welke door iedereen kan worden verricht, het word niet voor niets gevraagd in de klasse L!
Het bereid je voor op een ONafhankelijke zit.

Als wij moeten wachten en alleen maar rondjes kunnen rijden, zonder beugels en aan de longe totdat wij onafhankelijk kunnen zitten, om daarna pas aan het werk te gaan, te beginnen bij wijken, haken velen af omdat het geestdodend werkt, er zit totaal geen stimulans in!
Juist door het wijken te oefenen, verbeterd onze zit, gaan wij nadenken over het hoe en wat en leren wij onafhankelijk te zitten OK dan! !

burnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:30

Ik zit sinds dat ik mijn paard heb, bijna elke week bij de rijles aan de longeerleen met de beugels uit om mijn zit te verbeteren. En ik moet zeggen dat ik al veel complimentjes heb gehad over het verbeteren van mijn houding en dus het lopen van Zoran:D

Ulyssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:26

Ik vind een goede zit heel belangrijk.
Al wordt er naar mijn idee vaak te weinig aandacht aan besteed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:44

Dat ben ik met je eens

Angie_Uresca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:56

Pas als je een onafhankelijke zit hebt kunnen oefeningen goed pas goed uitgevoerd worden.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 18:08

Ben het daarmee eens. Pas als je onafhanklijk kan zitten kan je echt werken aan de houding van je paard en aan moeilijkere oefeningen, zonder het zelf te storen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 18:57

Kaja schreef:
;)
Een ONafhankelijke zit bereik je niet in enkele lessen, zoals jij zegt, daar doe je jaren over en waarom MOET je onafhankelijk zitten om te gaan wijken? Wijken is een basis oefening welke door iedereen kan worden verricht, het word niet voor niets gevraagd in de klasse L!
Het bereid je voor op een ONafhankelijke zit.

Als wij moeten wachten en alleen maar rondjes kunnen rijden, zonder beugels en aan de longe totdat wij onafhankelijk kunnen zitten, om daarna pas aan het werk te gaan, te beginnen bij wijken, haken velen af omdat het geestdodend werkt, er zit totaal geen stimulans in!
Juist door het wijken te oefenen, verbeterd onze zit, gaan wij nadenken over het hoe en wat en leren wij onafhankelijk te zitten OK dan! !

Het pasverder mogen gaan met rijden als je een onafhankelijke zit hebt moet juist een stimulans zijn om nog harder te werken aan jezelf en je eigen houding en zit. Met een goede instructeur is dit simpel weg in een paar lessen te halen. Ik heb er zelf slechts een kwatier over gedaan om de juiste zit te vinden op een grand prix paard met de rug nog stijver dan mijn moeders strijkplank. Alleen rondjes rijden is er niet bij, aan de longeerlijn zonder teugels op een bijgezet paard net zolang tot je het gleerd hebt. En die balans vind je snel. Je merkt dat je dan beter een met je paard wordt.

De mensen die er het geduld niet voor hebben en gelijk verder willen en menen dat de zit vanzelf komt en die instrcuterus die dat laten gebeuren die horen gewoon niet bij het paard thuis.

Zo denk ik erover. In Duitsland is zitten het eerste, eerst idd een aantal lessen aan de lijn totdat je het snapt hoe je zitten moet. Maar in Nederland is zitten ook belangrijk. Ik vergeet nooit meer het verhaal van het zoontje van een kennisje twee lessen gehad zes jaar oud en hij had gesprongen en volgende week gingen ze weer springen. Ik geloofde mijn oren niet en ben die week erop met hem mee gegaan. En het was waar. Die jongen klemde zich compleet vast, daardoor hield de pony zich compleet vast is dit dan jouw idee van klant happy houden, en hoe voelt je paard zich.

Natuurlijk is wijken iets dat in de L1 aan de orde komt overigens tijdens het lichtrijden om het niet te moeilijk te maken maar al vanaf de B let de jury op de houding en de zit waarom zou dat dan zijn?
Ik ben het dus niet met je eens dat snap je wel.
Als je me niet gelooft of moeite hebt met je zit kom maar langs ik help je graag binnen een les zit jij correct en onafhankelijk. DAt wordt erin gedrild en als iedereen in Duitsland het kan dat wil je zelf ook geloof me maar.

