Kaja schreef:
Dit is echt een andere discussie, dan waar TS op gehoopt had, dus is dit het laatste wat ik hierover schrijf....
Ik snap heel goed wat je bedoelt en een onafhankelijke zit hoort zeker thuis in de basis, maar ik geloof dat jij over een ideaal beeld schrijft want dat is simpelweg niet voor iedereen haalbaar!
Gebrek aan instructie wijd ik het aan, maar je kunt het ook te ver door drijven, Kafue! Onafhankelijk zitten is niet simpelweg te behalen in enkele lessen, ja op een fijn en goed doorgereden paard.
In Duitsland is dit de gewoonste zaak van de wereld, lezen wij allen in de media, maar hoe zit het dan met minder gefortuneerde ruiters?
Ik geloof dat wij een andere defenitie hebben van onafhankelijk zitten.
Ik zie wijken als een simpele oefening, welke juist de zit en de communicatie tussen ruiter en paard zal verbeteren. Een ruiter leert zijn hulpen onafhankelijk van elkaar te geven en wordt op speelse wijze duidelijk gemaakt dat het onontbeerlijk is voor hem of haar om op de juiste wijze te communiceren met elkaar.
Wijken is een dermate neutrale oefening, welke in mijn ogen gezien kan worden als andere simpele oefeningen als een gebroken lijn.
Het richt weinig schade aan en zal enkel en alleen de zit en houding verbeteren.
Het is een voorbereidende oefening op travers en schouderbinnenwaarts, waar juist wel de houding en de communicatie in orde moet zijn, omdat je anders simpelweg door de mand zal vallen bij (goed oplettende) juryleden.
Ik hamer erop dat het voor ons allen van groot belang is dat wij instructie nemen en blijven houden. Je bent immers nooit uitgeleerd en we blijven het oplettende oog vanaf de grond altijd nodig hebben, maar je kunt het ook te ver doordrijven en een combinatie op dergelijke wijze afstompen dat zij simpelweg denken: Is dit het nou??
En dan krijg je combinaties welke zelf het heft in eigen handen nemen en ondanks het telkens wonderbaarlijke minimaal behaalde winstpunt aangrijpen en zo snel mogelijk doorstoten naar de hogere klasse.
Ik vind dit onaanvaardbaar en een tegenvaller voor deze mooie sport.
Hou het simpel en hou het leuk, ook voor je paard en je zal zien dat het zeer verfrissend werkt! Richtlijnen zijn er niet om ze strikt te volgen, het zijn geen vaste regels en het is altijd gemakkelijker gezegd dan gedaan!
Hoe simpel het ook lijkt

!