Bovendien ben je als lesgever ook verantwoordelijk voor het welzijn van het paard tijdens dat uur, iemand die niet kan zitten tijdens mijn lesuur levert de beugels maar in en als ze daar geen zin in hebben dan zoeken ze zich maar iemand anders die net zo laks is als hun.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 09:48

Kafue schreef:
Het pasverder mogen gaan met rijden als je een onafhankelijke zit hebt moet juist een stimulans zijn om nog harder te werken aan jezelf en je eigen houding en zit. Met een goede instructeur is dit simpel weg in een paar lessen te halen. Ik heb er zelf slechts een kwatier over gedaan om de juiste zit te vinden op een grand prix paard met de rug nog stijver dan mijn moeders strijkplank. Alleen rondjes rijden is er niet bij, aan de longeerlijn zonder teugels op een bijgezet paard net zolang tot je het gleerd hebt. En die balans vind je snel. Je merkt dat je dan beter een met je paard wordt.

De mensen die er het geduld niet voor hebben en gelijk verder willen en menen dat de zit vanzelf komt en die instrcuterus die dat laten gebeuren die horen gewoon niet bij het paard thuis.

Zo denk ik erover. In Duitsland is zitten het eerste, eerst idd een aantal lessen aan de lijn totdat je het snapt hoe je zitten moet. Maar in Nederland is zitten ook belangrijk. Ik vergeet nooit meer het verhaal van het zoontje van een kennisje twee lessen gehad zes jaar oud en hij had gesprongen en volgende week gingen ze weer springen. Ik geloofde mijn oren niet en ben die week erop met hem mee gegaan. En het was waar. Die jongen klemde zich compleet vast, daardoor hield de pony zich compleet vast is dit dan jouw idee van klant happy houden, en hoe voelt je paard zich.

Natuurlijk is wijken iets dat in de L1 aan de orde komt overigens tijdens het lichtrijden om het niet te moeilijk te maken maar al vanaf de B let de jury op de houding en de zit waarom zou dat dan zijn?
Ik ben het dus niet met je eens dat snap je wel.
Als je me niet gelooft of moeite hebt met je zit kom maar langs ik help je graag binnen een les zit jij correct en onafhankelijk. DAt wordt erin gedrild en als iedereen in Duitsland het kan dat wil je zelf ook geloof me maar.

Bovendien ben je als lesgever ook verantwoordelijk voor het welzijn van het paard tijdens dat uur, iemand die niet kan zitten tijdens mijn lesuur levert de beugels maar in en als ze daar geen zin in hebben dan zoeken ze zich maar iemand anders die net zo laks is als hun.

Nou blijkbaar komt wat ik zeg niet aan, dus voor de laatste keer tijdens dit onzinnige topic, of beter gezegd tijdens deze discussie met Kafue, waar alleen mijn tekst niet aankomt en enkel terug te lezen is als een ongelezen qoute Verward !

Je zit is heel belangrijk, maar zonder een goede zit kun je ook paardrijden, wijzende naar Rafaél Soto, OS Athene 2004, maar dat neemt niet weg dat IK een goede zit erg belangrijk vind! Dus leg mij aub geen woorden in de mond... En als ik mij niet vergis zeg je tussen neus en lippen door dat ik niet bij paarden thuis hoor, aardig hoor, altijd zo vriendelijk?
Ik vind alleen dat Kafue te ver doordrijft!
Goed zitten is niet onafhankelijk zitten. Zoek de defenitie nou eens op van onafhankelijk zitten...

Een Anky, een Imke, een Coby zit ONAFHANKELIJK.
Ga jezelf niet in een categorie plaatsen waar je niet thuis hoort!
Een goede zit heb je bij mij in de les nodig willen wij een stap verder zetten in de basis training. Maar als ik van mijn klanten een onafhankelijke zit eis dan kan ik iedereen naar huis sturen omdat dat simpelweg een eis is waar je niet zomaar aan voldoet.
En als je vind dat als je zonder beugels kunt rijden of je klopt jezelf op de borst dat je een onafhankelijke zit hebt dan geef je jezelf teveel krediet!

In Nederland wordt steeds meer aandacht besteed aan een goede zit, kijkende naar de gehouden zitcompetitie. Maar ook daar werden naar mijn weten de paarden bijgezet. Simpelweg omdat je van een paard niet kunt eisen dat hij loopt als een Salinero zodat jij kunt zitten als een Anky.
Echt ik vind dat Kafue een onjuiste defenitie heeft van onafhankelijk zitten! Als wij allen zouden zitten als zij beweerd dat ze doet en als dat zo gemakkelijk te behalen is, als zij beweert dan hoeven wij ons geen zorgen te maken want dan zitten alle ruiters binnenkort naar behoren en kunnen wij het basisniveau wel afschaffen. Of denk je dat de basis er alleen is voor paarden?

Ik ben het er dus mee eens dat je een goede zit dient te hebben om je paard niet dusdanig in de weg te zitten dat hij niet in ontspanning kan lopen, maar een onafhankelijke zit kun je simpelweg niet eisen bij een L combinatie.

En Kafue, het is de laatste jaren zo dat je dient te lichtrijden in de L1 tijdens het wijken, weet je waarom?
Juist omdat er zo weinig ruiters zijn die al doorzittend hun paard opzij kregen, dus om de drempel lager te maken is het doorgevoerd dat je nog mag lichtrijden tijdens het wijken. Voor jonge paarden vind ik het leuk opgelost, maar als je het mij vraagt mogen ze die regel weer terug draaien, doorzitten en als je niet kunt zitten, moet je oefenen tot je het wel kunt!
Maar nu moet je niet denken dat deze regel enkel voor je gemak is hoor,
want daarnaast voeren ze ook een regel door dat je je paard vijf meter voor de hoefslag recht moet richten om netjes verder te rijden zonder steun van de bakrand, dus echt simpel maken ze het niet, maar het blijft basissport. De jury let op een juiste correcte zit, en alhoewel een onafhankelijke zit zeker punten scoort, kunnen ze die punten maar aan weinig mensen kwijt.... En nee, niet omdat er te weinig aandacht aan wordt besteed, maar omdat dat simpelweg niet haalbaar is in de basis!

En als jij je onafhankelijke zit in een kwartier verkregen heb ben je zeker wel een natuurtalent Verward ?????? En dat op een Grand Prix paard, welke ook niet correct wordt gereden, gezien zijn rug zo stijf als je moeders strijkplank, kom nou toch op zeg, met wie denk je nou te maken te hebben met een konijnen-temmer????

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 10:14

Een onafhankelijke zit is onontbeerlijk voor goed paardrijden. Subtiele hulpen kunnen alleen begrijpelijk zijn voor het paard als de achtergrondruis (kloppend been, onrustige hand) afwezig is. Ofwel: de hulp moet sterker zijn dan de ruis om "door" te komen. Alleen met een onafhankelijke zit (óók met lichtrijden) is het mogelijk om de achtergrondruis te minimeren en dus minimale hulpen toe te kunnen passen.

Het is geen onhaalbaar ideaalbeeld, al zullen de meeste mensen het wellicht nooit bereiken. Grootste rede hiervoor is dat om de zit goed te leren, veel inzet van de ruiter nodig is. Daarbij komt nog dat echt goede zitles moeilijk te vinden is en àls je het dan vind is het niet goedkoop.

Goed paardrijden begint met goed zitten. In staat zijn boven te blijven, zelfs als het paard eens een bok geeft is niet per definitie een bewijs van goed zitten.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 10:38

Maar Haha! en ik denk dat ik een nieuw topic moet beginnen Haha!

Is goed zitten in de basis vergelijkbaar met onafhankelijk zitten in de top???
Want daar gaat bovenstaande discussie over...
De TS heeft een verkeerde topic neergezet, gezien onze discussie gaat over goed zitten of onafhankelijk zitten....

Wij willen allen onafhankelijk zitten, alleen geloof ik niet dat we zoiets in een kwartier leren, wat TS wel is gelukt, naar eigen zeggen...
We kunnen het allemaal leren en het is onontbeerlijk voor de dressuur, maar rijst dus de vraag...

Moet je als L combinatie goed kunnen zitten of al onafhankelijk, hetgeen wij zien, of althans willen zien in de top?
Ik vind het een koe in zijn reet kijken om te zeggen dat wij allen onafhankelijk moet kunnen zitten als wij gaan leren wijken, want wie kan nou aan dat idaalbeeld voldoen als je net komt kijken of geen geldboom hebt om de juiste instructie, het juiste paard en alle juiste middelen aan te schaffen...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 10:43

Kottas zegt:"Er zijn 2 soorten ruiters: Goede en slechte. De goede hebben per definitie een correcte en onafhankelijke zit".

Ik ben van mening dat een correcte zit in de basis hetzelfde moet zijn als een correcte zit in de top, alleen zou je in de top verwachten dat er veel 9s en 10en worden gescoord en in de basis zullen er veel scores tussen de 3 en 7 moeten worden uitgedeeld.